Розробка уроку географії в 9 класі на тему "Транспорт світу"

Про матеріал

Розробка уроку географії в 9 класі на тему "Транспорт світу".................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Перегляд файлу

9 клас (географія)                                     Урок № 40                            Дата:

Тема. Транспорт світу. Країни, що вирізняються високим рівнем розвитку мережі залізниць й автомобільних шляхів. Найбільші морські порти, їхній вплив на розміщення промисловості. Найбільші судноплавні річки світу. Найбільші аеропорти світу.  Міжнародні транспортні коридори 

Мета: охарактеризувати основні тенденції розвитку транспорту світу; сфор­мувати уявлення учнів про країни світу, що вирізняються високим ступенем розвитку мережі залізниць і автомобільних шляхів. Систематизувати знання учнів про найбільші морські та річкові порти, найбільші аеропорти та міжнародні транспортні коридори світу; розвивати вміння працювати з картами атласу, таблицями, діаграмами; виховувати просторове та економічне мислення, ціка­вість до теми.

Обладнання: мультимедійний комплекс, політична карта світу, підручник, довідники, ат­ласи, таблиці, діаграми.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

    Географічний диктант:

  • Транспорт це… (галузь виробництва, яка забезпечує зв’язки між населеними пунктами, районами, займається перевезенням вантажів і пасажирів)
  • Назвіть чотири основні види транспорту… (сухопутний, повітряний, водний, електронний)
  • На які види поділяють водний транспорт? … (річковий і морський)
  • На які види поділяють сухопутний транспорт?... (трубопровідний, залізничний, автомобільний, гужовий)
  • Які види транспорту відносяться до пасажирського міського?... (автобус, тролейбус, трамвай, таксі, метро, фунікулер, канатна дорога)На які види поділяють трубопровідний транспорт?... (нафто - , газо - ,продуктопроводи)
  • Транспортна магістраль – це … (найважливіші і найбільші транспортні шляхи)
  • Транспортний вузол – це… (населений пункт, в якому сходяться кілька видів транспорту із обміном вантажем між ними)
  • Транзит – це … (перевезення вантажу з одного району в інший через територію третього)
  • Каботаж – це… (плавання морських суден між портами однієї держави)
  • Вантажообіг – це … (показник роботи вантажного транспорту – добуток кількості перевезених вантажів на відстань перевезення)
  • Пасажирообіг - … (показник обсягу пасажирських перевезень – добуток кількості пасажирів на відстань перевезення).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Транспорт - одна з головних галузей господарства, яка здійснює перевезення пасажирів і вантажів. Дуже часто транспорт називають «кровоносною системою світу». Як ви думаєте, чому? (транспорт об'єднує територію окремої країни в єдине господарське ціле, а національні господарства - в єдине світове господарство. Без транспорту був би неможливий сам процес сучасного виробництва, для якого необхідні зв'язки щодо постачання сировини і продукції).. Світовий транспорт нині - це понад 42 млн км різних шляхів сполучення (без морських шляхів).

Оголошення теми і мети уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу

План

  1. Загальна характеристика транспорту світу.
  2. Залізничний транспорт світу.
  3. Автомобільний транспорт світу.
  4. Морський транспорт світу.
  5. Внутрішній водний транспорт світу.
  6. Трубопровідний транспорт світу.
  7. Повітряний транспорт світу.

 

  1. Загальна характеристика транспорту світу

Слово учителя

Всі шляхи сполучення, транспортні підприємства і транспортні засоби в сукупності утворюють світову транспортну систему. У світовому транспорті зайнято понад 100 млн людей. Загальна протяжність транспортної мережі світу (без морських та авіатрас) складає 36 млн км. Щорічно всіма видами транспорту перевозить­ся понад 100 млрд т вантажів і понад 1 трлн пасажирів.

Основними техніко-економічними показниками роботи тран­спорту є обсяг перевезень, вантажообіг, пасажирообіг, густота транспортної інфраструктури, собівартість перевезень, швидкість, залежність від погодних та сезонних змін, маневреність. Різні види транспорту мають свої переваги та недоліки, тому їх використову­ють залежно від конкретних умов.

Розрізняють транспортні системи економічно розвинених кра­їн та країн, що розвиваються.

Найбільш розвинена транспортна система країн Європи та Пів­нічної Америки, де зосереджено більш ніж половину залізничних ліній, рухомого складу, шосейних доріг, автопарку тощо. У цих країнах досягнуто високого технічного рівня розвитку транспорту (великі швидкості, регулярність сполучення, відносна дешевизна, масові перевезення вантажів та пасажирів, відносна безпека, по­стійне оновлення засобів транспорту та ін.). Країнам, що розвива­ються, властивий низький рівень розвитку видів транспорту: за­старілий різнотипний склад, малопотужний парк локомотивів, вагонів, автомобілів, непридатне обладнання. У багатьох країнах Азії, Африки та Латинської Америки користуються послугами та­ких архаїчних видів транспорту, як в’ючний та гужовий, працю­ють носильники та рикші.

Поряд з розподілом світової транспортної системи на два типи за рівнем розвитку, існують підрозділи регіональних транспортних систем:

• європейського типу (Західна і Центральна Європа, Японія);

• північноамериканського типу (США, Канада, Австралія);

• латиноамериканського типу;

• азіатського типу;

• система країн СНД;

• африканського типу.

Робота в групах (час на підготовку 4 хв)

Група 1

Завдання. Опрацюйте матеріал параграфа 40 ст 238 пункт «Залізничний транспорт». Дайте відповіді на запитання:

  1. Коротка історія розвитку залізниць світу.
  2. В яких країнах відсутні залізниці?
  3. Загальна довжина залізниць у світі.
  4. Розбіжності у розвитку залізниць у різних країнах за економічним розвитком.
  5. Країни-лідери за довжиною залізниць.
  6. Вплив НТР на розвиток залізничного транспорту світу.
  7. Де поширені швидкісні магістралі?

Група 2

Завдання. Опрацюйте матеріал параграфа 40 ст 240 пункт «Автомобільний  транспорт». Дайте відповіді на запитання:

  1. Довжина автодоріг світу та тенденції у їх розвитку.
  2. Країни, які мають найбільшу довжину автодоріг.
  3. Регіони світу з густою автомагістраллю.
  4. Назвіть і покажіть на карті найвідоміші транспортні коридори світу.
  5. Вплив НТР на розвиток автомобільного транспорту світу.

Група 3

Завдання. Опрацюйте матеріал параграфа 40 ст 241 пункт «Морський  транспорт». Дайте відповіді на запитання:

  1. Який відсоток вантажообігу світу припадає на морський транспорт?
  2. Коротка історія розвитку морського транспорту світу.
  3. Країни з найбільшим флотом.
  4. Навести приклади країн, які «продають свій прапор».
  5. Які вантажі перевозять морським транспортом.
  6. Назвіть і покажіть найбільші морські порти та транспортні коридори світу.

 Група 4

Завдання. Опрацюйте матеріал параграфа 40 ст 242 пункт «Внутрішній водний  транспорт». Дайте відповіді на запитання:

  1. Який транспорт відноситься до внутрішнього водного?
  2. Країни, які мають найбільший річковий і озерний флот.
  3. Головні райони внутрішнього судноплавства.
  4. Вплив НТР на розвиток внутрішнього водного транспорту.

 

Група 5

Завдання. Опрацюйте матеріал параграфа 40 ст 242 пункт «Трубопровідний  транспорт». Дайте відповіді на запитання:

  1. Коротка історія розвитку трубопровідного транспорту світу.
  2. Загальна довжина трубопроводів світу.
  3. Продукти, які транспортують трубопроводами.
  4. Проаналізуйте мал..173 ст 243.
  5. Охарактеризуйте підводні трубопроводи світу.

Група 6

Завдання. Опрацюйте матеріал параграфа 40 ст 243 пункт «Повітряний  транспорт». Дайте відповіді на запитання:

  1. Застосування авіаційного траспорту.
  2. Країни- лідери за авіоперевезеннями.
  3. Найбільші аеропорти світу.

Звітування груп

V. Закріплення вивченого матеріалу

Питання для обговорення

1) Чим обумовлено формування різних типів регіональних тран­спортних систем у світі? Яка різниця між північноамерикан­ською та західноєвропейською транспортними системами? Між транспортною системою країн СНД та західноєвропейською транспортною системою?

2) До якої транспортної системи належить транспортна система України? Чому транспортну систему країн СНГ виділяють окремо?

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

  • Параграф 40 (опрацювати)
  • Індив. завд . № 6 ст 244

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Коржинська Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Павлюк Інна Василівна
    Дякую, колего, за власне бачення та цінні ідеї
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 березня 2018
Переглядів
11939
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку