Розробка уроку хімії 8 клас на тему "Хімічні властивості кислот, знаходження в природі".

Про матеріал

Розробка уроку хімії з використанням роботи в групах, хімічних дослідів. Відповідає чинній програмі 8 класу. Урок проводився на тижні педмайстерності та під час занять в літній школі.

Перегляд файлу

Урок хімії у 8 класі

Тема:Хімічні властивості кислот, знаходження в природі .

Епіграф уроку: « Розум мислителя не почувається щасливим, поки не зв’яже в одне розрінені факти, які спостерігаєте»
                                                                                                         Георг Хевіші
Цілі уроку : сформувати поняття про кислоти,познайомити зі складом, класифікацією і представниками кислот, збагатити уявлення учнів про загальне, особливе і одиничне в складі і властивостях кислот. Розвивати образне мислення, пам'ять, увагу, формувати уміння експериментувати, спостерігати, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки. Виховувати екологічне мислення, відповідальність за свої вчинки і їх наслідки, культуру мови, толерантність, компетентне відношення до свого здоров'я. Формувати компетентності.

Обладнання і реактиви :проконтролювати знання учнів про склад кислот, уміння визначати валентність кислотного залишку; вивчити хімічні властивості кислот; дати поняття про витискувальний ряд металів, реакції обміну; згадати правила техніки безпеки під час роботи з кислотами.

Обладнання та реактиви: метилоранж, універсальний індикатор,  саморобні рослинні індикатори, залізо, цинк, магній,мідь,розчин сульфатної кислоти, хлоридної кислоти, штатив з пробірками, піпетки, купрум (ІІ) оксиду,спиртівка,тримач,сірники,сухе пальне.

Структура уроку
Організаційний момент.
Перевірка домашнього завдання.
Мотивація навчальної діяльності
Вивчення нового матеріалу.
Закріплення і узагальнення знань.
Домашнє завдання.
Підбиття підсумків уроку.
 

Хід уроку 


Організаційний етап.
Учитель:доброго дня діти. Погляньмо один на одного, посміхнімося. Я, бажаю вам гарного настрою та успіхів на сьогоднішньому уроці. Чекаю від вас плідної праці. А працювати на сьогоднішньому уроці ми будемо під таким девізом : «Єдиний шлях, що веде до знання –це діяльність» 

На початку уроку я хочу прочитати вам уривок з твору Л.Керрона «Аліса в країні чудес» : За кілька кроків від неї сидів на гілці Чеширський кіт. Скажіть , будь ласка, куди мені звідси йти. –А куди ти хочеш потрапити.-спитав у відповідь кіт. Мені все одно…- говорила Аліса. Тобі все одно куди йти, зауважив кіт.

Питання до класу. Що хоче сказати цим кіт Алісі та навіщо я прочитав ці слова на самому початку уроку. 

Відповіді учнів : потрібно знати чітко свою мету і потім прямувати до неї.

Вчитель: Так , вірно, потрібно знати мету своєї роботи. І сьогодні на уроці ми будемо вчитися спостерігати та робити висновки. Ці вміння потрібні в житті кожної людини. Георг Хевіші говорив « Розум мислителя не почувається щасливим, поки не зв’яже в одне розрінені факти, які спостерігаєте» Я хочу, щоб ваш розум сьогодні був щасливим, щоб факти, які ви спостерігатимете, ви зв’язали в одне. Після уроку ви повинні знати як відрізнити кислоти від інших речовин за будовою, де ці речовини можна зустріти в природі та в побуті, навчитися відрізняти кислоти від інших речовин.

Відкрийте зошити, запишіть будь ласка дату та тему уроку «Хімічні властивості кислот, знаходження в природі» У кожного на столі лежить листок, не забуваємо ставити собі + за ваші правильні відповіді, та проведені досліди з поясненнями, старші груп підрахують ваші бали, та переведуть їх в оцінки за шкалою, яку ви бачите.

Для нас спостерігати – це не просто помічати, адже спостереження – перший етап людського пізнання. Тому постарайтеся сьогодні хоча б подумки, а іноді й уголос починати свою відповідь словами : «А я помітив…»Діти ,знання, отримані вами на попередніх уроках, потрібно вміти застосовувати у потрібний момент. І ось зараз ми проведемо гру

 « Вірю –не вірю»
 

Гра « Вірю не вірю»

  1.                   
    Вода – найпоширенішій на землі оксид.
  2.                   
    Усі кислоти містять у своєму оксиді оксисен.
  3.                   
    Оксиди – це складні речовини до складу яких входить гідроген.
  4.                   
    Валентність кислотного залишку визначається за кількістю атомів гідрогену.
  5.                   
    Оксиди поділяють на основні і кислотні.
  6.                   
    Кислоти –це тверді речовини.
  7.                   
    Кислоти –це складні речовини, які містять атоми оксисену і кислотного залишку.
  8.                   
    Оксигеновмісні кислоти не містять в своєму складі оксисену.
  9.                   
    Основність кислот визначається за кількістю атомів гідрогену.
  10.              
    Безоксигеновмісні кислоти не містять в своєму складі оксисену.
    Вчитель : молодці. Всі ви в дитинстві любили слухати казки . Ось і сьогодні ми з вами понуримося в казковий світ.
    У деякому царстві, в деякому государстві жив собі Іван-царевич і було в нього три сестри: Марія, Ольга та Анна . Батько рано покинув їх, і Іван сам виховував сестер. Настав час і одружив він своїх сестер із царями мідного, срібного та золотого царств. Цілий рік жив Іван один і сумував за сестрами. Вирішив він відвідати їх і вирушив у путь. Дорогою зустрів він Єлену Прекрасну і вони покохали одне одного. Але злий чахлик невмирущий викрав дівчину. Тоді взяв Іван своїх воїнів і поїхав визволяти кохану. Вийшли вони до річки,а там три великі камені лежать, перекрили шлях до мосту. На каменях формули написані. Давайте допоможемо Івану знайти виграшний шлях, але спочатку згадаємо:
  1.                    Що таке кислоти.
  2.                    Які кислоти називаються оксигеновмісними.
  3.                    Які кислоти називаються безоксигеновими.
  4.                    Чим визначають основність кислот.

Згадайте  схему класифікації кислот та правила складання їх назв.

Суфікси:- ат -  оксигеновмісні, вищий ступінь окиснення

-іт- оксигеновмісні,  проміжний ступіньокиснення

-ид, або –ід- безоксигенові.

Корінь – назва елементу: сульфатна, сульфітні, сільфідна

Розподіліть кислоти за схемою (робота в зошитах та біля дошки)
Відповіді учнів.

Вчитель: а тепер давайте знайдемо виграшний шлях для Івана і проведемо гру

« Хрестики –нулики»
Гра «Хрестики – нулики»

Перший камінь


НСL


CO


Р2О5


НNO3


НF


Na OH


H2SO4


Al2O3


HBr


Виграшний шлях-формули безоксигенових кислот

Другий камінь


SO3


NaOH


H2CO3


HNO3


HCL


H2S


HNO3


H3PO4


H2SO4


Виграшний шлях – формули двоосновних кислот
Третій камінь


Р2О3


КОН


НСL


3


NaOH


H2SO4


H2CO3


H3PO4


HNO3

Виграшний шлях –формули оксигеновмісних кислот
Камені повернулися та звільнили шлях до мосту. Довго їхав Іван та його воїни лісом поки шлях не привів їх до хатинки Баби –Яги. На хатинці написано: дайте коротку характеристику сульфатної,хлоридної, нітратної, карбонатної  кислот за планом:

 

1.Трівіальна назва

2.Хімічна формула

3.Графічна формула

4. Історичні довідки

Кожна група харакиерзує одну кислоту
1 .Сульфатна кислота – з сірчаною кислотою люди познайомилися значно пізніше, приблизно в 10 столітті. Сірчану кислоту виділили з купоросу, наприклад із залізного купоросу і відповідно назвали купоросним маслом. Сірчану кислоту отримували нагріванням залізного купоросу в глиняній реторті.
2. Хлоридна кислота  – Соляну кислоту називали соляним спиртом. У 17 столітті в російських аптеках серед ліки обов'язково були і речовина по імені – дух з солей-( з латинської мови- спиритус салис) або кислого спирту. Соляну кислоту отримували в аптеках прожаренням суміші куховарської солі із залізним купоросом.
3. Нітратна кислота – В Росії азотну кислоту називали за старих часів „зяючою червоним гасом кислотою” або „селітряною димчатою горілкою”. Коли Іоганн Рудольф Глаубер отримав азотну кислоту, він виявив її надзвичайну хімічну 
активність. Вона розчиняла всі метали, і залізо і мідь і срібло, тільки золото залишалося в цій кислоті незмінним.
4.Карбонатна кислота – Вугільну кислоту вперше отримав Джозеф Прістлі. Для цього він розчиняв у воді вуглекислий газ, цей розчин він назвав содовою водою, а оскільки вона отримала широке застосування як напій, за це відкриття Д. Прістлі нагородили золотою медаллю.

Фізкульт-хвилинка Ми кислоти зараз вчили

І ми трішечки втомились.

Треба пальці розім'яти

Руки вгору підійняти.

Обернутися довколу, 

Посміхнутися навколо

Потягнутись, розвернутись

У долоні зробим «хлоп»

І знову сядем за урок!

Вчитель:прощаючись з Іваном-царевичем , Баба Яга розповіла йому про силу знань, про те, що добро і розум завжди перемагають зло. Якщо тобі якийсь замок відімкнути потрібно або замкнути міцно, промов уголос правильний розвязок , і двері відчиняться. Чорний ворон підслухав цю розмову і розповів Чахлику Невмиручому. Той підстеріг Івана полонив, кинув до глибокого підземелля та замкнув на міцні замки. Доведеться нам виручати Івана. А для цього вам потрібно відгадати загадку Кощєя. І так:

В 1943 році вся територія Данії була окупована німецькими фашистими. Датський учений Нільс Бор вимушений залишати батьківщину. Щоб урятувати свою медаль, він розчинив її у царській горілці, а після повернення на батьківщину, він за допомогою електролізу виділив золото і замовив собі нову медаль .Підкажіть йому, що це за горілка така.

Учень: царська горілка – це суміш нітратної і хлоридної кислоти у співвідношені 1:3. Вона окислює практично все. Золото цар металів. Тому і назвали цю суміш царська горілка.

Вчитель:двері підземелля відчинилися і постали воїни перед воротами. Кощикового палацу, на якому – дивний напис. Щоб знайти ключ та відімкнути ворота, потрібно в рядочках третього зайвого. Проведемо гру « Третій зайвий»

1. CO2, Na2O, HF

2.HNO3 ,H2SO4, CO2

3.KOH, NaOH, HNO3

Ворота розчинилися . Звільнили воїни Єлену  Прекрасну. Після цього Іван відвідав сестриць , повернувся з нею додому, одружилися і жили вони довго і щасливою.

4.Вивчення нового матеріалу.
Вчитель:отже, ми з вами повторили назви та класифікацію кислот, а зараз розпочнемо вивчення теми : «Хімічні властивості кислот, знаходження в природі .». Але для початку повторимо з вами правила техніки безпеки при роботі з кислотами. На ваших столах лежить інструкція з правил техніки безпеки при роботі з кислотами. Ознайомимось з нею. 

Інструкція з правил техніки безпеки при роботі з кислотами.

  1.                    Будьте максимально обережні, виконуючи роботу.
  2.                    Виконуйте лише ті досліди, які описані в інструкції
  3.                    Під час роботи з кислотами бережи очі. У разі потрапляння кислоти на руки слід негайно змити її великою кількістю води та обробити уражене місце натрій гідроген карбонатом
  4.                    Нагріваючи кислоти, користуйся тримачем, стежте, щоб стінки пробірки над рідиною не перегрілися, а рівномірно прогрівалася вся пробірка.
  1.                    Не зазирайте в пробірку, в якій нагрівається рідина і не нахиляйся над посудиною, в яку наливають будь – яку рідину, тому, що найдрібніші краплі можуть потрапити в очі.
  2.                    Розбавляючи кислоту, її слід лити тонкою цівкою у воду.


Вчитель: а тепер почнемо наше знайомство з індикаторами. Нагадайте мені, які речовини назівають індикаторами?

Ви поділились на групи, кожна група отримала своє завдання.

1 група «Експериментатори» дослідила, які індикатори використовуються в хімічній лабораторії, як за їх допомогою можна виявити кислоти.

Доповідь 1 групи:

Ми дослідили, як змінюють свій колір індикатори метиловий оранжевий, лакмус, фенол-фталеїн та універсальний в розчинах кислот.

Виконаємо дослід. 

Але не забуваємо:

Як кислоти будеш наливати

Обережно з ними будь

Як розіллєш ненароком.

То про соду не забудь.

І так відкривайте будь ласка інструкцію до виконання досвідів.
 

Просимо всіх в зошитах записати свої спостереження у вигляді таблиці

Назва індикатора

Колір індикатора

Назва кислоти

Зміна кольору індикатору в розчині кислоти

1

Лакмус

 

 

 

2

Метиловий-оранжевий

 

 

 

3

Фенол-фталеїн

 

 

 

4

Універсальний

 

 

 

Зробіть висновок, який  індикатор не використовується для виявлення кислот?

Чому?(фенол-фталеїн не змінює колір)

2 група «Досліники» виявляла з яких природних речовин можна в домашніх умовах виготовити індикатори.

Доповідь 2 групи

Для дослідження мі взяли сок буряка (фіолетового кольору) показати в колбі, чорний чай (жовто-коричневого кольору), настой ягід чорноплідної горобини (синьо-фіолетовий колір) та сік червонокачанної капусти (синьо-фіолетовий колір)

«Готуємо індикатори»

Шматочки буряку залити водою, нагріти, не доводячи до кипіння. Отриманий розчин використаємо для лабораторних дослідів. Також можна використати яскраві червоно-фіолетові квіти: іриси, троянди, мальву, червоно-качанну капусту, ягоди горобини, каркаде та інші червоні плоди та листя. Треба пам’ятати, що довго зберігати ці розчини не можна.


Дослід №1

У три пробірки з розчинами сульфатної кислоти додати по краплинам індикатори
У першу- сік буряка
У другу-чорний чай

У третю – настой горобини

У четверту- сік червоної капусти

Рідина

Сік буряка

Чорний чай

Настой горобини

Сік червоної капусти

Вода

 

 

 

 

Кислота

 

 

 

 


Вчитель: чому колір розчинів в пробірках змінився по-різному? Це, що чаклунство.

Учень: я думаю , що колір пробірки змінився тому, що в цьому допоміг індикатор.

Вчитель: Згадайте ще раз, що таке індикатори.Чи зустрічаються вони у природі?

Учень: це речовини, які змінюють своє забарвлення під дією кислот або лугів.Так.

Вчитель: продовжуємо наше знайомство з хімічними властивостями кислот. Виконаємо другий дослід. Але пам’ятаємо , про правила техніки безпеки ви дотримуватись їх повинні чітко, щоб потім не стало вам дуже гірко. Кислоти з речовинами, ви змішуйте уміло, робіть все це упевнено, грамотно і сміло.

Надаємо слово 3 групі «Хіміки-дослідники»

Дослід №2

У трьох пробірках налито 10% розчин сульфатної кислоти у воді.

У якому співвідношенні взяли кислоту та воду, щоб отримати цей розчин? (1:9)

Тому, що на кожні 10 г кислоти потрібно долити 90 г води, для отримання 100 г розчину.

В якому порядку будемо змішувати воду та кислоту?

Першу додаємо шматочок магнію,

Другу додайте шматочок цинку,

Третю додайте шматочок міді.

Вчитель: що ви помітили виконуючи цей дослід.

Учень : а ось я помітив, що магній енергійно взаємодіє з кислотою.

Другий учень: а ось я помітила, що цинк взаємодіє повільно.

Третій учень: а ось я помітив, що мідь зовсім не реагує з кислотою.

Запишить свої спостереження та рівняння реакцій.
Мg + H2SO4 = MgSO4 + H2

Zn +H2SO4 = Zn SO4 + H2

Cu + H2SO4 = /

Вчитель: а як ви гадаєте, можна визначити чи буде відбуватися реакція між металом і розчином кислоти не проводячи дослідів.

Учень: я вважаю , що ні. Потрібно завжди проводити досліди.

Вчитель: це можна зробити за допомогою ряду активності металів, який склав український учений Микола Бекетов.

Кислоти, щоб ви знали,

Обожнюють метали.

Але не всі, а тільки ті, що доступні кислоті.

Сам Бекетов, говорять , розмістив метали в ряд.

Гідроген стоїть між ними,

Чуть подальше середини,

З металами, що до гідрогену і реагують кислоти.

А відповідь , що утвориться врезультаті знаю наперед

Сіль і чистий гідроген,

Іде реакція, іде сіяє –по типу заміщення.

Вчитель: показує ряд активності металів. Скажіть будь ласка , який висновок можна зробити провівши цей дослід.

Учень: те , що розчини кислот реагують з металами, які стоять у ряді активності до гідрогену.

Вчитель: які реакції називають реакціями заміщення.

Учень: реакція між простою та складною речовиною, за яких атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів складної речовини.

Вчитель: розглянемо ще одну властивість кислот.

Виконаємо дослід. Але дотримуємося правил техніки безпеки.

Коли грієш рідину,

Стежте за процесами

Щоб жодну краплину

Не капнути часом

Потече вона на скло,

Розігріте вами,

Трісне жалісно воно, 

Дуже пожалкуєте ви про це.

Дослід №3

У пробірку насипати трохи порошку оксиду міді і додати хлоридної кислоти,а потім обережно нагріти.

Вчитель: що ви помітили?

Учень: я помітив, що появилося зеленувато-блакитне забарвлення.

Вчитель: з оксидами металів у кислоти проблем менше. Отримуємо завжди сіль і воду, а тип реакції між ними – обміну. Давайте запишемо рівняння реакції.
Вчитель: що таке реакція обміну?

Учень: реакція між двома складними речовинами, за яких вони обмінюються складовими.


Вчитель: молодці. Еккерман говорив : « Урешті решт від набутих знань в пам’яті у нас залишається тільки те, що ми застосували на практиці.»
4 група «Теоретики»

Вчитель: А тепер проведемо гру « Сапер» Потрібно закрити ті реакції , в результаті яких утворюється водень. При цьому потрібно звернутися до витиску вального ряду. 
Гра « Сапер»

1.Н2SO4 + Mg = MgSO4 +H2
2 .Ва + Н2SO4 =
3. Na +HCl =
4. Ca +HCl =
5. Cu + HCl =
6. Mg+ H3РО4 =
7. Zn + H3РО4 =

Вчитель:природа, частиною якої є кислоти, оточує нас загадками, і спроба розкрити їх належить до найбільшої радості життя. І тому пропоную вашій увазі такий вірш.

Всі ми хімію вивчаєм

Точно знаєм і давно

Якщо дощик ллє зі хмари

Означає Н2О

Але з труб заводів

Вилітає сизий дим

І летить по небозводу

2 і SО3.

Шкідливий смог автомобільний

І котельная труба

Додають до синьой хмари

Отруйний 2.

Піднімаючись все, вище

Прям до хмари дощової 

Злополучнії оксиди

Реагують там з водою.

І летить з хмаринки дощик 

Тільки дощик не простий

Обливає нас нітратной

Чи сульіатной кислотой.

І рослини теж хворіють

І втрачають сили

І тварини теж хворіють

Хто ж у цьому винен?

(Обговорення вірша)
Підведення підсумків уроку. Рефлексія
Оцінювання учнів.
Домашнє завдання.

«Сам собі вчитель» вибрати завдання одного з 4 варіантів самостійної роботи

Вчитель: природа частиною якої є кислоти, оточує нас загадками і спроба розкрити їх належить до найбільшої радості життя. Людина народилася на світ, щоб творити, щоб залишити в житті добрий слід. І розв’язати всі важкі задачі. Людина народилася на світ.. Для чого. Шукайте свою відповідь. І якщо під час розв’язування загадок ваша думка відрізняється від моєї, то це   означає, що ви підходите до істини з іншого боку і бачите інший її бік. До побачення. Дякую за урок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 група «Теоретики»

дайте коротку характеристику сульфатної кислоти за планом:

 

1.Трівіальна назва

2.Хімічна формула

3.Графічна формула

4. Історичні довідки

Кожна група харакиерзує одну кислоту
1 .Сульфатна кислота – з сірчаною кислотою люди познайомилися значно пізніше, приблизно в 10 столітті. Сірчану кислоту виділили з купоросу, наприклад із залізного купоросу і відповідно назвали купоросним маслом. Сірчану кислоту отримували нагріванням залізного купоросу в глиняній реторті.
 

Вчитель: А тепер проведемо гру « Сапер» Потрібно закрити ті реакції , в результаті яких утворюється водень. При цьому потрібно звернутися до витиску вального ряду. 
Гра « Сапер»
1.Н2SO4 + Mg = MgSO4 +H2
2 .Ва + Н2SO4 =
3. Na +HCl =
4. Ca +HCl =
5. Cu + HCl =
6. Mg+ H3РО4 =
7. Zn + H3РО4 =
Інструкція з правил техніки безпеки при роботі з кислотами.

1. Будьте максимально обережні, виконуючи роботу.

2. Виконуйте лише ті досліди, які описані в інструкції

3. Під час роботи з кислотами бережи очі. У разі потрапляння кислоти на руки слід негайно змити її великою кількістю води та обробити уражене місце натрій гідроген карбонатом

4. Нагріваючи кислоти, користуйся тримачем, стежте, щоб стінки пробірки над рідиною не перегрілися, а рівномірно прогрівалася вся пробірка.

5. Не зазирайте в пробірку, в якій нагрівається рідина і не нахиляйся над посудиною, в яку наливають будь – яку рідину, тому, що найдрібніші краплі можуть потрапити в очі.

6. Розбавляючи кислоту, її слід лити тонкою цівкою у воду.

 

 

Надаємо слово 3 групі «Хіміки-дослідники»

дайте коротку характеристику,хлоридної, и

1.Трівіальна назва

2.Хімічна формула

3.Графічна формула

4. Історичні довідки

Кожна група харакиерзує одну кислоту
2. Хлоридна кислота  – Соляну кислоту називали соляним спиртом. У 17 столітті в російських аптеках серед ліки обов'язково були і речовина по імені – дух з солей-( з латинської мови- спиритус салис) або кислого спирту. Соляну кислоту отримували в аптеках прожаренням суміші куховарської солі із залізним купоросом.
 

-Спочатку давйте розв’яжемо задачу:

Дослід №2

У трьох пробірках налито 10% розчин сульфатної кислоти у воді.

У якому співвідношенні взяли кислоту та воду, щоб отримати цей розчин? (1:9)

Тому, що на кожні 10 г кислоти потрібно долити 90 г води, для отримання 100 г розчину.

В якому порядку будемо змішувати воду та кислоту?

Першу додаємо шматочок магнію,

Другу додайте шматочок цинку,

Третю додайте шматочок міді.

Вчитель: що ви помітили виконуючи цей дослід.

Учень : а ось я помітив, що магній енергійно взаємодіє з кислотою.

Другий учень: а ось я помітила, що цинк взаємодіє повільно.

Третій учень: а ось я помітив, що мідь зовсім не реагує з кислотою.

Запишить свої спостереження та рівняння реакцій.
Мg + H2SO4 = MgSO4 + H2

Zn +H2SO4 = Zn SO4 + H2

Cu + H2SO4 = /

Вчитель: а як ви гадаєте, можна визначити чи буде відбуватися реакція між металом і розчином кислоти не проводячи дослідів.

Учень: я вважаю , що ні. Потрібно завжди проводити досліди.

 

 

 

 

 

 

2 група «Досліники»

дайте коротку характеристику нітратної кислоти за планом:

 

1.Трівіальна назва

2.Хімічна формула

3.Графічна формула

4. Історичні довідки

Кожна група характеризує одну кислоту

3. Нітратна кислота – В Росії азотну кислоту називали за старих часів „зяючою червоним гасом кислотою” або „селітряною димчатою горілкою”. Коли Іоганн Рудольф Глаубер отримав азотну кислоту, він виявив її надзвичайну хімічну 
активність. Вона розчиняла всі метали, і залізо і мідь і срібло, тільки золото залишалося в цій кислоті незмінним.
 

виявляла з яких природних речовин можна в домашніх умовах виготовити індикатори.

Доповідь 2 групи

Для дослідження мі взяли сок буряка (фіолетового кольору) показати в колбі, чорний чай (жовто-коричневого кольору), настой ягід чорноплідної горобини (синьо-фіолетовий колір) та сік червонокачанної капусти (синьо-фіолетовий колір)

«Готуємо індикатори»

Шматочки буряку залити водою, нагріти, не доводячи до кипіння. Отриманий розчин використаємо для лабораторних дослідів. Також можна використати яскраві червоно-фіолетові квіти: іриси, троянди, мальву, червоно-качанну капусту, ягоди горобини, каркаде та інші червоні плоди та листя. Треба пам’ятати, що довго зберігати ці розчини не можна.

Дослід №1

У три пробірки з розчинами сульфатної кислоти додати по краплинам індикатори
У першу- сік буряка
У другу-чорний чай

У третю – настой горобини

У четверту- сік червоної капусти

Рідина

Сік буряка

Чорний чай

Настой горобини

Сік червоної капусти

Вода

 

 

 

 

Кислота

 

 

 

 

Вчитель: чому колір розчинів в пробірках змінився по-різному? Це, що чаклунство.

Учень: я думаю , що колір пробірки змінився тому, що в цьому допоміг індикатор.

Вчитель: Згадайте ще раз, що таке індикатори.Чи зустрічаються вони у природі?

Учень: це речовини, які змінюють своє забарвлення під дією кислот або лугів.Так.

1 група «Експериментатори»

дайте коротку характеристику карбонатної  кислоти за планом:

 

1.Трівіальна назва

2.Хімічна формула

3.Графічна формула

4. Історичні довідки

Кожна група харакиерзує одну кислоту

4.Карбонатна кислота – Вугільну кислоту вперше отримав Джозеф Прістлі. Для цього він розчиняв у воді вуглекислий газ, цей розчин він назвав содовою водою, а оскільки вона отримала широке застосування як напій, за це відкриття Д. Прістлі нагородили золотою медаллю.

дослідила, які індикатори використовуються в хімічній лабораторії, як за їх допомогою можна виявити кислоти.

Доповідь 1 групи:

Ми дослідили, як змінюють свій колір індикатори метиловий оранжевий, лакмус, фенол-фталеїн та універсальний в розчинах кислот.

Виконаємо дослід. 

Але не забуваємо:

Як кислоти будеш наливати

Обережно з ними будь

Як розіллєш ненароком.

То про соду не забудь.

І так відкривайте будь ласка інструкцію до виконання досвідів.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лабораторний дослід

Дія кислот на індікатори

 

Назва індикатора

Колір індикатора

Назва кислоти

Зміна кольору індикатору в розчині кислоти

1

Лакмус

 

 

 

 

2

Метиловий-оранжевий

 

 

 

3

Фенол-фталеїн

 

 

 

 

4

Універсальний

 

 

 

 

 

Зробіть висновок, який  індикатор не використовується для виявлення кислот?

Чому?(фенол-фталеїн не змінює колір)______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Лабораторний дослід

Дія кислот на індікатори

 

Назва індикатора

Колір індикатора

Назва кислоти

Зміна кольору індикатору в розчині кислоти

1

Лакмус

 

 

 

 

2

Метиловий-оранжевий

 

 

 

3

Фенол-фталеїн

 

 

 

 

4

Універсальний

 

 

 

 

 

Зробіть висновок, який  індикатор не використовується для виявлення кислот?

Чому?(фенол-фталеїн не змінює колір)______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Інструкція з правил техніки безпеки при роботі з кислотами.

1. Будьте максимально обережні, виконуючи роботу.

2. Виконуйте лише ті досліди, які описані в інструкції

3. Під час роботи з кислотами бережи очі. У разі потрапляння кислоти на руки слід негайно змити її великою кількістю води та обробити уражене місце натрій гідроген карбонатом

4. Нагріваючи кислоти, користуйся тримачем, стежте, щоб стінки пробірки над рідиною не перегрілися, а рівномірно прогрівалася вся пробірка.

5. Не зазирайте в пробірку, в якій нагрівається рідина і не нахиляйся над посудиною, в яку наливають будь – яку рідину, тому, що найдрібніші краплі можуть потрапити в очі.

6. Розбавляючи кислоту, її слід лити тонкою цівкою у воду.

 

 

Інструкція з правил техніки безпеки при роботі з кислотами.

1. Будьте максимально обережні, виконуючи роботу.

2. Виконуйте лише ті досліди, які описані в інструкції

3. Під час роботи з кислотами бережи очі. У разі потрапляння кислоти на руки слід негайно змити її великою кількістю води та обробити уражене місце натрій гідроген карбонатом

4. Нагріваючи кислоти, користуйся тримачем, стежте, щоб стінки пробірки над рідиною не перегрілися, а рівномірно прогрівалася вся пробірка.

5. Не зазирайте в пробірку, в якій нагрівається рідина і не нахиляйся над посудиною, в яку наливають будь – яку рідину, тому, що найдрібніші краплі можуть потрапити в очі.

6. Розбавляючи кислоту, її слід лити тонкою цівкою у воду.

 

 

 

Інструкція з правил техніки безпеки при роботі з кислотами.

1. Будьте максимально обережні, виконуючи роботу.

2. Виконуйте лише ті досліди, які описані в інструкції

3. Під час роботи з кислотами бережи очі. У разі потрапляння кислоти на руки слід негайно змити її великою кількістю води та обробити уражене місце натрій гідроген карбонатом

4. Нагріваючи кислоти, користуйся тримачем, стежте, щоб стінки пробірки над рідиною не перегрілися, а рівномірно прогрівалася вся пробірка.

5. Не зазирайте в пробірку, в якій нагрівається рідина і не нахиляйся над посудиною, в яку наливають будь – яку рідину, тому, що найдрібніші краплі можуть потрапити в очі.

6. Розбавляючи кислоту, її слід лити тонкою цівкою у воду.

 


 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
12 березня 2018
Переглядів
1570
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку