Майстер-клас
вчителя початкових класів КЗ
«Василівська ЗОШ І-ІІІ ступенів №3» ВРР ЗО
Щербань Єлизавети Юріївни
на тему:
«Латеральне мислення як гра уяви та ідей молодшого школяра»
Обладнання: капелюхи мислення Едварда де Боно, мультимедійна презентація, капелюшки очікувань для учасників майстер-класу, уривки легенди про капелюшника, конверти із завданнями для груп, аркуші для виконання завдань.
ХІД РОБОТИ
«Щоб не перетворити дитину в склад знань, комору формул та правил, треба вчити її мислити.» (В.О. Сухомлинський)
Отже, тема майстер-класу: «Латеральне мислення як гра уяви та ідей молодшого школяра» С1. Правила роботи на майстер-класі С2:
У кожного з Вас на столах є зелені капелюшки. Напишіть на них свої очікування від презентації моєї майстерності. Мої ж очікування – це Ваша гідна оцінка ідеї латерального мислення.
«Колись дуже давно жив на світі майстер, який виготовляв капелюшки із фетру. Він мав золоті руки та мудру душу. Люди виходили з його майстерні натхненними та рішучими.
Минали роки. Майстер пішов з життя, але залишив своїм шістьом синам славу, майстерню, обрізки фетру та 6 кольорових капелюшків. Сини вирішили розділити спадок. Дбайливо склали рештки фетру, зачинили майстерню та рушили у світ кожен зі своїм капелюхом.
Яким же став син, котрому дістався білий капелюх? …
Володар білого капелюха став досить важливим сином. Він мав повагу людей через свою безпристрасність. Факти, цифри й хроніка подій були для нього важливішими від усього на світі. Але якимось холодом віяло від цією людини, здавалось, що емоції й почуття він утратив назавжди. Прекрасна машина, а не жива людина відтоді ходила землею.
Що сталося з володарем чорного капелюха? …
Господар чорного капелюха раптом став бачити все в чорному кольорі. Усе в нього підлягало сумніву й критиці. Часто ця риса рятувала його від поразки й краху в справах, але саме вона позбавила його радості. І найголовніше – радості від власних думок та вчинків. Це, звичайно ж, відбилося на його характері. Похмурим та незадоволеним став господар чорного капелюха.
Яким зробив свого володаря жовтий капелюх? …
Чоловік у жовтому капелюсі радів сонцю, кожному дню, відкрито йшов назустріч пригодам та відкриттям. Ніщо не лякало його, не зупиняло, адже попереду лише світло, добро та теплота людських рук. Ця свята віра та наївність не раз підводили його, але ніщо не могло приголомшити цього оптиміста. “Мрійник, романтик, не від цього світу, дурень” - казали про нього одні. “Багатої душі людина, - казали інші. – Хто ж він – багатий чи бідний – вирішувати не нам”.
А яким виявився син, що отримав червоний капелюх? …
Власник червоного капелюха з того часу жив під владою емоцій. Радість і сум, туга й подив, страх і гнів володіли його душею. Але часто він не міг упізнати свої емоції й почуття, розібратися в їх причинах та джерелах, не знав, як їх проявляти, і тим більше не міг ними управляти. Такий загадковий та нез’ясовний він привертав увагу жінок та друзів, але вони через певний час розчаровувались у ньому, оскільки не знаходили в цій людині постійності й відданості.
Що розповів п’ятий син у зеленому капелюсі? …
А власник зеленого капелюха опинився в дивовижному світі творчості. Усе, що він бачив, чув, відчував, перетворювалось на поезії та музику, картини та скульптури, романи, повісті, оповідання, п’єси для театру й кінематографа. Його талантом захоплювалися люди, знаходили в його творах відповіді на свої запитання.
Ким став син майстра, що взяв синій капелюшок?...
Володар синього капелюха став вічним мандрівником та мислителем, який блукав лише йому відомими шляхами, орієнтуючись на лише йому відомі знаки й символи, не відхиляючись від мети, не поспішаючи й не уповільнюючи своєї ходи. Помічаючи багато чого, він обирав лише те, що важливо в даний момент для досягнення поставленої мети.
Настав той день, коли сини Капелюшника знову зустрілись під дахом батьківської майстерні. Дивувались брати тим змінам, що відбулися в кожному з них. І лише зараз почали вони розуміти, яке казкове багатство залишив їм у спадщину великий майстер. І кожному захотілося примірити на себе капелюх іншого, щоб стати неупередженим і критично мислити, уміти бачити позитивні сторони і не боятись почуттів, навчитись творити й невідступно йти до поставленої мети.»
БІЛИЙ КАПЕЛЮХ
ГРУПОВА РОБОТА
Завдання для групи ЧЕРВОНОГО капелюха
Дайте відповіді на запитання:
- Яким є настрій на початку твору? Чому?
- Чи змінився він протягом вірша? Підтвердьте свою думку рядками з твору.
- Яким став настрій? Що цьому посприяло?
Завдання для групи ЧОРНОГО капелюха
Дайте відповіді на запитання:
Завдання для групи ЖОВТОГО капелюха
Дайте відповіді на запитання:
Завдання для ЗЕЛЕНОГО капелюшка
Скласти діаманту, протиставляючи Грицька та віхолу.
* Діаманта – це форма з 7 рядків, що допомагає протиставити поняття між собою. За формою нагадує діамант.
1.Іменник
2.Означення 1 (2 прикметники)
3.Дія 1 (3 дієслова)
4.Асоціації (4 (2/2) слова)
5.Дія 7 (3 дієслова)
6.Означення 7 (2 прикметники)
7. Іменник (протилежний за змістом до першого рядка)
ПРЕЗЕНТАЦІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ РОБОТИ ГРУПИ
СИНІЙ КАПЕЛЮХ