Урок №
Тема: Позакласне читання Д.Дефо «Пригоди Робінзона Крузо»
Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з окремими фактами біографії Д.Дефо, розвивати вміння аналізувати літературний твір, навички зв’язного мовлення; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: активізувати пізнавальну діяльність учнів; комунікативної: формувати навички спілкування як в колективі, так і в групах; загальнокультурної: виховувати кмітливість, розуміння ролі праці у житті людини
Обладнання: географічна карта, паперові кораблі, музика М.Римського-Корсакова «Море»
Тип уроку: урок позакласного читання
Форма уроку: урок-подорож
Хід уроку
І. Організаційний момент
Емоційний заряд
Підніміться ті, хто гарно виспався
Похлопайте в долоньки ті, хто добре підготувався до уроку
Посміхніться ті, хто любить море
Помахайте рукою ті, хто любить подорожі
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку
Урок позакласного читання ми проведемо в формі гри. Ми вирушаємо в морську подорож. Всіх учнів поділимо на команди-морські екіпажі. Оберіть капітана, який буде сигналізувати готовність команди, та придумайте назву команді. (Команда «Робінзон Крузо» і «Селькірк»)
Спочатку ми візьмемо курс на Англію, батьківщину автора прочитаного твору. Попутного всім вітру. Щасливого плавання
(Звучить музика М.Римського-Корсакова «Море»)
ІІІ. Робота по темі уроку
Вправа «Від першої особи» (індивідуальне випереджальне завдання: розповісти про автора твору)
Добрий день, мої любі юні сміливці!!! Радий вас зустріти на своїй рідній землі. Я – Даніель Дефо. Мій батько Джеймс Фо – був торговцем. Освіту я здобув у відомій на той час дисентерській академії Чарльза Мортона, де вивчав богослов’я, а також класичні й нові мови, історію, географію та математику. Батько хотів бачити мене священиком, але я розмірковував інакше.
З початку я з головою поринув у сферу приватного підприємництва і торгівлі. Починаючи з 1680 року, як торговий посередник між імпортерами і комерсантами, багато подорожував Європою, особливо довго пробув в Іспанії та Португалії. На жаль, успішного та вдалого комерсанта з мене не вийшло.
Літературну діяльність я почав у 1697 році як публіцист памфлетом «Нариси проектів», у якому пропонував ряд політичних та економічних реформ.
У 1700 році на сороковому році життя, я вирішив попробувати себе в журналістиці, починаючи випускати щотижневу газету «Огляд». У 1702 році опублікував анонімно памфлет «Як найшвидше розправитися з дисентерами». За це був ув’язнений і, після сплати великого штрафу, тричі виставлявся біля ганебного стовпа. У в’язниці я написав «Гімн ганебному стовпу» (1703), який натовп, що зібрався підтримати мене, співав як народну пісню на знак моєї пошани. Мене звільнили з ув’язнення.
Саме 1703 рік став роком мого народження в літературі. До свого родового прізвища Фо я додав частку «де».
Загалом моя письменницька діяльність була досить різнобарвною – від поезій до масштабних романів з яскраво представленою моральною тенденцією («Робінзон Крузо» (1719), «Мемуари кавалера», «Капітан Сінгльтон» (1720), «Молль Флендерс», «Полковник Джек», «Щоденник чумного міста» (1722), «Леді Роксана» (1724))..
Назва твору
Автор
Країна
Жанр твору
Тема
Основна думка
Головні герої
- Дякую, мої шанувальники. Ви порадували мене. Ви взяли вірний курс. А тепер щоб кораблі вийшли з гавані, їм треба знятися з якоря. Команда, яка першою дасть правильну відповідь, перша відправиться в плавання.
- Що таке роман?
- Що таке прототип?
Всі команди успішно справилися з завданням і можуть виходити в море. Буду з нетерпінням чекати наступної зустрічі з вами. Цікавих пригод на хвилях мого роману!!!
Повіяв легенький вітерець і поніс кораблі в розбурхане море. Від вправності капітана і вміння приймати правильні рішення залежить доля команди.
«Конкурс капітанів»
Кожна команда задає по два запитання капітанам (домашнє завдання)
Підсумки
«Бліц»-вікторина
Запитання для кожного учасника подорожі. Відповідь без обдумування. Чим більше буде правильних вдповідей, тим більше шансів у команди вийти неушкодженою із шторму
4.Зі штормом команди впоралися. Уже яскраво видно світло маяка, яке подає зі свого острова Робінзон Крузо. Він радо прийме у себе тих гостей, які знають його пригоди і яким відомо про його життя на острові.
Завдання для команд: за допомогою пантоміми передати якийсь епізод твору. Якщо команда суперника відгадає епізод, то отримає бал.
5.Робінзон Крузо гостинно запрошує моряків до себе в гості. Він пригостив їх свіжим хлібом, родзинками та молоком. Герой просить поділитися враженнями, яке на них справила подорож. Чого вона їх навчила.
Учні щиро подякували Робінзону та висловили своє захоплення ним.
Вправа «Продовж речення»
Я захоплююсь Вашими…
Я навчився у Вас…
Завдання: командам скласти сенкан «Робінзон Крузо»
Робінзон Крузо
Хоробрий, кмітливий
Плаває, будує, перемагає
Робінзон Крузо
ІV. Підсумок уроку
На уроці мені було цікаво…
Із твору я виніс для себе такий життєвий урок…
V. Домашня робота
Розпочати читати твір до наступного позакласного читання
Використана література
1. https://chl.kiev.ua › Default Життєвий та творчий шлях