Конспект уроку для учнів 9 класу на тему: "Будова та функції ДНК"

Про матеріал

Мета: освітня: ознайомити учнів з будовою та функціями ДНК, узагальнити знання про будову та властивості нуклеїнових кислот, навчити розшифровувати генетичний код живих організмів та розв'язувати задачі з молекулярної біології; розвиваюча: розвивати логічне та математичне мислення, увагу, просторову уяву, уміння робити висновки, розширити кругозір; виховна: виховувати відповідальне ставлення до навколишнього середовища, уміння працювати в групі.

Перегляд файлу

1

 

План – конспект уроку з біології для учнів 9 класу

 

Тема: Будова і функції ДНК.

Мета: освітня: ознайомити учнів з будовою та функціями ДНК, узагальнити знання про будову та властивості нуклеїнових кислот, навчити розшифровувати генетичний код живих організмів та розв’язувати задачі з молекулярної біології;

розвиваюча: розвивати логічне та математичне мислення, увагу, просторову уяву, уміння робити висновки, розширити кругозір;

виховна: виховувати відповідальне ставлення до навколишнього середовища, уміння працювати в групі.

Обладнання та матеріали: підручник з біології для 9 класу, фотографії, схеми, малюнки, що дозволяють ілюструвати нуклеїнові кислоти, зокрема ДНК, нуклеотиди, їх будову, збірник задач з молекулярної біології, таблиця з розшифруванням генетичного коду.

Основні терміни та поняття: нуклеотиди, нуклеїнові кислоти, ДНК, РНК.

Методи: розповідь, пояснювально-ілюстративний, робота з підручником, бліц-опитування.

Тип уроку: комбінований урок.

Структура уроку:

  1. Організаційний етап (1-2 хв.).
  2. Актуалізація опорних знань і мотивація навчально-пошукової діяльності учнів (5 хв.).
  3. Вивчення нового матеріалу (20 хв.).
  4. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів (13 хв.).
  5. Підведення підсумків уроку, оцінювання навчальних досягнень учнів (2 хв.).
  6. Пояснення домашнього завдання (3 хв.).

 

 

Хід уроку:

  1. Організаційний етап.
  2. Актуалізація опорних знань і мотивація навчально-пошукової діяльності учнів.

Перевірка домашнього завдання за індивідуальними картками із запитаннями.

  1. Вивчення нового матеріалу.

Будова ДНК: Відомо, що ДНК – складні білки нуклеопротеїди, то вони характеризуються великими молекулярними масами (100000–3000000) та великою кількістю мононуклеотидів (80 – 100000). Усі мононуклеотиди якісно представлені 4-ма представниками, до складу яких входить дезоксирибоза: дезоксиаденілова кислота (А), дезоксигуанілова кислота (Г), дезоксицитидинова (Ц), дезокситимідинова (Т). Зв’язуючись між собою 3–5 фосфоефірними зв’язками, вони утворюють полінуклеотидний ланцюг ДНК.

Досліджуючи будову молекули ДНК за допомогою рентгеноструктурного та інших видів аналізу, було встановлено що:

1. Молекула ДНК складається з двох антипаралельних ланцюгів.

2. Азотисті основи обох поліпептидних ланцюгів знаходяться в середині уявного просторового циліндру, пентози та залишки фосфорної кислоти – ззовні.

3. Азотисті основи поліпептидних ланцюгів розміщені по принципу комплементарності (взаємодоповнення). Ця закономірність відома під назвою правила Чаргаффа.

Правило Чаргаффа:

  1. Пуринові азотисті основи одного поліпептидного ланцюга розміщуються проти піримідинових основ другого поліпептидного ланцюга. Аденін проти тиміну (стабілізується двома водневими зв’язками); гуанін проти цитозину (стабілізується трьома водневими зв’язками).

Наслідки правила Чаргаффа:

  • У молекулі ДНК сума пуринових основ рівна сумі піримідинових: А+Г=Т+Ц;
  • Кількість аденіну дорівнює кількості тиміну (А=Т), гуаніну дорівнює цитозину (Г=Ц). Співвідношення сум пар А+Т і Г+Ц носить назву коефіцієнта специфічності і є однією з найважливіших характеристик ДНК.

Отже:

1. Молекула ДНК володіє первинною, вторинною, третинною структурами.

2. ДНК– локалізована в хромосомах клітинних ядер.

3. ДНК зв’язані з білками основного характеру – гістонами.

4. ДНК здатні до самовідтворення в результаті процесу реплікації.

5.ДНК–основний носій інформації про будову і структуру білків організму.

http://www.gzpuyin.cn/sql_admin/editubb/UploadFile/2009722104135234.gif

http://school.xvatit.com/images/6/6d/%D0%93%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%D0%B4.jpg

Учні діляться на 3 групи за заздалегідь розданими кольоровими стікерами. Кожна група отримає завдання, яке виконує протягом 5 хвилин і презентує:

  1. Скласти ланцюг ДНК і пояснити принцип його будови за допомогою кольорових капсул від солодощів «Kinder Сюрприз», скріплюючи їх силіконовим клеєм, скріпками, дротами тощо.
  2. На фліпчатрі зобразити «скелет» ДНК з урахуванням властивостей хімічних зв’язків молекули.
  3. Ілюструвати правило Чаргаффа за допомогою жестів.

Задача

  1. Користуючись принципом комплементарності азотистих основ, написати послідовність нуклеотидів другого ланцюга ДНК, якщо перший має таку послідовність: ААТ-ГГЦ-ГАТ-ТЦЦ-ГГЦ-ААГ-АТА-ГЦГ-АГТ-ТГЦ-АТГ. Знайти довжину ДНК та її масу.
  2. У ланцюзі ДНК кількість аденіну становить 16%, тиміну – 24%, гуаніну – 20%, цитозину – 40%. Знайти відсотковий вміст нуклеотидів у РНК, побудованій на даному фрагменті ДНК.
  1. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів.

Опитування у вигляді письмової самостійної роботи за запитаннями:

  1. У чому особливості будови ДНК?
  2. Які функції вона виконує?
  3. Сформулювати правило Чаргаффа.
  1. Підведення підсумків уроку, оцінювання навчальних досягнень учнів.
  2. Пояснення домашнього завдання (3 хв.).

Опрацювати параграф. Зробити таблицю «Порівняльна характеристика ДНК та РНК». Розв’язати задачі, записані в зошиті.

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
8 липня 2018
Переглядів
6166
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку