Урок-гра «На гостину до Числівника»
Мета: узагальнити вивчене про числівник як самостійну частину мови, відпрацювати вміння визначати числівники в мовному потоці, розвивати мислення учнів, увагу, пам'ять, аналітичні здібності; поширювати й уточнювати словниковий запас; заохочувати до роботи в команді; виховувати любов до рідної мови.
Хід уроку
І Повідомлення теми й мети уроку
ІІ Організаційний момент (об’єднання учнів у групи : цифра, числа, дріб )
ІІІ Опрацювання теми уроку
Перевірка правильності відповідей. За коментарі щодо вибору відповіді команди отримують бонусні бали.
Двотисячний, тридцятиградусний, вперше, чотирнадцять, удвічі, пів тисячі, півтора, семитонний, подвоїти, двійка, сімдесят перший, сторіччя, семеро, восьмирічний, удесятерити.
Прослухайте текст. Запишіть на слух ужиті в тексті числівники (7)
Лічба на пальцях – унікальний інструмент, який подарувала людині сама доля. Ось як письменник Т. Сьомушкін, який багато років провів серед чукчів, описує пальцеву лічбу.
Уроки арифметики чукотські діти люблять не менше за розмови на папері – читання й письмо. Але тут на заваді стає їхній рахунок п'ятірками, за числом пальців на кожній руці і нозі. Дорослі чукчі такою лічбою користуються у межах тисячі й рідко коли помиляються, хоча лічать вельми довго. Для більшої зручності вони інколи роззуваються, бо лічба ведеться на двадцяти пальцях рук і ніг. П'ять чоловік складають сотню.
Одного разу, проїжджаючи повз стійбище, я побачив на схилі гори стадо оленів. Їх було 128. Коли я спитав табунника, скільки в нього оленів, той відповів:
— Не лічив. Але якщо хоч один олень зникне із стада, очі мої одразу помітять.
— А полічити їх можеш?
— Якщо треба... Тільки це буде довго, їдь поки що в ярангу (помешкання чукчів), а тим часом...
У яранзі ми встигли перекусити, випити чаю, погомоніти з господарем, а години через дві з'явився табунник. Він назвав число — 128.
Старий господар подивувався:
— Напевно, ти помилився. Так багато оленів у нас ще не було. І вирішив перевірити... Для цього він роззувся й через три години повідомив, що рахунок правильний — він пам'ятав кожну тварину. Щоправда, для лічби не вистачило родини із п'яти чоловік, довелося запросити ще двох із сусідньої яранги...
Дати відповіді на питання за текстом (1 бал за кожну правильну відповідь):
Кросворд з теми «Числівник»
Відновити пропущені в прислів’ях числівники, вписати їх у клітинки, відмінкову форму числівника не змінюйте:
|
1. Ч
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
2.
|
И |
|
|
|
|
|
||||
|
3. С
|
|
|
||||||||
|
4. |
|
Л
|
|
|
|
|
|
|||
|
5.
|
І |
|
||||||||
6.
|
В |
|
|
||||||||
|
7. |
|
Н |
|
|
|
|
||||
8. |
|
И |
|
||||||||
9. |
|
|
|
К |
|||||||
1. Кінь на …, а й то спотикається.
2. У перемоги … батьків, а поразка – завжди сирота.
3. Не май … рублів, а май … друзів.
4. Сила … у нулях.
5. У березні погода: один день блисне, а … днів кисне.
6. Один дурень наробить такого, що … розумних ради не дадуть.
7. Семеро … не чекають.
8. Щоб навчитися ремеслу треба … роки, а щоб розлінитися досить і … дні.
9. Красою намилуєшся за … днів, а на щире серце й … років мало.
ІV Підбиття підсумків. Оцінювання за картками самоконтролю