Тема уроку. ОСНОВИ, ЇХ КЛАСИФІКАЦІЯ. ФІЗИЧНІ І ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ
ОСНОВ.
Навчальна мета: сформувати знання про склад основ, їх класифікацію, фізичні властивості; формувати здоров’язберігаючу компетенцію шляхом ознайомлення із заходами безпеки під час роботи з лугами.
Розвиваюча мета: сформувати поняття про практичне значення основ, сформувати вміння застосовувати одержані знання, працювати з підручником та ілюстративним матеріалом, розвинути вміння аналізувати хімічний експеримент, робити висновки.
Виховна мета: сформувати усвідомлене розуміння понять: «основи», «луги», їх зв’язок з життєдіяльністю людини, практичне застосування.
Обладнання та матеріали: зразки основ, таблиці: «Основні класи неорганічних сполук», «Розчинність кислот, основ, солей у воді», «Правила техніки безпеки під час роботи з лугами», етикетки засобів побутової хімії, комп’ютер, мультимедійний проектор.
Базові поняття та терміни: основи, луги, гідроксильна група.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи навчання: словесні; пояснювально-ілюстративні; репродуктивні; частково-пошукові; практичні; інтерактивні методи.
Міжпредметні зв’язки: хімія, основи здоров’я.
Очікувані результати: учень: складає формули основ; класифікує основи; характеризує склад, структуру, фізичні властивості основ; розпізнає основи серед інших хімічних сполук; встановлює причинно-наслідкові зв’язки між властивостями лугів та їх дією на організм людини.
Х І Д У Р О К У
І. Організаційний момент
Привітання, налаштування учнів на робочий лад.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Актуалізацію здійснюю з метою відтворення знань, умінь, встановлення рівня досягнень з попередньої теми, потрібних для наступних етапів уроку.
Завдання (проектується на екран). В кожному рядку вилучіть зайву речовину:
а) Na, K, Ba, S;
б) CaO, Na2O, BaO, H2S;
в) K2O, MgO, CuO, SO2;
г) NaOH, Ca(OH)2, Zn(OH)2, H2SO4
Перевірка здійснюється коментуванням правильних відповідей.
3. Інтерактивна методика «Знайди відповідність»
Завдання. Встановіть відповідність між лівою і правою колонками:
Оксиди Сполуки
SO2 Ca(OH)2
N2O5 H2SO3
CaO NaOH
Na2O HNO3
Перевірка здійснюється способом самоперевірки.
Робота в малих групах (по 4 чол.)
Завдання (для трьох груп). Пригадайте, як реагує вода з лужними та лужноземельними металами? Як називаються утворені речовини? Допишіть рівняння реакцій:
а) 2Na + 2H2O →2 Na2OH + H2
б) Ca + H2O →
в) Sr + H2O →
Завдання (для інших трьох груп). Пригадайте, як реагує вода з основними оксидами? Як називаються утворені речовини? Допишіть рівняння реакцій:
а) K2O + H2O →
б) BaO + H2O →
в) ZnO + H2O →
Перевірка здійснюється записом рівнянь реакцій на дошці (представник від кожної групи записує по одному рівнянню. Помилки виправляють самі учні).
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
Отже, речовини, що утворюються при взаємодії лужних і лужноземельних металів та їх оксидів з водою , називаються основами.
Розповідь вчителя. Всім вам добре відомі такі побутові засоби хімії як: «Саніта гель» – гель для чистки кухонних плит, мікрохвильових печей, грилів і посуду; «Містер Мускул» - універсальний очисний засіб для кухні; «Кріт» – засіб для прочистки каналізаційних труб. Застосовуючи ці засоби, потрібно користуватися гумовими рукавичками. Чому?
Ви також чули, а, можливо, хтось і вживав обволікаючі та адсорбуючі медичні препарати, наприклад, «Маалокс» та ін.
Складовими перелічених засобів є основи.
Проблемне питання. Чому одні засоби викликають опіки шкіри і є небезпечними для здоров’я людини, а інші – лікують?
Відповідь на це запитання спробуємо дати, розглянувши склад і фізичні властивості основ.
Повідомлення теми, мети уроку, очікуваних результатів.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Фронтальна робота
Завдання. Проаналізуйте записані у зошиті формули основ і розкажіть про їх склад (до складу основ входять групи ОН і атоми металів).
Запитання. Чому до складу деяких основ входить одна група ОН, а до інших – дві? (це залежить від валентності металу).
Вводимо поняття «гідроксильна група – ОН, вона одновалентна.
Пропоную скласти і записати загальну формулу основ (Мех(ОН)х).
Отже, знаючи валентність елемента металу, можна скласти формулу основи і, навпаки, знаючи кількість гідроксильних груп, можна визначити валентність елемента металу.
2. Фізичні властивості основ
За зразками учні описують фізичні властивості основ. Спостереження заносять у таблицю 1 (без зазначення назв):
Назва основи |
Формула основи |
Фізичні властивості |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Користуючись таблицею «Розчинності кислот, основ, солей у воді», роблять висновок, про те, що основи є розчинні у воді і нерозчинні. Результати дослідження заносяться в таблицю.
3.Хіічні властивості основ
ЛУГИ |
НЕРОЗЧИННІ ГІДРОКСИДИ |
Змінюють забарвлення індикаторів |
|
Взаємодіють з кислотами з утворенням солі і води (реакція нейтралізації): 2KOH + H2SO4 → K2SO4 + H2O |
Взаємодіють з кислотами з утворенням солі і води (реакція нейтралізації): Fe (OH) + H2SO4→ Fe SO4 + 2 H2O
|
Взаємодіють із кислотними оксидами: 2 NaOH+ CO2 → Na2CO3 + H2O |
Взаємодіють із кислотними оксидами (ангідридами сильних кислот): 2Fe (OH)3 +3SO3→ Fe2(SO4 )3 +3 H2O
|
Взаємодіють із амфотерними оксидами й гідроксидами: 2 NaOH + ZnO→ Na2ZnO2 + H2O KOH + AI(OH)3 →K AI(OH)4 |
|
Взаємодіють із солями, якщо виконується хоча б одна умова протікання реакцій обміну: 2 NaOH + CuSO4 → Cu(OH)2 ↓+ Na2SO4 |
|
Гідроксиди лужних металів стійкі до нагрівання, гідроксиди лужноземельних металів розкладаються, але при більш високій температурі,ніж нерозчинні гідроксиди: Ca(OH)2 → CaO + H2O |
При нагріванні розкладаються: 2Fe (OH)3→Fe2O3 + 3 H2O |
3. Класифікація основ
Робота з учнями
Завдання. Складіть схему класифікації основ (найбільш вдалі схеми зображаються на дошці).
Робота з підручником
Завдання. З’ясуйте, яку назву мають основи, розчинні у воді (підручник, §11).
Вводимо поняття «луги».
Пропоную учням самостійно зробити висновок про класифікацію основ за розчинністю у воді (основи поділяються на розчинні у воді (луги) і нерозчинні у воді).
Робота в малих групах
Завдання. Чому відомі засоби побутової хімії «Кріт», «Містер Мускул», «Саніта гель» спричиняють опіки шкіри? Яку медичну допомогу необхідно надати в разі ураження цими речовинами?
Заслуховуємо відповіді (до складу перелічених засобів входить натрій гідроксид, який і спричиняє опіки. Медична допомога: промити великою кількістю води, обробити слабким розчином борної або оцтової кислоти).
Як дати назву основі?
Алгоритм для назви основ
Метал
Постійна валентність Змінна валентність
назва металу + назва металу +
слово«гідроксид» валентність + слово«гідроксид»
NaOH – натрій гідроксид Fe(OH)3 – ферум (ІІІ) гідроксид
Zn(OH)2 – цинк гідроксид Cu(OH)2 – купрум (ІІ) гідроксид
V. Закріплення знань
Робота в парах
Завдання 1. Дано формули основ: KOH, Ca(OH)2, Al(OH)3, Ba(OH)2, Fe(OH)2, LiOH, Zn(OH)2, Fe(OH)3, Cr(OH)3: 1) дайте назви цим речовинам;
2) поділіть на групи за ознакою розчинності у
воді.
Завдання 2. Допишіть назви основ (табл.1) (із попереднього завдання).
Додаткове завдання. До складу лікарського препарату «Маалокс» входить алюміній гідроксид. Знайдіть масову частку алюмінію в речовині. А чому алюміній гідроксид використовується як лікувальний засіб ми спробуємо дізнатись на наступному уроці.
Перевірка здійснюється методом «Мікрофон».
VI. Домашнє завдання. Опрацювати §6, §11, ст. 64 – 66 (Попель П.П., Крикля Л.С. Хімія 8. Київ.: Академія, 2008); виконати завдання 57 (письм.), 58, (усно), ст. 36; переглянути конспект уроку.
Напишіть хімічні реакції за наступними даними:
NaOH + HNO3 →
Ba(OH)2 + K2SO4 →
→ NaAlO2 + 2H2O
VІІ. Підведення підсумків. Оцінювання
Пропоную продовжити речення: «Сьогодні на уроці я…»
Оцінюючи результати уроку, спільно виставляємо оцінки з урахуванням активності кожного учня під час роботи у складі групи та участі в інших формах навчальної діяльності.
Дослід
2 NaOH + CuSO4 → Cu(OH)2 ↓+ Na2SO4
Нерозчинні основи формують малоактивні метали. Серед них Cu. Нерозчинний гідроксид купруму(II) формується при дії лугу на солі Cu, в нашому випадку це NaOH. Додаючи луг випадає осад голубого кольору гідроксид купруму. Нерозчинна основа - це слабка основа і вона практично не розпадається на іони.