Інтегрований урок з української мови та літератури рідного краю 6 клас
« Іменник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль ( за матеріалами збірки Ольги Дриль «Пригорща любові»)
Вчитель: Сирота Жанна Василівна
НВК «ДНЗ-ЗОШ І-ІІІ ступенів» с.Фронтівка
Мета: повторити і поглибити знання про іменник як частину мови, навчити учнів визначати загальне значення іменників, їхні морфологічні ознаки, синтаксичну роль; розвивати критичне мислення, вміння розпізнавати іменники серед інших частин мови в реченнях; практично закріплювати навички з орфографії, синтаксису, будови слова; прищеплювати любов до світу природи рідного краю, через поетичне слово спонукати до вивчення літератури рідного краю.
Тип уроку: інтегрований урок словесності.
Методи: інтерактивні, вправи з розвитку критичного мислення.
Обладнання: збірка Ольги Дриль «Пригорща любові», роздавальний та ілюстративний матеріал.
Міжпредметні зв`язки: українська мова та література рідного краю.
Перебіг уроку
І.Рефлексія.
Учні визначають настрій картинками із веселим чи сумним собачкою (додаток 1).
ІІ. Вступне слово вчителя.
Рідний край! Як багато означають для нас ці слова! Ми звикли до свого села, міста, в якому народилися, зростаємо. Саме ці місці і є для нас рідним краєм. Для нас – Оратівщина!
Епіграф до уроку ( зачитати, пояснити)
Мій Оратівський батьківський краю,
Материнська подільська земля.
Тут садів яблуневих розмаї,
В золотому колоссі поля…
І куди б не вели нас дороги,
У далекі чи близькі світи.
До своїх повертаймось порогів,
Бо не можна до них не прийти.
Вчитель : Поділля – це край, де жили і працювали, справжні майстри художнього слова. Серед них –Михайло Коцюбинський, Марко Вовчок, Євген Гуцало, Василь Синицький, Тетяна Яковенко, Євдокія Возна і багато інших ( демонстрація збірок, виставка). Цим людям низький уклін та шана від нас. Поезії Ольги Дриль написані від душі, вчать добру, щирості, гуманності, турботливості до людей , до природи Оратівщини та Поділля.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення учня 1. Дриль Ольга Анатоліївна народилася 1 липня 1966 року в с. Лопатинка, що на Вінниччині, в родині колгоспників. Закінчила Оратівську середню школу та вступила до педагогічного інституту. З 1987 року працювала в рідному селі учителем російської мови й зарубіжної літератури. Поезією захоплювалася з дитинства. Друкувалась в районній газеті «Обрії Оратівщини», обласній газеті «Вінниччина». Збірка «Пригорща любові» - перша поетична збірка.
Повідомлення учня 2. «Пригорща любові» - до цієї збірки увійшли поезії про любов до життя, до людей, в її поезіях мрії вічно молодої душі. Тут відчуття дихання природи в своєму чистому первозданному вигляді, тут сплеск емоцій і почуттів.
Декламація вірша учнями.
Я в пригорщу зберу усю любов
До краю рідного, до тебе.
І прославлятиму рядками знов
Росу на травах й синє небо.
Поля безкраї і садів розмай,
Зоряні ночі, світлу днину.
Ллються слова із серця через край
З любов`ю до моєї України.
(Вірш у кожного на парті)
Робота з текстом
Бесіда
Робота з теоретичним матеріалом
Опрацювання теоретичного матеріалу по темі «Іменник» ( підручник з української мови 6 клас Глазова)
Вправа «дерево припущень»
( на дошці намальоване дерево, на стовбурі записане питання: Що для кожного із нас означає Хліб? Учні на гілках записують свої припущення, думки, а на листках записують аргументи, якщо ідеї вичерпані, один учень підводить підсумки)
Декламація вірша ( ілюстрації до вірша на дошці додаток 2)
Печеться хліб – достатком пахне хата.
В нім радощі, турботи і жалі.
Хлібина ця, маленька і багата,
Великий скарб із грудочки землі.
Візьму я в руки золоту хлібину.
Від неї ніжне мамине тепло.
Моя одвічна батьківська святиня,
Людського щастя чисте джерело.
Лежить окраєць хліба на дорозі.
Невдячно підкидають чобітьми.
Підняти чи не хочуть, чи не в змозі.
Хто ж з нас черствіший: хліб чи ми?
Побудувати фрейм – блок «кардіограма серця», де записати емоції та почуття, які викликав вірш. Можна на дошці намалювати, а можна виготовити на папері і прикріпити на дошку.(Фрейм – блок – (англ.frame – «каркас», «рамка») – це структура,що описує деякий складний об`єкт або абстрактний образ чи модель для презентування деякої концепції.
Фрейм – це щось на зразок схеми з категоріями і підкатегоріями)
Вправа на уважність ( вчитель читає вголос вірш, учні рахують іменники)
Ой ця осінь, ця чаклунка осінь,
Виплекана в віршах і піснях.
Золотих беріз шовкові коси,
В синім небі легкокрилий птах.
Вибірковий диктант ( виписати з першої строфи іменники, визначити їхній рід, число)
Вже в жовті вуса посміхнулось жито,
І полум`ям червоним мак розцвів.
Земля багатством й щедрістю сповита,
А щедрий урожай – то людства спів.
Додолу вітер гне важке колосся,
В якім натхнення й труд переплелись.
Сміється поле у ранкових росах,
Волошки сині в небо потяглись (ілюстрації до вірша додаток 3)
Орфографічна хвилинка.
На картках текст вірша, перепишіть його в зошит, вставте замість крапок пропущені букви чи інші знаки, поясніть їхнє написання.
Св...ятку. осін.. щедрі ім...нини.
Х..зує...ся калиновим намистом.
Я забіжу до неї на хв...лину
І пож..ву осін..ім падолистом.
Словникова робота
Робота з реченням. Записати речення, усно назвати іменники, визначити рід, число, відмінок. Підкреслити головні та другорядні члени речення:
Яблунева ніжна заметіль пелюстками землю прикрашає.
V. Підсумки уроку
Інтерактивний метод «Мікрофон»
VІ. Домашнє завдання.
На вибір:
Додаток 1
Для визначення настрою
додаток 2
Додаток 3