Уроки створено за програмою курсу за вибором «Каліграфія» (з елементами розвитку зв'язного мовлення)1-4 класи (Автор програми: Нікулочкіна Олена Василівна, доцент кафедри початкової освіти та ребіліатаційної педагогіки КЗ «Запорізький інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР)
Одним з головних завдань початкової школи є планомірна і систематична роботи з формування каліграфічного письма. Уроки курсу за вибором «Каліграфія (з елементами розвитку мовлення)» допомагають учням розвинути дрібну моторику руки, цікаві форми та прийоми роботи формують в учнів позитивну мотивацію до навчання, знижують перевантаження і втому дітей.
Навчання каліграфічного письма і систематична робота над формуванням почерку учнів - одне з головних завдань початкової школи. Роль графічних навичок у навчально-виховному процесі надзвичайно велика, бо без оволодіння графікою неможливе вивчення будь‑якого навчального предмета.
І.Д. Ягупа, учитель початкових класів
КУ Сумська загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів №27, м. Суми, Сумської області
Курс за вибором «Каліграфія (з елементами розвитку зв’язного мовлення)», 1 клас.
Урок № 7.
Тема уроку. Вправи на розвиток дрібної моторики. Навчання діалогу (телефонні розмови).
Мета уроку: повторити правила штрихування, продовжувати складати короткі монологічні висловлювання; вчити дотримуватися правил мовленнєвого етикету у телефонних розмовах; формувати вміння використовувати діалогічне мовлення, правильно висловлювати свою думку; розвивати зв’язне мовлення учнів, дрібну моторику руки, комунікативні навички, когнітивну сферу молодших школярів; поповнювати словниковий запас слів дітей, виховувати старанність, акуратність; виховувати дружні відносини і взаємоповагу у спілкуванні.
Обладнання: зошит з друкованої основи О. Нікулочкіної, кольорові олівці, альбом, мультимедійна презентація.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Дзвоник всім нам дав наказ:
До роботи швидше в клас.
Біля парти станем чемно -
Хай мине час недаремно.
Будемо уважні і старанні всі,
Сядемо рівненько на місця свої.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Продовжуємо нашу подорож у країну Письмоляндію. До нас поспішає Королева Письма із цікавими завданнями.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Сьогодні на уроці ми будемо будувати предмети за допомогою люмографів та штрихувати їх, складати короткі монологічні висловлювання; вчитися апрвилам телефонного етикету, розвивати дрібну моторику руки
ІV. Актуалізація опорних знань.
1. Мовленнєва розминка. Повторення за вчителем чистомовки.
Ко-ко-ко – вип’єм молоко.
Ок-ок-ок – маленький жучок.
Ки-ки-ки – смішні малюки.
Ик-ик-ик – засміявся Петрик.
Юк-юк-юк – великий дрюк.
Ку-ку-ку – витягни цю нитку.
2. Заучування скоромовки.
Ворона сороці намисто купила,
В намисті сорока намистинки лічила.
Завдання: читання скоромовок різними темпами (вправа «Дощик»).
3. Повторення вивчених віршів напам’ять.
V. Робота над темою уроку.
У кожного учня картка зі зразками штрихування.
1. Підготовка до штрихування.
Відгадування загадки.
Є у мене вірний друг,
Має він чудовий слух
I говорить голосами
Моїх друзів, тата й мами
(Телефон)
Словник.
Телефон - вид електрозв'язку та мобільного зв’язку, що дає змогу передавати та приймати мовлення на великій відстані.
Завдання.
Скласти звукову модель слова.
Розвиток мовлення.
Опишіть телефон людині, яка його ніколи не бачила.
3. Побудова предметів у альбомі кольоровими олівцями. Штрихування.
4. Пальчикова гімнастика.
Доброго ранку
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки!
Доброго ранку тобі i мeнi!
(Пальцями правої руки по черзі „вітатися" з пальцями лівої руки, торкаючись один до одного кінчиками).
Спечем хлібчик
Спечем, спечем хлібчик
Дітям на обiдчик.
Найбільшому — хліб місити,
А тобі — воду носити,
А тобі — в печі палити,
А тобі — дрова рубати,
А малому — замітати.
Тільки хліба напекли — танцювати почали.
Це робота не легка — витинати гопака.
(Розгинаємо пальчики, починаючи з великого. Імітуємо пальчиками танок).
5. Повторення правил складання діалогу.
6. Ознайомлення з етикетом телефонної розмови.
Дотримуючись таких простих правил телефонного етикету можна бути ввічливим і товариським навіть не бачачи співрозмовника. Ніколи не заохочується телефонне хуліганство, адже апарати легко відслідковуються і за неприємна розмова можна отримати пристойний штраф.
7. Зразки телефонних розмов.
- Алло, добрий день! Це квартира Тарасенків?
- Так.
- Це Михайло, шкільний приятель Сашка. А можна його до телефону?
- Нажаль, Сашка немає – він зараз на тренуванні з футболу.
- Тренування проходить у нашій школі?
- Так. Воно закінчиться десь за півгодини.
- Дуже добре! То я зустріну його біля школи. Я маю повернути йому енциклопедію з історії, яку він позичав мені два тижні тому. Я захворів і не ходив до школи цей час, тож не мав змоги віддати книгу і подякувати.
- Зрозуміло. Сашко після тренування піде прямо додому, тож ти теж можеш підійти одразу сюди.
- Дякую, але я не знаю точно, де ви живете, тому я краще перестріну Сашка біля школи. А якщо раптом ми не зустрінемося, перекажіть йому, будь-ласка, щоб він мені передзвонив.
- Добре, Михайле!
- Дякую Вам!
- Нема за що.
- До побачення!
- Алло! Це Наталка Іванченко. Можна Олену до телефону?
- Привіт, Наталко, це ж я!
- О, вибач не пізнала твій голос. Ти сьогодні ввечері вільна? Я хотіла запросити тебе до себе – буде невеличка вечірка.
- Як цікаво! О котрій годині?
- Починаймо о шостій. Я приготую дещо смачненьке, а потім подивимось нове кіно.
- Думаю, я зможу прийти. А багато гостей ще буде?
- Ні, ще Тетянка та Оксана з братом. Ти його знаєш?
- Миколу? Знаю. Ми з ним разом до музичної школи ходимо.
- От і добре, усі одне одного знають, тож маж бути цікаво. То ти прийдеш?
- Так, із задоволенням. Тобі потрібна якась допомога у приготуваннях?
- Ні, дякую, все буде просто й невимушено. Впораюсь! Чекаю на тебе о шостій! Бувай!
- Дякую! До вечора!
8. Робота в парах. Складання діалогу телефонної розмови (на вибір – з другом, його батьками).
VІ. Закріплення знань.
1. Наведення малюнка по контуру. Розфарбовування.
У кожного учня картка з малюнком.
VІІ. Підсумок уроку.
- Дякую вам за роботу на уроці!