Автор: Цимбалюк Ірина Миколаївна
Посада: вчитель мистецтва
Місце роботи: Селидівська ЗОШ І-ІІІ ст. № 6
Конспект уроку з музичного мистецтва для 5 класу до Дня Соборності України
Мета. формувати ряд компетентностей в учнів (громадянську, загальнокультурну, міжпредметну, мистецьку, соціальну);
розвивати пізнавальні інтереси учнів; виховувати любов до Батьківщини, повагу до її історичного минулого і сучасного, розуміння своєї причетності до всіх подій, які відбуваються в Україні.
Музичний матеріал: «Добрий день, матусю Україно»; М. Вербинський. Державний Гімн України; українські народні колискові; М. Балема. «Казацькому роду нема переводу»; українські народні пісні «Грицю, Грицю, до роботи»; «Ой єсть в лісі калина»; І. Карабиць «Пісня на добро».
Візуальний матеріал: «Акт Злуки», «Легенда про пісню»
Тип уроку: інтегрований
Епіграф: «Ти і я - ми зовсім різні,
але нас єднає пісня»
Хід уроку
І. Організаційний момент
Музичне вітання. «Добрий день, матусю Україно»
-Діти, поверніться один до одного, посміхніться, уявно візьміть свої посмішки в долоні і обережно обміняйтесь ними. Отож, з посмішками, гарним настроєм ми розпочинаємо наш урок. Сподіваюсь, що гарні посмішки на ваших обличчях будуть супроводжувати вас до кінця нашого спілкування.
ІІ. Актуалізація опорних знань
-Як ви гадаєте, чому сьогоднішнє заняття ми розпочали такою чудовою піснею? (Тому що будемо говорити про нашу соборну незалежну Україну, її історію)
-Діти, а чому знову і знову ми повертаємося до історії та сьогодення нашої країни? (Щоб краще знати її історію та сьогодення, її слабкі та сильні сторони, щоб бути активними будівниками суверенної української держави)
-Чого очікуєте від сьогоднішнього заняття? (Нової інформації, гарних вражень, позитивних емоцій)
-Діти, а що для вас є Україна? (Це наша земля, рідний край, родина, дорога до школи, наша вулиця, місто, зелені ліси і долини, степи і гори, все, що рідне і близьке нам)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Розкриття теми уроку.
-Шановні діти, гості нашого уроку. Сьогодні наш урок ми присвячуємо Дню Соборності України. Епіграфом нашого уроку будуть строчки з пісні Ан. Бучинської «Мій світ» - «…Ти і я - ми зовсім різні, але нас єднає пісня»
Тож дозвольте розпочати наш урок Державним Гімном України.
1. Державний Гімн України.
-А що означає слово соборна? (Об’єднана, згуртована, нероздільна)
Учні.
1. З далекого краю, з далеких світів
Журавлик додому на крилах летів.
Минав океани, ліси і моря,
Вдивлявсь крізь тумани: - Чия це земля ?
Чиї це долини , чиї це луги,
Чию це калину гойдають вітри?
Впізнав батьківщину: - Моя це земля,
Моє тут гніздечко і мова моя.
2. Любі друзі! Хоч маленькі,
Ми вже добре про те знаєм,
Що зовемось - українці
Й українських предків маєм.
3. Батько, мати, брат, сестричка
І всі інші члени роду,
Всі належать до одного українського народу.
4. Бо родитись українцем
Це велика честь і слава,
Рідний край свій полюбити –
Найважніша з усіх справа.
1.Історична хвилинка. Перегляд відео.
|
|
Ми звикли, що символами українського народу є дім, поле, храм. Але душею українського народу залишається пісня, яка не знає кордонів і об’єднує серця всіх людей.
2.«Легенда про українську пісню» - відео
Існує прекрасна легенда. Бог вирішив наділити народи талантом. Одні отримали елегантність та красу, інші дисципліну і порядок. Хтось – здатність до торгівлі, а хтось - до музики. Обдаривши усіх, подивився Бог і раптом побачив у куточку дівчинку. Вона була боса, одягнута у вишивану сорочку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові багряний вінок з червоної калини.
- Хто ти? Чого плачеш? – запитав Бог.
Я –Україна. А плачу бо стогне моя земля від пролитої крові і пожеж. Вороги знущаються з моїх дітей, удів і сиріт, у своїй хаті немає правди й волі.
-Чого ж ти не підійшла до мене раніше? Я всі таланти вже роздав. Як завадити твоєму горю? Є у мене неоцінений дар, який уславить тебе на весь світ. Це пісня.
Взяла дівчина – Україна дарунок, притиснула міцно до серця. Поклонилася Всевишньому і понесла пісню в народ. З тих самих пір співають люди пісню, лікують нею серця, просвітляють уми, чарують душу.
Учитель. Пісня єднає рід, зв’язує покоління. З дитинства, з маминих вуст, ми чуємо першу свою пісню, колискову, яка веде нас в широкий світ життя.
3. Слухання колискової у виконанні Н. Матвієнко
4. Гра «Композитор»
У піснях ми чуємо славну історію минулого. Козак - душа співоча. Пісня супроводжала його всюди. Воїни, що віддавали свою силу, честь та славу в ім’я рідного народу – славне запорозьке козацтво. Степові лицарі – так трепетно називали їх в народі. Пам’ять про козацтво збереглася в легендах, думах, переказах. Навіть у наш час, щоб підкреслити чоловічі якості юнака, говорять – гарний козак.
5. Виконання пісні М. Балеми «Казацькому роду нема переводу»
6. Фізхвилинка. «Ой єсть в лісі калина»
Розмаїття українських пісень вражає. Жодна країна світу не має такого скарбу як ми з вами. Радісні, сумні, жартівливі, героїчні, обрядові – всі вони прекрасні.
7. Виконання української народної пісні «Грицю, Грицю, до роботи»
8. Розучування пісні І. Карабиць «Пісня на добро»
IV. Підсумок уроку.
1.-Чи згодні ви з епіграфом нашого уроку? Обгрунтуйте.
Пісня є наш духовний скарб, який єднає нас, стирає кордони, розповідає світові про велич нашого співучого народу.
2. Оцінювання
3. Д/З. Візьміть диктофон та запишіть найулюбленіші побутові українські пісні, які співають у вашій родині.