Розробка уроку біології у 8 класі за темою:
«Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. Перша домедична допомога при кровотечах»
Підготувала та провела:
вчитель біології Біловодської гімназії
Авраменко І.М. вчитель вищої категорії
«старший вчитель»
Тема уроку: Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. Перша домедична допомога при кровотечах.
Мета уроку:
Задачі уроку:
Тип уроку: засвоєння нових знань
Освітні технології: інтерактивні навчальні технології «Перевернутий клас», «Світове кафе», технологія кооперативно-групового навчання
Матеріали та обладнання: мультимедійний комплекс, папір А3, А4, фліп-чарт, кольорові маркери, презентація до уроку, джгут, бинти.
Очікувані результати:
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина уроку. Слайд 1.
Вчитель: Доброго дня, любі діти! Починаємо наш урок з легкої, але необхідної вправи.
Подивіться направо, озирніться наліво, підніміть очі на стелю, опустіть їх вниз, погляньте один на одного, посміхніться одне одному.
Молодці! Я впевнилась, що ви всі мене гарно чуєте й здатні гарно працювати.
Девізом нашого уроку я обрала слова китайського філософа Конфуція: Слайд 2.
Слайд 3 (звук –стук серця)
Майже кожна хребетна тварина, яка має кров, має серце. Це сильний, потужний двигун, яке викидає у кров’яне русло кров в якій - поживні речовини, гази і переносить їх до кожної клітини організму.
Слайд 4.
Енциклопедичний словник стверджує: «Серце — центральний орган системи кровообігу людини. Воно перекачує кров судинами». Серце — складний і сильний орган нашого організму. Один його удар може підкинути склянку води на один метр.
Слайд 5.
А що буде із серцем, якщо цього силача не тренувати ? – проблемне питання
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Слайд 6
Слайд 7
Слайд 8 (звук SMS)
3. Вправа «Сімейний лікар».
УВАГА! Через мережу Інтернет ми отримали наступні е-листи: Слайд 9
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Слайд 10 (звук кардіографа)
За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я:
Кожні чверть години на Землі вмирають 1000 чоловік, з них — 270 від хвороб серця.
Хвороби серцево-судинної системи є найбільш поширеними. Смертність від них становить від 49 до 54 % загального рівня. У США що три дні від аритмії раптово помирає стільки людей, скільки загинуло під час теракту у Всесвітньому торговельному центрі, — близько 3 тис.
Недуги серця часто призводять до втрати працездатності. Якщо раніше ці хронічні хвороби були характерні лише для людей літнього віку, то нині патологічні порушення серцево-судинної системи спостерігаються навіть у молодих людей та дітей шкільного та дошкільного віку. Вони здебільшого набуті, тобто виникають під впливом факторів ризику.
Всі серцево-судинні захворювання сьогодні дуже помолодшали (не лише в Україні). Якщо раніше вони турбували 60-70 - річних людей, то тепер інсульт та інфаркт уражають навіть 30-40-річних. Часто це трапляється тоді, коли людина досягла бажаного соціального статусу і вже може насолоджуватися плодами своєї праці. Найстрашніше, що це захворювання почастішало у дітей у вигляді гіпертонії, що ще кілька років тому вважалося випадком. Серед багатьох медичних проблем, які охопили людство і становлять для нього серйозну загрозу (онкологічні захворювання, туберкульоз, СНІД, мутації вірусу грипу тощо), Всесвітня організація охорони здоров’я ставить серцево-судинні захворювання на перше місце.
ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Робота в групах за технологіями «Перевернутий клас» та «Світове кафе»
Слайд 11.
Учні попередньо об’єднані в групи:
На минулому уроці учні кожної групи отримали домашнє завдання щодо підготовки матеріалу за запропонованими темами (методика «Перевернутий клас» (англ. flipped classroom) — принцип навчання, за яким основне засвоєння нового матеріалу учнями відбувається вдома, а час аудиторної роботи виділяється на виконання завдань, вправ, проведення лабораторних і практичних досліджень, індивідуальні консультації вчителя тощо.
На уроці кожна група отримує питання для обговорення в «кафе». Всі ви за столиками, папір для фліп-чарту –це скатертини, є листи А4 – це серветки, на ваших столиках є маркери. Всім цим ви можете вільно користуватись виконуючи завдання в групах. Через 3 хв. Обговорення завершується й ви направляєтесь «в гості» до інших столиків, залишаються лише «господині столиків», які вітають гостей та пропонують їм «меню» у вигляді знань. Гості можуть вносити свої пропозиції щодо «меню» ( прийом «Світове кафе»). Розпочали.
Завдання групам:
«Якщо тіло людину не слухається, якщо щось пригнічує людину, заважаючи радіти життю, то це початок хвороби» — пише в своїй книзі «Початок хатха-йоги» Васильєв.
Захворювання серцево-судинної системи досить численні. Умовно їх поділяють на три групи:
Схема 1.
Класифікація серцево-судинних захворювань
Серцево-судинні захворювання
хвороби серця хвороби артерій хвороби вен
Кардіологія — давня наука. Кардіохірургія виникла у кінці минулого століття, а лазерна хірургія серця — в кінці XX століття. Ще три століття тому вважалося, що лікар, який пробує зашити серцевий м'яз, не вартий поваги колег. Але операції на серці все ж почали робити: спочатку на собаках, а потім на людях, без наркозу, антисептиків. Тернистим був шлях цієї науки, адже, як сказав Станіслав Лем: «У природі нема нічого простого». І його доповнив Монтень: «У природи нема нічого непотрібного». А процес пізнання нескінченний.
Ваше завдання:
2. Судинні хірурги
«Якщо тіло людину не слухається, якщо щось пригнічує людину, заважаючи радіти життю, то це початок хвороби» — пише в своїй книзі «Початок хатха-йоги» Васильєв.
Захворювання серцево-судинної системи досить численні. Умовно їх поділяють на три групи:
Схема 1.
Класифікація серцево-судинних захворювань
Серцево-судинні захворювання
хвороби серця хвороби артерій хвороби вен
Ваше завдання:
3.Валеологи
Інформація для валеологів: «Наш організм створений для 120 років життя. Якщо ми живемо менше, то це викликано не недоліками організму, а тим, як ми з ним поводимося» — стверджує американський лікар Купер.
Ваше завдання:
4.Травматологи
Кровотеча (лат. haemorrhagia) — це витікання крові із кровоносних судин при порушенні їхньої цілісності
Ваше завдання:
Три хвилини працюють в групах. Далі обмін «столиками» декілька разів під контролем вчителя.
Презентація «господинь столиків».
V. Осмислення об’єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
Слайд 12.
Рольова гра «У кабінеті лікаря».
Уявіть себе в ролі лікаря і за перерахованими мною -«медсестрою» симптомами встановіть діагноз.
Хворий 1. Лікарю, обстеження показали, що в цього хворого спостерігається часткове змертвіння частин м'язових клітин серця, а також порушений кровообіг у судинах серця, що й призвело до зменшення постачання його клітин киснем та поживними речовинами і часткового їх змертвіння. (Інфаркт міокарда.)
Хворий 2. Лікарю, у цього хворого спостерігається порушення тонусу судин, у результаті чого порушився і кровообіг. Хворий нарікає на головний біль, втому. Він веде малорухливий спосіб життя, часто спостерігаються неврози. (Дистонія.)
Хворий 3. Лікарю, у цього хворого спостерігається гостре порушення мозкового кровообігу, наслідком якого є крапкові розлади його функцій. Одним із наслідків цієї хвороби може бути розрив кровоносних судин, що супроводжується крововиливами в мозок. (Інсульт.)
Хворий 4. Лікарю, у цього хворого підвищений артеріальний тиск. Його основна робота пов'язана з перевантаженням, негативними емоціями та напруженою розумовою працею. (Гіпертонія.)
Хворий 5. Лікарю, при огляді хворого виявлено нерівномірне розширення вен. Причиною цього є вроджена слабкість венозних стінок і неповноцінність їхніх клапанів, що утруднює рух крові й підвищує внутрішній тиск. (Варикозне розширення вен.)
Слайд 13.
Чи дали ми відповідь на наше проблемне питання, яке виникло у нас на початку уроку?
А що буде із серцем, якщо цього силача не тренувати ? – проблемне питання
А чи відповіли на е-запитання?
Висновок. Для попередження хвороб серця і судин необхідні достатні фізичні навантаження, дотримання режиму праці та відпочинку, правильне харчування, відмова від шкідливих звичок.
Програма здорового серця
(За Полем Бреггом) – витяги
Не пити і не палити.
Сон - основа здорового серця.
Вживати натуральну їжу, не переїдати!
Фрукти і овочі повинні становити 50% їжі.
Повільно і ретельно пережовувати їжу.
Регулярно займатися фізичними вправами.
Ходити! Дихати глибоко.
Не вступати в емоційні дискусії.
Відомий американський учений Бол Вайт сказав, що якби ми використовували свій розум і свої ноги більше, а будильник і шлунок менше, то рідше страждали б від хвороб серця.
VІ. Узагальнення та систематизація знань.
Слайд 14
Вправа «Трансплантація серця»
Завдання: Уявіть собі, що ви всі лікарі-кардіохірурги. У вас в лікарні знаходяться хворі, які потребують пересадки серця; всі вони не в тяжкому стані. І є тільки одне серце для пересадки. Кому із цих хворих ви першому пересадите серце.
Учням вчитель роздає списки хворих у порядку зарахування до лікарні.
Після обговорення у підгрупах представник кожної доповідає про послідовність операцій. Потрібно обгрунтувати критерії, за якими учні зробили свій вибір.
Список хворих:
3) жінка – 56 років, має 6 дітей;
4) чоловік - 33 роки, священнослужитель;
5) дівчина – 20 років, наркоманка, неодноразово вдавалась до спроби самогубства;
6) чоловік – 42 роки, заступник міністра;
7) чоловік – 40 років, будівельник;
8) жінка – 35 років, визначний лікар - онколог;
9) підліток – 16 років, хворий на СНІД;
10) жінка – 30 років, вчитель.
Слайд 15
Висновок: необхідно підвести підлітків до думки про те, що всі люди мають однакове право на життя і лікарі повинні проводити операції у порядку зарахування хворих до клініки (якщо серед них немає тих, кому потрібна термінова операція).
В знаменитій клятві Гіппократа головна думка – не завдати шкоди хворому, особливо коли йдеться про кардіохірургію, адже серце є непарним органом і виконує надзвичайно важливу функцію в організмі.
Вчитель: Серце – немов своєрідний мотор:
Вправно працює із ранку до ночі.
Від його сили залежить життя,
Воно підтримки і захисту хоче.
Стреси, депресія і алкоголь -
Це вороги його – з ними борися.
Серцю своєму радість дозволь,
У довгожителі ти запишися!
Кроки назустріч здоров’ю зробіть –
І до 100 років щасливо живіть!
VІІ. Підведення підсумків уроку.
Слайд 16
1. Вправа «Незакінчене речення»
Закінчити речення: «Мені хотілося б крикнути «Еврика!» тоді, коли ми на уроці…». Кожен наступний учасник обговорення також повинен починати свій виступ із цієї фрази.
Слайд 17
2. Т-схема «Я знав, я дізнався».
Я знав про серцево-судинну систему |
Я дізнався про серцево-судинну систему |
|
|
Заключне слово учителя:
Прислухайся – у грудях серце стука,
Вистукує один і той же ритм,
Коли немає серця – справжня мука,
І ми без серця жити не змогли б.
Воно лежить в мішечку перикарду,
А в порожнинах – кров, як той вогонь,
А з ендокарду, міокарду, епікарду
Складається серцевий наш двигун.
Штовхає кров у плетиво судинне,
Вона ж біжить до мозку, до легень,
Життя дарує в тілі всім клітинам
Щоночі, щосекунди, кожен день.
Така робота серця – титанічна
(Життя триває наше кожну мить).
Але воно – тканинне і не вічне,
Тож, люди, серце ваше бережіть.
Здавалося б, як камінь, серце стука,
Рікою кров судинами біжить,
Але без серця жити – справжня мука,
Тож, люди, серце ваше бережіть!
Відносьтесь до свого серця з повагою! І до сердець оточуючих. Це теж важливо. Ваша фізична працездатність і розумова теж, залежить від працездатності системи кровообігу.
Я вам бажаю успіхів! Сильного, благородного серця!
Щоб ваше серце завжди співало, раділо від власних успіхів та успіхів ближніх!
VІII. Домашнє завдання.
1). Опрацювати матеріал в підручнику п. 23 , підготуватись до тестового контролю з теми «Транспорт речовин».
2). Підготуйте повідомлення «Зелена аптека», «Негативний вплив нікотину і алкоголю на серцево-судинну систему».
Література:
1. Зверев И.Д. Книга для чтения по анатомии, физиологии и гигиене человека. – М. : Просвещение, 1983. – 224 с.
2. Зільман С. Л., Зільман В. Л., Шевченко С.М. Гігієнічне виховання учнів: Посібник для учителів. – К. : Рад. шк., 1988. – 124 с.
3. Муртазин Г.М. Активне формы и методы обучения биологии: Человек и его здоровье: Кн. для учителя: Из опыта работы. – М. : Просвещение, 1989. – 192с.
4.Резніченко В. П. Цікава біологія. – Камянець - Подільський: «Аксіома», 2005. – 242 с.
6. Стецюк Л. І. Структуровані конспекти з біології. 8 клас. – Навчально- методичний посібник для вчителів і школярів: - Вінниця, 2005. – 172 с.
7. Хочу быть здоровым: Справ. изд. / П. Г. Отрощенко, В. О. Мовчанюк, И. И. Никберг и др. – К. : Лыбидь, 1991. – 336 с.
1