Урок «Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок з теми «Хімічні реакції». 9 клас.
Очікуваний результат: учень знає і розуміє поняття: хімічна реакція, ступінь окиснення, тепловий ефект хімічної реакції, ендотермічна та екзотермічна реакція; наводить приклади основних типів хімічних реакцій; розрізняє типи хімічних реакцій за кількістю реагентів і продуктів реакції, тепловим ефектом, зміною ступеню окиснення; складає рівняння окисно-відновних реакцій методом електронного балансу; розв’язує задачі за термохімічними рівняннями та за формулою швидкості хімічної реакції; висловлює судження про значення дисперсних хімічних реакцій у природі, побуті, на виробництві.
Тип уроку: урок-подорож (урок закріплення вивченого матеріалу).
Обладнання: персональний комп’ютер, смартфони у учнів, роздатковий матеріал: карточки з QR-кодами завдань, маршрутні листи.
Попередня підготовка: Клас ділиться на групи, кожна група обирає назву.
Хід уроку:
І. Організація класу.
ІІ Оголошення теми уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Учитель оголошує, що на уроці ми маємо здійснити мандрівку в країну Хімічних реакцій, а заодно підготуватися до контрольної роботи з теми «Хімічні реакції». Протягом подорожі команди будуть змагатися між собою, переможе та команда, яка швидше завершить виконання всіх завдань.
ІV. Робота в групах (проходження маршруту).
І етап. Консульство Країни Хімічних реакцій. Щоб отримати візу для в’їзду в країну, необхідно класифікувати рівняння реакції за всіма відомим вам ознаками.
Завдання групі 1 2CO + O2 = 2CO2; ΔH = -566 кДж
Завдання групі 2 2H2O2 = 2H2O + O2; ΔH = -101,4 кДж
Завдання групі 3 4P + 5O2 = 2P2O5; ΔH = -3010 кДж
Завдання групі 4 CaO + CO2 = CaCO33; ΔH = +154 кДж
2 етап. Митниця Країни хімічних реакцій. Через митницю можна проїхати, сплативши мито величина якого дорівнює сумі коефіцієнтів рівняння окисно-відновної реакції. Завдання кожній групі знайти суму коефіцієнтів рівняння методом електронного балансу, вказати окисник і відновник. Представити розв’язок завдання.
Завдання групі 1. Al2O3 + CO →Al + CO2
Завдання групі 2. KClO3 + C →KCl + CO2
Завдання групі 3. PH3 + O2 →P2O5 + H2O
Завдання групі 4. Fe2O3 + C →Fe + CO2
3 етап. Розвідний міст до столиці Країни Хімічних реакцій. Для того, щоб в’їхати до столиці потрібно опустити розвідний міст. Міст опуститься, якщо назвати чинники, що змістять хімічну рівновагу оборотної реакції в потрібну сторону.
Завдання групі 1. N2 + 3H2 ↔ 2NH3, міст опускається вправо.
Завдання групі 2. 4P +5O2 →2P2O5 , ΔH = -3010 кДж, міст опускається вправо.
Завдання групі 3. H2S ↔ H2 + S; ΔH = -40,2 кДж, міст опускається вліво.
Завдання групі 4. N2 + O2 ↔ 2NO; ΔH = + 21,6 кДж, міст опускається вліво.
4 етап. Стадіон «Олімпійський» у столиці. Тут проходять змагання на швидкість і правильність розв’язування задач за термохімічними рівняннями. Переможе команда, яка швидше і правильно розв’яже дві задачі.
Задача 1. Обчислити, яка маса цинку окислиться, якщо в результаті реакції поглинається 174,5кДж тепла. Термохімічне рівняння реакції:
2Zn + O2 = ZnO; ΔH= +34,9 кДж
Задача 2. Вуглець масою 120 г окислюється до карбон оксиду (ІІ)При цьому виділяється 1105кДж теплоти. Скласти термохімічне рівняння реакції.
5 етап. Лас-Вегас Країни Хімічних реакцій. В он-лайн середовищі learningapps.org розподілити правильні і неправильні твердження стосовно чинників, що впливають на швидкість хімічних реакцій.
https://learningapps.org/7906181
6. етап. Світський прийом у посольстві. Конкурс красномовства. Кожній групі підготувати міні-виступ на тему «Значення хімічних реакцій…». Жеребкуванням вирішується де саме: «у природі», «в побуті», «у виробництві».
V. Підведення підсумків. Що засвоїли добре, що потрібно повторити.
VІ. Домашнє завдання. Повторити матеріал теми, виконати тестові завдання в програмі naurok.com.ua
https://naurok.com.ua/test/himichni-reakci-6377.html (автор тесту Прасолова Н. Ф.)