Розробка уроку-гри на тему "На гостину до Числівника"

Про матеріал
Урок спрямовний за закріплення знань, здобутих на першому уроці з вивчення теми "Числівник". Матеріали можна викристати також для проведення позакласного заходу. Урок-гра побудований у легкій, невимушеній формі, сприяє актуалізації вивченого з теми "Фразеологія", розширенню уявлень про світ.
Перегляд файлу

Урок-гра «На гостину до Числівника»

Мета: узагальнити вивчене про числівник як самостійну частину мови, відпрацювати вміння визначати числівники в мовному потоці, розвивати мислення учнів, увагу, пам'ять, аналітичні здібності; поширювати й уточнювати словниковий запас; заохочувати до роботи в команді; виховувати любов до рідної мови.

Хід уроку

І Повідомлення теми й мети уроку

ІІ Організаційний момент (об’єднання учнів у групи :  цифра, числа, дріб )

 

 

 

 

 

ІІІ Опрацювання теми уроку

  1. Актуалізація опорних знань. Гра «ТАК – НІ» (кожна правильна відповідь – 1 бал)
  • Морфологія вивчає слова та їх лексичні значення.
  • Самостійні  частини мови відповідають на питання, мають морфологічні ознаки, виконують синтаксичну роль.
  • Іменники, прикметники, числівники змінюються за відмінками.
  • Іменники, прикметники, числівники змінюються за родами.

Перевірка правильності відповідей. За коментарі щодо вибору відповіді команди отримують бонусні бали.

  1. Дібрати за одну хвилину якомога більше слів у яких «заховані» числівники. Наприклад,  Севастополь, затримати тощо.  (кожне слово – 1 бал)

 

  1. Вибрати лише числівники (6 балів)

Двотисячний, тридцятиградусний, вперше, чотирнадцять, удвічі, пів тисячі, півтора, семитонний, подвоїти, двійка, сімдесят перший, сторіччя, семеро, восьмирічний, удесятерити. 

  1. Робота з текстом.

Прослухайте текст. Запишіть на слух ужиті в тексті числівники (7)

Лічба на пальцях – унікальний інструмент, який подарувала людині сама доля.  Ось як письменник Т. Сьомушкін, який багато років провів серед чукчів, описує пальцеву лічбу.

 Уроки арифметики чукотські діти люблять не менше за розмови на папері – читання й письмо. Але тут на заваді стає їхній рахунок п'ятірками, за числом пальців на кожній руці і нозі. Дорослі чукчі такою лічбою користуються у межах тисячі й рідко коли помиляються, хоча лічать вельми довго. Для більшої зручності вони інколи роззуваються, бо  лічба ведеться на двадцяти пальцях рук і ніг. П'ять чоловік складають сотню.

  Одного разу, проїжджаючи повз стійбище, я побачив на схилі гори стадо оленів. Їх було 128. Коли я спитав табунника, скільки в нього оленів, той відповів:

— Не лічив. Але якщо хоч один олень зникне із стада, очі мої одразу помітять.

— А полічити їх можеш?

— Якщо треба... Тільки це буде довго, їдь поки що в ярангу (помешкання чукчів), а тим часом...

  У яранзі ми встигли перекусити, випити чаю, погомоніти з господарем, а години через дві з'явився табунник. Він назвав число — 128.

  Старий господар подивувався:

— Напевно, ти помилився. Так багато оленів у нас ще не було. І вирішив перевірити... Для цього він роззувся й через три години повідомив, що рахунок правильний — він пам'ятав кожну тварину. Щоправда, для лічби не вистачило родини із п'яти чоловік, довелося запросити ще двох із сусідньої яранги...

Дати відповіді на питання за текстом (1 бал за кожну правильну відповідь):

  1. У яких числових межах чукчі використовують лічбу на пальцях? (1000)
  2. Скільки людей потрібно для того, щоб ефективніше порахувати на пальцях? (5)
  3. Чому чукча-пастух не рахував своїх оленів?
  4.  Скільки часу знадобилося чукчі-пастуху, аби порахувати оленів? (2,3 год.)
  5. Скільки людей знадобилося чукчі-пастуху, аби порахувати оленів? (7)
  6. Скільки оленів було в табуні? (128)

 

  1. Дати тлумачення  фразеологізмам зі числівниками  (1 бал за кожен фр-м):

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Відгадати загадки (кожна загадка 1 бал).
  • Стоїть пані, чепуриться, бо вдягла сорочок триста (капуста).
  • Сімсот соколят на одній подушці сплять. (сонях)
  • Живе один батько і тисячі синів має, всім шапки справляє, а собі не має. (Жолуді й дуб)
  • У двох матерів п’ятеро синів. (Руки й пальці)
  • Плету хлівець на  четверо овець,  на п’яту окремо. (рукавичка)
  • Шість ніг, дві голови, один хвіст, чотири ока, два носи. (Вершник)

 

  1. Розгадати кросворд (9 балів)

Кросворд з теми «Числівник»

Відновити пропущені в прислів’ях числівники, вписати їх у клітинки, відмінкову форму числівника не змінюйте:

 

1.

Ч

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

И

 

 

 

 

 

 

3.

С

 

 

 

 

4.

 

 

Л

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

І

 

6.

 

 

 

В

 

 

 

7.

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

И

 

9.

 

 

 

 

 

 

К

 

1. Кінь на …, а й то спотикається.

2. У перемоги … батьків, а поразка – завжди сирота.

3. Не май … рублів, а май … друзів.

4.  Сила … у нулях.

5. У березні погода: один день блисне, а … днів кисне.

6. Один дурень наробить такого, що … розумних ради не дадуть.

7. Семеро … не чекають.

8. Щоб навчитися ремеслу треба    роки, а щоб  розлінитися досить і  … дні.

9. Красою намилуєшся за … днів, а на щире серце й … років мало.

 

ІV  Підбиття підсумків. Оцінювання за картками самоконтролю

docx
Додано
22 січня 2021
Переглядів
833
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку