Тема уроку: Система кровообігу. Серце і його робота. Кровоносні судини. Рух крові. Лабораторне дослідження №6.Вимірювання частоти пульсу серцевих скорочень.
Ціль уроку:
Освітня: ознайомити з системою кровообігу організму людини, особливостями будови та роботи серця, механізмами її регуляції; особливостями будови та функціонування кровоносних судин, факторами які впливають на рух крові та механізми регуляції цього процесу.
Розвивальна: розвивати уміння логічно мислити та знаходити зв’язки між будовою і функціями біологічних структур на прикладі серця та судин для збереження здоров’я людини.
Виховна: виховувати розуміння значення нормального функціонування серця та судин для збереження здоров’я людини.
Базові поняття та терміни: кровообіг, серце, перикардій, міокард, ендокард, епікард, предсердя, шлуночки, клапани, збудливість, провідність, електрокардіограма, автоматизм серця, серцевий цикл, систола, діастола кола кровообігу, артерії, вени, капіляри, артеріальний пульс, частота пульсу.
Обладнання: таблиці, розбірна модель серця, проектор, відеофільм, презентація.
Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.
I Організаційний момент:
Постанова завдань, навчальних питань структури заняття. Об'ява теми заняття.
II Актуалізація опорних знань.
1. Що таке кровоносна система у тварини? З чого складається. Її типи (замкнена, незамкнена).
2. Як рухається кров по тілу тварини?
3. У яких тварин вперше з'являється серце? Як воно змінюється?
III Мотивація навчальної діяльності учнів.
Пісня «І замість серця пламенний мотор»
Перегляд діафільму про роботу серця «Чого воно може так довго працювати»
Чи можливо зупинити серце свідомо? А як це зробити?
Пульс артеріальний. Навіщо ви його вимірюєте на уроках ф/к?
IV Вивчення нового матеріалу.
Поділ учнів на групи: робота з підручником, Інтернетом.
1 група
2 група Клапани серця. Пороки серця. Проблеми.
3 група
4 група Коронарні судини серця. Будова та значення. Проблеми роботи серця.
5 група Серцевий цикл. Заповнення таблиці фази серцевого циклу.
6 група Артеріальний пульс. Його вимірювання. Значення.
Серцево-судинно система, її значення. Розповідь вчителя.
Регуляція роботи серця (розповідь, схема, яка дана вчителем стор 50 книга Мариненко).
Підсумок роботи. Обговорення відповідей мотивації роботи учнів.
V Обговорення результатів в самостійній роботі учнів.
Підсумок. Закріплення. Лабораторне дослідження №6. Вимірювання частоти серцевих скорочень.
VI Вивчення нового матеріалу
1 Будова та функції кровоносних судин
Заповнення таблиці
Основні типи кровоносних судин
Тип судини
|
Особливості будови |
Функції |
Діаметр |
Швидкість См/сек |
Тиск Мм рт ст |
|
|
|
|
|
|
2 Велике коло
3 Мале коло кровообігу
4 Механізм руху крові по судинах. Рух в одному напрямку.
5 Швидкість руху крові
Аорта – 50-60 см/сек
Капіляри – 0,3-0,5 мм рт ст
Вени – 10-15 см/сек
6 Регуляція кровообігу
VII Закріплення
Обговоріть шлях, який проходить кров у малому і великому колі.
Робота по сторінкам зошита з печатною основою.
Підгот. до К/Р та семінарного заняття.
VIII Домашнє завдання
(рос)прочитати п. 20-22 Перша допомога при кровотечі, (укр) п.20-22
Провести самоспостереження.
Повідомлення: Тромбофлебіт, атеросклероз, пороки серця, інфаркт, інсульт, аретмія, проблеми серцево-судинної системи.
IX Підсумок уроку
Що взнали? Чому навчилися? Яке це має значення для допомоги здоров’ю людини?