Розробка уроку Дж. Олдрідж "Останній дюйм"

Про матеріал
Розробка уроку містить цікавий матеріал для детального вивчення даного твору, характеристики героїв.
Перегляд файлу

ЗЗСО «БИХІВСЬКИЙ  ЛІЦЕЙ»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Джеймс  Олдрідж.

«Останній дюйм». 

Своєрідність вирішення

проблеми  батьків та дітей. Формування характеру   Деві в

надзвичайних обставинах

 

 

 

                                 АНДРУСИК С.І.,  вчитель

                           зарубіжної літератури

 

 

 

 

 

 

ТЕМА:  Джеймс  Олдрідж. «Останній дюйм».  Своєрідність вирішення

      проблеми  батьків та дітей. Формування характеру   Деві в

                надзвичайних обставинах

 

Мета уроку:

  • використовуючи глибинний зміст тексту, дослідити, як проявляється характер людини в екстремальних ситуаціях. Вирішити питання: «Що формує характер дитини?»;
  • розвивати навички аналізу тексту і вміння характеризувати героїв на основі вчинків та думки інших героїв, розуміти значення символічних образів;
  • виховувати вміння розуміти, поважати і прощати один одного; прагнути духовної єдності поколінь.

 

Тип уроку :  урок-дослідження.

 

Обладнання: підручники, роздатковий матеріал, тлумачний  словник,

                        картини моря і пустелі, бланки для порад.

 

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ. Учні досконало володіють текстом твору «Останній дюйм», розуміють значення нових слів та понять, висловлюють своє ставлення до проблеми оповідання.

 

 

                                                           ХІД УРОКУ

 

                                                                      У житті не раз настають вирішальні

                                                                      хвилини і залишаються вирішальні

                                                                      дюйми…

                                                                                       Дж. Олдрідж, «Останній дюйм»

                    Ніколи не знаєш, на що ти здатний,

                  доки не спробуєш.

                           Дж. Олдрідж

                                                             «Останній дюйм, який розділяє всіх і вся,

                                                              нелегко подолати…».

Дж. Олдрідж, «Останній дюйм»

                          

                                                                                                                                    

I. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.

1. Літературний диктант .

1. Народився Джеймс Олдрідж в селищі     … (Вікторія).

2. Будучи військовим кореспондентом побував у … (Іспанії, Фінляндії, Росії).

3. Про поведінку людини на війні створює романи … («Справа честі», «»Морський орел»).

4. У 1951 році Олдрідж стає одним з керівників … (міжнародної організації «Письменники за мир»).

5. У 1957 році було опубліковане оповідання-новела…(«Останній дюйм»).

6.  ОПОВІДАННЯ - невеликий прозовий твір, сюжет якого побудований на епізоді із життя одного – двох персонажів.  НОВЕЛА?....

7. Провідна думка твору «Останній дюйм»  – (необхідність боротьби до «останнього дюйма», а також подолання «останнього дюйма», що розділяє людей, а саме сина та батька. «У житті не раз настають вирішальні хвилини і залишаються вирішальні дюйми, а в пошматованому тілі льотчика знайшлися вирішальні сили, щоб вижити».

8. Головна проблема твору – взаємини між батьками та дітьми, непорозумін-ня, які зникають у вирішальні для життя хвилини.
       

Вчитель. У новелі ми зустрічаємо багато термінів. Вашим завданням було укласти тлумачний словничок. Взаємоперевірка.

        2. Словникова робота

 

Дюйм – одиниця  довжини в ангійській  системі  мір,  дорівнює  2,54 см.

Фут  - одиниця  довжини в ангійській  системі  мір, дорівнює 30,48 см.

Миля - одиниця  довжини в ангійській  системі  мір, яка використовується здебільшого в морській справі,  рівна  1852 м.

Екстримальний – незвичайний, крайній, межовий, надзвичайний.

Екстримальна ситуація – загроза життю людини, її здоровю, сімї.

 

3. Слово вчителя.

 

        Чи повинна людина боротися за життя, за щастя, за «останній дюйм»? Є така притча: коли Бог творив людину, у нього залишився шматочок глини. Творець довго тримав той шматочок у руках, не знаючи, що з ним робити, а потім запитав: «Що зробити тобі ще?» Людина подумала і відповіла : «Зроби мені щастя». Бог посміхнувся і поклав той шматочок глини людині у руку: «Ліпи». Ця історія говорить, що людина сама творить своє щастя. І часом тільки від неї залежить, як складеться її життя і який дюйм буде у ньому останнім.

Вчитель. Протягом уроку вам належить дати відповідь на запитання:

 

Проблемні запитання

  1. Випробування, які випали на долю Бена і Деві, потрібні були?

 

  1. Бен і Деві використають шанс, подарований Долею, для майбутнього життя?

 

  1. Як Бену та Деві подолати останній дюйм у стосунках?

 

 

II.Оголошення теми, мети та завдань уроку

 

III.Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Слово вчителя.

 

           Проблеми складних людських стосунків, роздуми про життя людини хвилювали і хвилюють філософів, письмен-ників, звичайних людей. Легко сказати, що треба бути доб-рим, справедливим, уважним до оточуючих нас людей, важче ним стати.

         Не стояв осторонь цих проблем і Дж.Олдрідж. Оповідан-ня «Останній дюйм» є одним із шедеврів його творчості. У ньому письменник досить своєрідно порушує важливу проб-лему «батьків і дітей», ставлення до якої буває різним.

         Як вирішує цю проблему Дж. Олдрідж, ми зможемо зро-зуміти, проаналізувавши оповідання «Останній дюйм», яке було написане в 1957 році.

 

 

          2. Психологічне спостереження. Літературна гра «Я знаю… А ти?».   

Ким був батько Бен ? ( 20 років льотчиком працював, йому вже 40 років).

Чим ще займався  Бен,  коли припинив літати?

( Знімав рідкісні кадри  в природі і продавав для кіностудій . Він займався підводними зйомками в Чорному морі. Компанія платила йому по тисячі доларів за кожні п’ятсот метрів фільму про акул і тисячу доларів окремо за зйомку риби-молота. На жаль ця зйомка була останньою.)

Цікаво! Так у 1959 році  на кіностудії «Ленфільм» було знято фільм за новелою «Останній дюйм».

Куди відправляються наші герої 10-річний син Деві та батько Бен?

     ( На Чорне море в Акулячу бухту, знімати акул).

---  Наскільки небезпечним для життя було заняття Бена?

Хто знав про їх подорож ? (Ніхто)

Хто про це хвилювався?  (Син).   Чому?   (Відчував небезпеку).

  -- Що можна сказати про стосунки в сім’ї героїв, виходячи з прочитаного?

 

         (У сім’ї усі були байдужими одне до одного. Їх взагалі важко було назвати сім’єю.)

  • У чому причина таких стосунків? (Вони не розуміли один одного.)
  • Які почуття у батька до сина?

     (Він його зневажає, роздратовує, у батька немає ніякого співчуття до сина . Бена дратував зляканий вид хлопчика. Він не міг цьому зарадити, не знав, як з ним поводитися.

    «Він знав, що тон у нього різкий, і сам завжди ди-вувався, чому не вміє розмовляти з сином», «…закри-чав батько».)

  • Які почуття викликає у хлопчика спілкування з батьком?

     ( Розгубленість, страх, розпач, біль.)

  • Як ви думаєте, чим можна пояснити внутрішній стан Бена? А Деві?  Спробуйте це зробити.

3.Учитель. Отже, на цьому етапі стосунків батька та сина ми бачимо глуху стіну відчуження між ними, абсолютне неро-зуміння. Таким чином Джеймс Олдрідж піднімає й загострює увагу читача на проблемі взаємин батьків і дітей. Чи зможуть подолати його  наші  герої?

      Безмежні морські простори, тривожні крики чайок лише посилюють відчуття самотності хлопчика, що лишився один на березі моря, хлопчика, який не відчуває любові й турботи своїх батьків

                   Дуже важливо, щоби подолати цей стан нам допома-гали близькі люди, наші друзі й особливо батьки.                                                                                  

          Батько вимушений був взяти його під час польоту до моря для зйомок акул під водою лише тому, що хлопчик залишився один, без матері.

         

  1. Робота в групах. Випереджальні завдання.

 

  1. «Надати поради Бену як встановити духовний контакт з сином».

 

(- не кричати, говорити спокійно, ніжно;

- запитати, що його цікавить, що він любить;

- чи є у нього друзі, про що він мріє;

- знайти шлях до душі сина….).

 

  1. Попробуйте переконати Деві, що батько його любить».

(Перші його думки після поранення про сина, допомагає йому, як може – порадами, фізично, не кричить…).

 

  1. Бесіда за запитаннями. Випробування й зближення батька і сина.

 

Вчитель. Давайте поглянемо, як вирішує цю проблему автор.

 

Бесіда за змістом твору (продовження):

 

  • Що сталося з Беном під час  останньої поїздки?

      (Під час зйомки на нього напали акули, він був тяжко поранений.)

  • Як повів себе хлопчик? Що керувало вчинками Деві, коли він побачив свого батька закривавленим?

      ( У Деві виникло бажання допомогти батькові, врятувати його, бути з ним поряд.)

                   

  • А як поводив себе Бен? Що змінилося в його ставленні до сина?

        ( Він зрозумів складність ситуації, також хотів допомогти сину.)

  • Що змінилося в стосунках  батька і сина?

    (Спільне нещастя зробило їх ближчими один до одно-го.  Бен намагається зрозуміти, про що думає син, розгле-діти вираз його обличчя, підбирає слова, розмовляє з ним лагідно, не хоче його налякати.)

  • Як про це говорить автор? Який результат нових вза-ємин батька й сина?

        ( Бен перестав кричати на сина. А Деві поступово перестав боятися батька. Тези з тексту: «Хлопець не хотів, щоб батько помер.»)

  • Чи вдалося врятуватися Бенові і Деві?

          (Так, вони врятувалися,  а  єгипетські лікарі зробили диво, поставили Бена на ноги.)

Слово вчителя

Отже, ми стали свідками, як змінилися стосунки між батьком і сином. Бен зрозумів: щоб врятувати сина, йому потрібно знайти шлях до серця, душі, свідомості своєї дитини.

       І ціною неймовірних, надлюдських зусиль хлопчик із честю вийшов з цього важкого випробування.

 6.  Робота з ілюстраціями підручника.

  • Який епізод твору зображено?

(Розгублений, сумний хлопчик на березі моря бачить пораненого батька 

с. 214,   с. 217 – допомагає батькові сісти в літак).

  • Який стан душі  відтворив художник на цій ілюстрації?

(Розгубленість - рішучість.)

7.  Уявне створення кадрів фільму.

Учитель. Бен і Деві в літаку після приземлення, після подо-лання останнього дюйму відстані до землі. Уявіть  обличчя Бена, звернене до сина.

  • Що виражає воно ?

(Подив, здивування, захоплення, радість, гордість за сина.)

  • Які почуття виражає обличчя Деві в цей момент?

   (На його очах знову сльози. Але це не сльози відчаю, розпачу, образи, як на першому кадрі, а сльози радості.)

8. Бесіда з учнями

  • Як ви вважаєте, чи здолають батько і син відстань, що розділяє їх?

   (Здолають. Батько відкрив для себе риси характеру та якості, які раніше не бачив у сина, про які навіть не здогадувався. Син побачив, що батько любить його.)

  • Чому твір називається «Останній дюйм», якщо брати до уваги сюжетну лінію твору?

(Останній дюйм дуже важливий при посадці літака.)

  • Чому твір називається «Останній дюйм», якщо виходити з головної проблеми твору?

(Останній дюйм — це відстань, яка розділяє батька й сина, відстань їхнього непорозуміння.)

  • Якою ситуацією розв’язує автор проблему батька і сина?  (Екстремальною.  Це надзвичайна ситуація, загроза життю людини,її здоров'ю).
  • Невже була потрібна екстремальна ситуація, щоб наші герої змогли розгледіти один одного? 

      (Так. Ніхто нікого вже не боїться, не соромиться, їм треба діяти, і діяти вдвох і швидко. Тільки спільна справа, дуже серйозна, яка потребує напруження всіх сил, здатна зблизити людей і покаже хто є хто.)

  • Яка ж головна думка оповідання?

( Необхідність боротьби до останнього дюйму, не впадати у відчай, вірити у себе і свої сили, ніколи не втрачати бажання жити, бо життя – це найголовніше, що є у людини. Ось вам і рецепт досягнення успіху у житті).

9 .Висновки учнів по проблемному питанню.

 

(Відповіді на проблемні запитання

Висновок учнів. (Доводять твердження про те, що екстремальна ситуація допомагає розкрити сутність людини).

Головна думка твору – необхідність боротьби “до останнього дюйма”, а також подолання “останнього дюйма”, що розділяє людей.

Батько та син ціною надзвичайних випробувань знахо-дять шлях до серця один одного. Ним вони будуть намагатися йти в подальшому своєму житті. Це і є авторське вирішення проблеми взаємин батька та сина в новелі Джеймса Олдріджа “Останній дюйм”.)

 

 10. Робота в групах.     Групі психологів були дані випереджальні завдання (продовження) :

 

І варіант.  Спираючись на текст і  ваш особистий   досвід, спробуйте написати поради  для всіх дітей  (і Деві), щоб   вони швидше подолали свій останній дюйм?

 

 ІІ варіант. Поради для всіх  батьків (і Бена), щоб між ними і  дітьми ніколи не виростала прірва непорозуміння.

 

(Було б добре, якби учні зійшлися на думці про те, що “суцільна смуга”, якою відокремлюється суходіл і море, уособлює “пустелю” непорозуміння, відчуження двох близьких людей – батька і сина).

 

11. Складання  опорно-логічної схеми. Графічне  відтворення  образу  «пустелі»  та  «смуги», що «все  розділяє». Прийом «Гронування».

 

Завдання:

 

  • Напроти  записати  ті  риси  характеру,  які  зазнали  змін  чи  прочитуються  у  процесі  розкриття  образу.

 

12. Диспут на тему : “Чи варто боротися за «останній дюйм?» (за творами О.Генрі «Останній листок» та  Дж. Олдріджа «Останній дюйм»).

 

13. Порівняльний аналіз оповідань «Останній дюйм» Олдріджа та «Останній листок» О.Генрі.

- В назві обох оповідань є слово «останній». Чи в однаковому значенні воно вживається?

- Яку роль зіграли останній дюйм і останній листок в долі героїв?

- Герої якого оповідання, на вашу думку, мають більше жаги до життя і прикладають більше зусиль для того, щоб вижити?

- Пригадайте твори інших авторів, які ми вивчали у курсі зарубіжної літератури, які вперто боролися за життя і вижили за екстремальних обставин.  («Любов до життя « Д.Лондона).

14. Малювання настрою оповідання «Останній листок». Робота з мольбертом.

  •     ( На малюнку переважають жовтий - листок плюща, оранжевий -  домашній затишок і тепло, сірий – дощ,  чорний - смерть. Берман помирає, але саме він допоміг дівчині в тяжку хвилину, тоді, коли вона сама вже не мала ні бажання, ні сил боротися за «останній дюйм».)
  • Який же висновок можна зробити: чи потрібно боротися за останній дюйм ( «останній листок») , на думку О.Генрі? А на вашу думку?

 

- Малювання настрою оповідання «Останній дюйм». Робота з мольбертом.

- Які ж кольори переважають на цьому малюнку? ( Жовтий – пісок, сонце; чорний - смерть, червоний – кров, боротьба, протест і відчай; блакитний – небо, морська вода, а ще символ майбутнього).

  • Символом чого є пустеля ? (Пустка…і у відносинах також, самотність, непорозуміння).
  • Які символи ще є у оповіданні?( Акули – символ хижацтва, вітер – символ змін, пустеля – символ пустоти , відчуженості).
  • Символом чого, на вашу думку, є море? ( Життя, зміни: то тихо, то шторм).

15. « Рольова гра».  «Рецепт успіху».

 

  1.   Не впадайте у відчай.
  2.   Ніколи не втрачайте бажання жити.
  3.   Повір у себе.
  4.   Найдорожче – це життя.

 

    16. Робота з епіграфом.

 

               Запитання до учнів:

 

- Який із епіграфів ви обрали б до уроку?

- Як ви розумієте слова епіграфа?

 

IV.Закріплення вивченого матеріалу

 

  1. Прийом «Мудрі поради».

     Вчитель. Проблема батьків і дітей існувала у всі часи. Для того, щоб її вирішити, варто прислухатися до мудрих порад відомих людей, або народних прислів’їв, створених життєвим досвідом.
      Пропоную вам прочитати вислови та прислів’ я (поради) і визначити, які з них варто використати Бену для того, щоб налагодити спільну мову із сином .

  • Хто не поважає молодшого – той і старшого не буде поважати. (Туркменське народне прислів’я)
  • Умієш дітей родити – умій же їх навчити.
  • Учи дітей не страшкою, а ласкою.
  • Сім’я – це первинне середовище, де дитина повинна вчитися робити добро. (В. Сухомлинський)
  • Ласкою завжди досягнеш більшого, ніж грубою силою. (Езоп)

Які висновки з новели в контексті проблеми «батьки і діти» можна зробити:

1)    взаємини між батьками та дітьми завжди були серйозною проблемою;

2)    найстрашніше за все байдужість, стіна непорозуміння, незнання одне одного;

3)    найбільше залежить від батьків, тому що у них більший життєвий досвід.

4)    Треба пам’ятати, що кожна людина – це світ.

  1. Анкетування.

 

    З метою вирішення даного питання я провела анкетування  в класів. В анкетуванні брали участь – 21 учень.

Результати анкетування:

 

1. «Чи можете ви поділитися своїми проблемами з батьками?»:

  • завжди – 7;     інколи – 14;  дуже рідко – 0;      ніколи – 0;

2. «Чи розуміють вас батьки? :

 

 • Завжди – 15    інколи -  6   дуже рідко – 0    ніколи  -  0

 

3. «Чи можете ви назвати свого батька другом, порадником?» :

 

• Завжди – 10    інколи -  10   дуже рідко – 1    ніколи  -  0

 

 4. «Чи буваєте ви самотніми в житті?» :

 

• Завжди – 0    інколи -  8   дуже рідко – 6    ніколи  -  7

 

5. «Якими би ви хотіли бачити ваші стосунки з батьками?» (учитель зачитує уривки з відповідей учнів):

  • Я хотів би, щоб батьки мене розуміли;
  • Хочу, щоб батьки довіряли мені, ставились до мене як до дорослої людини;
  • Я хотіла би, щоб батьки мені вірили;
  • Я хотів би, щоб мені давали змогу бути більш самостійним;
  • Я хотів би, щоб наші стосунки і надалі були такими хорошими як зараз.

      Головна тема вичерпана – моральна стійкість людини: мужність, сміливість, делікатність, чесність – є головними цінностями чоловіка.

V.  Рефлексія.

1. Прийом «Різнокольорові капелюшки».

    За допомогою смайликів учні демонструють своє ставлення до проблем, порушених і творі. (Дерево )


      - Що означає вислів «останній дюйм» в людському житті?
     
      - Які зусилля слід докладати, щоб його подолати?

 

2.Складання сенкану на одну із тем («людина», «життя», «вибір»).

Людина

Унікальна, неповторна.

Живе,творить,помиляється

(страждає,розчаровується, йде до мети)

Шукає свій шлях у житті

Особистість.

                Життя

Складне,суперечливе

Навчає,непокоїть, розчаровує

Життя - носій добра і зла.

             Пізнання.

Вибір

Вирішальний, важливий

Непокоїть, розчаровує, захоплює

Його необхідно зробити кожному

           Крок у майбутнє.

  1. Заключне слово вчителя

                 Хочу сказати вам, діти, що в сьогоднішньому складному житті ваші батьки також мають багато проблем. Вони зайняті, заклопотані, їм постійно не вистачає часу. Саме тому вони бувають іноді неуважними до вас. Можливо, є необхідність вам зробити перший крок назустріч, постаратися зрозуміти своїх батьків, запропонувати спільну справу, що об’єднає вас, щоби врешті-решт ви змогли здолати останній дюйм непорозуміння, який існує між вами.

       «Останній дюйм, який розділяє всіх і все, нелегко подолати, але можливо».

      Оповідання «Останній дюйм» — це своєрідний глибокий роздум про вічні цінності людського життя, про становлення людини, про духовне зближення батьків і дітей.

     Бажаю вам повного взаєморозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості.

                       Вірш  « Коли здається жити неспромога»

Коли здається, жити неспромога,

Коли здається, більше сил нема,

Повір у себе, і твоя тривога

Розвіється , як марево, сама…

Повір у себе, ти багато можеш,

Не опускай безсилої руки.

Ти сам собі найкраще допоможеш –

Лиш тільки спробуй сам себе знайти.

Коли здається, що земля і небо

Супроти тебе стали на диби,

Повір у себе , знай, що жити треба,

Бо ви своєї долі – не раби!

        Людина – це досконалий витвір природи. Олдрідж прагнув показати силу і красу людини, її величні можливості…  Письменнику належать слова: «У мене є оповідання «Останній дюйм». Суть у тому, щоб своєчасно зупинитись, не перейти межі. Насправді ж – це метафора. Сьогодні у світі накопичено стільки зброї, що на останньому дюймі перед всесвітньою катастрофою опинилося людство. Кожен повинен усвідомити свою відповідальність за долю світу, за долю цивілізації…Щоб останній дюйм не був пройденим. Щоб були люди на землі…».

           Пробудити у читачів почуття відповідальності за долю людини і за землю, на якій вона живе, - це  загальнолюдське кредо письменника-гуманіста Джеймса Олдріджа.

 

VІ.  Домашнє завдання

           Дати письмову відповідь на запитання: “Доля завше дарує шанс?.. ”. Прочитати продовження новели “Останній дюйм” “Акуляча клітка” (за бажанням).

 

 

 

 

ДОДАТКИ

 

 

Мета:

 

- ВИКОРИСТОВУЮЧИ   ГЛИБИННИЙ ЗМІСТ ТЕКСТУ, ДОСЛІДИТИ, ЯК ПРОЯВЛЯЄТЬСЯ ХАРАКТЕР ЛЮДИНИ В ЕКСТРИМАЛЬНИХ СИТУАЦІЯХ;

- ВИРІШИТИ ПИТАННЯ: «ЩО ФОРМУЄ ХАРАКТЕР ДИТИНИ?»;

-РОЗВИВАТИ НАВИЧКИ  АНАЛІЗУ ТЕКСТУ І ВМІННЯ ХАРАКТЕРИЗУВАТИ ГЕРОЇВ НА ОСНОВІ ВЧИНКІВ ТА ДУМКИ ІНШИХ ГЕРОЇВ, РОЗУМІТИ ЗНАЧЕННЯ СИМВОЛІЧНИХ ОБРАЗІВ;

-ВИХОВУВАТИ ВМІННЯ РОЗУМІТИ, ПОВАЖАТИ І ПРОЩАТИ ОДИН ОДНОГО, ПРАГНУТИ ДУХОВНОЇ ЄДНОСТІ ПОКОЛІНЬ.

 

 

І варіант.  Спираючись на текст і  ваш особистий   досвід, спробуйте написати поради  для всіх дітей  (і Деві), щоб   вони швидше подолали свій останній дюйм.

 

 

 

 ІІ варіант. Поради для всіх  батьків (і Бена), щоб між ними і  дітьми ніколи не виростала прірва непорозуміння.

 

 

 

 

 

 

Проблемні запитання:

  1.               Випробування, які випали на долю Бена і Деві, потрібні були?

 

  1.               Бен і Деві використають шанс, подарований Долею, для майбутнього життя?

 

  1.               Як Бену та Деві подолати останній дюйм у стосунках?

 

 

 

7. Провідна думка твору «Останній дюйм»  – необхідність боротьби до «останнього дюйма», а також подолання «останнього дюйма», що розділяє людей, а саме сина та батька.                            

(«У житті не раз настають вирішальні хвилини і залишаються вирішальні дюйми, а в пошматованому тілі льотчика знайшли-ся вирішальні сили, щоб вижити».)

 

8. Головна проблема твору – взаємини між батьками та дітьми, непорозуміння, які зникають у вирішальні для життя хвилини.

 

 

 

 

 

  1.                    «Надати поради Бену як встановити духовний контакт з сином».

 

 

 

 

 

 

 

  1.                    Попробуйте переконати Деві, що батько його любить».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Китик Людмила Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Наталия Подкуйко Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
24 березня 2020
Переглядів
18784
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку