Сучасний урок – цікавий урок. Метою сучасного уроку є не нагромадження знань, а пошукова діяльність, спрямована на формування вмінь і навичок щодо орієнтації в інформаційному просторі.У полі зору вчителя є надання допомоги учню в тому, щоб відчути радість від свого розуму, емоцій, своєї неповторності, кмітливості. Вдається реалізувати такі завдання лише на заняттях співтворчості, побудованих на абсолютно паритетних умовах, де викладач і учень як рівний з рівним намагаються осягнути в спільній праці вершини прекрасного, де головне місце в роботі надається учневі. Учитель на такому уроці - організатор , який скеровує роботу.
Розробила
Кисельникова Вікторія Валеріївна,
учитель української мови і літератури
КЗ "Лисичанська ЗОШ І - ІІІ ст. № 13"
м. Лисичанськ
Луганська область
Україна
Розробка уроку для 6 класу з української мови на тему "Іменники загальні й власні, конкретні та абстрактні. Збірні іменники."
Мета:
- повторити, поширити знання про іменник;
- зміцнити навички розрізняти загальні й власні назви, конкретні й абстрактні назви;
- дізнатись, які іменники відносяться до збірних;
- розвивати в учнів навички точності, інформативності й виразності мовлення, розвивати мислення, творчі здібності, стимулювати бажання досліджувати й аналізувати мовні явища;
- виховувати почуття гордості за Україну, любові до України, повагу до її волелюб-ного народу.
Хід уроку:
І. Вхід (мотивація до навчання)
Учитель. Добрий день, діти, рада вас усіх бачити і дуже хочу почати роботу з вами! Гарного нам усім настрою й успіхів!
Знайомство з картою самооцінювання
Учитель .Протягом уроку ви будете виконувати різноманітні завдання,а наприкінці - оціните свою роботу
Картка самооцінювання
______________________ Прізвище , ім'я учня
Критерії |
Бали "1 - 12" |
Бал, який я хочу отримати |
|
"Чиста дошка" |
|
"Знайди ключ" |
|
Асоціації "Україна" |
|
Відповіді на запитання |
|
"Віднови речення" |
|
"Спіймай іменник" |
|
Активність |
|
Бал, який я отримав(ла) -середній бал |
|
ІІ. Актуалізація і фіксація ускладнень у діяльності ( підготовка і мотивація до вивчення матеріалу)
1) Учитель. Щоб відновити в пам'яті матеріал із попереднього заняття, запрошую вас узяти участь у грі "Чиста дошка"
Правила гри: перед вами білі цеглинки,що ведуть до загадкових дверей.
Перше завдання розчистити шлях від цеглинок (на звороті написане питання - від вас відповідь)
1. Іменник - це......
2.Іменники змінюються за...........(числами, відмінками)
3.Іменники належать до ....(родів)
4. У реченні іменник може бути...(будь - яким членом речення)
5.Іменники,назви істот відповідають на питання....(хто?)
6. Іменники,назви неістот відповідають на питання...(що?)
7.Розділ мовознавства ,що вивчає слова як частини мови називається...(морфологія)
8. В українській мові ...... частин мови (10)
9. Частини мови поділяють на ....(самостійні та службові)
10.Частина мови,яка не належить ні до самостійних ні до службових частин мови .....(вигук)
(Перше завдання виконано,занесіть свої бали до картки самооцінювання)
2) Учитель. Проте є ще одна перепона - двері! Відчинивши їх,ми потрапимо в особливе місце для кожного з нас, зігріте родинним затишком, добротою, материнською ласкою, найрідніше.
Завдання "Знайди ключ"
Учитель .На партах у кожного з вас лежать завдання.12 іменників треба розподілити у два стовпчики за належністю до істот і неістот.
Українець,Євангеліє,дерево,козак,ирій, робітник,австрієць, їжак, насіння, наречена, акула, акваріум.
українець |
Євангеліє |
козак |
дерево |
робітник |
ирій |
австрієць |
насіння |
їжак |
акваріум |
наречена |
|
акула |
|
Словничок .
- австрієць - народ, що становить основне населення Австрії.
- наречена - те саме, що названий (а)(названа сестра); жінка стосовно до того, з ким має одружитися.
- Євангеліє - Частина Біблії (головна частина Нового завіту), в якій вміщено легенди про життя та повчання міфічного Ісуса Христа і яка є основою християнської релігії.
- ирій ( вирій) - теплі, південні краї, куди відлітають на зиму перелітні птахи.
ключ: Україна - єдина!
(учитель перегортає малюнок із дверима,на звороті - карта України)
Бесіда.
Учитель . Як ви гадаєте,чому ключем став саме вислів "Україна - єдина"
(відповіді учнів)
Учитель . Нам доводиться жити в складний час, повний різних випробовувань. І щоб із честю здолати перешкоди, ми повинні бути справжніми патріотами своєї держави - України, у єдності долати ці перешкоди, зберігати традиції нашого народу, не забувати його історію. Також важливо не цуратись рідної мови, пізнавати її глибини, бо доки існує мова - доти існує народ.
Отже,справжня любов до своєї країни неможлива без любові до своєї мови.
ІІІ. Створення проблемної ситуації , у результаті якої учні самостійно сформулюють мету уроку
1) Учитель. Розгорніть зошити, запишіть число, класна робота. Спишіть тему уроку.
Восьме грудня
Класна робота
Іменники загальні й власні, конкретні та абстрактні. Збірні іменники.
2) Прогнози до уроку.
Учитель . Які поняття з теми уроку для вас є зрозумілими, відомими (підкреслимо)
Що невідоме?
Пропоную разом скласти прогноз уроку.
А якщо знаємо все, чим будемо тоді займатись? (удосконалювати,поглиблювати знання з даної теми)
- повторити,поширити знання про іменник;
- зміцнити навички розрізняти загальні й власні назви,конкретні й абстрактні назви;
- дізнатись, які іменники відносяться до збірних.
3) Асоціації
Учитель .Діти, які асоціації виникають у вас зі словом УКРАЇНА?(учні називають слова)
УКРАЇНА:
Дніпро
верба
Карпати
солов'ї
мати
Батьківщина
гордість
Тарас Шевченко
верба
калина
пахощі
українці
Європа
барвінок
Чорне море
прапор
єдність
Лисичанськ
душа
мова
любов
повага
воля
вічність
молитва
свобода
вишиванка
щирість
ІV. Пошук рішення проблемних ситуацій(нові знання в результаті дослідження)
1) Розподільний диктант
а) Учитель. Уявіть себе фотографами, що з переліченого (асоціації) ви могли б сфотографувати?
Запишіть ці слова до першого стовпчика (4 слова)
Учитель . Ці слова відносяться до явищ реальної дійсності?
Розгорніть підручник на сторінці ......., знайдіть визначення, до якої групи іменників відносяться ці слова ( конкретні)
б) Учитель .А тепер уявімо, що ми тонко відчуваємо дійсність,те,що нас оточує. Які слова існують в людській свідомості?
До якої групи іменників відносяться ці слова ?(абстрактні іменники)
Запишіть їх у другий стовпчик
Розподільний диктант
Дніпро
верба
Карпати
прапор
конкретні
душа
свобода
воля
любов
абстрактні
2) Дослідження (загальні власні назви)
Учитель. (Повертаємось до асоціацій)
- Чому деякі іменники ми написали з великої букви?(виписуємо)
Україна - країна
Європа - частина світу
Тарас Шевченко - поет,письменник,
Дніпро - річка
Чорне море - море
Лисичанськ - місто
Карпати - гори
Учитель . Ці назви служать для позначення окремих осіб або одиничних предметів, щоб виділити їх з ряду однотипних.
Учитель . Як називаються такі іменники? (власні назви)
Учитель . Що відноситься до власних назв? ( за підручником)
Учитель . Подумайте,як узагальнено можна назвати ці предмети, явища, стани, людей?
(Загальні - називають однотипні предмети, стани, явища.)
Учитель .Чим відрізняються загальні назви від власних? (учні самостійно роблять висновок)
Фізхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
3) Ланцюжок ( власна + загальна) в парах
- На картках надруковано слова(загальна - власна назва)
Завдання: ланцюжком додати до запропонованого загальної назви власну і навпаки.
дівчинка Олена
прізвище Франко
папуга Кєша
журнал "Барвінок"
фільм "Гаррі Поттер"
передача "Сніданок з 1+1"
гора Говерла
озеро Світязь,Синевир
місто Львів
сузір'я Велика Ведмедиця
країна Швеція
село Іванівка
4) Віднови речення
Дніпро, моя, моя, Шевченко,земля,Україна,душа.
Дніпро, Шевченко, Україна – моя душа, моя земля.
(підкреслити іменники як члени речення)
Учитель. Яка людина могла так відверто,щиро сказати про свої почуття до рідної землі? (патріот..)
Учитель. Підкресліть іменники як члени речення,усно назвіть, до якої групи належить.
5) Цікаві фразеологізми
Учитель. Прочитайте речення, визначте іменники.
Люблю Україну, а комусь за кордоном - усі кози в золоті.( усе здається кращим , ніж є насправді)
Учитель. Чи всі слова, сполучення слів є зрозумілими.(учні роблять спроби пояснити сполучення - усі кози в золоті)
6) Будьмо знайомі - збірні іменники (пояснення вчителя)
Учитель. Є ще одна цікава група іменників - збірні( пояснення вчителя про збірні іменники)
Збірні іменники
Серед іменників, що означають загальні назви, виділяються так звані збірні іменники, які означають сукупність однорідних предметів, що сприймаються як одне ціле (молодь, студентство, дітвора, гілля, бурячиння).
Збірні іменники, що означають сукупність тварин і неживих предметів, речей, відповідають на питання що?: вороння, ганчір’я. Збірні іменники, означаючи сукупність предметів як єдине ціле, вживаються лише в однині..
Зверніть увагу! Не є збірними іменники: група, загін, рота, команда, ансамбль, народ, хор (хоч вони і означають певну сукупність). Вони означають предмети, які піддаються лічбі. Ці іменники можуть вживатися і в множині: дві групи, три загони, чотири роти, п’ять команд тощо.
Збірні іменники творяться за допомогою суфіксів -ств(о), -цтв(-о), -инн(-я), -н(-я), -ин(-а), -ст(-а), -ур(-а), -ат, -ник, -як та ін.: птаство, козацтво, картоплиння, собачня, городина, агентура, терник, вишняк.
Збірні іменники не мають форми множини, тому що виражають об’єднання багатьох предметів, які не підлягають лічбі. Проте в них є рід і словозміна.
7) Плескаємо в долоні, якщо збірний іменник
Камінь -каміння
селянин- селянство
колосок -колосся
волосок -волосся
жінка- жіноцтво- жінки
птах -птаство- птахи
V. Закріплення
1) Схопи іменник (українська народна пісня "Ой, гоп, черевички")
Учитель. Я переконана, що нам усім пощастило народитись і жити в Україні. Пісня є невід’ємною частиною духовного життя українського народу і не залишає наших співвітчизників ні в радості, ні в смутку, вона крок за кроком слідує за кожним українцем від перших днів життя до глибокої старості.
Завдання. Переглянути відеозапис, уважно прослухати пісню ,"схопити" іменники і записати в зошит.
Аналіз : до якої групи належить - конкретний чи абстрактний,загальний чи власний)
VІ. Рефлексія , узагальнення
Учитель. Протягом уроку ми разом працювали, набували нових знань, удосконалювали набуті вміння. "Подорожувати" країною Морфологія вам доведеться ще довго, які знання, уміння, навички візьмете із собою (валіза), над якими ще треба попрацювати ( млин), що не знадобиться (смітник)
млин (думаю) валіза (беру) смітник (викидаю)
VІІ. Домашнє завдання.
VІІІ. Самооцінювання.
Учитель. Чи виправдались ваші сподівання щодо результату, на який ви розраховували на початку уроку ?
1