Тема уроку: Застарілі слова і нові слова ( неологізми).
Мета уроку: ознайомити учнів із застарілими словами та новими
словами (неологізмами), їх особливостями та сферами
вживання; розвивати навички доречного використання
цих слів в усному та писемному мовленні; виховувати
культуру мовлення школярів.
Обладнання: підручник, тлумачний словник.
Тип уроку: комбінований.
Перебіг уроку
I.Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання
2. Бесіда з учнями:
- Що ви знаєте про словниковий запас української мови за походженням?
- Які слова відносяться до запозичених? Наведіть приклади.
- Що таке загальновживана лексика? Наведіть приклади .
- Які слова називаються діалектними? Наведіть приклади слів.
- Наведіть приклади професійної лексики.
3. Розподільний диктант
Записати слова у три колонки: загальновживані, професійні, діалектизми.
Хліб, вуйко,банкір,файний, дощ, ватра,скальпель, земля, шахта, термометр, сонце, маржинка, стетоскоп, сім’я, калькулятор,кошувка,міксер.
II. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
1.Слово вчителя
Мова нагадує живий організм, який постійно росте й поновлюється. Якісь слова виходять з ужитку, якісь з'являються разом з новими предметами і явищами. Саме про ці слова й піде мова на сьогоднішньому уроці.
III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1.Пояснення вчителя з використанням теоретичного матеріалу підручника.
2.Кодовий диктант
Запишіть коди слів. Код 1 – застарілі слова, код 2 – неологізми.
Мушкет, файл, ланіти,чоло, кіборг, глаголити,уста, гіпермаркет,
телевізор, принтер, комп’ютер, крам, кухоль, сканер, фустка.
3. Кросворд
Доберіть до застарілих слів їх сучасні відповідники
|
|
|
1.в |
с |
у |
є |
|
|
2.п |
е |
р |
с |
т |
|
3.с |
п |
у |
д |
е |
й |
4.з |
и |
г |
з |
и |
ц |
я |
|
5.в |
р |
а |
ж |
и |
й |
|
|
6.і |
н |
а |
к |
о |
|
|
|
7.м |
а |
п |
а |
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповіді: 1. Марно. 2.Палець. 3.Студент. 4.Зозуля. 5.Ворожий.
6. Інакше. 7.Карта.
4. Вправа
Поясніть лексичне значення кожного з неологізмів. Два-три з них уведіть до самостійно складених речень (усно).
Веб-майстер, зелентур, камерофон, гастропсихолог, ГПМ, дрескод, куїд.
Словник. Веб-майстер – той, хто створює Інтернет-сторінки для міжнародної комп’ютерної мережі Інтернет. Зелентур – туризм, пов’язаний з вивченням історії, культури, побуту українського села. Камерофон – мобільний телефон з умонтованою фотокамерою. Гастропсихолог – лікар, який досліджує вплив продуктів харчування на людську психологію. ГПМ (генетично модифіковані продукти) - рослини та тварини, генні характеристики яких було змінено лабораторно. Дрескод - стиль одягу, обов’язковий для працівників певних організацій. Куїд – грошова одиниця для космічних туристів.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
…А якісь слова обов’язково
Тільки змінюють життя нове.
То й буває, що відоме слово,
Але значення його – нове.
В нашім побуті така новина
Для старих людей звучить не влад:
Каблуки – шпильки, вид меблів – стінка,
А портфель квадратний – дипломат.
І якби моя бабуся встали,
Здивувались теж би, що двірник –
Не людина, як вони вважали,
А на склі машини очисник.
Д.Білоус
2. Диктант із коментуванням
Вкажіть авторські неологізми (письменницькі новотвори) та слова, які увійшли до мови відносно недавно у зв’язку з розвитком науки і техніки.
Ракетяться ранкові небеса. “На старт!” – лунають дальні космодроми. І пахне материнкою роса, а космонавт вертається додому. (А.Камінчук.) Звичними персонажами телестрічок стали безжальні кіборги та підступні андроїди. (З газ.) Вже скоро, скоро хмарнокрилі дні завісять світ марудними дощами. (Б.Чіп.) Зеленіє світ, зеленіє. І майбутній квіт брунькотіє. (Я.Кремінський.)
V.Систематизація й узагальнення вивченого
1. Гра «Ланцюжок»
(Учні по черзі ставлять питання з теми уроку)
VI. Підсумок уроку
1. Бесіда за питаннями:
-Чому в багатьох випадках виникає потреба вживати застарілі слова? Наведіть приклади застарілих слів.
-Чим викликана поява неологізмів? Наведіть приклади неологізмів.
VII. Домашнє завдання
Напишіть оповідання (8-10 речень) «Подорож на машині часу», використовуючи неологізми та застарілі слова.