Урок 12
Тема уроку : «Взаємозв’язок музичного мистецтва з іншими видами мистецтва».
Мета: розширити поняття учнів про вплив музики на інші види мистецтва, навчити їх виражати свої ідеї, формувати власні смаки, працювати в групах, формувати позитивне відношення та інтерес до музики.
Бесіда про зв'язок музичного мистецтва з іншими видами мистецтва.
Музика — це мистецтво створення звуків, які відкривають нам безмежний світ людських переживань, настроїв та почуттів. Вона проникає в усі сфери діяльності людини й полонить кожного з нас, незалежно від національності, способу життя та інтелекту. Музика тісно пов'язана з іншими видами мистецтва. Віддавна вона «товаришує» з літературою, бо без поезії не було б пісень. Вірним другом музики є також образотворче мистецтво: кожен штрих чи мазок на полотні — це застигла музика, а візерунок — майстерно втілений ритм. Без музики неможливо уявити жодного спектаклю, кінофільму чи мультиплікаційної стрічки. Не менш важливу роль відіграє музика і в цирковому мистецтві — без неї не було б неповторного відчуття свята, радості й очікування дива, яка дарує нам цирк. Як довести, що музика невіддільна від інших видів мистецтва? Де в цьому можна переконатися? Мовою музики можна передати будь-яку дію та найтонші порухи душі людини, мінливість природи, картини реального та фантастичного світу. Музика взаємопов'язана з усіма видами та жанрами художньої творчості. Вона збагачує мистецькі образи, посилює їхнє емоційне сприйняття. «Звучить, як музика», — ці слова вважають найвищою похвалою будь-якому твору мистецтва.
Розспівка «Вокальні вправи»
Виконання пісні: «Заспіваймо пісню за Україну» О.Пономарьова.
Виконання творчого завдання «Впізнай різновиди музичного мистецтва за малюнком».
Музичне сприймання. Л. Деліб. «Навшпиньки» з балету «Сільвія» (піцикато).
Піцикато (у перекладі з італійської — «щипати») — спосіб гри на смичкових музичних інструментах, коли звук видобувають не смичком, а щипком, торкаючи струни пальцями. Звук стає уривчастим і тихішим.
Аналіз музичного твору.
- Яке враження справила на вас музика?
- Охарактеризуйте засоби музичної виразності твору.
- Які танцювальні рухи можна виконувати під цю музику?
- Звучання яких музичних інструментів вам вдалося розпізнати?
- Що в цій музиці було незвичним для вас?
Розповідь про композитора.
Клеман Філібер Лео Деліб— французький композитор, автор балетів, опер, оперет. Визнання композитору принесли кантата «Alger», балети «Струмок», «Коппелія» і «Сільвія», великі опери — «Так сказав король», «Жан де Нівель», «Лакме». Балети Деліба «Коппелія» (1870) і «Сільвія» (1876) вважаються першими симфонізованими балетами. Піцикато композитора з балету «Сільвія» написане для виконання з балетом у супроводі оркестру. В балетах він утвердив художній принцип безперервності й гнучкості розвитку музично-танцювальних форм, намітив їхній зв'язок зі співучою та змістовною музикою пантомімних сцен. Балетами Деліба захоплювався П. Чайковський.
Музичний словничок
Музика може зображати та супроводжувати дії, рухи, танці людини, а також події, сюжет, створюючи неповторні мистецькі образи. Цим вона об'єднує такі мистецтва, як театр, кіно, цирк, хореографію.
Бесіда про зв'язки музики з візуальними мистецтвами.
Музика та образотворче мистецтво у процесі багатовікового розвитку нагромадили величезний арсенал виражальних засобів та можливостей. А оскільки ці види художньої творчості здавна супроводжують і доповнюють одне одного, то й засоби їхньої виразності тісно переплелися між собою. Наприклад, характеризуючи музичний твір, часто вживають властиві образотворчому мистецтву терміни та поняття палітра, відтінки, барви, засоби, колорит. І навпаки, відзначаючи довершеність твору живопису чи архітектури, використовують слова гармонія, мелодія, тон, напівтон тощо.
Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
Із якими видами мистецтва «товаришує» музика?
Розкажіть про «застиглу» музику в образотворчому мистецтві.
Як музика супроводжує та передає рухи людини?
Яка музика звучала на уроці? Хто її автор?