Уроки створено за програмою курсу за вибором «Каліграфія» (з елементами розвитку зв'язного мовлення)1-4 класи (Автор програми: Нікулочкіна Олена Василівна, доцент кафедри початкової освіти та ребіліатаційної педагогіки КЗ «Запорізький інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР)
Одним з головних завдань початкової школи є планомірна і систематична роботи з формування каліграфічного письма. Уроки курсу за вибором «Каліграфія (з елементами розвитку мовлення)» допомагають учням розвинути дрібну моторику руки, цікаві форми та прийоми роботи формують в учнів позитивну мотивацію до навчання, знижують перевантаження і втому дітей.
Навчання каліграфічного письма і систематична робота над формуванням почерку учнів - одне з головних завдань початкової школи. Роль графічних навичок у навчально-виховному процесі надзвичайно велика, бо без оволодіння графікою неможливе вивчення будь‑якого навчального предмета.
Урок 28-29
Тема уроку. Ігри з намистинками, ґудзиками. Розповідання напам’ять невеликих віршованих творів.
Мета уроку: вчити викладати силуети різних предметів з ґудзиків; декламувати напам’ять вірші; повторити правила дорожнього руху пішоходів, розвивати зв’язне мовлення учнів, дрібну моторику руки іграми з намистинками, ґудзиками; розвивати пам'ять, фантазію, комунікативні навички, когнітивну сферу молодших школярів; поповнювати словниковий запас слів дітей, виховувати старанність у процесі групової, індивідуальної діяльності, роботи в парах.
Обладнання: коробки з намистинками, ґудзиками, нитки, люмографи, альбоми, кольорові олівці, зошит у клітинку, мультимедійна презентація.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Привітання.
У день такий чудовий
Зустрілися ми знову.
Бажаємо всім успіхів
І гарного здоров’я!
(Е. Печерська)
Намалюйте у повітрі рукою смайлик, який відображає ваш настрій
(Учні «малюють» настрій. Опитування)
– Я хочу, щоб гарний настрій у вас не закінчився до кінця уроку.
– Щоб усі ваші сподівання справдилися…
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні Королева Письма запрошує вас продовжити подорож у країну цікавих ігор.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Сьогодні на уроці ми будемо гратися з намистинками та ґудзиками, будемо декламувати напам’ять вірші, збагачувати словниковий запас, розвивати зв’язне мовлення; розвивати дрібну моторику руки штрихуванням, виконаємо графічний диктант, повторимо правила дорожнього руху пішоходів.
ІV. Мовленнєва розминка.
Дощ дубочок намочив,
Дрібні жолуді струсив.
Дмитрик жолуді збирав,
Навесні в ямки саджав.
Ра-ра-ра – висока гора.
Ро-ро-ро – гостре перо.
Рі-рі-рі – сонце угорі.
Ру-ру-ру – не псуй кору.
Ри-ри-ри – книжку бери.
Ір-ір-ір – великий двір.
Ир-ир-ир – голландський сир.
Ря-ря-ря – ясна зоря.
Ар-ар-ар – вправний кухар.
Ер-ер-ер – молодий шофер.
V. Актуалізація опорних знань.
1. Відгадування загадки.
В нього на чотири боки
Є по три кругленьких ока.
Світить жовтим - стоїмо,
А зеленим - ми йдемо,
Як червоним - зачекай,
Транспорту не заважай.
(Світлофор)
2. Словник.
Світлофор - світловий сигнальний ліхтар із склом різного забарвлення, який використовується для регулювання руху на вулицях, залізниці, автодорогах тощо.
Скласти звукову модель слова СВІТЛОФОР.
Слухання вірша.
Світлофор
Є по три кругленькі ока.
Ними світить не даремно:
Як подивиться зеленим –
Йди скоріше, не зівай!
Світить жовтим - зачекай.
А червоним - стій! Не йди!
Щоб не сталося біди.
Бесіда по правилам дорожнього руху.
Рухлива гра «СВІТЛОФОР»
Діти стоять. Ведучий – із 3 кружечками – посередині. Колір кружечків відповідає кольорам світлофора. Діти крокують на місці. Піднятий жовтий кружечок – ходьба уповільнюється, червоний – зупинка, зелений – можна йти далі.
VI. Робота над темою уроку.
У кожної групи є набір намистинок різного кольору (червоні, білі, чорні). Завдання: розкласти намистинки кожного кольору окремо у пластикові стаканчики.
Завдання кожного гравця – нанизати на нитку ґудзик таким чином, щоб нитка проходила через усі дірочки відповідала заданим схемам.
Пташенята в гнiздi
Полетіла пташка-мати
Малюкам жуків шукати.
А малята не літають -
Із гніздечка виглядають.
(Bci пальці правої руки обхопити долонею. Утворити «гніздо». Коли ворушити пальцями правої руки, створюється враження, що у «гнiздi» живі пташенята).
Хрущ
Я - малий веселий хрущ.
Мене знає кожен кущ.
Маю я красиві вуса
І нічого не боюся.
(Стиснути кулачок. Вказівний палець i мізинець розвести в рiзнi боки («вуса»). Ворушити вусами).
Kвіткa
Сяє сонечко привітне -
Kвіткa з пуп‘янки розквітне.
(Пучки пальців обох рук зімкнути. Долоньки трішки круглясті, схожі на пуп‘янок. Нижні частини долонь притиснути одну до одної, а пальці широко розставити по колу i трохи вигнути. Утворюється велика квіткa, що розпустилася).
VIІ. Закріплення та узагальнення знань.
1. Графічний диктант (у зошиті у клітинку).
VІIІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
Добіг кінця наш урок. Чи справдилися ваші очікування?
– Що найбільше сподобалося на уроці?
– Що було вам найцікавіше?
– Яке завдання було найважчим?
– Яке завдання найлегшим?
– До чого спонукав урок?
– З яким настроєм ви завершуєте урок?
Використані джерела
Інтернетресурси:
http://doshkolenok.kiev.ua/skorogovorki/319-chystomovky-ukr-movoj.html
https://dytpsyholog.com/2015/07/18
http://kolchynoschool.at.ua/publ/metodichna_robota/mo_vchiteliv_pochatkovikh_klasiv/osnovy_zdorovya_2_rlas_pishokhody/6-1-0-100