Розробка уроку біології у 8 класі за темою: «Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. Перша домедична допомога при кровотечах»

Про матеріал
Урок з використанням інтерактивних навчальних технологій «Перевернутий клас», «Світове кафе».
Перегляд файлу

Розробка  уроку біології  у  8  класі  за  темою:

«Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. Перша домедична допомога при кровотечах»

 

                                                 Підготувала та провела:

                                                                         вчитель біології  Біловодської гімназії

Авраменко І.М. вчитель вищої категорії

                                        «старший вчитель»

 

Тема уроку: Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. Перша домедична допомога при кровотечах.

 

Мета уроку:  

  • продовжити формувати знання учнів про серцево-судинну систему людини;
  • дати цілісне уявлення про гігієну серцево-судинної системи, довести важливість здорового способу життя та рухової активності;
  • розвивати вміння самостійно працювати з додатковою літературою, підручником, логічно мислити, аналізувати, осмислено засвоювати матеріал, робити відповідні висновки і узагальнення, розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення;
  • виховувати бережливе ставлення до власного організму та здоров'я оточуючих людей, використовувати  міжпредметні зв'язки для мотивації навчальної діяльності, виховання гуманних почуттів.

 

Задачі уроку:

  1. Навчальні:
  • сформувати уявлення про захворювання серцево-судинної системи;
  • закріпити знання учнів про будову та роботу органів кровообігу;
  • показати відмінності між видами кровотеч;
  • навчитися виконувати найпростіші навички з алгоритму надання першої домедичної допомоги.
  1. Розвиваючі:
  • навчити систематизувати, виділяти головне і суттєве, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, сприяти розвитку уяви;
  • розвивати мисленневу діяльність, вчити грамотно формулювати свої думки, робити висновки з прочитаного і почутого, користуватися предметною мовою;
  • закріпити вміння працювати в групах;
  • удосконалювати навички роботи на комп’ютері та мережі Інтернет;
  • розвивати пошуково-інформаційні вміння: працювати з опорними конспектами уроків;
  • сприяти розвитку комунікативності.
  1. Виховні:
  • формувати пізнавальний інтерес до предмета через використання нестандартних форм навчання та створення ситуації успіху;
  • формувати культуру спілкування, стійке позитивне відношення до здорового способу життя;
  • сприяти становленню моральної культури під час спілкування;
  • розвивати почуття відповідальності;
  • формувати цінність співпереживання успіхам і невдачам товариша.

 

 

Тип уроку: засвоєння нових знань

 

Освітні технології: інтерактивні навчальні технології «Перевернутий клас», «Світове кафе», технологія кооперативно-групового навчання

 

Матеріали та обладнання: мультимедійний комплекс, папір  А3, А4, фліп-чарт, кольорові маркери, презентація до уроку, джгут, бинти.

 

Очікувані результати: 

  • учні називають фактори, які впливають на роботу серцево-судинної системи;
  • застосовують знання для профілактики серцево- судинних хвороб;
  • визначають види кровотеч і обгрунтовують правила надання першої допомоги при кровотечах;
  • висловлюють судження щодо значення знань про функції та будову кровоносної системи для збереження здоров’я.

 

                                                                  ХІД УРОКУ

 

І.   Організаційна частина уроку. Слайд 1.

 Вчитель: Доброго дня, любі діти! Починаємо наш урок з легкої, але необхідної вправи.

Подивіться направо, озирніться наліво, підніміть очі на стелю, опустіть їх вниз, погляньте один на одного, посміхніться одне одному.

Молодці! Я впевнилась, що ви всі мене гарно  чуєте й здатні гарно працювати.

Девізом нашого уроку я обрала слова китайського філософа Конфуція: Слайд 2.

C:\Users\123\Desktop\img4.jpg   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 3 (звук –стук серця)

Майже кожна хребетна тварина, яка має кров, має серце. Це сильний, потужний двигун, яке викидає у кров’яне русло кров в якій - поживні речовини, гази і переносить їх до кожної клітини організму.

           Слайд 4.

 Енциклопедичний словник стверджує: «Серце — центральний орган системи кровообігу людини. Воно перекачує кров судинами». Серце — складний і сильний орган нашого організму. Один його удар може підкинути склянку води на один метр.

            Слайд 5.

А що буде із серцем, якщо цього силача не тренувати ? – проблемне питання

 

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

          Слайд 6

  1. Вправа  «Донор».
  •                          Хто такий донор?
  •                          Чому у донорів кров беруть із вени, а не з артерії ?
  •                          Кого називають універсальними  донорами?  Чому?
  •                          Як називають людей, яким переливають кров донора?
  •                          Кого називають універсальними  реципієнтами?

Слайд 7

  1. Дослід Анджело Моссо.                                                                                                                                                   Італійський дослідник Моссо помістив людину на ваги так, щоби одна половина тіла врівноважувала іншу (рис. презентація).  Після цього випробуваному запропонували перемножити кілька двозначних чисел, випробовуваний задумався, і … його голова стала опускатися вниз. Коли завдання було вирішене і ваги зрівноважилися, Моссо запропонував лежачій  на вагах людині поворухнути пальцями ніг. Ваги опустилися в протилежну сторону, туди, де були ноги. Причина руху крові – різниця тисків у судинах на початку і кінці шляху. 
  • Як змінилось положення платформи у першому і другому випадках? Чому?
  • Куди буде йти приток крові коли людина обідає? робить зарядку?

          Слайд 8 (звук SMS)

      3. Вправа «Сімейний лікар».

          УВАГА! Через мережу Інтернет ми отримали наступні е-листи: Слайд 9

  1. Шановний лікарю!  Мій артеріальний тиск становить 120 на 70 мм. рт. ст. я працюю водієм шкільного автобусу. Мені 35 років. Дуже полюбляю каву. Які серцево-судинні захворювання у мене можуть проявитися?
  2. Мені 14 років. Я мрію прожити довге (років 80) плідне життя (мати сім’ю, 3 дітей, гарну роботу) . Що робити , щоб в майбутньому мене серце не турбувало?
  3. Я нещодавно потрапила у неприємну ситуацію. Під час прогулянки лісом моя подруга спіткнулася та впала на каміння, порізала руку. Було багато крові. Вона плакала, а я дивилася та не знала що робити. Але на наше щастя неподалік були молоді люди – учні Біловодської гімназії. Вони зупинили кровотечу та надали першу домедичну допомогу. Мені соромно я не знала, як поводитись в такій ситуації. Поясніть, будь ласка, що треба і як було зробити?

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Слайд 10 (звук кардіографа)

              За даними  Всесвітньої організації охорони здоров’я:

            Кожні чверть години на Землі вмирають 1000 чоловік, з них — 270 від хвороб серця.

 Хвороби серцево-судинної системи є найбільш поширеними. Смертність від них становить від 49 до 54 % загального рівня. У США що три дні від аритмії раптово помирає стільки людей, скільки загинуло під час теракту у Всесвітньому торговельному центрі, — близько  3 тис.

     Недуги серця часто при­зводять до втрати працездатності. Якщо раніше ці хронічні хвороби були характерні лише для людей літнього віку, то нині патологічні порушення серцево-судинної системи спостерігаються навіть у молодих людей та дітей шкільного та дошкільного віку. Вони здебільшо­го набуті, тобто виникають під впливом факторів ризику.

     Всі серцево-судинні захворювання сьогодні дуже помолодшали (не лише в Україні). Якщо раніше вони турбували 60-70 - річних людей, то тепер інсульт та інфаркт уражають навіть 30-40-річних. Часто це трапляється тоді, коли людина досягла бажаного соціального статусу і вже може насолоджуватися плодами своєї праці. Найстрашніше, що це захворювання почастішало у дітей у вигляді гіпертонії, що ще кілька років тому вважалося випадком. Серед багатьох медичних проблем, які охопили людство і становлять для нього серйозну загрозу (онкологічні захворювання, туберкульоз, СНІД, мутації вірусу грипу тощо), Всесвітня організація охорони здоров’я ставить серцево-судинні захворювання на перше місце.

 

 ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

Робота в групах за технологіями  «Перевернутий клас» та «Світове кафе»

Слайд 11.

Учні попередньо обєднані в групи:

  1. Кардіологи (кардіохірурги)
  2. Судинні хірурги
  3. Валеологи
  4. Травматологи

На минулому уроці учні кожної групи отримали домашнє завдання щодо підготовки матеріалу за запропонованими темами (методика «Перевернутий клас» (англ. flipped classroom) — принцип навчання, за яким основне засвоєння нового матеріалу учнями відбувається вдома, а час аудиторної роботи виділяється на виконання завдань, вправ, проведення лабораторних і практичних досліджень, індивідуальні консультації вчителя тощо.

На уроці кожна група отримує питання для обговорення  в «кафе». Всі ви за столиками, папір для фліп-чарту –це  скатертини, є листи А4 – це серветки, на ваших столиках є маркери. Всім цим ви можете вільно користуватись виконуючи завдання в групах. Через 3 хв. Обговорення завершується й ви направляєтесь «в гості» до інших столиків, залишаються лише «господині столиків», які вітають гостей та пропонують їм «меню» у вигляді знань. Гості можуть вносити свої пропозиції щодо «меню» ( прийом «Світове кафе»). Розпочали.

Завдання групам:

  1. Кардіологи (кардіохірурги)

«Якщо тіло людину не слухається, якщо щось пригнічує людину, заважаючи радіти життю, то це початок хвороби» — пише в своїй книзі «Початок  хатха-йоги» Васильєв.

 Захворювання серцево-судинної системи досить численні. Умовно їх поділяють на три групи:

  •                                    захворювання судин;
  •                                    хвороби серця;
  •                                    захворювання серцево-судинної системи в цілому.

                                                                                                                               Схема 1.

                          Класифікація серцево-судинних захворювань

 

                        Серцево-судинні захворювання

        

    хвороби серця                              хвороби артерій                     хвороби вен

 

 

        Кардіологія — давня наука. Кардіохірургія ви­никла у кінці минулого століття, а лазерна хірургія серця — в кінці XX століття. Ще три століття тому вважалося, що лікар, який пробує зашити серцевий м'яз, не вартий поваги колег. Але операції на серці все ж почали робити: спочатку на собаках, а потім на людях, без наркозу, антисептиків. Тернистим був шлях цієї науки, адже, як сказав Станіслав Лем: «У природі нема нічого простого». І його доповнив Монтень: «У природи нема нічого непотрібного». А процес пізнання нескінченний.

 

Ваше завдання:

  1. визначте, які хвороби серця ви знаєте;
  2. дайте їм коротку характеристику
  3. чим займаються кардіологи, кардіохірурги?

 

2. Судинні хірурги

«Якщо тіло людину не слухається, якщо щось пригнічує людину, заважаючи радіти життю, то це початок хвороби» — пише в своїй книзі «Початок хатха-йоги» Васильєв.

 Захворювання серцево-судинної системи досить численні. Умовно їх поділяють на три групи:

  •                                    захворювання судин;
  •                                    хвороби серця;
  •                                    захворювання серцево-судинної системи в цілому.

                                                                                                                               Схема 1.

                          Класифікація серцево-судинних захворювань

 

                        Серцево-судинні захворювання

        

    хвороби серця                              хвороби артерій                     хвороби вен

 

 

Ваше завдання:

  1. чим займаються судинні хірурги?
  2. визначте, які хвороби судин  ви знаєте;
  3. дайте їм коротку характеристику
  4.  

3.Валеологи

 

Інформація для валеологів: «Наш організм створений для 120 років життя. Якщо ми живемо менше, то це викликано не недоліками організму, а тим, як ми з ним поводимося» — стверджує американський лікар Купер.

 

 Ваше завдання:

  1. визначте, які  фактори ризику призводять до хвороб системи кровообігу
  2. запропонуйте заходи профілаки хвороб системи кровообігу
  3.  

4.Травматологи

 

Кровотеча (лат. haemorrhagia) — це витікання крові із кровоносних судин при порушенні їхньої цілісності

Ваше завдання:

  1. визначити типи кровотеч;
  2. виробити алгоритм надання першої домедичної допомоги при різних видах кровотеч.

Три хвилини працюють в групах. Далі обмін «столиками» декілька разів під контролем вчителя.

Презентація «господинь столиків».

 

V. Осмислення об’єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

Слайд 12.

Рольова гра «У кабінеті лікаря».

Уявіть себе в ролі  лікаря і за перерахованими мною -«медсестрою» симптомами встановіть діагноз.

Хворий 1. Лікарю, обстеження показали, що в цього хворого спостерігається часткове змертвіння частин м'язових клітин серця, а також порушений кровообіг у судинах серця, що й призвело до змен­шення постачання його клітин киснем та поживни­ми речовинами і часткового їх змертвіння. (Інфаркт міокарда.)

Хворий 2. Лікарю, у цього хворого спостерігаєть­ся порушення тонусу судин, у результаті чого пору­шився і кровообіг. Хворий нарікає на головний біль, втому. Він веде малорухливий спосіб життя, часто спостерігаються неврози. (Дистонія.)

Хворий 3. Лікарю, у цього хворого спостерігаєть­ся гостре порушення мозкового кровообігу, на­слідком якого є крапкові розлади його функцій. Одним із наслідків цієї хвороби може бути розрив кровоносних судин, що супроводжується кровови­ливами в мозок. (Інсульт.)

Хворий 4. Лікарю, у цього хворого підвищений артеріальний тиск. Його основна робота пов'язана  з перевантаженням, негативними емоціями та на­пруженою розумовою працею. (Гіпертонія.)

Хворий 5. Лікарю, при огляді хворого виявлено нерівномірне розширення вен. Причиною цього є вроджена слабкість венозних стінок і непов­ноцінність їхніх клапанів, що утруднює рух крові й підвищує внутрішній тиск. (Варикозне розширення вен.)

     

  Слайд 13.

Чи дали ми відповідь на наше проблемне питання, яке виникло у нас на початку уроку?

А що буде із серцем, якщо цього силача не тренувати ? – проблемне питання

А чи відповіли на е-запитання?

Висновок. Для попередження хвороб серця і су­дин необхідні достатні фізичні навантаження, до­тримання режиму праці та відпочинку, правильне харчування, відмова від шкідливих звичок.

Програма здорового серця

(За Полем Бреггом) – витяги

Не пити і не палити.

Сон - основа здорового серця.

Вживати натуральну їжу, не переїдати!

Фрукти і овочі повинні становити 50% їжі.

Повільно і ретельно пережовувати їжу.

Регулярно займатися фізичними вправами.

Ходити! Дихати глибоко.

Не вступати в емоційні дискусії.

Відомий американський учений Бол Вайт ска­зав, що якби ми використовували свій розум і свої ноги більше, а будильник і шлунок менше, то рідше страждали б від хвороб серця. 

 

VІ. Узагальнення та систематизація знань.

Слайд 14

Вправа «Трансплантація серця»

Завдання: Уявіть собі, що ви всі лікарі-кардіохірурги. У вас в лікарні знаходяться хворі, які потребують пересадки серця; всі вони не в тяжкому стані. І є тільки одне серце для пересадки. Кому із цих хворих ви першому  пересадите серце.

Учням вчитель роздає списки хворих у порядку зарахування до лікарні.

        Після обговорення у підгрупах представник кожної доповідає про послідовність операцій. Потрібно обгрунтувати критерії, за якими учні зробили свій вибір.

    Список хворих:

  1. бізнесмен –  32 роки, може надати лікарні  матеріальну допомогу;
  2. дівчинка – 9 років, вражена дитячим церебральним паралічем;

 3) жінка – 56 років, має 6 дітей;

      4) чоловік  - 33 роки, священнослужитель;

      5) дівчина – 20 років, наркоманка, неодноразово вдавалась до спроби самогубства;

      6) чоловік – 42 роки, заступник міністра;

      7) чоловік – 40 років, будівельник;

      8) жінка – 35 років, визначний лікар - онколог;

      9) підліток – 16 років, хворий на СНІД;

      10) жінка – 30 років, вчитель.

Слайд 15

Висновок: необхідно підвести підлітків до думки про те, що всі люди мають однакове право на життя і лікарі повинні проводити операції у порядку зарахування хворих до клініки (якщо серед них немає тих, кому потрібна термінова операція).

       В знаменитій клятві Гіппократа головна думка – не завдати шкоди хворому, особливо коли йдеться про кардіохірургію, адже серце є непарним органом і виконує надзвичайно важливу функцію в організмі.

Вчитель:  Серце – немов своєрідний мотор:

 Вправно працює із ранку до ночі.

 Від його сили залежить життя,

 Воно підтримки і захисту хоче.

Стреси, депресія і алкоголь -

Це вороги його – з ними борися.

Серцю своєму радість дозволь,

У довгожителі ти запишися!

                   Кроки назустріч здоров’ю зробіть –

                   І до 100 років щасливо живіть!

 

VІІ. Підведення підсумків уроку.

Слайд 16

 1. Вправа  «Незакінчене речення»

Закінчити речення: «Мені хотілося б крикнути «Еврика!» тоді, коли ми на уроці…». Кожен наступний учасник обговорення також повинен починати свій виступ із цієї фрази.

 

Слайд 17

2.  Т-схема «Я знав, я дізнався».

 

Я знав про серцево-судинну систему

Я дізнався про серцево-судинну систему

 

 

                                                                                                                                                                                                       Заключне слово учителя:

Прислухайся – у грудях серце стука,

Вистукує один і той же ритм,

Коли немає серця – справжня мука,

І ми без серця жити не змогли б.

Воно лежить в мішечку перикарду,

А в порожнинах – кров, як той вогонь,

А з ендокарду, міокарду, епікарду

Складається серцевий наш двигун.

Штовхає кров у плетиво судинне,

Вона ж біжить до мозку, до легень,

Життя дарує в тілі всім клітинам

Щоночі, щосекунди, кожен день.

Така робота серця – титанічна

(Життя триває наше кожну мить).

Але воно – тканинне і не вічне,

Тож, люди, серце ваше бережіть.

Здавалося б, як камінь, серце стука,

Рікою кров судинами біжить,

Але без серця жити – справжня мука,

Тож, люди, серце ваше бережіть!

 

       Відносьтесь до свого серця з повагою! І до сердець оточуючих. Це теж важливо. Ваша фізична працездатність і розумова теж, залежить від працездатності системи кровообігу.

Я вам бажаю успіхів! Сильного, благородного серця!

Щоб ваше серце завжди співало, раділо від власних успіхів  та успіхів ближніх!

 

VІII. Домашнє завдання.

1). Опрацювати матеріал  в  підручнику п. 23 , підготуватись до тестового контролю з теми «Транспорт речовин».

2). Підготуйте повідомлення «Зелена аптека», «Негативний вплив   нікотину  і  алкоголю на серцево-судинну систему».                                                                                                                               

 

Література:

1. Зверев И.Д. Книга для чтения по анатомии, физиологии и гигиене человека. – М. : Просвещение, 1983. – 224 с.

2. Зільман С. Л., Зільман В. Л., Шевченко С.М.  Гігієнічне виховання учнів: Посібник для учителів. – К. :  Рад. шк., 1988. – 124 с.

3. Муртазин Г.М. Активне формы и методы обучения биологии: Человек и его здоровье: Кн. для учителя: Из опыта работы. – М. : Просвещение, 1989. – 192с.                                                         

4.Резніченко В. П. Цікава біологія. – Камянець - Подільський: «Аксіома», 2005. – 242 с.

6. Стецюк Л. І. Структуровані конспекти з біології. 8 клас.  – Навчально- методичний посібник для вчителів і школярів: - Вінниця, 2005. – 172 с. 

7. Хочу быть здоровым:  Справ. изд. / П. Г. Отрощенко, В. О. Мовчанюк,      И. И. Никберг и др. – К. :  Лыбидь, 1991. – 336 с.

 

 

На данном изображении может находиться: 2 человека, в помещении

 

На данном изображении может находиться: 5 человек, люди улыбаются, люди сидят и в помещении

 

На данном изображении может находиться: один или несколько человек и люди сидят

 

На данном изображении может находиться: один или несколько человек и люди сидят

 

На данном изображении может находиться: один или несколько человек и люди сидят

 

Нет описания фото.

 

На данном изображении может находиться: один или несколько человек

 

На данном изображении может находиться: 3 человека, люди сидят и в помещении

На данном изображении может находиться: 5 человек, люди сидят, стол и в помещении

 

На данном изображении может находиться: 1 человек, стоит

 

На данном изображении может находиться: 1 человек, стоит

 

На данном изображении может находиться: 3 человека, люди стоят

 

На данном изображении может находиться: 8 человек, люди сидят, стол и в помещении

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
16 лютого 2019
Переглядів
1435
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку