Майстер-клас "Латеральне мислення"

Про матеріал
Тема майстер-класу: "Латеральне мислення як гра уяви та ідей молодшого школяра". Базується на застосуванні методу шести капелюхів мислення, запровадженого британським психологом Едвардом де Боно.
Перегляд файлу

Майстер-клас
вчителя початкових класів КЗ
«Василівська ЗОШ І-ІІІ ступенів №3» ВРР ЗО
Щербань Єлизавети Юріївни
на тему:
«Латеральне мислення як гра уяви та ідей молодшого школяра»

Обладнання: капелюхи мислення Едварда де Боно, мультимедійна презентація, капелюшки очікувань для учасників майстер-класу, уривки легенди про капелюшника, конверти із завданнями для груп, аркуші для виконання завдань.

ХІД РОБОТИ

«Щоб не перетворити дитину в склад знань, комору формул та правил, треба вчити її мислити.» (В.О. Сухомлинський)

Отже, тема майстер-класу: «Латеральне мислення як гра уяви та ідей молодшого школяра» С1. Правила роботи на майстер-класі С2:

  • гарний настрій;
  • активність;
  • ТіЗ (діяти тут і зараз).
  • Колеги, яке незнайоме (малозрозуміле) слово Ви почули? (Латеральне).
  • С3 Термін «латеральне мислення» запровадив британський психолог Едвард де Боно. Він означає непрямий та творчий підхід до вирішення завдань. Це локальна технологія, що базується на ефективності організації та управління діяльністю учнів, а також є невід’ємною складовою особистісно-орієнтованого навчання.
  • Я спробую це довести, а для успіху потрібна психологічна налаштованість. Посміхніться! Зніміть долонькою зі своїх обличь посмішку та прикрасьте нею обличчя партнера.
  • ПОЧИНАЄМО!
  •  У Вас може виникнути цілком доцільне питання: чим відрізняються творче та латеральне мислення? С4
  • Латеральне мислення є більш вузьким поняттям. В свою чергу, воно є критичним, оскільки критичне мислення без латерального просто не існує, та логічним, яке бере учать в розробці ідеї та її оцінюванні.
  • Обов’язковими умовами творчого мислення є артистичність, натхнення, наявність таланту та емоційна налаштованість. Однак для латерального мислення ці умови не є вирішальними. До нього здатен кожен, хто прагне творити нові ідеї.
  • Більше того, я вірю, що у кожного учня можна сформувати вміння та навички латерального мислення, а це підвищить загальний творчий потенціал особистості та навчить його мислити, висуваючи власні ідеї.
  • Методи, які на разі використовую я у своїй діяльності:
  • Плюс/мінус/цікаво.
  • Кубування.
  • Метод кластерів, на якому зупинимося сьогодні більш детально – метод 6 капелюхів де Боно.

 У кожного з Вас на столах є зелені капелюшки. Напишіть на них свої очікування від презентації моєї майстерності. Мої ж очікування – це Ваша гідна оцінка ідеї латерального мислення.

  • С5 Техніка 6 капелюхів – це простий спосіб паралельного мислення. Принцип організації роботи полягає у тому, що учні одягають капелюх певного кольору і «мислять» так, як «вимагає» капелюх.
  • Технологія дозволяє С6:
  • Бачити проблему з різних точок зору.
  • Проаналізувати переваги та недоліки.
  • Висловити власне емоційне ставлення до проблеми.
  • Глибше зрозуміти метод мислячих капелюхів допоможе легенда про старого майстра-капелюшника.

«Колись дуже давно жив на світі майстер, який виготовляв капелюшки із фетру. Він мав золоті руки та мудру душу. Люди виходили з його майстерні натхненними та рішучими.

Минали роки. Майстер пішов з життя, але залишив своїм шістьом синам славу, майстерню, обрізки фетру та 6 кольорових капелюшків. Сини вирішили розділити спадок. Дбайливо склали рештки фетру, зачинили майстерню та рушили у світ кожен зі своїм капелюхом.

Яким же став син, котрому дістався білий капелюх? …

Володар білого капелюха став досить важливим сином. Він мав повагу людей через свою безпристрасність. Факти, цифри й хроніка подій були для нього важливішими від усього на світі. Але якимось холодом віяло від цією людини, здавалось, що емоції й почуття він утратив назавжди. Прекрасна машина, а не жива людина відтоді ходила землею.

Що сталося з володарем чорного капелюха? …

Господар чорного капелюха раптом став бачити все в чорному кольорі. Усе в нього підлягало сумніву й критиці. Часто ця риса рятувала його від поразки й краху в справах, але саме вона позбавила його радості. І найголовніше – радості від власних думок та вчинків. Це, звичайно ж, відбилося на його характері. Похмурим та незадоволеним став господар чорного капелюха.

Яким зробив свого володаря жовтий капелюх? …

Чоловік у жовтому капелюсі радів сонцю, кожному дню, відкрито йшов назустріч пригодам та відкриттям. Ніщо не лякало його, не зупиняло, адже попереду лише світло, добро та теплота людських рук. Ця свята віра та наївність не раз підводили його, але ніщо не могло приголомшити цього оптиміста. “Мрійник, романтик, не від цього світу, дурень” - казали про нього одні. “Багатої душі людина, - казали інші. – Хто ж він – багатий чи бідний – вирішувати не нам”.

А яким виявився син, що отримав червоний капелюх? …

Власник червоного капелюха з того часу жив під владою емоцій. Радість і сум, туга й подив, страх і гнів володіли його душею. Але часто він не міг упізнати свої емоції й почуття, розібратися в їх причинах та джерелах, не знав, як їх проявляти, і тим більше не міг ними управляти. Такий загадковий та нез’ясовний він привертав увагу жінок та друзів, але вони через певний час розчаровувались у ньому, оскільки не знаходили в цій людині постійності й відданості.

Що розповів п’ятий син у зеленому капелюсі? …

А власник зеленого капелюха опинився в дивовижному світі творчості. Усе, що він бачив, чув, відчував, перетворювалось на поезії та музику, картини та скульптури, романи, повісті, оповідання, п’єси для театру й кінематографа. Його талантом захоплювалися люди, знаходили в його творах відповіді на свої запитання.

Ким став син майстра, що взяв синій капелюшок?...

Володар синього капелюха став вічним мандрівником та мислителем, який блукав лише йому відомими шляхами, орієнтуючись на лише йому відомі знаки й символи, не відхиляючись від мети, не поспішаючи й не уповільнюючи своєї ходи. Помічаючи багато чого, він обирав лише те, що важливо в даний момент для досягнення поставленої мети.

Настав той день, коли сини Капелюшника знову зустрілись під дахом батьківської майстерні. Дивувались брати тим змінам, що відбулися в кожному з них. І лише зараз почали вони розуміти, яке казкове багатство залишив їм у спадщину великий майстер. І кожному захотілося примірити на себе капелюх іншого, щоб стати неупередженим і критично мислити, уміти бачити позитивні сторони і не боятись почуттів, навчитись творити й невідступно йти до поставленої мети.»

  • Колеги, пропоную Вам змоделювати фрагмент уроку літературного читання з використанням мислячих капелюхів де Боно. С8
  • С9 Тема уроку: В. Скомаровський «Щиглик». Настрій персонажа.

БІЛИЙ КАПЕЛЮХ

  • Тож я надягаю білий капелюх. Послухайте твір (виразне читання вірша). 
  • Зверніть увагу на дошку С 10. Які значення мають слова? (підбори, міх)
  • Якого жанру опрацьований твір?
  • Хто є головними персонажами вірша?

ГРУПОВА РОБОТА

  • Зараз я попрошу вас об’єднатися у групи за кольорами обраних капелюшків. Кожна група отримає конверт із завданнями та аркуш для презентації результатів діяльності.
  • Але, перш ніж розпочати роботу, пригадаємо правила роботи в групі. С 11.

Завдання для групи ЧЕРВОНОГО капелюха

Дайте відповіді на запитання:

- Яким є настрій на початку твору? Чому?

- Чи змінився він протягом вірша? Підтвердьте свою думку рядками з твору.

- Яким став настрій? Що цьому посприяло?

Завдання для групи ЧОРНОГО капелюха

Дайте відповіді на запитання:

  • Яке лихо спіткало щиглика?
  • Виберіть із твору словосполучення, що підтверджують скрутне становище птаха.
  • Спробуйте зазирнути у майбутнє і передбачити, що могло б статися з пташкою, аби не Гриць.

Завдання для групи ЖОВТОГО капелюха

Дайте відповіді на запитання:

  • Знайдіть в тексті слова, що відповідають ілюстрації.
  • Розкажіть, чи потрібно допомагати птахам взимку. Як саме?
  • Що ви робите для допомоги пташкам?

Завдання для ЗЕЛЕНОГО капелюшка

Скласти діаманту, протиставляючи Грицька та віхолу.

* Діаманта – це форма з 7 рядків, що допомагає протиставити поняття між собою. За формою нагадує діамант.

1.Іменник
2.Означення 1 (2 прикметники)
3.Дія 1 (3 дієслова)
4.Асоціації (4 (2/2) слова)
5.Дія 7 (3 дієслова)
6.Означення 7 (2 прикметники)
7. Іменник (протилежний за змістом до першого рядка)

ПРЕЗЕНТАЦІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ РОБОТИ ГРУПИ

СИНІЙ КАПЕЛЮХ

  • Який життєвий урок принесла нам описана у вірші ситуація?
  • Чи важливий він для нас?
     
  • С12 Шановні колеги, наостанок хочу почути, що Ви прагнули почути на сьогоднішньому майстер-класі, чи почерпнули щось цікаве для себе і чи здійснилися ваші очікування, занотовані на зелених капелюшках.
  • Дякую за увагу!
docx
Додано
11 березня
Переглядів
229
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку