Розробко відкритого уроку по темі "Генетичний код;" 9 клас. Інтегроване заняття біологія + українська мова. Тип уроку: засвоєння нових знань Міжпредметні зв'язки: українська мова, хімія, генетика
Мета:
Освітня:
- учні повинні засвоїти і розуміти сутність і механізм реалізації спадкової інформації; сутність генетичного коду; характеристики властивостей генетичного коду.
- вміти застосовувати теоретичний матеріал теми для вирішення цитологічних завдань.
- розуміти практичну значимість матеріалу, що вивчається.
Мета:
Освітня:
- учні повинні засвоїти і розуміти сутність і механізм реалізації спадкової інформації; сутність генетичного коду; характеристики властивостей генетичного коду.
- вміти застосовувати теоретичний матеріал теми для вирішення цитологічних завдань.
- розуміти практичну значимість матеріалу, що вивчається.
Розвиваюча:
- розвиток компетентних здібностей учнів: регулятивних (постановка цілей, планування діяльності); інформаційних (робота з текстом); комунікативних (монологічне і діалогічне мовлення); навчально-пізнавальних (аналіз, порівняння, виділення головного, узагальнення, встановлення причинно-наслідкових зв'язків, застосування знань у новій ситуації).
Виховна:
- розвиток пізнавального інтересу до предмета.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Міжпредметні зв’язки: українська мова, хімія, генетика
Обладнання: таблиця «Генетичний код, презентація «Генетичний код» .
Основні поняття та терміни: генетичний код, триплет, надмірність, виродженість, універсальність генетичного коду, старт- і стоп-кодони.
Основна ідея уроку: Структура білкових молекул записана в ДНК у вигляді послідовності нуклеотидів. Перехід з мови ДНК на мову білка відбувається у відповідності з універсальним правилом, яке називається генетичним кодом.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Фронтальна бесіда
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Тема уроку Генетичний код.
Коли ми чуємо слово Код одразу виникають асоціації з шпигунами або якоюсь пригодницькою літературою. Але на справді кожна людина на планеті займається перекодуванням інформації. Наприклад наше писемність це також код в якому певні символи _ букви відповідають певним звукам.. В українській мові 32 символа кодують звуки які ми називаємо ці символи ми називаємо алфавітом. Також повідомлення можна закодувати у вигляді ребуса.Давайте спробуємо розшифрувати повідомлення на українську мову.( розв’язують ребуси)
Отже можна зробити висновки що Код – це правило згідно з яким символи однієї системи однозначно співвідносяться із символами іншої системи.
IV. Вивчення нового матеріалу
Всі властивості організму визначаються його білковим складом. Причому структура кожного білка визначається послідовністю амінокислотних залишків. Отже, в результаті спадкова інформація, яка передається з покоління в покоління, має містити відомості про первинну структуру білків.
Генетична інформація – це інформація про будову всіх білків організму укладена в молекулах ДНК (запис терміна в зошит).
Генетичний код — набір правил розташування нуклеотидів в молекулах нуклеїнових кислот (ДНК і РНК), що надає всім живим організмам можливість кодування амінокислотної послідовності білків за допомогою послідовності нуклеотидів.
У ДНК використовується чотири нуклеотиди — аденін (А), гуанін (G), цитозин (С) і тімін (T), які в україномовній літературі також часто позначаються буквами А, Г, Ц і Т відповідно. Ці букви складають «алфавіт» генетичного коду. У РНК використовуються ті ж нуклеотиди, за винятком тіміну, який замінений схожим нуклеотидом, — урацилом, який позначається буквою U (або У в україномовній літературі). У молекулах ДНК і РНК нуклеотиди складають ланцюжки і, таким чином, інформація закодована у вигляді послідовності генетичних «букв».
Нуклеотиди можуть розміщуватись в довільній послідовності, утворюючи генетичні ланцюги. Кожен такий ланцюг може кодувати ряд амінокислот.
Послідовність із трьох букв у генетичній послідовності називається триплетом. Один триплет може кодувати лише одну амінокислоту. Всього в організмі людини їх 20.
Властивості генетичного коду:
1. Код триплетний.
Кожній АК відповідає ділянка ланцюга ДНК, і відповідно, і-РНК з трьох стоять поруч нуклеотидів (розглянути приклад у підручнику). Нині генетичний код повністю розшифрований і складена карта, тобто відомо, які триплети відповідають тій чи іншій амінокислоти з 20, що входять до складу білків.
2. Код однозначний. Кожен кодон шифрує тільки одну АК.
3. Код надлишковий (специфічний). Це означає, що кожна АК шифрується більш ніж одним кодоном (за винятком метіоніну і триптофану). ДНК складається з 4 різних видів нуклеотидів, а найменшою структурною одиницею гена є триплет нуклеотидів. Тому число можливих комбінацій одно 43 = 64. Різних амінокислот лише 20. Таким чином, різних триплетів нуклеотидів з надлишком вистачає для кодування всіх амінокислот.
4. Код не перекривається. Будь-який нуклеотид може входити до складу лише одного триплету.
5. Між генами є "знаки пунктуації". З 64 триплетів –У-А-А, У-А-Р, Р-А не кодують АК (розглянути в підручнику таблиці генетичного коду). Ці триплети – сигнали закінчення синтезу поліпептидного ланцюга. Необхідність у наявності даних триплетів пояснюється тим, що в ряді випадків на і-РНК здійснюється синтез декількох поліпептидних ланцюгів, і для відділення їх один від одного використовуються ці триплети.
6. Код універсальний. Генетичний код єдиний для всіх, що живуть на Землі живих організмів.
Терпер я хочу повернутися до слів які ми розкодували на початку уроку.
Вчені провели експеримент як впливає звучання українських слів символоів на українця який розмовляє українською мовою, українця який розмовляє російською мовою і на росіянина. Давайте подивимося я відео фрагмент.
V. Узагальнення й систематизація знань
1. Ділимось на групи.
Закодуйте амінокислоти нуклеотидами.
Лей-Сер-Гіс-Ала-Вал-Про
Чому у Вас вийшли різні результати.
Про яку властивість генетичного коду йдеться ..Надмірність.
2. Розділіть наведену послідовність нуклеотидів мРНК на триплети. Обведіть перший кодон, з якого починається синтез білка та стоп-кодон. ( Старт-кодон – АУГ, стоп-кодон – УАГ, УАА.)
АГЦЦУЦЦАГГАЦАГГЦУГЦАУЦАГААГАГГЦЦАУЦААГЦАУГУЦАЦУГУЦЦУУЦУГЦЦАУГГЦЦЦУГУГГАУГЦГЦЦУЦЦУГЦЦЦЦУУАГГГЦГЦУГЦЦЦААУГГАЦГЦГЦ
Яка амінокислота буде першою у ланцюгу?_________________
Розрахуйте, скільки амінокислот містить синтезований на цій мРНК білок.________________
Користуючись таблицею генетичного коду, напишіть перщі 10 амінокислот, що будуть синтезовані на цій мРНК._______________________________________________________________________________________________________________
Висновок: