Розробка уроку біології в 9 класі
Тема: Продовження роду. Біосоціальна основа створення сім'ї»
Мета уроку.
Сформувати знання про біологічні і соціальні умови створення сім'ї, виробити поняття «стать» і «гендер»; підняти питання раннього статевого життя підлітків та його наслідків.
Розвивати: пізнавальний інтерес, інтелектуальні здібності, логічне мислення, увагу пам'ять.
Виховувати: культуру статевих стосунків
Технологія: особистісно – орієнтованого навчання.
Форма уроку: колективно – групова.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: роздатковий матеріал, віртуальна лабораторія х біології.
1
Розробка уроку біології в 9 класі
Тема: Продовження роду. Біосоціальна основа створення сім’ї»
Мета уроку.
Сформувати знання про біологічні і соціальні умови створення сім’ї, виробити поняття «стать» і «гендер»; підняти питання раннього статевого життя підлітків та його наслідків.
Розвивати: пізнавальний інтерес, інтелектуальні здібності, логічне мислення, увагу пам’ять.
Виховувати: культуру статевих стосунків
Технологія: особистісно – орієнтованого навчання.
Форма уроку: колективно – групова.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: роздатковий матеріал.
Хід уроку
І.Організація класу
Привітання:Добрий день! Я рада вітати вас на уроці. Ми сьогодні починаємо вивчати нову тему «Розмноження людини»
Вправа „Мікрофон»
Учні відповідають на запитання вчителя: Чому вони прийшли на урок?
( Відповіді можуть бути різними: „хочу більше знати; „виправити оцінку, „тому що мені цікаво” та ін.)
На при кінці уроку ми з’ясуємо, чи справдилися ваші сподівання.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Я знаю, що ця тема вас дуже цікавить. Тому що ви вже подорослішали. Хлопці на дівчат, а дівчата на хлопців подивились якось інакше. Стали шукати відповіді на складні питання. Тільки простих відповідей на ці питання немає. Продовження роду – це таємниця!Послухайте, я про це написала поетеса Ріма Козакова
Мальчишки, смотрите, вчерашние девочки,
Подросточки – бантики, белые маечки -
Идут, повзрослевшие, похудевшие…
Ого, вы как – будто взволнованы, мальчики?
Ведь были – галчата, дурнушки, веснушчаты,
Косички – метёлки…А нынче-то, нынче-то!
Как многоступенчато косы закручены!
И снегом в горах – ослепительно личико.
Рождается женщина. И без старания,
Одним поворотом, движением, поступью
Мужскому, всесильному, мстит за страдания,
Которые выстрадать выпадет после ей.
О, будут ещё её губы искусаны,
И будут ещё её руки заломлены
За этот короткий полёт безыскусственный,
За то, что сейчас золотится соломинкой.
За всё ей платить тяжело и возвышенно,
За всё, что сейчас так нетронуто светится,
В тот час, когда шлёпнется спелою вишенкой
Дитя в материнский подол человечества.
Так будь же мужчиной, и в пору черёмухи,
Когда ничего ещё толком не начато,
Мальчишка ,смирись, поступай в подчиненные,
Побегай, побегай у девочки в мальчиках!
Римма Казакова С сайтаhttp://www.inpearls.ru/
ІІІ. Цілеспрямування та постановка задач уроку
Тема нашого уроку «Продовження роду. Біосоціальна основа створення сім’ї».
На уроці ми привідкриємо таємницю продовження роду та здобудемо нові знання з цієї теми.
Для того щоб кожен з вас здобув знання та заробив гарну оцінку на уроці треба:
ІІІ. Актуалізація опорних знань
ІV. Сприйняття та засвоєння нових знань
З предмету «Основи здоров’я» вам відомі поняття «стать» і «гендер»
1.Стать і гендер
«Хлопчик чи дівчинка?» - перше запитання про тебе, щойно ти з’явився на світ, хоча твою стать було визначено набагато раніше –у момент зачаття.
Стать – це біологічне поняття, яке зумовлено структурою генів і визначає, є людини чоловіком чи жінкою
Від статі залежить будова статевих органів, можливість стати матір’ю чи батьком, а також інші ознаки: пропорції тіла, розподіл жирових тканин, кількість волосся на тілі, особливості статевого дозрівання, м’язова сила, витривалість, риси обличчя, тембр голосу, навіть міміка й хода.
Завдання:На папірцях запишіть відповіді на запитання «Якби в мене був вибір, то ким би я хотів народитися – хлопчиком чи дівчинкою?»
(Вчитель збирає папірці, підраховує кількість, порівнює з кількість хлопців та дівчат в класі)
Обговорення результатів: чому тих хто хотів народитися хлопцем більше?
Гендер (статева роль) – поняття культурне і соціальне. Воно визначає особливості поведінки, Які вважають притаманними для чоловіків і жінок у певному суспільстві.
Завдання:Порівняйте ознаки гендера та статі.6Я наведу вам факти, а виполіруйте ознакою чого вони є статі чи гендера
2. Як розвиваються стосунки між статями?
Дитинство. В ранньому дитинстві хлопчики і дівчатка грають разом. Потім – надають перевагу своїй статі.
Підлітковий вік. На початку статевого дозрівання притаманна агресивна поведінка до протилежної статі. Потім хлопці і дівчата виявляють інтерес одне до одного. Починають дружити. Спілкуються групами.
Юність. Хлопець і дівчина відчувають симпатію до когось одного протилежної стат. Вони закохуються.
Зрілість. Якщо кохання взаємне, молоді люди мають схожі мрії, погляди, інтереси та досягли соціальної зрілості,вони можуть створити родину.
(На дошці вчитель пише 7Я, креслить схему рольових стосунків в родини. Пропонує учням прокоментувати схему.)
3.Біологічний характер статевих стосунків
Однією з основних ознак живого є прагнення до продовження роду, до відтворення собі подібних. В основі його лежить статевий інстинкт. Статевий інстинкт породжує статевий потяг – особливе ставлення особині однієї статі до особини протилежної статі. Статевий інстинкт закладений у генах людини. Викликають його гормоні ендокринних залоз.
Робимо висновок, як тільки починають працювати статеві залози, людина може розмножуватися. Але..
4. Соціальний характер статевих стосунків
Але, людина істота соціальна. Їй потрібна любов і кохання. В коханні чоловіка і жінки велику роль відіграє культура відносин статей. Кохання чоловіка и жінки не тільки сексуальний, а, на сам перед, духовний союз.
Часто за кохання вважають закоханість, пристрасть, захоплення. Такі почуття не тривають довго. Таке надумане кохання може перейти в ненависть відповідно до приказки «Від любові до ненависті – один крок». Справжнє кохання виключає ненависть.
Про вигадане підліткове кохання, з гумором, розповідає Агния Барто
Первая любовь
Каждый может догадаться -
Антонина влюблена!
Ну и что ж! Ей скоро двадцать,
А на улице весна!
Только звякнет телефон,
Тоня шепчет: - Это он!
Стала ласковой и кроткой,
Ходит легкою походкой,
По утрам поет, как птица...
Вдруг и младшая сестрица
Просыпается чуть свет,
Говорит:- Пора влюбиться!
Мне почти тринадцать лет.
И Наташа на уроке
Оглядела всех ребят:
"Юрка? Слишком толстощекий!
Петя ростом маловат!
Вот Алеша славный малый!
Я влюблюсь в него, пожалуй".
Повторяет класс по карте,
Где Иртыш, где Енисей,
А влюбленная на парте
Нежно шепчет:- Алексей!
Алик смотрит огорченно:
"Что ей нужно от меня?"
Всем известно, что девчонок
Он боится как огня,
Он понять ее не в силах!
То она глаза скосила,
То резинку попросила,
То она вздыхает тяжко,
То зачем-то промокашку
Подает ему любя.
Алик вышел из себя!
Поступил он с ней жестоко
Отлупил после урока.
Так вот с первого свиданья
Начинаются страданья
4. Духовний характер статевих стосунків
Цітата із Біблії
4 Любовь долготерпит, милосердствует, любовь не завидует, любовь не превозносится, не гордится,
5 не бесчинствует, не ищет своего, не раздражается, не мыслит зла,
6 не радуется неправде, а сорадуется истине;
7 все покрывает, всему верит, всего надеется, все переносит.
(Первое послание св. Ап. Павла к Коринфянам)
Семья – это домашняя церковь, школа христианской любви, обоюдного долготерпения и смирения. Любовь, самоотверженное служение друг другу, доброе отношение, терпение и взаимное прощение недостатков упоминаются в молитвах чина церковного венчания.
Сім'я – це домашня церква, школа християнської любові, обопільної довготерпінні і упокорювання. Любов, самовіддане служіння один одному, добре відношення, терпіння і взаємне пробачення недоліків, коли згадуються в молитвах чину церковного вінчання.
Взаимные обязанности мужа и жены указаны в Священном Писании: муж должен любить жену, как Христос возлюбил Церковь, а со стороны жены должно быть послушание мужу, как Церковь повинуется Христу (Еф. 5; 22-26). Нарушение церковного таинства бракосочетания – развод – осуждается Господом, поскольку то, «что Бог сочетал, человек да не разлучает» (Мф. 19, 6).
Взаємні обов'язки мужа і дружини вказані в Священному Писанні: муж повинен любити дружину, як Христос полюбив Церкву, а з боку дружини має бути слухняність мужові, як Церква покоряється Христу (Єф. 5; 22-26). Порушення церковного таїнства одруження – розлучення – засуджується Господом, оскільки те, «що Бог поєднував, людина та не розлучає» (Мф. 19, 6).
5.Ризикована статева поведінка та її наслідки
Інтимні стосунки – частина повноцінного життя більшості дорослих людей. Вони дають змогу стати батьком та матір’ю. Та іноді ці стосунки призводять до негативних наслідків6 психічних травм, інфекцій, що передаються статевим шляхом, небажаної вагітності. Таку статеву поведінку називають ризикованою
V. Узагальнення і систематизація знань
VІ Підсумки уроку
З метою підбити підсумки та з’ясувати чи справдилися ваші сподівання, пропоную вам продовжити речення.
Я сьогодні дізнався,що…
Я сьогодні усвідомила,що…
Я сьогодні зрозумів,що…
VІІ Рефлесия
Тестування "Погляд на майбутню сім’ю"
Ключ до тесту:
1. а) 0б. б) 1б. в) 2б.
2. а) 0б. б) 1б. в) 2б.
3. а) 0б. б) 2б. в) 1б.
4. а) 1б. б) 0б. в) 2б.
5. а) 2б. б) 0б. в) 1б.
6. а) 1б. б) 0б. в) 2б.
7. а) 2б. б) 0б. в) 1б.
Висновок: