Діти єднають Україну
Мета: розширити знання учнів про свою рідну державу, формувати і розвивати патріотичні почуття в учнів, створити атмосферу доброти, взаєморозуміння, виховувати почуття доброзичливості, гордості за рідну землю, бажання приносити користь рідній країні.
Обладнання: аркуші паперу, прислів’я, Сонечки Милосердя із кольорового паперу, стенд із державною символікою.
Може десь земля є краща й вища,
а над нею небо золоте,
та мені найкраща та, де вишня,
та, де вишня мамина цвіте
Хід уроку
І. Організація класу
Який щасливий день сьогодні!
Веселий, радісний, ясний,
Це гомінливий і погожий
Почавсь навчальний рік новий.
Яскраве сонечко надворі
Кидає промінці у клас.
Такої радості ніколи
В житті ще не було у нас.
II. Актуалізація знань
Дорогі діти! Ось і настав цей довгожданий день, коли ми знову всі зустрілися разом, подорослішавши на рік. Промайнули літні канікули і школа знову радо відчинила свої двері, зустрічаючи вас. Я щаслива від того, що ви, відпочивши, набравшись нових сил, з радісними усмішками на обличчях прийшли до школи, де вас чекають нові знання. Тож давайте розпочнемо свою мандрівну до Країни Знань.
Швидко промайнуло літечко і ось вересень покликав нас до школи. І ми з вами розпочинаємо наш перший в новому навчальному році урок, на якому ми поговоримо про найважливіші речі для кожного з нас.
- Як ви вважаєте, про що саме йтиме мова?
2.Вправа Мікрофон
Учні передають мікрофон і називають найважливіші для нього речі (родина, рідна земля і т.д)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Кожна людина найбільше любить край, де народилася і живе. Кожен пишається своєю рідною землею, хоче розповісти про неї тільки найкраще. Де б ми не були, ми завжди будемо згадувати і рідну домівку, де ми народилися, і мамині очі, і вірних друзів.
Сьогодні на уроці ми ще раз переконаємося, яка чудова та багата наша Батьківщина.
ІV . Основна частина
Затишний куточок і хата.
Це мама, татусь, сестричка і я,
Всі рідні і друзів багато.
2.Робота з легендою.
Учитель зачитує легенду
Легенда про дівчину-Україну
Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність i красу, угорці - любов до господарювання, німці - дисципліну i порядок, росіяни - владність, поляки - здатність до торгівлі, італійці одержали хист до музики...
Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону i раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнута у вишиванку, руса коса переплетена синьою стрічкою, на голові мала вінок із червоної калини.
- Хто ти? Чого плачеш? - запитав Господь.
- Я - Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові й пожеж. Синимої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів та сиріт, у своїй хаті немає правди й волі.
- Чого ж ти не підійшла до мене раніше? Я всі таланти роздав. Як же допомогти тобі?
Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.
- Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це - пісня.
Узяла дівчина - Україна дарунок i міцно притиснула його до серця.
Поклонилася низенько Всевишньому i з ясним обличчям i вірою понесла пісню в народ.
Отже ми — ураїнці, маємо багато талантів. Наш народ цінують в усьому світі.
3.Складання асоціативного дерева
Тепер подумайте і дайте відповідь.
- Які риси характеру притаманні українцям, нам з вами?
Із розрізаних слів складіть прислів’я та приказки про рідну землю
Без верби і калини нема України.
Моя Україна—пісня колискова.
У птаха гніздо—у людини Батьківщина.
- Розкажіть, що може статися з родиною, у якій немає єдності, у таких ситуаціях:
За кожну свою розповідь ви отримаєте – Сонечко Милосердя.
4. Сторінка « Державні символи України»
- Українці мають славну історію і традиції... Мають вони і свої державні національні символи, які люди знають і бережуть.
1). - Послухайте легенду.
Жила собі жінка. І мала вона трьох синів. Сини зростали чесними,
сміливими, дуже любили свою неньку і готові були віддати за неї своє життя.
Виросли сини і розійшлися по світах, прославляючи свою матір. Найстаршому
матір подарувала на згадку про себе золоту корону з трьома промінцями.
Корона зігрівала людей, вела вперед, показувала шлях до кращого життя. За цю
трипроменеву корону люди дали першому синові ім’я Тризуб.
Середньому сину мати дала в дорогу блакитно жовтий одяг. Сміливий та сильний був середній син, і прославив він свою матір добрими звитяжними (героїчними
вчинками). Люди запам’ятали його і прозвали Прапором.
А найменший син отримав у дарунок від матері соловейків голос. І де б він не був, усюди лунала його дзвінка урочиста пісня. За цей голос і величний спів люди дали йому ім’я Гімн. Так і донині по всьому світу золотий тризуб, синьо-жовтий прапор і
урочистий гімн прославляють рідну неньку – Україну. Вони стали державними
символами України.
2). - Герб, Прапор і Гімн – три основні національні символи України.
- Розгляньте зображення Герба України. На що він схожий?
Число „три” завжди вважалося казковим, чарівним. У народних казках
йдеться про трьох богатирів, три бажання, які виконують чарівники, три
дороги, що лягають перед казковими героями. Отже, у тризубі відображено
триєдність життя. Це Батько-Мати-Дитя. Вони символізують собою Силу-
Мудрість-Любов.
- Розгляньте зображення Прапора України. Якої він форми? Які кольори ви
бачите на українському прапорі?
- Пригадайте, що означають ці кольори?
- Жовтий колір – це колір пшеничної ниви, колір хліба, зерна, що дарує
життя всьому сущому на землі, це колір жовтогарячого сонця, без
лагідних променів якого не дозрів би, не заколосився б хліб. Це символ
достатку українського народу.
- Блакитний, синій колір – це колір ясного, чистого, мирного неба. Це колір
води, без якої не дозрів би хліб. І ще – це колір миру.
- Що таке Гімн?
- Як називається Гімн України?
- Гімн – це найголовніша пісня держави. З гімну починають урочисті
збори, свята, надзвичайні масові події, гімном їх і закінчують. Це
хвалебна пісня своїй Батьківщині в якій народ висловлює побажання бути
вільним, щасливим, жити в достатку.
3) Сторінка « Народні символи України»
- А ще народ України має свої споконвічні народні рослини-символи.
* І червона, й соковита,
Та гірка вона все літо.
Припече мороз – вона
Стала добра й смачна. (Калина)
* Серед пшеничного поля – тичка,
а на тичці – півень у червонім ковпаку.(Мак)
*Духмяна квіточка така, чорними брівками морга.(Чорнобривці)
* Цвіте синьо, лист зелений, гай він прикрашає.
Хоч мороз усе побив – його не займає. (Барвінок)
* Що за квіти кивають від тину рожево-білими квітками?(Мальви)
* Сині очка розсипало небо у пшениці. (Волошки)
* Стоять у полі сестрички: жовте очко, біле личко. (Ромашки)
- Є ще багато рослин-символів, оберегів нашого життя — рута, м'ята, півонія, любисток, безсмертник. Усі вони лікують, прикрашають, оберігають від зла. Ми повинні вчитися у своїх предків цінувати природу, адже ми теж є частинкою цієї природи, яка нас оточує. Ми повинні шанувати, знати свої традиції, державні і національні символи.
Запишіть на своїх квіточках(заздалегідь підготовлені паперові квіти жовтого і синього кольору) поради, які допоможуть усім мешканцям нашої країни жити в мирі та злагоді.
Або
- На квітках написати, що ви можете зробити для України, коли виростите. (Посадимо сад, збудуємо гарні будинки, спечемо смачний хліб, намалюємо багато чудових картин тощо.)
Ми всі хочемо бачити нашу Батьківщину сильною, багатою, славетною й квітучою. Нехай вона зараз на ваших очах розквітне від нашої безмежної любові до неї! Хай кожен із вас «посадить» символічну квітку, прикріпивши її до карти України. Нехай ваші гарні майбутні справи возвеличать нашу сонячну Україну!
(Діти розміщують паперові квіти навколо карти України розміщеній на дошці)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Багато ви знаєте про Україну, а головне те, що любите її, любите своїх рідних і працею своєю допомагаєте їм. Сподіваюсь, що ваші оченята будуть сяяти радістю пізнання щодня.
Перегляд відео про Україну.