Уроки створено за програмою курсу за вибором «Каліграфія» (з елементами розвитку зв'язного мовлення)1-4 класи (Автор програми: Нікулочкіна Олена Василівна, доцент кафедри початкової освіти та ребіліатаційної педагогіки КЗ «Запорізький інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР)
Одним з головних завдань початкової школи є планомірна і систематична роботи з формування каліграфічного письма. Уроки курсу за вибором «Каліграфія (з елементами розвитку мовлення)» допомагають учням розвинути дрібну моторику руки, цікаві форми та прийоми роботи формують в учнів позитивну мотивацію до навчання, знижують перевантаження і втому дітей.
Навчання каліграфічного письма і систематична робота над формуванням почерку учнів - одне з головних завдань початкової школи. Роль графічних навичок у навчально-виховному процесі надзвичайно велика, бо без оволодіння графікою неможливе вивчення будь‑якого навчального предмета.
Урок 25
Тема уроку. Аплікація. Переказування знайомих літературних творів.
Мета уроку: вчити робити аплікацію з кольорового паперу за готовим шаблоном, переказувати знайомі твори; розвивати зв’язне мовлення учнів, дрібну моторику руки пальчиковими іграми, роботою з кольоровим папером, штрихуванням малюнка; розвивати комунікативні навички, когнітивну сферу молодших школярів; поповнювати словниковий запас слів дітей, виховувати старанність, акуратність у процесі самостійної діяльності.
Обладнання: зошит з друкованої основи О. Нікулочкіної, кольорові олівці, кольоровий папір, картон А-4 білого кольору, ножиці, клей; мультимедійна презентація.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Ясне сонечко проміння
Посилає щедро в клас.
Це воно, напевно, знає:
Почалось заняття в нас.
Подаруйте мені свої гарні, милі, світлі усмішки!
Намалюйте у повітрі рукою смайлик, який відображає ваш настрій
(Учні «малюють» настрій. Опитування)
– Я хочу, щоб гарний настрій у вас не закінчився до кінця уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні Королева Письма запрошує вас продовжити подорож у країну Аплікації.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Сьогодні на уроці ми зробимо аплікацію з кольорового паперу за готовими шаблонами геометричних фігур, будемо вчитися переказувати прослухані твори, збагачувати словниковий запас, розвивати зв’язне мовлення; розвивати дрібну моторику руки, пограємося з пальчиками.
ІV. Мовленнєва розминка.
Гуси голосно кричали,
Гриця в школу проводжали.
Гусінь з гілочки спускалась
І з грибочком привіталась.
V. Актуалізація опорних знань.
Це жива істота. Невеличкого розміру, переважно зеленого кольору, волохата, живе на деревах, любить їсти зелені листочки. (Гусінь).
Вчитель читає вірш, учні додають слова.
ГУСІНЬ-ФАНТАЗЕРКА
Суне гусінь вздовж …(дороги),
ледве тягне тлусті… (ноги).
А метелик і дві… (бабки),
повсідавшись на … (кульбабки),
їй гукають:
— Утікай!
Ти ж бо гусінь, не трамвай!
Але гусінь … (не зважає),
всі ворсинки … (наставляє),
поправляє … (окуляри)
й каже:
— Це у мене —… (фари)!
А оце ось — рейки з … (пилу),
що їх мишки наслідили.
До травинки … (причеплюся) —
буду я трамвай, не гусінь!
Учні самостійно за зразком заштриховують гусінь кольоровими олівцями.
Руки в сторони та вгору —
На носочки піднялись.
Підніми голівку вгору —
Й на долоньки подивись.
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз — присіли, руки прямо.
Встали — знову все так само.
Повертаємося вправно,
Все виконуємо гарно.
Вліво-вправо повернулись
І сусіду усміхнулись.
VI. Робота над темою уроку.
1. Слухання казки.
Страшна гусінь
(африканська казка)
Колись дуже давно гусінь заповзла до хати зайця, коли того не було вдома. Повернувшись, заєць побачив слід на землі й закричав:
– Гей, хто там у моїй хаті?
Гусінь відповідає страшним голосом:
– Це я – непереможна дочка страхітливого велетня, який перебив усіх у вашій долині! Я вганяю носорога в землю і розтоптую слона, як коров’ячий кізяк!
Похнюпився заєць і пішов геть, бідкаючись: «Що я, такий малий, можу зробити з чудовиськом, яке розтоптує слона, як коров’ячий кізяк?»
Зустрівши шакала, він попросив його піти разом з ним і поговорити зі страховиськом, яке зайняло його хатку. Шакал погодився, а коли вони підійшли до дверей, голосно загавкав:
– Гав! Гав! Хто там у хаті мого приятеля?
А гусінь відповідає страшним голосом:
– Це я – непереможна дочка страхітливого велетня, який перебив усіх ворогів у вашій долині! Я вганяю носорога в землю і розтоптую слона, як коров’ячий кізяк!
Злякався шакал та й утік. А заєць подався знову шукати допомоги. Коли це назустріч йому леопард. Заєць і його просить піти з ним і поговорити зі страховиськом. Леопард погодився і, коли вони підійшли до хатки, загарчав:
– Грр! Грр! Хто там у хаті мого приятеля?
А гусінь і йому відповідає страшним голосом:
– Це я – непереможна дочка страхітливого велетня, який перебив усіх ворогів у вашій долині! Я вганяю носорога в землю і розтоптую слона, як коров’ячий кізяк!
Злякався леопард та й утік. Потім заєць попросив носорога допомогти йому, але коли той почув, що страховисько може увігнати його в землю, то теж перелякався і втік.
Пішов заєць до слона. Почувши, що страховисько може розтоптати його, як коров’ячий кізяк, слон так злякався, що навіть іти разом із зайцем не захотів.
Аж тут заєць помітив жабу, що стрибала неподалік, і попросив у неї допомоги. Жаба погодилась і, підскочивши ближче до хатки, голосно заквакала:
– Ква! Ква! Ква! Хто там у хатці мого приятеля?
Коли вона почула з хатки ту ж саму відповідь, що й інші, то заквакала ще гучніше:
– Це я, богатирка і стрибуха! Ноги мої – як стовбури найтовстіших дерев, а мій язик – найотруйніший у світі!
Почувши ці слова, гусінь затремтіла і пробелькотіла:
– Вибачте мені, я тільки гусінь…
Тут усі звірі, які зібралися поблизу, схопили її, витягли з хатки, а потім почали сміятися зі свого страху.
Аплікація – це вид творчості, коли на поверхню з одного матеріалу наклеюються шматочки іншого матеріалу, що розрізняються за кольором або фактурі. Аплікація з паперу допускає наклеювання паперових елементів різного кольору на аркуш паперу або картону (основу).
Сьогодні на уроці ми зробимо аплікацію гусіні з готових шаблонів з кольорового паперу.
Правила користування ножицями
1) Ножиці – це небезпечний інструмент. Поводитись з ним треба обережно.
2) На робочому місці поклади ножиці так, щоб вони не виходили за край парти.
3) Не тримай ножиці вістрями догори.
4) Не ріж на ходу. Під час різання не вставай з місця.
5) Передавай ножиці закритими і кільцями вперед.
6) Під час роботи з ножицями притримуй матеріал лівою рукою так, щоб він не потрапляв на лінію різання.
Правила користування клеєм
1) Клей треба наносити пензликом від середини до країв.
2) При потраплянні клею на одяг його слід негайно змити водою.
3) Для притискання елементів аплікації і витирання рук треба користуватися матер’яною серветкою.
4) Закінчивши роботу, клей потрібно щільно закрити, пензлик і посуд помити.
Вправа 1.
Відгадай загадку
Два кінці, два кільці –
Посередині цвях.
(Ножиці.)
Пальці правої руки стиснути в кулак, виставити вперед вказівний і середній. Рухати ними, імітуючи різання ножицями.
Вправа 2.
Вовк
Ходить хмуро між дубами,
Хижо клацає зубами.
Весь, як є — жорстока лють,
Очі так її і ллють.
Зачаївся ось, примовк,
Грізний звір, голодний вовк.
Робимо долоньками «пароплавчик», а з нього «вовка»: великі пальці розводимо в сторони. Вказівні пальці згинаються всередину долоней і утворюють лоба, а інші - складаються і«човником», утворюючи верхню та нижню щелепи.
Вправа 3.
Вовк ведмедя розбудив:
— Вже весна, гуляти йди!
Виліз велетень з барлоги —
Вовк тікає в ліс від нього.
Середній і безіменний пальці притиснуті згори великим. Вказівний і мізинець трохи підняті вгору й зігнуті.
Вправа 4.
У сови великі очі ─
Бо не спить вона щоночі.
Сутінки надворі,
А сова─ вдозорі.
Долоні розгорнуті до себе, великі пальці випрямлені від себе й переплетені (нібито чіпляються один за одного). Великі пальці — голова пташки, інші пальці — крила. «Помахайте крилами».
Вправа 5.
Відгадайте, хто це?
Хоч маленьке, а красиве,
Як біжить, то в'ється грива.
Копитцями туп-туп-туп,
По каменю цок-цок-цок,
(Лоша)
Зобразимо лоша руками. Права долоня на ребрі від себе. Великий палець догори. Згори на неї накладається ліва долоня під кутом, створюючи пальцями гриву. Великий палець догори. Два великих пальці утворюють вушка.
VIІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
Добіг кінця наш урок. Чи справдилися ваші очікування?
– Що найбільше сподобалося на уроці?
– Що було вам найцікавіше?
– Яке завдання було найважчим?
– Яке завдання найлегшим?
– До чого спонукав урок?
– З яким настроєм ви завершуєте урок?
Використані джерела
Інтернетресурси:
https://mala.storinka.org
http://derevo-kazok.com.ua
https://dorobok.edu.vn.ua/article/view/320