Розробка уроку для 6 класу з теми "Види коренів і типи кореневих систем"

Про матеріал

Розробка уроку розглядає види коренів і типи кореневих систем. При цьому використовуються різні прийоми: ігровий, робота з малюнками, міжпредметні зв'язки з теми. Також проводить лабораторне дослідження на гербарному матеріалі.

Перегляд файлу

 

Тема. Види коренів і типи кореневих систем.

Мета:

  • Сформувати в учнів знання про види коренів і типи кореневих систем. Продовжити роботу з біологічними термінами; виробити вміння розпізнавати на натуральних об'єктах типи кореневих систем; продовжити формувати вміння робити висновки на підставі результатів лабораторних досліджень.
  • Формувати у дітей уміння користуватися знаннями, отриманими на інших уроках, пов'язувати у єдине ціле предмети природничого та гуманітарного циклу.
  • Виховувати художній смак, дисциплінованість, відповідальність.

Тип уроку:  комбінований

Обладнання: гербарії з різними типами кореневих систем, таблиця "Будова стрижневої і мочкуватої систем", малюнки.

Хід уроку

1. Організаційний момент.

2. Актуалізація опорних знань і умінь.

Гра «Ти - мені, я - тобі»

 На минулому уроці учням було дано домашнє завдання: придумати кілька запитань по темі «Клітка рослин», щоб вони відрізнялися від питань параграфа.

Учитель починає гру, кидає м'ячик одному з учнів і ставить запитання.

Учень відповідає на питання, і кидає м'ячик будь-якому іншому учневі класу, ставлячи своє питання. Той, піймавши м'ячик, відповідає на питання і кидає м'ячик наступному учневі.

 

Прийом «Відгадай - ка»

1. На дворі з водою бочка,

Зовні в клітці/ оболонка /

2. За віконцем бачу гори

    У мікроскоп побачу/ пори /

3. Ось малює в клітці Толя

Крупно-крупно / вакуолі /

 

3. Мотивація навчальної діяльності.

Мы в букет собрали маки жаркие,

 Много незабудок голубых.

А потом цветов нам стало жалко,

 Снова в землю посадили их.

 Только ничего не получается:

 От любого ветерка качаются!

 Почему осыпались и вянут?

 Без корней расти и жить не станут!

 Как ни тонок, неприметен

 Под землёю корешок,

 Но не может жить на свете

 Без него любой цветок!

 

Прийом «Мікрофон»

- Яка головна думка вірша?

- Про який орган квіткової рослини йде мова?

- Це вегетативний або генеративний орган?

4. Вивчення нового матеріалу.

Які функції виконує корінь?

Прийом «Шпаргалка»

 

 

 

 

 

 

 

(Утримує рослину в ґрунті)                 

                                                                                        (всмоктування і передача                      в пагін води з розчиненими мінеральними речовинами)

 

 

(служить сховищем

   запасів) 

 

                                       ( Може служити для                         (Дають притулок

                                            розмноження)                                 мікроорганізмам)                                                                                 

 

Прийом «Подорож по предметам»

• Де ви ще могли чути слово "корінь"?

(Російська мова: корінь - основна частина слова.

Математика: корінь рівняння.

Біологія: частина волосся, зуба, нігтя).

• Як ви розумієте вираз:

- "Пустити коріння",

- "Дивитись в корінь",

- "Почервоніти до коренів волосся",

- "Їхати нам нікуди, наше коріння тут!"?

• А що таке зародковий корінець, грибокорінь?

 

Прийом «Робота з малюнком»

Види коренів

1_5_2

  • У чому особливості головного, бічних і додаткових коренів?
  • З яких органів вони розвиваються?

 

 

 

Прийом «Заповни схему».

                                             Види коренів

 

Головний                         Бічний   Додатковий 

(із зародка       (від головного і    (від пагонів)

насінини)                 додаткового коріння)  

 

Прийом «У світі цікавого».

В одного куща жита, вирощеного в теплиці, загальна довжина всіх коренів склала 623 км. Географи визначили, що ця відстань від Кривого Рогу до Київа.

Назва рослин

Довжина коренів

Ширина коренів

Капуста

1,5м.

1,2 м.

Пшениця

2м.

1,2 м.

Кукурудза

2,5 – 4 м.

до 2 м.

Осот

6 м.

4 м.

Люцерна

12 м.

1,5 м.

Яблуня

2 – 6 м.

до 15 м.

Кактус

до 15 м.

до 15 м.

 

Прийом «Проблемне питання»

Типи кореневих систем (колективна робота).

У чому відмінність у зовнішній будові стрижневої і мочкуватої  кореневої системи?

 

 

 

 

5. Закріплення нового матеріалу.

Лабораторне дослідження: "Будова кореня".

Інструктивна картка

1. На гербарних зразках розгляньте корінь. Знайдіть довгий головний корінь, який є продовженням стебла; бічні корені, що відходять від головного кореня. На гербарних зразках кукурудзи розгляньте додаткові корені, що відростають з боків стебла.

2. Виберіть з гербарних зразків рослини зі стрижневою і мочкуватою кореневою системою і запишіть їх назви.

Стрижневу кореневу систему мають рослини  __________.

Мочкувату кореневу систему мають рослини  __________.

Чим відрізняється стрижнева коренева система від мочкуватої? ________________________________________________________________.

3. За результатами дослідження запишіть висновок, відповівши на питання:

  • Що таке корінь;
  • Які бувають види коренів;
  • Що таке коренева система;
  • Які бувають типи кореневих систем.

 

Прийом «Вірю - не вірю».

1. У кульбаби коренева система стрижнева.

2. Головний корінь розвивається з корінця зародка.

3. У цибулі, тюльпана добре помітний головний корінь.

4. Все, що у рослини знаходиться в ґрунті, - це коріння.

5. Додаткові корені утворюються не тільки на стеблах, а й на листках деяких рослин.

6. У пшениці коренева система мочкувата.

 

Прийом «Збери таблицю»

 Учням на парту дається розрізана таблиця, її потрібно зібрати (парна робота).

Основні поняття

Визначення понять

Коріння

підземні органи рослин, які всмоктують воду і мінеральні солі та утримують рослину в ґрунті

Коренева система

система всіх коренів рослини

Головний корінь

корінь, який проникає в ґрунт глибше всіх

Бічні корені

коріння, що відходять з боків від головного і  додаткових коренів

Додаткові корені

коріння, що відходять з боків від стебла

Стрижнева коренева система

система, що складається з головного і бічних коренів

Мочкувата коренева система

система, що складається з додаткових і бічних коренів

 

6. Домашнє завдання.

- Опрацювати текст підручника § 24

- Вивчити нові терміни

- Гра "Хто зайвий" (індивідуальна робота).

  • Квасоля, горох, соя, цибуля.
  • Пшениця, морква, рис, кукурудза.
  • Кульбаба, щавель, овес, картопля.

- Складіть синквейн з поняттям "Корінь" (індивідуальна робота).

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кострова Галина Володимирівна
    Чудовий урок. Відповідає віковій категорій. Не перевантажений. Для полегшення запам'ятовування використані вірші. Є групові форми роботи.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 березня 2018
Переглядів
1731
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку