Розробка уроку географії в 9 класі на тему "Транспорт світу".................................................................................................................................................................................................................................................................................................
9 клас (географія) Урок № 40 Дата:
Тема. Транспорт світу. Країни, що вирізняються високим рівнем розвитку мережі залізниць й автомобільних шляхів. Найбільші морські порти, їхній вплив на розміщення промисловості. Найбільші судноплавні річки світу. Найбільші аеропорти світу. Міжнародні транспортні коридори
Мета: охарактеризувати основні тенденції розвитку транспорту світу; сформувати уявлення учнів про країни світу, що вирізняються високим ступенем розвитку мережі залізниць і автомобільних шляхів. Систематизувати знання учнів про найбільші морські та річкові порти, найбільші аеропорти та міжнародні транспортні коридори світу; розвивати вміння працювати з картами атласу, таблицями, діаграмами; виховувати просторове та економічне мислення, цікавість до теми.
Обладнання: мультимедійний комплекс, політична карта світу, підручник, довідники, атласи, таблиці, діаграми.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
Географічний диктант:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Транспорт - одна з головних галузей господарства, яка здійснює перевезення пасажирів і вантажів. Дуже часто транспорт називають «кровоносною системою світу». Як ви думаєте, чому? (транспорт об'єднує територію окремої країни в єдине господарське ціле, а національні господарства - в єдине світове господарство. Без транспорту був би неможливий сам процес сучасного виробництва, для якого необхідні зв'язки щодо постачання сировини і продукції).. Світовий транспорт нині - це понад 42 млн км різних шляхів сполучення (без морських шляхів).
Оголошення теми і мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
План
Слово учителя
Всі шляхи сполучення, транспортні підприємства і транспортні засоби в сукупності утворюють світову транспортну систему. У світовому транспорті зайнято понад 100 млн людей. Загальна протяжність транспортної мережі світу (без морських та авіатрас) складає 36 млн км. Щорічно всіма видами транспорту перевозиться понад 100 млрд т вантажів і понад 1 трлн пасажирів.
Основними техніко-економічними показниками роботи транспорту є обсяг перевезень, вантажообіг, пасажирообіг, густота транспортної інфраструктури, собівартість перевезень, швидкість, залежність від погодних та сезонних змін, маневреність. Різні види транспорту мають свої переваги та недоліки, тому їх використовують залежно від конкретних умов.
Розрізняють транспортні системи економічно розвинених країн та країн, що розвиваються.
Найбільш розвинена транспортна система країн Європи та Північної Америки, де зосереджено більш ніж половину залізничних ліній, рухомого складу, шосейних доріг, автопарку тощо. У цих країнах досягнуто високого технічного рівня розвитку транспорту (великі швидкості, регулярність сполучення, відносна дешевизна, масові перевезення вантажів та пасажирів, відносна безпека, постійне оновлення засобів транспорту та ін.). Країнам, що розвиваються, властивий низький рівень розвитку видів транспорту: застарілий різнотипний склад, малопотужний парк локомотивів, вагонів, автомобілів, непридатне обладнання. У багатьох країнах Азії, Африки та Латинської Америки користуються послугами таких архаїчних видів транспорту, як в’ючний та гужовий, працюють носильники та рикші.
Поряд з розподілом світової транспортної системи на два типи за рівнем розвитку, існують підрозділи регіональних транспортних систем:
• європейського типу (Західна і Центральна Європа, Японія);
• північноамериканського типу (США, Канада, Австралія);
• латиноамериканського типу;
• азіатського типу;
• система країн СНД;
• африканського типу.
Робота в групах (час на підготовку 4 хв)
Група 1
Завдання. Опрацюйте матеріал параграфа 40 ст 238 пункт «Залізничний транспорт». Дайте відповіді на запитання:
Група 2
Завдання. Опрацюйте матеріал параграфа 40 ст 240 пункт «Автомобільний транспорт». Дайте відповіді на запитання:
Група 3
Завдання. Опрацюйте матеріал параграфа 40 ст 241 пункт «Морський транспорт». Дайте відповіді на запитання:
Група 4
Завдання. Опрацюйте матеріал параграфа 40 ст 242 пункт «Внутрішній водний транспорт». Дайте відповіді на запитання:
Група 5
Завдання. Опрацюйте матеріал параграфа 40 ст 242 пункт «Трубопровідний транспорт». Дайте відповіді на запитання:
Група 6
Завдання. Опрацюйте матеріал параграфа 40 ст 243 пункт «Повітряний транспорт». Дайте відповіді на запитання:
Звітування груп
V. Закріплення вивченого матеріалу
Питання для обговорення
1) Чим обумовлено формування різних типів регіональних транспортних систем у світі? Яка різниця між північноамериканською та західноєвропейською транспортними системами? Між транспортною системою країн СНД та західноєвропейською транспортною системою?
2) До якої транспортної системи належить транспортна система України? Чому транспортну систему країн СНГ виділяють окремо?
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання