Урок "Рідна домівка, рідна сім'я - тут виростає доля моя"

Про матеріал
Розроблений урок позакласного читання, для розширення знань учнів про сім'ю, родину. Підібрані матеріали: загадки, прислів'я, скоромовки, дитячі народні пісні. Стануть в нагоді вчителю при проведенні не лише уроків, а й виховних заходів.
Перегляд файлу

Клас 2.

Предмет. Літературне читання.

Тема. «Рідна домівка, рідна сім’я – тут виростає доля моя.»

Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитися -    організовувати своє робоче місце; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури; соціальної – продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі; громадської – знати свої обов’язки в сім’ї; здорв’язбережувальної – вміти правильно та зручно  сидіти за партою, дбайливо ставитись до здоров’я.

 предметних компетентностей: вчити дітей слухати співбесідника, формувати позицію дослідника, розвивати навички правильного виразного читання. Показати дітям значення сім’ї у житті людини. Виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, доброту, людяність, бажання наслідувати кращі зразки поведінки членів сім’ї.

Тип уроку: урок позакласного читання.   

Обладнання: виставка книг, ілюстрацій, збірник художніх творів «Я люблю читати», картки, дитячі малюнки.

Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням інтерактивних технологій, нових підходів до навчання.

Використана література:

  1. О.Пометун, Л.Пироженко Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання / Київ: Видавництво А.С.К.,2004-192с.
  2. Г.К.Шейко Інноваційні методи роботи в початковій школі / Видавництво Ранок 2008 -206с.
  3. В.В.Садовнича Велика книга маленького українця /Захоплюючі розповіді з історії, природознавства та народознавства України /Харків 2013 – 350с./

 

 

 

                                                  ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент.

        Доброго ранку, доброго дня!

        Ми всім бажаєм здоров’я й добра.  

 ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

      Сьогодні ми проводимо урок позакласного читання про нашу Батьківщину, край, де з давніх-давен жили наші предки. А зараз ми   з вами живемо. Завдання уроку такі:

  • розвивати навички виразного читання;
  • вчитись слухати співбесідника;
  • розкрити значення сім’ї у житті людини;
  • виховувати любов до родини, Батьківщини.

ІІІ. Підготовка учнів до активного засвоєння знань.             

                            Є багато країн на землі,

                            В них озера, річки і долини.

                            Є країни великі й малі,

                            Та найкраща завжди  - Україна.

  1. Слово вчителя.

         Україну часто називають Матір’ю. Батьківщина, як і мати, одна , найрідніша. Батьківщина для нас починається з мами.

      Коли ми народились, то першим побачили обличчя матері, відчули ніжність погляду і тепло її рук. Збігає час, навколо материнського світу починає виростати інший, який стає близький нам. Що це за світ? Це наша кімната, сільська вулиця,сусідські діти, автомобілі, які мчать далеко кудись за межі нашого дитячого сприйняття, адже інтуїція підказує, що є інші села і міста. З кожним днем світ стає багатшим, ніж учора. На стінах кімнати нашу увагу затримують фотографії, і ми дізнаємось, що у наших бабусь і дідусів були свої мами і тата.

    І ось настає священний час, коли все це велике і мале, що ми усвідомлюємо, що нас оточує, що є для нас минулим і майбутнім, зливається в одне коротке слово – Батьківщина.

     Що таке Батьківщина?

     Рідний край. Дорога серцю земля батьків і прадідів наших. Оспівані в піснях неозорі степи, зелені ліси і долини, високі блакитні небеса.

(Перегляд презентації «Моя Батьківщина»)

  1. Читання віршів учнями.

                Вишита колоссям і калиною,

                Вигойдана співом солов’я,

                Звешся величаво Україною,

                Земле зачарована моя.

Оці степи, це небо, ці ліси,

Усе, як є – дорога, явори,

Усе моє, все зветься  - Україна,

Така краса. Висока і нетлінна,

Що хоч спинись і з Богом говори…

           Багато гарних сіл на світі,

            Але мені миліш за все

            Райгород весь в зеленім вітті

            Прекрасніший понад усе.

 

ІV. Робота над розкриттям теми уроку.

     Велика і прекрасна наша Батьківщина, багато стежинок переплітається по ній, та є серед них у  кожного своя – найкраща. Куди ж веде найкраща стежечка? На це питання знайдемо відповідь у підручнику на с.17.

  1.Читання оповідання Дмитра Чередниченка «Яка стежка найкраща?»

   - Додому. До рідної хати. Чому так відповіла мати ?

(  - Тут все знайоме, дороге.)

    Українська біла хата у вишневому садку…Батьківська хата – це родинне вогнище. Головною берегинею родини є  мати. Берегиня – це й наша оселя, усе що в ній є: хатні речі, родина, пісня.

    Піч-мати – головна в хаті берегиня, бо хліб родить.

     Хліб оберіг родини, він святий.

    Вишиті рушники в помешкані – обереги від усього злого, що може потрапити в дім через двері чи вікна.

     Сорочка,  вишита й подарована на добро, на хороше життя, також оберігатиме людину. Її вишивають і дарують не будь-кому  а найближчій, найріднішій людині.

    Кущ калини під вікном оберігає затишок і благополуччя. Пучок калини над дверима в хаті, біля образу, - оберіг від усього злого.

   Ще влітку люди дбають про те, щоб на зиму заготовити пахучі квіти і трави: чебрець, полин, м’ята,чорнобривці, ромашка, материнка.

  2.   Робота над віршем Івана Гнатюка «Наша хата».

а) зразкове читання вчителем;

б) вироблення навичок виразного читання;

в) голосне читання учнями;

г) робота над змістом:

- Які почуття викликав у вас цей вірш?

- Які слова найбільше їх передають?     

          -  А за що  ви любите свою хату?     (Тут живуть наші рідні.)

3.  Відгадування загадок:

         Хитрі очі, дві косички.

         У веснянках ніс та щічки.

         Непосида невеличка називається …(сестричка)

                 Сильний, добрий, справедливий,

                 Біля нього ми щасливі.

                 Знає, вміє він багато.

                 Гордимось, бо це наш …(тато)

        Зустрічає тут внучат

        Пиріжковий аромат.

        Пиріжки пекти навчуся,

        Як готує їх …(бабуся)

 

                    Він чимало літ прожив,

                    На повагу заслужив.

                    Для матусі він – татусь,

                    А для мене він - …(дідусь)

            Пестить, ніжить і голубить,

            Розуміє, дуже любить.

            Я до неї пригорнуся,

            Бо вона моя …(матуся)

    Зі слів-відгадок діти складають інші слова: родичі, рід, діти, дім, сім’я

  • Як називають цих людей?   (Родичі)

    Ці слова зігрівають душу кожного, надихають на добрі вчинки.

Отже, певно, вони мають магічну силу.

- Чи добре вам живеться серед рідних людей?

4. Перлини народної творчості.

       -  Які забавлянки для дітей ви знаєте?

                  Оцей пальчик – мій дідусь,

                  Оцей пальчик – баба,

                  Оцей пальчик – наш татусь,

                  Оцей пальчик – мама.

                  А цей пальчик – то це я!

                  От і вся моя сім’я.

  • Хто бажає позмагатись у швидкому мовленні скоромовок?
  • Спробуймо скласти віршик «Кого я люблю»

          Люблю … неньку,

         … брата,

          сестричку …,

         … тата.

  1. Робота з прислів’ями. Гра «Початки – кінцівки».

(Діти отримують картки з «початком» і «кінцем» прислів’їв.)

 - Складіть прислів’я. (дві команди)

* На сонці тепло, а біля матері добре.

* Без сім’ї нема щастя на землі.

* До людей по розум, до мами – по серце.

* Нащо й клад, коли в сім’ї лад.

 

6. Загадка.

Порахуйте, скільки осіб у сім’ї Омелька?

          У нашого Омелька

          Невеличка сімейка

          Тільки він та вона

          Та старий, та стара,

          Та Петро, та Іван,

          Та Федот, та Степан,

          Та Василь, та Панас,

          Та Микола, та Влас,

          Та той хлопець, що в нас,

          Та дві Христі в намисті,

          Та дві ляльки в колисці.

          Треба йти до хати

          Всіх порахувати.   (17)

 5. Технологія «Ручки всередину»

 

      У таких великих родинах жили дружно, старші доглядали за

меншими, а малі брали приклад із дорослих, діти шанували своїх батьків і називали на «ви». Дуже часто діти схожі на своїх батьків і зовні, і вподобаннями, а також здібностями, талантами.( Михайло і Богдан Стельмахи – письменники, Ніна і Антоніна Матвієнки – співачки, Борис і Євген Патони  інженери-будівельники та інші)                             

            -   Від кого ви успадкували свої здібності?

 

V. Фізкультхвилинка

 

    Дорогі діти, щоб ваші здібності принесли вам успіх у житті, вам потрібно їх розвивати, тобто багато працювати: і розумово, і фізично. А для цього ви повинні рости   здоровими.

 Тому зараз у нас – фізкультхвилинка.         

 (діти виконують танцювальні рухи під музику дитячої народної пісні

 «Ой, Василю» )

 

  •  Як піклуються мами і тата про ваше здоров’я? Як?

( прогулянки на свіжому повітрі, провітрювання кімнат і вологе прибирання, здорове харчування, загартовування, поїздки на море, купання в річці, профілактика захворювань, ранкова зарядка, ходіння босоніж по росяній траві.)

  • Які продукти повинні бути на тарілці здоров’я?
  •  Читання прислів’я «Взаємопорозуміння в сім’ї допоможе усім зберегти здоров’я». Як ви це розумієте?

VІ.  Формування знань і вмінь.

    1. Читання оповідання В. Овсєєвої «Сини».

а) самостійне мовчазне читання оповідання учнями

б) перевірка первинного сприймання:

     - Назвіть дійових осіб оповідання.

     - Між ким відбувалася розмова?

     - Що робив дідусь?

в) вибіркове читання

     - Зачитайте розмову між жінками;

     - Зачитайте, що робили хлопці, коли побачили матерів з відрами води.

г) творча робота на основі прочитаного твору. Вибір позиції.

     -Чому дідусь побачив тільки одного сина?

І – це був його онук;    ІІ – він йому сподобався.

    -  Які обов’язки ви виконуєте вдома?

(поливаю квіти, прибираю кімнати, мию посуд, ходжу в магазин, доглядаю меншого братика, допомагаю по господарству.)

 2. Розповіді учнів.

                   Діти, вивчаючи цю тему, ви вдома складали з батьками

            родовідні дерева своїх родин.                              

 – Про кого із своїх родичів ви хочете розповісти?

(Розповіді учнів про своїх дідусів і бабусь.)

   Дмитренко Степан Захарович, мій прадідусь, працював у колгоспі «Ленінським шляхом» бригадиром тракторної бригади.

За хорощі успіхи в праці та вирощені високі врожаї він був нагороджений орденом Леніна – найвищою державною нагородою.

    А моя бабуся, Погрібна Надія Володимирівна, вміє пекти чудові короваї на весілля. Спечені бабусею паляниці возили на виставку досягнень  в місто Черкаси, Київ.

     Мій прадідусь, Зайцев Віктор Микитович, визволяв нашу Україну від фашистів з першого і до останнього дня війни, нагороджений багатьма орденами і медалями.

     Мій дідусь, Безносенко Володидир Маркович, захищав Україну від чорнобильського лиха, має  урядові Подяки і нагороди за гідний вклад в справу по усуненню наслідків аварії на Чорнобильській атомній електростанції.

 

    Тож, дорогі діти, шануйте свою родину, намагайтеся завжди бути слухняними, вихованими, турбуйтесь про своїх батьків, дбайте про здоров’я, любіть рідну Батьківщину.

    Великий філософ Г.С.Сковорода сказав: «Пізнай свій край…себе, свій народ, свою землю – і ти побачиш свій шлях у житті».

    В цьому вам допоможуть  книги, бесіди з рідними, близькими людьми, перегляд історичних фільмів та ін...

 

VІ.  Підсумок уроку, оцінювання результатів, рефлексія.

 

             а) Технологія «Павутинка» зі словом хата.

             б) Технологія «Незакінчене речення» (продовж речення)

        -    Сьогодні на уроці я зрозумів…

 

        -    Хочу бути…

        -    Найцікавіше було…

        -    Свою роботу на уроці оцінюю…

   в)  вербальне оцінювання учнів .

 

VІІ.  Домашнє завдання.

     Описати родинний цікавий випадок.

 

 

doc
Додано
12 березня 2019
Переглядів
2113
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку