Мета: освітня: ознайомити учнів з будовою та функціями ДНК, узагальнити знання про будову та властивості нуклеїнових кислот, навчити розшифровувати генетичний код живих організмів та розв'язувати задачі з молекулярної біології; розвиваюча: розвивати логічне та математичне мислення, увагу, просторову уяву, уміння робити висновки, розширити кругозір; виховна: виховувати відповідальне ставлення до навколишнього середовища, уміння працювати в групі.
1
План – конспект уроку з біології для учнів 9 класу
Тема: Будова і функції ДНК.
Мета: освітня: ознайомити учнів з будовою та функціями ДНК, узагальнити знання про будову та властивості нуклеїнових кислот, навчити розшифровувати генетичний код живих організмів та розв’язувати задачі з молекулярної біології;
розвиваюча: розвивати логічне та математичне мислення, увагу, просторову уяву, уміння робити висновки, розширити кругозір;
виховна: виховувати відповідальне ставлення до навколишнього середовища, уміння працювати в групі.
Обладнання та матеріали: підручник з біології для 9 класу, фотографії, схеми, малюнки, що дозволяють ілюструвати нуклеїнові кислоти, зокрема ДНК, нуклеотиди, їх будову, збірник задач з молекулярної біології, таблиця з розшифруванням генетичного коду.
Основні терміни та поняття: нуклеотиди, нуклеїнові кислоти, ДНК, РНК.
Методи: розповідь, пояснювально-ілюстративний, робота з підручником, бліц-опитування.
Тип уроку: комбінований урок.
Структура уроку:
Хід уроку:
Перевірка домашнього завдання за індивідуальними картками із запитаннями.
Будова ДНК: Відомо, що ДНК – складні білки нуклеопротеїди, то вони характеризуються великими молекулярними масами (100000–3000000) та великою кількістю мононуклеотидів (80 – 100000). Усі мононуклеотиди якісно представлені 4-ма представниками, до складу яких входить дезоксирибоза: дезоксиаденілова кислота (А), дезоксигуанілова кислота (Г), дезоксицитидинова (Ц), дезокситимідинова (Т). Зв’язуючись між собою 3–5 фосфоефірними зв’язками, вони утворюють полінуклеотидний ланцюг ДНК.
Досліджуючи будову молекули ДНК за допомогою рентгеноструктурного та інших видів аналізу, було встановлено що:
1. Молекула ДНК складається з двох антипаралельних ланцюгів.
2. Азотисті основи обох поліпептидних ланцюгів знаходяться в середині уявного просторового циліндру, пентози та залишки фосфорної кислоти – ззовні.
3. Азотисті основи поліпептидних ланцюгів розміщені по принципу комплементарності (взаємодоповнення). Ця закономірність відома під назвою правила Чаргаффа.
Правило Чаргаффа:
Наслідки правила Чаргаффа:
Отже:
1. Молекула ДНК володіє первинною, вторинною, третинною структурами.
2. ДНК– локалізована в хромосомах клітинних ядер.
3. ДНК зв’язані з білками основного характеру – гістонами.
4. ДНК здатні до самовідтворення в результаті процесу реплікації.
5.ДНК–основний носій інформації про будову і структуру білків організму.
Учні діляться на 3 групи за заздалегідь розданими кольоровими стікерами. Кожна група отримає завдання, яке виконує протягом 5 хвилин і презентує:
Задача
Опитування у вигляді письмової самостійної роботи за запитаннями:
Опрацювати параграф. Зробити таблицю «Порівняльна характеристика ДНК та РНК». Розв’язати задачі, записані в зошиті.