Розробка уроку Групи слів за значенням: омоніми, синоніми, антоніми. Тренувальні вправи.

Про матеріал
закріпити набуті знання про групи слів за значенням: омоніми, синоніми, антоніми; формувати вміння у дітей визначати їх в реченнях, добирати їх, доречно вживати у власному мовленні, збагачувати словниковий запас, формувати вміння користуватися тлумачним словником; розвивати мислення, памя’ть, мовлення,вчити обгрунтовано висловлювати власну думку; виховувати повагу до праці, бережливе ставлення до бджіл.
Перегляд файлу

 Сл №1 Тема: Групи слів за значенням: омоніми, синоніми, антоніми. Тренувальні вправи.

Мета:  закріпити набуті знання про групи слів за значенням: омоніми, синоніми, антоніми;  формувати вміння у дітей визначати їх в реченнях, добирати їх, доречно вживати у власному мовленні, збагачувати  словниковий запас,  формувати вміння користуватися тлумачним словником;  розвивати  мислення, памя’ть, мовлення,вчити обгрунтовано висловлювати власну думку; виховувати повагу до праці, бережливе ставлення до бджіл.

Тип уроку: урок-подорож.

Обладнення: тлумачний словник, картки, ілюстрації, слайд-презентація.

                                                                          ХІД УРОК

І. Організація класу.

1. Слово вчителя.

- Доброго дня, діти ! Сьогодні до нас прийшло багато гостей, поверніться до них та привітайтеся.

- Зараз відкрийте  зошити тазапишіть число, класна робота. Зверніть увагу на правопис слів: третє, класна, робота.

-Що виможете сказати про місяць лютий?

(останній місяць зими, дуже холодно, іде сніг, буває хуртовина)

-Які зимові свята ви знаєте?

(Різдво, Новий рік, Хрещення, Стрітення)

- В народній традиції це свято початку весни, перших громів, початку роботи. В цей день зустрічаються Зима з Весною, і вирішують кому залишатись, а кому піти геть.

Серед українського народу існує така прикмета, що якщо на Стрітення день буде холодним, то зима ще залишиться, а якщо теплим, то весна займає її місце.

- Пропоную послухати уривки музичних творів з Вівальді.

 Сл №2-3 Послухайте та скажіть, які картини ви собі уявили.

 СЛ №4-5 (Уявили зиму, кінець зими початок весни, ліс, гай)

- Чи зустрічали ви ці слова у домашньому завданні?

2. Перевірка домашнього завдання.

- Що ви повинні були зробити у домашній вправі?

(Виписати групу синонімів)

- Які слова називаються синонімами?

(Слова, близькі за значенням н-ся синонімами)

- Прочитайте які слова ви записали?

 Сл № 6 - Чому слова: ліс,лісочок, лісок, звідкіль, звідки, звідкіля  ви не записали?

(Бо це спільнокореневі слова)

- Пригадайте чому так н-ють ці слова?

(Бо в них спільний корінь ліс)

- Чи всі лова вам були знайомі?

- Де можна дізнатися про значення слова?

( У тлумачному словнику)

До слова ліс є ще синоніми пуща, чорноліс, перелісок. Запишіть ці слова у зошиті.

 Сл № 7 3. Робота зі словником.

Пуща- густий ліс.

Чорноліс – листяний ліс.

Перелісок – рідкий ліс. Пояснює вчитель.

- Чи сподобався вам вірш?

- Яка головна думка цього вірша?

( У цьому вірші говориться, що  українська мова чудова, гнучка, як мрія, розкішна)

 Сл   ІІ. Повідомлення теми уроку.

4. Слово вчителя.

- Сьогодні на уроці, вивчаючи українську мову, ми будемо поповнювати свій словниковий запас, продовжуючи працювати над темами: однозначні та багатозначні слова, групи слів за значенням.

- Ви полюбляєте мандрувати? Сьогодні ми відправимося у незвичайну мандрівку, а хто мені буде допомагати, дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.

 Сл № 9-10 5. Відгадування загадки.

Швидкокрила, невеличка,

Ця невтомна трудівничка.

Цілий день вона літає,

Із ківток нектар літає.

                Бджілка

Звучить музика, з’являються бджілки.

 6. Хвилинка цікавинок.

- Що ви знаєте про бджілок?ією інформаціею.

- Більше про бджілок нам розкажуть наші консультанти-природознавці, які прочитали багато цікавого про цих комах. І зараз вони поділяться з нами цією  інформаціею.

1- консультант-природознавець. Костюк Карина.

Я прочитала і дізналася, що  бджоли – родичі оси та мурахи. Їх існує біля 20 000 видів.
2- консультант-природознавець. Варяниця Денис

Бджоли харчуються пилком та нектаром квіток, який вони висмоктують довгим хоботком.
3- консультант-природознавець. Арнаутова Віра.

 Відомо, що бджоли відіграють найбільшу роль в опиленні квітів.  Без бджіл квітів би взагалі не було.
4- консультант-природознавець. Топалов Олег.

Я дізнався, що у давніх слов’ян бджола символізувала кохання.

 Сл №  7. Робота з текстом.

- Ще додаткову інформацію про бджілок ви отримуєте. Коли попрацюєте над текстом. Відкрийте зожити, на яких зображена бджілк.  Прочитайте там  текст. Працюємо швидко.

Бджоли – найдавніші мешканці нашої планети. Вони, як і інші комохи, мають твердий та міцний шкіряний покрив. Тіло бджоли покрите численними волосками жовтого та чорного кольору. У бджіл п’ять очей та шість ніг. Крила у них здійснюють багато рухів, внаслідок чого при їх польоті можна почути характерне дзизчання. Вони харчуються пилком та нектаром квіток. На передніх  лапках бджілка має щіточки, на  які  вона збирає пилок. На задніх – кошик для перенесення пилку. Нектар бджілка висмоктує з квіток довгим хоботком. Коли пилок та нектар змішуються, утворюється в’язка рідина. Бджілки відкладають її у Стільник. Там формується мед.

- Яка тема тексту?

(розповідається про бджілок)

- Яка головна думка тексту?

(описати бджілку, надати про неї інформацію)

- Який заголовок можна підібрати?

(бджілка, найдавніші мешканці планети)

- Запишіть слово  бджілка.

- Яка орфограмма в цьому слові?

(буквосполучення д, ж дають один звук аффрикат , при переносі  неможна розривати ці букви)

8. Розбір слова за будовою.

- Давайте розберемо це слово за будовою. З чого починаємо? – із закінчення. Визначте основу, корінь, суфікс.

- Від якого слова утворилося це слово?

(бджола)

- Що ви помітили у цих словах? (чергування і ІІ о)

9. Робота над текстом.

- Назвіть тип тексту.  (опис)

- До якого стилю відноситься цей текст? (науковий)

 Сл №   - Які слова були вам незнайомі?

Нектар, пилок, стільник.

- Давайте відкриємо словник та знайдемо значення цих слів.

 Сл № 13 10. Робота із словником.

1- група                                                     2- група                                                              3-група

Нектар                                                         пилок                                                                        стільник

- Готові? Прочитайте значення цих слів. Запишіть слово з яким ви працювали.

 Сл №14 11. Фізхвилинка.

- Діти, а ви знаєте, що бджоли між собою спілкуються за допомогою танця. Зараз ми проведемо фізхвилинку танцюючи разом з бджілками.

12. Слово вчителя.

- Діти, скажіть будь ласка, яка користь від бджіл?

(Вони збирають пилок з якого формується мед)

- Де збирається мед? (у стільнику)

- Місце,  де виставляють вулики називається пасіка. Разом з бджілкою Маєю ми відправимося на пасіки, де збирають перший мед- це Майский мед. Він дуже корисний, його використовують при лікуванні різних хвороб.

- Давайте разом з бджілками збиремо мед, попрацювавши над вправою 448 на сторінці 172.

 Сл №  І- станція «Майский мед»  (робота над вправою 448 на сторінці 172).

- Прочитайте умови завдання. Перший рядок зробимо разом усно.

-Прочитайте слова.

-Яке слово зайве? (їхати)

С Л №  - Давайте підберемо синонім до слова працювати (трудитися), а далі попрацюйте в группах письмово виконайте

1- група                                                     2- група                                                              3-група

2- рядок                                                  3- рядок                                                                 4- рядок

- Закінчили, давайте перевіримо роботу. Зачитайте слова, які ви записали.

- Молодці.

 Сл №  ІІ - станція «Квітковий мед» (робота над лічилкою)

- Ось ми з вами летімо на наступну пасіку, де збирають квітковий мед. Його ще називають змішаний мед. Цей мед збирають із різних рослин. Звичайно такий мед називають по місці його збору: гірський, луговий, лісовий, степовий.

- Зараз Надія вийде зі своєю групою та послухаємо лічилку. Але ви будьте уважні, тому що вам потрібно знайти антоніми. Пригадайте, які слова називаються антоніми?

Робота над лічилкою

Золотий бджолиний рій

Носить мед у вулик свій

Працювати бджілки охочі-

Зранку трудяться до ночі.

Даня з бджільми не дружив,

Завжди  Даня бджіл дражнив.

Даню бджоли не жаліли

Та дражнила нажалили:

- Знай!

- Знайшли антоніми? (зранку, до ночі). Запишіть їх.

 Сл № - А зараз до підкреслених слів підберіть антоніми.

Працювати-байдикувати

Не дружив-дружив

Завжди-ніколи

Не жаліли-жаліли. Співчували.

 Сл № ІІІ – станція «Гречаний мед» (Самостійна робота)

Вирушаймо до наступної пасіки, де збирають гречаний мед. Такий мед збирають у нашому регіоні. Цей мед має специфічний смак, його колір темно-червоний або коричневий. Він багатий залізом, кальцієм, фосфором, йодом.

- для того, щоб зібрати цей мед ми повинні попрацювати з омонімами.

-Давайте пригадаємо, які слова називаються омонімами?(Омоніми- слова однакові за звучанням, але різні за значення)

-Які слова називаються багатозначними?

-Чим відрізняються омоніми від багатозначних слів?(Багатозначні слова мають близьке лексичне значення, а омоніми мають різне значення).

 Сл № 16  - Прочитайте уважно завдання та виконайте його самостійно. Кожна група отримала своє завдання.Працюємо швидко.

1- група                                                             2- група                                                   3-група                                                                                                            

 Наш  Іванко  воду  ніс,  а  мороз  щипав  за  ніс.                     Жук  пішов  у сад за дачу  і розв’язує  задачу.   

Ой піду я в чисте поле, там дівчина просо поле.                                                                                            Діти  коло  школи  стали  дружно в коло .

        Сл 17   Установіть  відповідність  між   словом  і   його значенням:                                                                                                                                 1. качка             А.  Вид риби.                                                                                                                                                                                                                                   2. кілька                Б.  Мало.

                             В. Водоплавний  птах.

                              Г.  Колихання

 

- Готові? Давайте перевіримо. Перша група прочитайте свої речення. Назвіть омоніми. Друга група прочитайте умову вашого завдання. Встановили відповідність словами та омонімами? Третя група знайшли омоніми, зачитайте їх.

СЛ №20  12.Робота з малюнками      

 - Подивіться будь ласка на малюнки. Назвіть що ви бачите?(Ручка, ключ, місяць)

- Які  це слова? (багатозначні)

- Працюємо в групах. Складіть речення, щоб слова моли б багато значень.

 1- група                                                2- група                                             3- група

https://img-fotki.yandex.ru/get/6405/185733802.24/0_a78c0_658c201e_XXXL    http://pngimg.com/upload/pen_PNG7402.png       http://dk-chayka.ru/thumb/EM8CQXiYsSfmU9Ijygg8gg/360r300/159802/d64796__910dc7cfc6cb25c0c13398b0dbda0b83.png http://www.graverton.ru/images/stories/simbolkey.png  http://img-fotki.yandex.ru/get/9326/218362160.2/0_b5ca7_c27f416c_L.png    http://2016rik.pp.ua/uploads/posts/2015-07/1435859165_1435857376_virobnichiy-kalendar-dlya-ukrayini-na-2016-rk.png

 

 (Мама купила мені нову ручку. На уроці музика ми записали скріпічний ключ у зошиті для нот. Лютий останній місяць зими.)

- Прочитайте свої речення.

Сл №21    ІY – станція « Купажированный мед»

Вирушаймо до останньої  пасіки, де збирають купажированный мед. Цей мед отримав таку назву, тому що  бджіл підгодовували цукровим сиропом,  мед  виходив дуже темний та гіркий, тому до цього меду додавали  інший мед, більш світлий і ніжній для вирівнювання смаку.

- Для того щоб зібрати мед з цієї пасіки, потрібно нам виконати наступне завдання. Перекласти речення українською мовою. Текст є у зошитах. Працюємо швидко.

1- група    (1-2реч.)                                                2- група     (3-4реч)                                  3-група  (5-6 реч.)                                                                                                  

Пришла весна. Светит яркое солнце. Его теплые и ласковые лучи бьют в глаза. В воздухе пахнет травой, цветочками. На желтых пушистых цветах вербы уже копошатся дикие пчелы, а домашние - только вылетают из своих ульев.  Все рады теплой весне.

Сл №21

  •          Прочитайте речення, які ви записали.
  •          - Чи можна ці речення назвати текстом?
  •          Чому? (Томущо вони зв’язані між собою і виражають закінчену думу.
  •          Який заголовок ви підібрали б до цього тексту?
  •          Чи зустрілися вам слова,над якими ми сьогодні працювали?

ІІІ. Підсумок уроку.

-Молодці. У фолькльорі багато сказано про бджілок. Які прислів’я ви знаєте про них?

- Виберіть прислів’я, яке вам сподобалося. Двома- трьома реченнями поясніть  його зміст.

13.Робота з прислів’ями.   

  1. Добру  людину  бджола  не  кусає.
  2. Люди  радіють  літу, а бджола  цвіту.
  3. Малі  діти  просять  меду, а  дорослі  грошей.
  4. Трутень  і  нероба – одна хвороба.
  5. Бджола  працює  не  для  себе, а для  людей.
  6. Мала  бджілка  та й  та  працює.
  7. Буде бджола на квітці — буде яблуко на столі.
  •          Готові? Прочитате свої речення.
  •          Молодці, а зараз закінчіть речення.

Сл №22   ІY. Рефлексія .

На уроці я:

 Навчився…

       Зрозумів…

       Найбільший мій успіх – це…

       Я не вмів, а тепер умію…

 Найбільші труднощі я відчув…

На наступних уроках я хочу…

14. Домашнє завдання.

Ви сьогодні просто молодці. Працювали, як бджілки, тому домашнє завдання буде скласти міні-твір про працю.

  АНАЛІЗ УРОКУ,

проведеного у 5 класі по темі « Групи слів за значенням: омоніми, синоніми, антоніми. Тренувальні  вправи.»

Мета: закріпити набуті знання про групи слів за значенням:

          омоніми, синоніми, антоніми;

          формувати вміння дітей визначати їх в реченнях, добирати їх,

          доречно вживати у  власному мовленні, збагачувати словниковий запас;

          виховувати повагу до праці, почуття гордості за багатство і

          красу української мови, любов до бджілок.

Тип  уроку: урок-подорож.

 Урок мети досягнув. Тип уроку вибраний правильно, що відповідає меті, віковим особливостям учнів, обсягу матеріалу, складності і новизні виучуваного. Чітко продумана структура уроку, його етапи відповідають типу і меті , добре взаємопов’язані.

      Обсяг і складність матеріалу відповідають вимогам програми.

      Для розкриття теми оптимально використані різноманітні форми і методи, такі як  словесні, наочні, практичні, продуктивні проблемно-пошукові, методи самостійної роботи, робота в групах. При цьому вдало реалізувалось свідоме, доступне, активне сприйняття матеріалу.

      Між учителем та учнями панувало взаєморозуміння, учні швидко реагували на розв’язання завдань проблемного, пізнавального, тренувального і пошукового характеру. Діти намагалися виділяти головне, аналізувати, робити висновки. Для проведення уроку   враховувалися можливості кожної дитини.

 

 

 

 

                                                                                                                                      

 

 

 

 

docx
Додано
1 липня
Переглядів
372
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку