Розробка уроку для 9 класу з теми "Вплив звуків на живі організми"

Про матеріал

Розробка уроку для 9 класу з теми "Вплив звуків на живі організми" з метою формування в учнів здоров'язберігаючої компетентності допоможе вчителю пояснити їм вплив звуків на живі організми.

Перегляд файлу

Тема уроку: Вплив звуків на живі організми.   

Мета уроку: пояснити вплив звуків на живі організми; формувати в учнів    здоров’язберігаючу компетентність (збереження свого здоров’я     та життя), розвивати логічне мислення, самостійність та охайність     при виконанні завдань; виховувати почуття любові та бережного   ставлення до природи.

Тип уроку:  формування та закріплення знань.

                                         Хід уроку І. Організаційний момент

З метою налаштування учнів на робочий лад, позитивні емоції – проведення вправи  «Посміхнись». Оголошення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Фронтальне опитування   -  за кожну правильну відповідь учень отримує кольоровий усміхнений смайл    ллл  

1.          Наведіть механічних коливань. 

2.          Що таке амплітуда, період і частота коливань, механічних коливань?

3.          Які коливання вважаються звуковими? інфразвуковими ? ультразвуковими?

4.          Де застосовують ультразвук?

5.          Як пов'язані між собою фізичні характеристики звукових коливань (їх частота і амплітуда) з фізіологічними характеристиками (висотою тону і гучністю)?

Дидактична гра «Продовжити речення» : «Тембр звуку – це… Він залежить від…»

Дидактична гра «Асоціативний кросворд» (дібрати слова, пов’язані зі словом

«ФІЗИКА»)

                          ІНФРАЗВУК

                   АМПЛІТУДА

ЗВУК

                      ДЕЦИБЕЛ

КОЛИВАННЯ

ЧАСТОТА ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Звуковий шум негативно впливає на здоров'я людини. Це неприємні й небажані звуки, які заважають нормально працювати, відпочивати. Науково доведено, що шум навіть малої інтенсивності призводить до зниження працездатності, гостроти слуху, зміни функціональних можливостей кори головного мозку, серцево-судинної та центральної нервової систем. Шум спричиняє виділенню в крові великої кількості гормонів, а це - почуття страху, небезпеки, агресії тощо.

Шум — досить складне фізичне явище. Утворення його пояснюється  накладанням коливань різних частот, тому й складається із звуків різної висоти та  є однією з форм фізичного (хвильового) забруднення навколишнього середовища, адаптація організмів до якого практично неможлива. 

Рівень шуму, його сила (інтенсивність) вимірюється в децибелах (дБ). Інтенсивність усіх звуків діапазону слухового сприйняття виражають у відносних одиницях від 0 до 130 дБ (больового порогу). Вимірюють шум спеціальними пристроями — шумомірами.

Допустимі межі сили звуку в різних умовах становлять 45—85 дБ. При постійному шумі до 70 дБ виникає розлад ендокринної та нервової систем, при 90 дБ - порушується слух, при 120 дБ з'являється нестерпний фізичний біль.

Рекомендовані діапазони шумів усередині приміщень:

Ø для сну, відпочинку — З0—40 дБ; Ø для розумової праці — 40—50 дБ;

Ø для роботи з ЕОМ тощо — 50-60 дБ;

Ø для виробничих цехів, магазинів, гаражів — 50-70 дБ.

-           Що є джерелами шумів?(Висловлювання учнів …

-           Як впливає надмірний шум впливає на організм людини?

(повільно накопичується в організмі  та скорочує тривалість життя на 8-12 років). Тому рівень шумового забруднення контролюють законодавчо (Закони України «Про забезпечення санітарного і епідемічного благополуччя населення», «Про охорону природного навколишнього середовища», «Про охорону атмосферного повітря»,

«Про екологічну експертизу» тощо).

 

Медичні дослідження свідчать, що в осіб, які мають «шумні» професії, шлункові захворювання (гастрити, виразки тощо) трапляються в чотири рази частіше, ніж в інших. Серед них також набагато більше глухих. Від тривалого сильного шуму продуктивність розумової праці знижується на 60%, фізичної — на 30% .

Доведено, що молодь до 27 років витримує набагато інтенсивніший шум, ніж люди, вік яких перевищує 40—50 років. 

Проведення фізкультхвилинки  (2 хвилини рухливі вправи).

Робота з підручником . Аналіз таблиці «Вплив на здоров'я людини шуму різної інтенсивності»:

Джерело шуму        Інтенсивність звуку, дБ               Вплив на організм 

Поріг чутності                             0               

Шелест листя                              10              

Тихий шепіт на відстані 1 м    15               

Спокійний сад                             20             

Цокання годинника                     30                    Не заважає сну  

Місто вночі, міська квартира     35 Допустима санітарна норма      

Притишена розмова                    40             

Шум води з-під крана               45 Ефективна розумова праця         

Шум друкарської машинки     50                

Звук гучномовця                         55             

Шум легкового автомобіля        60                     Зниження працездатності           на відстані 1 м  

Голосна розмова                        65               

Шум трамваю, вуличний  рух   70         Шкідливо для психіки, вегетативної    

нервової системи; аритмія       Друкарське бюро                        75       

Крик на відстані 1 м; мопед    80                

Пральна машина, мотоцикл      85     Пошкодження слуху, розлад                              з глушником                                         ендокринної та нервової систем

Фортисимо оркестру                   100          Агресія, виразкова хвороба, гіпертонія

           

Автомобільна сирена,               110

шум гелікоптера                      

Рок-концерт                                115 

Відбійний молоток                    120            Пряме пошкодження клітин  мозку

(на відстані 1 м)                                             

Гарматний постріл                     125            

Літак на старті                            130 Больовий поріг  Старт ракети                               150

 

Спостереження фахівців свідчать, що в концертних залах, де виступають сучасні рок-ансамблі, в перших рядах інтенсивність звуку досягає 118—120 дБ, в останніх — 100—110 дБ. Лікарі вважають, що після кожного такого концерту близько 10 % слухачів дістають необоротні пошкодження внутрішнього вуха (нервових закінчень), які не відновлюються. Встановлено дуже інтенсивний вплив музики на вегетативну нервову систему людини, серце, кровообіг, органи дихання.

Методи боротьби з шумом: 

ü створення     шумовловлюючих         екранів,      поглинаючих       фільтрів, безшумних механізмів;

ü зміна технології виробництва та динаміки транспортних потоків;

ü озеленення території (зниження вуличного шуму на 25 % і більше).

 

Позитивний вплив гармонійної спокійної лагідної музики був відомий з давніх-давен. Існує так звана музична терапія, коли різні оздоровчі процедури супроводжуються ніжними монотонними наспівами, спокійним дзюркотанням води, лагідним шумом морських хвиль, пташиним співом, спокійною симфонічною музикою. (Включається музика В. Моцарта)

Розв’язування задач

1)                Людина почула грім через півхвилини після того, як побачила блискавку.  Вважаючи, що швидкість  поширення звуку в повітрі 330 м/с, визначте, на якій відстані від людини вдарила блискавка.

2)                Ультразвукові хвилі, випромінені з підводного човна, відбившись від дна моря, були прийняті через 0,4 с. На якій відстані від дна моря знаходиться човен? Швидкість поширення звуку у воді 1425 м/с.

 

Оцінювання роботи учнів на уроці. Аналіз відповідей.

ІV. Підсумок уроку

V. Домашнє завдання: § 12 додаткове завдання - підготувати повідомлення (до 3 хвилин), цікаві приклади з життя про позитивний вплив звуків на організм людини.

 

 

Пам’ятка учнів:

«У здоровому тілі – здоровий дух», «Здоров’я – це не тільки відсутність хвороби, але й стан найбільшого фізичного, психологічного, соціального благополуччя».

«Бережи одяг поки новий, а здоров’я поки молодий» (Народна мудрість)

«Щоб стати здоровим потрібно докласти  власних  зусиль,  постійних  і значних» (В. Ф. Амосов)

«Не те нас харчує, що ми їмо, те харчує, що перетравлюється» (Х. Гуфеланд).

 

 

pdf
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
Додано
29 липня 2018
Переглядів
1486
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку