18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Розробка уроку географії з теми "Економіко-географічна характеристика Японії"

Про матеріал

Тема :Японія – Країна Ранкового Сонця.

Мета: ознайомити учнів з особливостями географічного і політико-економічного положення, сформувати знання про населення та господарство Японії. Вдосконалювати навички роботи з картами атласу, підручником, іншими джерелами географічних знань. Розвивати географічне мислення, вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки, вирішувати творчі завдання пізнавальний інтерес. Виховувати почуття взаємодопомоги, колективізму, обов'язку.

Обладнання: ПКС, ЕКС, аудіо запис японської музики, презентація слайдів, малюнки про природу, герб і прапор Японії, ілюстрації.

Тип уроку: урок-семінар

Методи та прийоми роботи: прийом "Гронування," "Рефлексія", «Я

вчитель", «Сходинки інтелекту", «Рекламне бюро», „Мені це стане в нагоді", „Сенкен".

Перегляд файлу

Урок географії в 10 класі.

Тема :    Японія – Країна Ранкового Сонця.

Мета: ознайомити учнів з особливостями географічного і політико-економічного положення, сформувати знання про населення та господарство Японії. Вдосконалювати навички роботи з картами атласу, підручником, іншими джерелами географічних знань. Розвивати географічне мислення, вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки, вирішувати творчі завдання пізнавальний інтерес. Виховувати почуття взаємодопомоги, колективізму, обов’язку.

Обладнання: ПКС, ЕКС, аудіо запис японської музики, презентація слайдів, малюнки про природу, герб і прапор Японії, ілюстрації.

Тип уроку: урок-семінар

Методи та прийоми роботи: прийом ”Гронування,” ”Рефлексія”, «Я

вчитель”, «Сходинки інтелекту”, «Рекламне бюро», „Мені це стане в нагоді”, „Сенкен”.

 

                                                         Хід уроку.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     І. Організаційний момент.

Вітання. Психологічний настрій учнів.

Країну, з якою ми сьогодні познайомимося, називають по-різному: країною гір, країною „економічного дива”, країною ранкового Сонця. Квітка сакури є символом цієї країни. Що це за країна? (Японія)

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 Звучить традиційна японська музика „Сакура”.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

Прийом „Гронування” – записати асоціації, які виникають до ключового слова. (учні самостійно заповнюють схему.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

 

                             О! Країно! Далека й така таємнича.

                              Де сонце щодня виринає з пітьми,

                              Де сакура квітне поблизу гір мальовничих,

                              Сьогодні до тебе звертаємось ми.

                                                                   Мацуо  Басьо.

Рефлексія: Що цікавого ви хотіли б дізнатися про Японію на сьогоднішньому уроці?

Сьогодні ми з вами ознайомимося з  особливостями географічного і політико-економічного положення, населенням та господарством, традиціями та звичаями  Японії. Для цього ми запросили експертів з даних питань, які тривалий час перебували в країні ранкового Сонця і сьогодні познайомлять нас з її особливостями. В процесі уроку вам буде завдання скласти 5 запитань до теми, які ви зачитаєте своїм однокласникам  в кінці уроку, а вони дадуть на них відповіді.

Учитель: Японія в середині 20 ст. стала однією з провідних держав світу досить таки за короткий час, використавши гнучку політику розвитку. Столиця Токіо, S=378тис.км², N=127,3млн.ч. Японія є унітарною державою, форма правління – конституційна монархія – одна з найстаріших монархій світу, глава держави – імператор – Акіхіто з 1989р.(розгляд ілюстрацій „Коронування імператора”)До 1869р. столиця Кіото. Японці з давніх давен називають свою країну Ніппон (або Ніхон). Ця назва складається з двох ієрогліфічних знаків. Перший з яких означає „сонце”, а другий – „основа”. Звідси й походить назва Японії як Країни Ранкового Сонця. Зверніть увагу на прапор і герб країни: червоне сонячне коло на прапорі і біла хризантема на гербі також символізують ранкове сонце. ( Слухання гімну Японії)

Робота в групах.(Робота з картами атласу.)

  1.   група:Користуючись картами атласу, схарактеризувати ЕГП країни.
  2.   група: Користуючись картами атласу, схарактеризувати природно-ресурсний потенціал  країни.

Висновок:

1. Держава – архіпелаг, розміщена на чотирьох великих островах: Хоккайдо – „нова Японія”, Сікоку  -„стара Японія”, Хонсю, Кюсю и 4 тис. дрібних островів, які простягаються дугою на 3,5 тис. км. на стику материка Євразія і Тихого океану.

2. Знаходиться в центрі АТР на перетині морських шляхів між Азією, Австралією, Америкою.

3. Входить до „Великої 7”

4. Межує з ядерними державами –Росією, Китаєм.

Виступ експертів з групи „Географи”. Перегляд слайдів.

Японія – гірська країна: 75% становлять гори, найвищі на о. Хонсю – Японські Альпи (3000м). Найвища вершина – г.Фудзіяма (3776м), в перекладі – Священна гора. Біля Японії проходить Тихоокеанський сейсмічний пояс, що спричиняє часті землетруси (7-8тис. на рік), 150 вулканів, 15 діючих вулканів. Вулканічна лава є цінним добривом, тому люди. В боротьбі за родючу землю, на свій ризик, підкорюють вулкани та живуть на їх схилах. 25% - найбільша рівнина – Канто. Клімат різноманітний – від помірного до субтропічного мусонного. У Японії дефіцит води, оскільки водними ресурсами забезпечена слабо. Земельними ресурсами теж малозабезпечена – 0,003га/ч, ґрунти – підзолисті, бурі лісові, чорноземи, жовтоземи. 2/3 території під хвойними, субтропічними вічнозеленими лісами та кущами. Японія також бідна на мінеральні ресурси. В її надрах знаходиться майже вся таблиця Менделєєва, проте ресурси знаходяться в незначній кількості. Невеликі запаси мідних руд, поліметалічних, залізних, кам’яного вугілля.

 

Населення.  Демографи. Перегляд слайдів

1.Уперше європейці побували в Японії в середині 16ст., проте доступ іноземців в країну був заборонений. Лише в середині 19ст. Японія відкрила свої кордони, але регулює в’їзд в країну. За кількістю населення країна займає 7 місце в світі і є єдиною країною, яка в результаті проведеної демографічної політики перейшла від ІІ типу відтворення населення до І. Японія – однонаціональна держава - 99,7% японці, нація здорових людей з найнижчим у світі показником дитячої смертності. Середня тривалість життя 80,7 р. Середня густота населення – 327ч/км². Проте фактична густота ще більша – дефіцит території. У Японії 200 великих міст, урбанізація становить 90%, найбільші агломерації – Токіо, Осака, міста-мільйонери - Кобе, Кіото, Нагоя,. Найбільший мегалополіс – Токкайдо. Щоб вирішити проблему дефіциту території будують хмарочоси, будинки-акваріуми. Мова досить специфічна: 2 азбуки, ієрогліфічна писемність запозичена в Китаї в 6ст. У повсякденному житті вживають 2000 ієрогліфів та 46 літер, 2 алфавіти. Японські тексти читаються згори до низу та справа наліво. Це країна високої культури і суцільної грамотності.

2. Освіта. Після дитячого садка, з 6 до 15 років – обов’язкове відвідування школи. Навчальний рік з квітня до березня, канікули: 18 національних свят, 6 тижнів улітку, 2 тижні новорічних, 2 – весняних. Навчання 6-денне: з 8.30год. до 15.00 та до 17.00 – заняття спортом, музикою, уроки праці, домоводства, з 4кл. обов’язкове вивчення комп’ютера. Багато уваги приділяється етиці, японській мові, каліграфії. Мистецтву, природничим наукам, математиці, суспільним наукам. З 12 років обов’язкове вивчення англійської мови. Багато екзаменів, репетиторські курси. Принцип престижності школи це конкурсний відбір, він дієвий і для дитячого садка і для університетів. Великий контроль матерів за навчанням дітей. Найбільше покарання – слова: „Більше до дому не зайдеш”.

 

3. Релігії: синтоїзм – поклонятися силам та красі природи (веселі свята,) та буддизм (поховальні обряди). 1% - християни.

4.Традиції.  Будинки – з легких конструкцій, розсувні  стіни. Тут немає ні вікон, ні дверей у нашому розумінні, бо в кожній кімнаті три стіни з чотирьох у будь-який момент можна зняти чи розсунути. Вони обклеєні тонким напівпрозорим білим рисовим папером, а внутрішні стіни. Які водночас є дверима – цупким розфарбованим папером. Така конструкція будинків є наслідком загрози постійних землетрусів, які досить звичні для Японії, а також прагнення не відгороджуватися від природи, а бути ближче до неї. У японському будинку немає диванів, крісел, стільців, шаф з одягом чи книжкових поличок. На підлозі – татамі, плетені мати з соломи і дерева та обтягнуті очеретовою циновкою. На них сидять, чаюють, сплять. Єдиний предмет у кімнаті – це низенький столик, що ставиться під час обіду. А потім прибирається у вбудовану шафу. Де зберігається постіль, посуд, одяг. У будинку немає килимів чи картин, зате є обов’язковий своєрідний алтар краси. Це – тлоконама – ніша. Біля якої сідає глава родини чи почесний гість. Це місце прикрашають паперовим згортком з каліграфічно написаним висловом, частіше поетичним. Етикет вітання – низький уклін.

Тяна – з 15ст. щоденна чайна церемонія; під тиху музику, легку невимушену розмову смакувати чай з гарного горнятка.

Ікебана – мистецтво аранжування букетів. Обов’язкове навчання цьому мистецтву дівчаток.

Орігамі – складання фігурок із паперу.

Бонсай – вирощування карликових дерев, міні-ландшафтів, квітів для прикрашення житла.

5.Свята та карнавали:

3 березня – свято жінок. Дівчаток, ляльок.

5 травня – Свято хлопчиків.

7 липня – Свято зірок, закоханих.

1 січня – Новий рік.

6.Кухня: водорості, рис, локшина, чай, саке – рисова горілка, овочі, риба. Їдять одноразовими паличками -  хасі.

7.Одяг: чи можна уявити Японію без кімоно? І так, і ні. Так – тому, що на вулицях рідко зустрінеш жінку в цьому одязі. Ні – тому, що кімоно – не лише одяг, а і стиль життя. Японка, яка одягла кімоно, змінює не лише манеру поведінки, а і спосіб мислення. На його пошиття витрачають від 12 до 8 метрів шовку.

 Господарство.

В господарстві Японії в 50-60роках відбулося економічне диво”, причини якого слідуючі

         Проведені реформи.(1946-1949р)

1.Земельна – повністю ліквідовано поміщицьке земле власництво.

2.Грошова – дозволила різко скоротити грошову масу, зупинити інфляцію.

3.Знищені великі монополістичні концерни, а їх акції продані службовцям.

4.Ліквідовано військовий японський режим в 1946р.

  • В1947р – прийнято нову конституцію, яка зберегла монархію, але позбавила імператора влади.
  • В 1950р через війну з Кореєю різко зріс попит на озброєння та військові матеріали. Надходження від американських замовлень дозволили Японії покрити зовнішньоторговельний дефіцит і розширити імпорт торговельних ресурсів.
  • дешева робоча сила;
  • наукоємне виробництво;
  • раціональне і комплексне використання сировини;
  • використання іноземного капіталу;
  • низькі військові затрати.
  • Закуповували найновіші досягнення зарубіжної техніки і технології, патенти і ліцензії зі США, ФРН, створювали базові галузі економіки.
  • В 70-80р. – революційний розвиток. Введення мікроелектроніки, робототехніки, нових матеріалів, біоіндустрії, космічної техніки.
  • Велика частка капіталу витрачається на науку.
  • Розвиток сфери послуг.

                              Територіальна структура господарства.

 

Лицьова Японія                               Тильна Японія

 Соціально-економічне                     заготівля деревини                                                                                          

 ядро країни                                        тваринництво,

                                                             рекреація, туризм.

Тут знаходяться головні  промислові райони   

Японія сьогодні:  

  • Розвинені усі галузі сучасної промисловості;
  • 1 місце у світі за виплавкою сталі;
  • “Тойота”, “Ниссан”, “Хонда” – фірми. Які виробляють 13млн. Автомобілів щорічно і складаються вони роботами.
  • Електроніка – друга основна галузь машинобудування. Від побутової стереоапаратури до телекомунікаційного устаткування. Відомі компанії: „Панасонік”, „Соні”, „Тошіба”.
  • Заохочує власного виробника низькими відсотками багато строкового кредиту;
  • Вкладає кошти у власне виробництво.
  • Розвинуті всі види транспорту: від велосипедного до повітряного;
  • Прокладено підводний тунель під о. Хонсю і Хоккайдо (54км);
  • Швидкісні експреси (240-540 км/год.)

За текстом підручника та картами атласу охарактеризуйте транспорт Японії.

Висновок: Розвинені всі види транспорту, за виключенням річкового та трубопровідного. По пасажиро перевезеннях залізничний транспорт займає  І місце в світі. У Японії також найбільший і найсучасніший торговий флот. Також Японія використовує прапори Ліберії та Панами.

                                             Сільське господарство.

Тваринництво    Інтенсивне                   Рослинництв   

  • Рис                                                           свинарство
  • Овочі                                                        птахівництво
  • Фрукти                                                     шовківництво
  • Чай                                                            рибництво
  • Цукровий буряк

За картами атласу визначте основні райони вирощування рису, овочів, фруктів, вилову риби.

 

                                             Зовнішня торгівля.

         Експорт                                                                         Імпорт

  • Машини паливо
  • Обладнання                                                         руда сировина
  • Автомобілі                                                                    продовольчі товари
  • Продукція металургії
  • Конструкційні матеріали
  • Офісну техніку

Найважливіші торговельні партнери: США – 25%, Китай – 7%, Тайвань – 4%, Індонезія, Пд. Корея, Німеччина, Саудівська Аравія.

 

Японія та Україна. Випереджальне завдання.

 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

9 міс.

2015

9 міс.

2016

9 міс.

Товарообіг

630,6

906,6

1166,6

1 519,1

1 443,0

650,0

470,3

514,9

Експорт

111,2

104,8

152,5

320,5

458,4

160,0

180,9

127,3

Імпорт

519,5

801,8

1014,1

1 198,6

985,0

485,0

289,4

387,6

Сальдо

-408,3

-697,0

-861,6

-878,1

-536,4

-330,0

-108,5

-260,3

 

 Закріплення.

Бесіда за запитаннями.

  1.     Які чинники вплинули на розвиток країни?
  2.     Чим спричинена висока концентрація та розвиток виробництва на сході Японії?
  3.     Якими товарами країна славиться на світовому ринку?
  4.     Чому Японія, країна з дуже бідними мінеральними ресурсами, досягла високого рівня розвитку, в той час коли Україна, країна з багатими корисними копалинами залишається з низькими економічними показниками? 

Підсумок. Рефлексія.

- Де вам може стати в нагоді матеріал, що вивчається зараз на уроці?

Домашнє завдання.

Опрацювати параграф підручника, нанести на контурну карту промислові центри Японії, створити рекламний проспект для країни, що вивчається і представити його.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Артем Персняк
    цікавий матеріал
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
29 березня 2018
Переглядів
1069
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку