Мета: познайомити з українською народною казкою «Півник і двоє мишенят»,
навчити виразно читати казку, вміти передавати інтонацію настроїв героїв,
складати характеристику героям, аналізувати вчинки дійових осіб;
розвивати зв'язне мовлення та навички читання;
виховувати бажання допомагати дорослим і один одному, викликати негативне
ставлення до ледарів.
Обладнання: презентація до уроку «По роботі й нагорода», телевізор, магнітофон,
аудіозапис казки, малюнки героїв та сюжетні малюнки, картки із завданнями
для роботи в групах, картки з літерами шифрограми, картки із словами,
комплект для лялькової вистави.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він казковий і цікавий,
Тож гостей зібрав чимало.
Повернімося обличчям до гостей
І лагідно промовим: «Добрий день!»
-
Спочатку сідають дівчатка, потім хлопчики.
-
Який у вас настрій перед початком уроку?
-
Я бажаю вам, щоб такий настрій був у всіх до кінця уроку.
-
Діти, зверніть увагу на дошку «По роботі й нагорода». Це тема нашого уроку. А щоб цікавіше було працювати, пропоную переглянути сторінки казкового журналу «По роботі й нагорода».
-
Що ви очікуєте побачити в цьому журналі? Як ви розумієте його назву?
-
Діти, мені було дуже цікаво дізнатися про ваші очікування. А зараз зверніть увагу на зміст журналу:
-
І сторінка – «Читацький вінегрет»
-
ІІ сторінка – «Секрет нашого меню»
-
ІІІ сторінка – «Словникова закуска»
-
ІV сторінка – «Рецепти страв»
-
V сторінка – «Корисні поради»
-
VІ сторінка – Салат казковий»
-
Якщо ми вдало пройдемо всі сторінки, то неодмінно отримаємо винагороду.
ІІ. Мовна розминка
-
І так, відкриваємо І сторінку «Читацький вінегрет»
-
Гра «Добери суперників»
Ніч – день веселі – сумні
Початок – кінець знайшов – загубив
Холод – тепло лінивий – працьовитий
Голосно – тихо працювати - відпочивати
-
Робота з чистомовкою
(Щоб наше мовлення було правильним і чітким)
Че – че – че – влітку сонечко пече,
Чу – чу – чу – всім спечу по калачу,
Чі – чі – чі – не лежи на печі.
-
Робота з скоромовкою
Тишком – нишком
Вийшла мишка із нори.
В шкряботушки –
Ніс і вушка догори.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
-
На нашій планеті немає такої дитини, яка б не любила казки. Та і дорослі їх теж люблять. Своїм дітям вони читають і про тварин, і про чаклунів, і про чарівників, і про фей.
-
Із казкою, над якою ми сьогодні будемо працювати, ви знайомі давно. Ми повинні навчитися виразно читати її, вміти передавати інтонацію героїв, складати їм характеристику, робити висновки і давати оцінку їхнім вчинкам.
-
Ми переходимо до наступної сторінки журналу «Секрет нашого меню»
-
Щоб дізнатися секрет нашого меню, тобто казку, яку будемо читати, розгадайте шифрограму.
-
На дошці в один ряд виставлені картки з літерами, вище над кожною літерою – номер. Треба розставити літери по порядку, тоді дізнаєтесь назву казки, яку будемо читати.
3 9 8 15 11 5 13 2 7 6 12 4 16 10 1 18 14 17
В В Д Е Є И И І І К М Н Н О П Т Ш Я
(«Півник і двоє мишенят»)
-
Яку казку ми сьогодні будемо читати?
-
Чудово! Це і є секрет нашого меню.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
-
Словникова робота.
-
Перегортаємо наступну сторінку - «Словникова закуска». У «Словниковій закусці» ми повинні попрацювати з новими словами, що зустрінуться в казці.
а) ціп б) млин в) слова в підручнику
Переходимо до наступної сторінки «Рецепти страв»
-
Читання виразно вчителем вголос до слів «Хто міситиме?».
-
Слухання продовження казки в аудиозаписі.
-
В яку пору року відбуваються події?
-
Хто були Круть і Верть?
-
Як звали півника?
-
Що знайшов півник?
-
Що любили робити мишенята?
-
Читання ланцюжком до слів «Хто міситиме?», далі мовчазне читання.
-
Прочитайте, чим займався півник?
-
Що він знайшов одного разу?
-
Прочитайте, які поради давали мишенята півникові?
-
Хто це все робив?
-
Прочитайте улюблені слова мишенят?
-
Чи правильно вчинив півник?
-
Кого з героїв вам шкода?
-
Фізпауза
Котик рано піднімався,
Добре лапкою вмивався,
Гарно вушка вимивав,
Потім трішки пострибав,
Ноженята розім'яв.
Поруч муха задзижчала,
І його роздратувала,
Він її прогнав від себе
До роботи йому треба.
-
Гра «Розвідники»
-
Порахуйте, будь ласка, скільки разів в казці зустрічається слово «півник»? (18)
-
А слово «Круть»?
-
Лялькова вистава
-
Творча робота
-
І група – складають слова зі складів
Ко, ка, ло, тіс, сок, то, миш, ник, пів.
(колосок, півник, мишка, тісто)
-
ІІ група – робота з прислів'ями
Без труда, нема плода.
Що посієш, те й пожнеш.
Без трудів, не їстимеш пирогів.
Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
Хто не працює, той не їсть.
-
Всі інші – вибіркове читання (до малюнків)
-
Характеристика героїв ( Асоціативний кущ)
Мишки Півник
Слухняні Роботящий
Веселі Розумний
Ледачі Лінивий
Нероби Трудолюбивий
Працьовиті Невдячний
Хитрі Стриманий
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Наступна сторінка «Корисні поради»
-
Діти, які б ви поради дали своїм друзям, щоб вони не потрапили в такі ситуації, як герої казки?
-
Змініть сюжет казки так, щоб мишенята змогли їсти пиріжки?
І остання сторінка нашого журналу «Салат казковий»
-
Ви повинні відгадати казку за малюнком.
(«Рукавичка», «Вовк і козенята», «Півник і двоє мишенят», «Курочка Ряба», «Ріпка», «Колобок», «Лисиця і журавель»)
VІІ. Підсумок уроку
-
Яку казку вивчали?
-
Хто з героїв сподобався? Чому?
-
Як ви вважаєте, чи правильно вчинив півник?
-
А як би ви вчинили на місці півника?
-
Чи завжди ви допомагаєте дорослим?
А тепер дайте оцінку уроку:
-
Цей урок мене навчив…
-
Мені сподобалось на уроці…
-
Мені було цікаво…
-
Я знаю…
-
Я умію…