Тема уроку: Органи кровообігу: серце і судини.Профілактика серцево-судинних хвороб. Узагальнення вивченого матеріалу.

Про матеріал
Викладання біології пов’язане з використанням великого обсягу інформації, що робить застосування комп’ютерної техніки особливо ефективним, оскільки дозволяє дуже швидко опрацювати її у вигляді таблиць, схем, діаграм, визначати залежність між різними об’єктами і явищами, будовою та функціями. І цей урок допомагає систематизувати, узагальнити і проконтролювати ступінь засвоєння знань по темі « Органи кровообігу: серце і судини». Продовжує у формуванні умінь і навичок та застосовувати здобуті знання для узагальнення вивченого матеріалу, правильно формувати монологічні відповіді на поставлені запитання, порівнювати.
Перегляд файлу

 

Чемеринецька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів

 

 

Винярська Галина Ярославівна

 

http://art-donetsk.com/wp-content/uploads/2012/10/%D0%9B%D0%9E%D0%93%D0%9E%D0%A2%D0%98%D0%9F-%D0%A9%D0%98%D0%A0%D0%95-%D0%A1%D0%95%D0%A0%D0%A6%D0%95.jpg?9d7bd4

Урок – подорож

 «Пошуки рецепту довголіття»

Тема уроку: Органи кровообігу: серце і судини.

Профілактика серцево-судинних хвороб.

Узагальнення вивченого матеріалу.

 

C:\Users\Домашній\Desktop\Опис досвіду роботи Антошкіна.docx - Google Документи_files\Новая папка\DSCN1664.JPG

 

Біологія 8 клас

2018 рік


Тема уроку: Органи кровообігу: серце і судини.Профілактика серцево-судинних хвороб. Узагальнення вивченого матеріалу.

Мета:

  • систематизувати, узагальнити і проконтролювати ступінь засвоєння знань по темі  « Органи кровообігу: серце і судини». Продовжити формування умінь і навичок застосовувати здобуті знання для узагальнення вивченого матеріалу,  правильно формувати монологічні відповіді на поставлені запитання, порівнювати, ; продовжити формування навичок роботи з схемами, таблицями;
  • розвивати уміння порівнювати біологічні процеси та механізми в живому організмі, уміння логічно мислити та робити висновки та узагальнення
  • виховувати свідоме і дбайливе ставлення до свого здоров’я.

Тип уроку. Комбінований

Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Міжпредметні зв ́язки: історія, медицина, зоологія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м матеріали.
Основні поняття та терміни: мале коло кровообігу, велике коло кровообігу; аритмія,дистонія, ішемічна хвороба серця, інсульт, інфаркт.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання

Перевірка присутніх

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

      Серце! У всі віки воно було в пошані у поетів, мислителів, лікарів. Скільки віршів, пісень написано про нього. Хто краще аніж поети розкрили дивовижні властивості неспокійного, благородного, безстрашного, чистого, холодного, злобного, щирого, ніжного і доброго серця людини.

Перед розумом треба схиляти голову, а  перед  

добром серцем – ставати на коліна.     (Гете)

Без ядра горіх ніщо, так само, як і людина без серця.

Г. Сковорода.

 

 

.

  Видатний педагог В.Сухомлинський вважав за необхідне окремі уроки проводити на природі. Як ви думаєте чому?.

(Люди зосереджуються милюються компонентами природи,спостережливість заспокоює.Це надає сили для подальшої роботи,зміцнює здоровя , розвиває память,мислення.)

ІІІ. Зворотний звязок

  • То яку перевагу має людина врівноважена, спокійна над тією,що хвилюється,у якої «серце не на місці»?

( працьовита,уважна,доброзичлива,розумна у справах.

  • Яким шляхом досягти цього? (знаннями:про будову ,функції,надання пер.допомоги,проведення профілактичних дій)
  • Чому наведенні вислови можуть бути висловами нашого уроку

Отже,ми запрошуємо вас на чарівний острів сподівань

  • Найкращих знань:
  • Найкращих почуттів
  • Найкращих взаємостосунків
  • Найміцнішого здоровя

Ми серцем відчуваємо , що такий острів існує.

Вчитель: Сьогодні у нас дещо незвичайний урок, урок-подорож. Всі люблять подорожувати? Який девіз мандрівника? - «Хто шукає, той завжди знаходить!».  Для цього ми повинні потрапити на «Острів Сподівань», подолавши на своєму шляху всі перешкоди, і відшукати там «Рецепт довголіття» який додається до «Заповідей довгожителя».

ІY. Розминка

     Серце люди завжди вважали символом кохання. Усі знають „валентинки" - зображення серця, які дарують на День святого Валентина - 14 лютого. Дарують тому, кого люблять. З чим це пов’язано?

( Напевно це пов'язано з тим, що душевний стан людини впливає на роботу серця людини, яке може завмирати від страху, стискатися в тузі і шалено битися від радості)

V . Знайомство


        У В.Сухомлинського є педагогічні твори , до яких ми звертаємось протягом життя. Один з них – «Серце віддаю дітям» Давайте пригадайте терміни ,які ми вивчили під час даної  теми (передсердя клапани вени артерії автоматизм кардіограф….

     Тож  вирушаємо у подорож – гру по людському організму. Форма оцінювання відповідей буде особливо – за кожну правильну відповідь – сердечко Валентина . У кінці нашої мандрівки ми підіб’ємо підсумки.

  . Вправа»Серце по колу»: Руку піднімаєте лише після того, як завдання буде повністю прочитане. За кожну правильну відповідь дістаєте червоне сердечко.

  1. Залізовмісна сполука крові (Гемоглобін).
  2. Місце утворення еритроцитів (ЧКМ).
  3. Людина, яка дає кров для іншої (Донор).
  4. Форменні елементи крові, що забезпечують зсідання крові (Тромбоцити).
  5. Клітини крові, що мають ядра (Лейкоцити).
  6. Сталість умов життєдіяльності клітин у внутрішньому середовищі (Гомеостаз).
  7. Імунітет новонародженого (Природжений).
  8. Серцевий м’яз (Міокард).
  9. Запис роботи серця (Кардіограма).
  10. Судини по яких кров рухається від серця (Артерії).
  11. Судина з найбільшою швидкістю руху крові (Аорта).
  12. Процес поглинання і перетравлення клітинами мікроорганізмів (Фагоцитоз).
  13. Введення в організм вакцин (Щеплення).
  14. Прилад для вимірювання тиску крові (тонометр).
  15. Скорочення серця (Систола).
  16. Ритмічні коливання стінок артерій (пульс)
  17. Клапан правої половини серця (тристулковий).
  18. Найменша судина (капіляр)
  19. З лівого шлуночка починається (Велике коло кровообігу).
  20. Червоні кров’яні тільця (Еритроцити).

. Знайди помилку: На екрані ви побачите малюнок. Вам необхідно знайти допущену автором помилку:

1. Передсердя і шлуночки

2. Кровотечі венозна, артеріальна

3. Види судин

. «Квітка знань» . На зворотньому боці кожної із 6 пелюсток – завдання.

Пелюстка 1. Щоб зупинити цю кровотечу, слід тимчасово притиснути ушкоджену судину, знезаразити рану і накласти тісну пов’язку (Венозна).

 

Пелюстка 2. Щоб зупинити цю кровотечу, слід вище місця поранення швидко притиснути пальцем ушкоджену судину, і накласти джгут (Артеріальна).

 

Пелюстка 3. Людина в якої виникла ця кровотеча стає блідою, виступає холодний піт, пульс частішає і слабне. До ймовірного місця кровотечі прикладають холодний компрес (Внутрішня).

 

Пелюстка 4. Ця кровотеча буває у вигляді пульсуючого струменя подібного до фонтану. Кров має яскраво-червоний колір. У цьому разі діяти треба негайно (Артеріальна).

 

Пелюстка 5. У разі цієї кровотечі, особливо коли ушкоджені великі судини, зсідання крові не здатне швидко зупинити її, кров витікає рівномірно і має темний колір (Венозна).

 

Пелюстка 6. Ця кровотечі виникає при незначному пораненні. Вона не призводить до значної втрати крові й легко зупиняється. (Капілярна).

. Проблемне завдання

Чи спостерігаєте якісь зміни , якщо так,тоякі?Розділити особливості здорового та хворого серця.

  Гра «Світлофор»

 

  Картки:

 

     - ознаки, характерні для артерій

                  

     - ознаки, характерні для вен

 

- ознаки, характерні для капілярів

 

   0знаки: через їх стінки відбувається обмін речовин між кров’ю і тканинною рідиною, мають кишенькові клапани, несуть кров від серця, кров рухається найповільніше, тиск крові найбільший,  несуть кров до серця, найдрібніші судини, середній м’язовий шар стінок добре розвинений, тиск крові найнижчий.

 

Вправа.«Лови помилку»(індивідуальна робота )

Центральним органом кровоносної системи людини є  серце, яке розташоване в правій половині грудини. Маса серця незначна – 400 - 500 г. Стінка серця складається з трьох шарів: зовнішнього (міокард), середнього  (ендокард) та внутрішнього (епікард). Серце у людини, як і у всіх ссавців, чотирикамерне (два передсердя і два шлуночка) праве передсердя і правий шлуночок утворюють праву, або артеріальну половину серця, а ліве передсердя і лівий шлуночок-венозну половину. Важливими для роботи серця є клапани (два стулкові і один пів місяцевий), які перешкоджають зворотному плину крові.

Перевіряємо!  (Слайд )

1. Серце розташоване в лівій половині грудини.

2. Маса серця незначна – 250 - 360 г.

3. Стінка серця складається з трьох шарів: зовнішнього (епікард), середнього  (міокард) та внутрішнього (ендокард).

4. Праве передсердя і правий шлуночок утворюють праву, або венозну половину серця, а ліве передсердя і лівий шлуночок-артеріальну половину.

5. Важливими для роботи серця є клапани (два стулкові і два півмісяцеві), які перешкоджають зворотному плину крові.

За результатами індивідуальної роботи, ланки отримують «бали-серця»

Навчальна лабораторія

     Міні-презентація . Захворювання.

Учитель: Кожні чверть години на Землі вмирають 1000 чоловік, з них — 270 від хвороб серця.

     Хвороби серцево-судинної системи є найбільш поширеними. Смертність від них становить 55 % загального рівня. Недуги серця часто при­зводять до втрати працездатності. Якщо раніше ці хронічні хвороби були характерні лише для людей літнього віку, то нині патологічні порушення серцево-судин­ної системи спостерігаються навіть у молодих людей та дітей шкільному та дошкільного віку.Вони здебільшого набуті, тобто виникають під впливом факторів ризику.

 

Класифікація серцево-судинних захворювань

               Серцево-судинні захворювання (захист міні-презентацій, дві групи учнів)

 

хвороби серця              хвороби артерій             хвороби вен

(інфаркт міокарда,        (дистонія,                         (варикозне розширення вен,

аритмія, пороки,          атеросклероз,                         тромбофлебіт)

міокардит                           гіпертонія)                            

 

-Які фактори найчастіше негативно вплива­ють на серцево-судинну систему?

 Вчитель. Життя йде, час не стоїть на місті і кожен з нас в певний момент повинен задуматися над свої здоров’ям. 

  Складання загального списку заходів профілактики хвороб серцево-судинної системи.

1. заняття спортом    2. фізична праця          3.загартовування

4. відмова від шкідливих звичок          5. раціональне харчування

6. вміти контролювати емоції            7. гарний настрій

8. чисте навколишнє середовище         9. підтримка імунітету

Вчитель: Ось нарешті ми і дісталися останньої зупинки нашої подорожі, подолали всі перешкоди -  повторили будову та функції серця і отримали можливість потрапити на «Острів Скарбів». І ось тепер ми зможемо розшифрувати взнати рецепт довголіття . який додається із «Заповідями довгожителя». Давайте звіримо наші заповіді із заповідями довгожителя

Заповіді довгожителя.

1. Раціональне харчування (додається рецепт довголіття)

2. Не курити

3. Не вживати алкоголь

4. Спати не менше 7 годин на добу

5. Рухливий спосіб життя

6. Більше позитивних емоцій

7. Більше часу проводити на свіжому повітрі


 

Рецепт довголіття

 Взяти продукти, що містять ненасичені кислоти (рибу, рослинну олію)

 Додати продукти, багаті на білки (квасоля, боби. м’ясо птиці, молочні продукти), отриману масу не солити!

 Додати житнього хліба, рису, гречаної крупи, картоплі, меду та мілко нарізані яблука, буряк і моркву (в однакових пропорціях), все добре перемішати.

 Готову масу можна заправити родзинками та горіхами.

Подавати до столу свіжим!!!

  V І  . Підведення підсумків

Вправа «Ви - майбутні батьки!•

Як ви будете виховувати своіх майбутніх дітей та яких заходів з профілактики будете вживати для боротьби із серцево-судинними захворюваннями?

• Музичний диск; • гроші; • мяч; • яблуко; • скакалка; • цигарка;   • пляшка.пива;

• шипшина; • банан; • книга; • шприц; • горіхи; • стенд; • режим дня .

 Складання серця із 4-х камер із питаннями для учнів ( Колективна вправа)

(Звучить легка класична музика.)

 Об'єднуються в групи за назвою камер серця.

І група «Праве передсердя»

• Які фактори руйнують роботу серцево-судинної системи?

(1. Порушення обмінних процесів.   2. Левпорядкований режим.

З. Не здійснюють прогулянки на свіжому повітрі.   4. Гіподинамія.

5. Стреси, неврози.     6. Шкідливі звички)

2 група «Ліве передсердя»

• Які фактори зміцнюють серцево-судинну систему?

(1. Раціональне харчування.   2. Впорядкований режим дня.

З. Загартовування: сонце, повітря, вода.   4. Заняття спортом.

5. Уникнення стресів. 6. Відмова від шкідливих звичок)

ІІІ група «Правий шлуночок»

• Які риси характеру формуються у людини з разбалансованою системою органів кровообігу?

 

( 1. Нецілеспрямованість. 2. Нерішучість. З. Нестриманість. 4. Агресивність.

 5. Недисциплінованість. 6. Ненадійність. 7. ПотаіііІивість.

8. Лінощі. 9. Страх перед труднощами)

 

lV група «Лівий шлуночок»

• Які риси· характеру формуються у людини зі зміцненою системою органів кровообігу?

(1. Цілеспрямованість. 2. Рішучість. З. Стриманість.

4. Дисциплінованість. 5. Надійність. 6. Відвертість.

7. Доброзичливість. 8. Працелюбність.

9. Прагнення до подолання труднощів)

Вчитель:

За статистикою, смертність від серцево-судинних захворювань міцно посідає перше місце, на другому­онкозахворювання, на третьому - цукровий діабет.

  Наш організм розрахований на 120 років життя. Якщо тривалість нашого життя менша, то це зумовлено не недоліками організму, а тим, як ми з ним поводимося".                                                          К. Купер, американський лікар

     За статистикою, смертність від серцево-судинних захворювань міцно посідає перше місце, на другому­онкозахворювання, на третьому - цукровий діабет.

 Відомий американський учений Бол Вайт сказав, що якби ми використовували свій розум і свої ноги більше, а будильник і шлунок менше, то рідше страждали б від хвороб серця.

Вправа «Абрака-дабра»(слайд)

(До якої частини тіла не прикладеш руку скрізь почуєш серце воно не тільки бється в кожному органі , але і вказує шлях кожному з них)

       Закінчиться урок, і ви забудете дещо з того, що вчили. У вас є більш важливі справи й турботи, які не можуть чекати. Але іноді зупиніться.

Звук   Прислухайтесь.( запис  роботи серця)

 

У глибині вашого тіла б'ється серце. Годинник,

 заведений один раз на все життя. : Серцю працювати важко.

Не заважайте йому.

Я вам бажаю успіхів! Сильного, благородного серця!

А нашим гостям –щоб ваше серце завжди співало, раділо від власних успіхів  та успіхів ближніх! А всім нам-здоров’я!

V ІІ. Повідомлення домашнього завдання( 2 хв)

  • Скласти кросворд по темі «Кровообіг.Лімфообіг» ( середній, достатній рівень)
  •    Проблемне завдання : У людини серце чотирикамерне, але в ембріона є овальний отвір в перегородці (боталова протока), через який кров з правого передсердя надходить в ліве . До моменту народження цей отвір перекривається. Яка роль цього отвору в ембріона?
docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
16 лютого 2019
Переглядів
1067
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку