Тема: «Астрономічний брейн-ринг» між учнями 11 класу
Мета заходу: повторити, узагальнити й розширити знання про космос, про
Всесвіт.
Завдання: розвиток творчих здібностей учнів і вміння самостійно знаходити
матеріал з теми, обробляти його розвиток пізнавального інтересу
до предмету.
Виховна задача: вчити учнів знаходити щось нове, цікаве, захоплююче,
виховувати повагу один до одного, гордість за українських
космонавтів, вчених, виховання патріотизму.
Практичні завдання: узагальнення знань про зірок і планет сонячної
системи.
Тема: «Астрономічний брейн-ринг» між учнями 11 класу
Мета заходу: повторити, узагальнити й розширити знання про космос, про
Всесвіт.
Завдання: розвиток творчих здібностей учнів і вміння самостійно знаходити
матеріал з теми, обробляти його розвиток пізнавального інтересу
до предмету.
Виховна задача: вчити учнів знаходити щось нове, цікаве, захоплююче,
виховувати повагу один до одного, гордість за українських
космонавтів, вчених, виховання патріотизму.
Практичні завдання: узагальнення знань про зірок і планет сонячної
системи.
Вступне слово вчителя:
Добрий день шановні старшокласники, сьогодні, 20 квітня, вся Україна відзначає день астрономії.
Астрономія - наука про Всесвіт, що вивчає рух, будова, походження і розвиток небесних тіл і їх систем, Сонце і зірки, планети та їх супутники, комети і метеорні тіла, туманності, зоряні системи і матерію, що заповнює простір між зірками і планетами, в якому б стані ця матерія не перебувала.
Вивчаючи будову і розвиток небесних тіл, їх положення і рух у просторі, астрономія в кінцевому підсумку дає нам уявлення про будову і розвиток Всесвіту в цілому. Слово "астрономія" відбувається від двох грецьких слів: "астрон" - зірка, світило і "номос" - закон. (відео «Астрономія»)
Оскільки цей день, присвячений астрономії, то сьогоднішній урок ми проведемо з вами у вигляді турніру між учнями 11 класу, по закінченню якого ми виявимо переможців, які отримають грамоту у підтвердження своїх знань.
Цей брейн-ринг буде складатися з декількох етапів, на кожному з яких буде озвучене завдання, яке ви маєте якнайшвидше виконати, розв’язати і дати правильну відповідь.
Але на початку вам потрібно поділитися на команди і вибрати капітана. Правильні відповіді будуть занесені до таблиці і в кінці нашого турніру ми підрахуємо бали.
Отже, починаємо нашу подорож до країни «Астрономія».
Завдання 1 (тести, від кожної команди по 1 учаснику виходять до дошки і записують правильну відповідь, 1 правильна відповідь 1 бал)
1. Слово «комета» в перекладі з грецької мови означає:
А. Мандрівна зоря.
Б. Холодне тіло.
В. Хвостата зоря.
Г. Волохата зоря.
Д. Льодова зоря.
Відповідь. Г.
2. Скільки великих планет обертається навколо Сонця?
А. 5.
Б. 7.
В. 8.
Г. 9.
Д. 10.
Відповідь. В.
3. Яку назву має частина атмосфери Сонця, що ми бачимо під час повного затемнення?
А. Конвективна зона
Б. Фотосфера
В. Корона
Г. Протуберанець
Відповідь. В
4. Астрономічними одиницями вимірюються:
А. Маса планет.
Б. Відстань до планет.
В. Відстань до зір.
Г. Розміри зір.
Д. Відстань до комет.
Відповідь. Б; Д.
5. У центрі геліоцентричної системи світу знаходиться:
А. Гелій.
Б. Земля.
В. Сонце.
Г. Марс.
Д. Галактика.
Відповідь. В.
6. Який хімічний елемент переважає у складі речовини Сонця?
А. Натрій
Б. Магній
В. Літій
Г. Гелій
Д. Гідроген
Відповідь. Д.
7. Г. Галілей відкрив:
А. Планету Уран.
Б. Супутники Юпітера.
В. Фази Венери.
Г. Плями на Сонці.
Д. Гори на Місяці.
Відповідь. Б; В; Д.
8. Що вивчають астрономи за допомогою спектрів?
А. Хімічний склад планетних атмосфер.
Б. Температуру зір.
В. Магнітні поля на Сонці.
Г. Швидкість галактик.
Д. Масу планет.
Відповідь. А; Б; В; Г.
9. Скільки зір можна побачити одночасно на небі неозброєним оком?
А. 100 000.
Б. 10 000.
В. 6000.
Г. 3000.
Д. 500.
Відповідь. Г.
10. Скільки часу горить сірник на Місяці?
А. 2 хв.
Б. 1с
В. Вічно
Г. Ніскільки
Відповідь. Г.
Перевірка. (Відео «Комети»)
Завдання 2 (Питання з поясненнями, працюють всі учасники команди , відповідає 1 учасник , 1 правильна відповідь – 1 бал. Вчитель зачитує питання , хто першим підніме руку має право відповідати першими, якщо відповідь не вірна право відповідати переходить наступній команді.)
Завдання 3 (Практичне. Працюють в групах з картою зоряного неба) На дошці написані координати зірок північної сфери зоряного неба, завдання команд знайти якій зірці належать ці координати, або за назвою зірки знайти її координати. ) Відео 3
Схилення 150 сходження 10 год 15 хв (Альфа Лев)
Схилення -150 сходження 6 год 40 хв (Альфа В. Пес)
Схилення 130 сходження 17 год 35 хв (Альфа Змієносець)
(Альфа Ліра) сх. 280 сходження 18 год 35 хв
( Альфа Орел) сх. 70 сходження 19 год 45 хв
( Бета Кит) сх. -130 сходження 0 год 40 хв
Завдання 4 (Розмістити в правильній послідовності планети Сонячної системи. Капітан команди визначає учасника який буде біля дошки виконувати це завдання. (хто пешим та без помилок виконує це завдання отримує 3 бали. Назви планет надруковані на карточках у 2-х екземплярах)).
Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун.
Завдання 5. Слово вчителя : І так поки журі підраховує бали і визначає переможця, ми трішки з вами відпочинемо і повідгадуємо астрономічні загадки.
Щоб носом у землю раптом не ткнутись.
А в космосі ладен до крісла прилипнуть,
Але мене носить, немовби я привід.
Яка ж це сила мене захопила,
Що без повітря пручатись несила? ( Невагомість.)
Оболонку чорну має
То його надійний щит. Звуть же як … ( Метеорит)
(Велика ведмедиця)
А хто подивиться – кожен скривиться. (сонце)
Підсумки конкурсу . Оголошення переможців.
Арктур Арктур
Бетельгейзе Бетельгейзе
Арктур Арктур
Бетельгейзе Бетельгейзе
Арктур Арктур
Бетельгейзе Бетельгейзе
№ туру |
«Арктур» |
«Бетельгейзе» |
І.Тур |
|
|
ІІ. Тур |
|
|
ІІІ. Тур |
|
|
ІV. Тур |
|
|
Загальна кількість балів |
|
|
1