Орієнтований план проведення уроку української літератури у 5 класі за змішаним навчанням
Дата:
Урок № 17
Клас: 5
Тема уроку: Василь Королів-Старий. Добро і зло в казці «Хуха-Моховинка». Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору.
Навчальні цілі (за таксономією Блума)
5. |
творчість |
Будувати власне висловлювання |
4. |
оцінка |
Обговорення причинно-наслідкового зв’язку у вчинках героїв |
3. |
застосування |
Вміти знаходити описи зовнішності фантастичних істот, |
2. |
розуміння |
визначати в ідейно-художньому змісті казки елементи добра і зла |
1. |
отримання знання |
Знати зміст казки Василя Королів-Старого, визначення поняття «фантастичні персонажі» |
|
Робота вдома
|
|
Елементи традиційного навчання
|
|
Робота в школі, на уроці |
|
Робота з книгою, словником, зошитом |
|
Засоби мультимедії, ресурси on-line |
|
Групова робота, презентація власної роботи |
|
Мережа |
|
|
Опис навчальних завдань
|
|
Час хв |
Місце |
Засоби |
on-line/ off-line |
|||||
1 |
Переглянути рекламу до твору. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=_y4iXdZ7vCw |
1:45 |
|
|
|
|||||
2 |
Прочитати казку Василя Королів-Старого «Хуха-Моховинка». |
заздалегідь |
|
|
|
|||||
3 |
Тест за змістом казки «Хуха-Моховинка». Режим доступу: https://docs.google.com/forms/d/1FJ-ec5L4V2Av0IxVTTVBVUOjlI1UOBmA-l8Uucxar2Q/edit?usp=sharing |
5 |
|
|
|
|||||
4 |
Інтерактивна вправа «Встанови послідовність». Режим доступу: https://learningapps.org/display?v=p2479fs4518 |
5 |
|
|
|
|||||
5 |
Проблемне питання. Сьогодні ми з вами замислимось над питанням, яке розгадують люди протягом століть: що таке добро і зло? Як удається їм уживатися та існувати одночасно на нашій землі? Що потрібно зробити, аби добро перемагало завжди і скрізь? |
3 |
|
|
|
|||||
6 |
Пошукова робота. Виписати з тексту фрагменти, що описують людину. Яким представ світ людей у казці? |
5 |
|
|
|
|||||
7 |
Перегляд інтерв’ю художника-ілюстратора Андрія Щербака про роботу над казкою «Хуха-Моховинка». Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=cWeVroKeKlw |
1:41 |
|
|
|
|||||
8 |
Прийом «Словесне малювання». Ми побачили якою постала Хуха Моховинка в уяві художника. Але фантазія – справа індивідуальна. Якою ви уявляли Хуху під час прочитання твору? Спробуймо створити власний портрет героїні. |
5 |
|
|
|
|||||
9 |
Пошукова робота. Що ви дізналися про Хуху в казці? А чи маємо у творі відомості про те, хто ж така Хуха? Знайдіть, зачитайте. Під час читання, ви побачили Хуху в різних ситуаціях, то скажіть: ця казкова істота слабка чи сильна духом? Чому? |
5 |
|
|
|
|||||
10 |
Скласти порівняльну таблицю. Порівняйте вчинки Моховинки із вчинками діда. – Хто вам більше симпатизує? Хто є носієм добра, а хто – зла? Однак, незважаючи на те, що дід завдав стільки лиха цим маленьким міфічним істотам і, зокрема, нашій героїні, вони прийшли на допомогу дідові, коли тому загрожувала небезпека. Допомогли відразу, ні на хвильку не завагавшись. Чому? |
10 |
|
|
|
|||||
11 |
Скласти промову (теза + 2-3 аргументи) на захист хух, з якою дід міг би звернутися до дітей чи дорослих. |
|
|
|
|
|||||
Резервний час – 5 хв. (організаційні моменти, ціле покладання, фізкультпауза, оцінювання, підсумки, домашнє завдання).
Пояснення для колег
До завдання 3, 4. Учням пропонується тест, мета якого перевірити підготовленість до уроку, рівень володіння знаннями про зміст казки.
До завдання 7. Увазі дітей пропонується перегляд фрагменту інтерв’ю з ілюстратором Андрієм Щербаком. Далі йде обговорення про те, чи співпало уявлення художника про хуху з тим, як персонажа уявляли собі діти під час прочитання твору.
До завдання 10. Після опису та характеристики Хухи-Моховинки доцільно провести порівняльну роботу фантастичного персонажа та світу людей у казці на прикладі діда.
Хуха-Моховинка |
Світ людей |
«Вранці Моховинка побачила Лиску зовсім безпорадною. …кинулася кликати дітей». «Так Хуха врятувала свою приятельку Лиску» |
«Бо ж люди дуже рідко помічають та розуміють чужі сльози» |
«Шкода стало Моховинці старого, безпомічного діда» |
«…люди взагалі дуже неуважні: вони мало дечого помічають навколо себе» |
«Хухи на світі ніколи не шкодять людям, а, навпаки, дуже часто їм допомагають. Ми – добрі й не пам’ятаємо лихого». |
«Тікайте, діти! То ж Хуха! – закричав він страшним голосом, угледівши Моховинку, й кинув на неї сокиру, щоб її вбити». |
«Хухи не потребують подяки. Вони роблять добро з повинності». |
«А той лихий дід почав її лаяти й ганити увесь Хушачий рід». |