Розробка уроку «Головні слова в реченні. Виділення їх у реченні.»

Про матеріал
Ознайомити учнів з поняттям «головні слова в реченні», вчити ставити питання до них та виділяти їх у реченні. Закріплювати знання про речення, його види. Розвивати вміння аналізувати, правильно ставити питання до слів-назв предметів, дієслів. Розвивати мовлення учнів; виховувати почуття товариськості, ввічливе ставлення хлопчиків до дівчат, почуття любові до рідного краю
Перегляд файлу

«Головні слова в реченні. Виділення їх у реченні.»       

Тема: Головні слова в реченні. Виділення їх у реченні.

Мета: Ознайомити учнів з поняттям «головні слова в реченні», вчити ставити питання до них та виділяти їх у реченні. Закріплювати знання про речення, його види. Розвивати вміння аналізувати, правильно ставити питання до слів-назв предметів, дієслів. Розвивати мовлення учнів; виховувати почуття товариськості, ввічливе ставлення хлопчиків до дівчат, почуття любові до рідного краю

Обладнання: таблиця «Пиши красиво і правильно», картки для групової роботи, «личка» настрою, «торбина завдань», сигнальні картки «Хто?» «Що?» «Що робить?», сюжетні малюнки ( Бабуся в’яже, Мама шиє, Хлопчик поливає квіти, Дівчинка годує курей.

Хід уроку

  1. Організація класу до роботи.

а) Учитель: Продзвенів і стих дзвінок,

починається урок.

Ви сідайте тихо, діти,

Домовляймось не шуміти,

Руки гарно піднімати, на уроці не дрімати.

б) Приготувати на парті «личка настрою»;

  1. План уроку (називають діти за малюнками)
    1. Хвилинка каліграфії
    2. Вивчення нового матеріалу
    3. Робота з підручниками
    4. Діалог
    5. Фізкульт хвилинка
    6. Розвиток мови
    7. Робота в парах
    8. Творча робота
    9. Cамостійна работа

     10) Домашнє завдання

  1. Актуалізація опорних знань учнів.
  •                   iЯкий у нас урок? (Українська мова.)
  • Чого вчить урок української мови? ( Грамотно писати, розвиває мовлення.)
  • Яким ви очікуєте урок? ( Цікавим, незвичайним.)
  • Якими повинні бути ви на уроці? ( Уважні, активні, старанні.)
  • Що допомагає вам спілкуватися? (Речення)
  • А які речення я говорю? ( Питальні.)
  • А якими реченнями ви відповідаєте? ( Розповідними.)
  • А які ще є речення? (Спонукальні).

Прочитайте речення з дошки:

Ми любимо свою землю.

  • Яке це речення? ( Розповідне, неокличне.)

Перебудуйте так, щоб воно стало спонукальне, питальне.

  • А як називається рідна земля? (Батьківщина, Україна, Вітчизна).

Складіть нове речення, використовуючи ці слова:

Ми любимо свою Батьківщину.

  1. Хвилинка каліграфії

Г г гол головне Ми любимо свою Батьківщину.

  • 1. Скільки букв у слові свою? Скільки звуків? Чому буква ю означає один звук. В якому слові є буква, яка означає завжди два звуки?
  • 2 . А чому тут записане слово головне? (Бо головне в житті – це  любити Батьківщину.)

  А яку тему ми вивчаємо? ( Речення.)

  А як слово головне може стосуватися теми “Реченя“?

  1. Оголошення теми уроку
  1. Розповідь вчителя:

У житті людини завжди є щось,  головне, важливе. А є не дуже важливе, не головне, або ще кажуть другорядне, тобто залежне від інших. А в реченні теж є головні слова, а є другорядні. Ось давайте ми і розберемося.

 Послухайте одну історію.  Жила - була одна родина: тато, мама два сини, донька.

Одного разу трапилась між ними суперечка. Вони стали вирішувати, хто в родині головніший: батько чи мати? ( Розмову дітей читають учні в особах.)

  • Найголовніша в домі матуся! - сказала донечка.
  • Ні, татусь! – сказав молодший син.

А найрозумнішим був старший син. Він запитав:

  • А хто пожаліє вас, коли вам буде боляче? Мама. Хто приготує смачний пиріг? Мама. А хто поцілує перед сном і побажає спокійної ночі? Теж мама.
  • Тож мама – найголовніша,-підтвердила свою думку маленька сестричка.
  • А хто захистить вас від небезпеки? Тато.
  • Хто наловить смачної рибки? Тато.
  • А хто полагодить поламану іграшку? Теж тато. То хто найголовніший? Тато.

Ось і виходить, що в сім’ї  однаково головні і тато, і мама. А залежать від них – їхні діти.

 Так відбувається і в реченні. Є слова, які дуже важливі й однаково головні для розуміння змісту речення. Вони називаються… Хто підкаже мені, яка ж тема сьогоднішнього уроку?  (Головні слова в реченні.)

На таблиці запис:

          Головні слова в реченні

 Хто?                        Що робить?  

 Що?                         Що роблять?

На дошці запис : “ Головні слова в реченні.

Виділення їх у реченні.”

- Що будемо робити на уроці?

( Виділяти головні слова в реченні.

  1. Практичне ознайомлення з головними словами в реченні.

Робота з підручником с. 139, в. 1.

  • Прочитайте вірш
  • Чому в кінці підкресленого речення стоїть знак оклику? (Це розповідне, окличне речення.)
  • Які почуття виражені в перших двох реченнях? (Почуття радості.)

Про кого говориться в реченні? ( Про птахів.)

Поставте питання до слова птахи. ( Хто?)

А що про них говориться, що вони зробили?

(Прилетіли.)

Отже, це головні слова.

Запис у зошиті і на дошці.

     - Прочитати четверте речення. Про що в ньому говориться? (Про трамваї.)

  • На яке питання відповідає слово трамваї? (Що?)
  • Поставте питання до слова завмерли. (Що зробили?)
  • Прочитайте п’яте речення.
  • Про що в ньому розповідається? (Про тролейбуси.)
  • На які питання відповідає слово тролейбуси? (Що?)
  • Поставте питання до слова стали. (Що зробили?)
  • Прочитайте останнє речення.
  • Про що в ньому розповідається? (Про автомобілі.)
  • На яке питання відповідає слово автомобілі? (Що?)
  • Поставте питання до слова загальмували. (Що зробили?)

Спишіть речення з виділеними словами за зразком (ст. 139.)

  1.                Ознайомлення з правилом.(ст.139.)
  2.                Фізкультхвилинка.

Хто там, хто там вже втомився

І наліво похилився?

Треба всім нам разом встати,

Фізкультпаузу почати.

Руки вгору, руки в боки,

І зроби чотири кроки.

Руки вгору, руки вниз.

На сусіда подивись.

І тихесенько сідай,

Працювати починай.

5) На екрані речення:

      Сонце заходить.

      Гори чорніють.

      - Знайдіть головні слова, ставлячи питання.

      - Записати речення в зошиті і підкреслити головні слова.

 6) Розвиток мовлення.  В. 2, ст. 139.

  • Розгляньте малюнки.
  • Кого ви бачите на малюнку? (Хлопчика і дівчинку.)
  • Яку пору року зображено на малюнку? (Весну.)
  • Прочитайте текст.
  • Виберіть до першого малюнка (ст. 139.) речення, яке відповідає його змісту. (Андрійко і Ніна поверталися зі школи.)
  • Знайдіть речення, які відповідають змісту другого малюнка. (Пригріло сонце. Розтанув сніг. Яром потекла вода.)
  • Яке речення відповідає змісту третього малюнка? (Так Андрійко переніс Ніну.)
  • Спишіть перший абзац.
  • Підкресліть головні слова в реченнях за зразком першого речення. ( Один учень виконує із зворотної сторони.)

Самоперевірка.

  • Отже, однією рискою підкреслюють слово, що відповідає на питання хто? або що?, а двома рисками – слово, що означає дію головного слова і відповідає на питання що робить?
  • Прочитайте діалог дітей.
  • Які речення вони використовували? (Розповідні, питальні, спонукальні.)
  • Хто був у такій ситуації?
  • Як поступив хлопчик?

Хто хоче бути таким, як хлопчик Андрійко?

Читання діалогу.

  • Чим пов’язані вправа 1 і вправа 2? (Порами року).
  1. Закріплююче вивчення.
  1. Роботи з сюжетними малюнками. Робота в парах. (Діти навмання вибирають (з торбинки) малюнки і складають речення.

( Мама шиє. Бабуся в’яже. Дівчинка годує курей.)

            Підкреслюють головні слова в реченні.

  1.  Творча робота. Вправа. Побудуй речення із слів.

Я, в, живу, Україні         Я живу в Україні.

  •   Записати речення, підкреслити головні слова.
  •   Чому слово Україна написали з великої букви? Яке головне місто в Україні?
  1.  Самостійна робота. Скласти речення за схемою (про сонечко, травичку, небо, хмари.)

             1------ ====.

            2==== ------.

 3 Складіть речення - побажання своїй Батьківщині, використавши ці слова. ( Нехай над Україною завжди світить сонечко. Україно, живи під чистим небом.)

  1.                 Підсумок уроку
  •       Що нового дізналися на уроці?
  •       Чого навчилися?
  •       Над чим ще треба попрацювати?
  •       Які ви знаєте найважливіші слова в житті кожної людини?
  •       Які слова вам допомагають вчитися?
  •       Які заважають?
  •       Які слова ви б хотіли викинути з свого життя?
  •       Чи сподобався вам урок?
  •       Що найбільше сподобалося?
  •       Що було важким?
  •       Намалюйте на полях зошита «личка настрою».
  • Як ви себе почували на уроці?
  1. Завдання покличуть у майбутнє.

- Що ми вивчатимемо на наступному уроці? ( Зазирнути у віконечко.)

Найскладніше завдання – життя.

Намагайтесь вправно все вивчати!

Пам’ятайте: учня скарб - знання!

  1. Домашнє завдання.

В.3, ст.140. Правило на ст. 139.

Забезпечення сприятливого соціально-психологічного клімату

 

 

 

 

Розробка структури уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

Пробудження інтересу учня до теми, створення емоційного настрою, оцінка ступеня готовності учнів до засвоєння нового матеріалу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розвиток писемних навичок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зосередження уваги, викликання інтересу у учнів до навчання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Засвоєння знань та умінь.

 

 

 

 

 

Сприяння удосконаленню вмінь вести навчальний діалог.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Практичне застосування засвоєних знаь та умінь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зняття напруги

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Стимулювання та мотивація до  навчання

 

 

 

 

 

 

 

 

Стимулювання самостійних міркуваннь, допомага школярам переходити від конкретного до узагальненого способу дій

 

Вчимося самоконтролю та самооцінюванню.

 

 

 

 

Стимулювання вміння висловлювати власну точку зору

 

 

 

docx
Додано
1 березня
Переглядів
159
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку