Розробка уроку мистецтва (музичного мистецтва)
за темою «Моє довкілля» для 1 класу (НУШ)
Підручник: Л. М. Масол, О. В. Гайдамака. О. М. Колотило;
Київ «Генеза» 2018
Тема семестру: Мистецтво – чарівне вікно у світ
Тема уроку: Моє довкілля
Мета: ознайомити учнів з поняттями: високі та низькі музичні звуки;
формувати креативні, комунікативні якості особистості учнів; вміння співвідносити художні образи з музичними інструментами, відтворювати мелодичну імпровізацію;
виховувати усвідомлення власної причетності до української культурної спадщини, виховувати вміння естетично оцінювати твори мистецтва.
Формувати на уроці ключові компетентності Нової Української Школи:
Очікувані результати:
Знаннєвий компонент:
Учні: знають, що існують високі та низькі звуки;
створюють мелодичну імпровізацію;
Діяльнісний компонент:
Учні: характеризують твори: Е. Гріг. Пташка. В. Подвала. Їжачок. Дятел.
виявляють ініціативу щодо відтворення ритмічної імпровізації під час інсценізації казки «Як миша віддячила левові», щодо відтворення мелодичної імпровізації під час вигаданої музичної історії з голосами тварин різної висоти;
Ціннісний компонент:
Учні: визначають власні емоції від сприйняття творів, які пролунали на уроці.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник Л. М. Масол, О. В. Гайдамака. О. М. Колотило;
Хід уроку
І Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань.
Діти заходять до класу під запис звуків лісу. На партах лежать картки або вирізані з паперу зображення ліси, вовка, зайця ,їжачка, ведмедя, лева, різних птахів, дерев та рослин лісу.
Діти, вітаю вас! Ви чуєте, які приємні звуки нас оточують? А на партах у вас що? І з чим усе це пов`язано? Так, ми зараз ніби з вами у лісі. У нас сьогодні незвичайний урок – ми поговоримо голосами мешканців лісу. Але спочатку я хочу прочитати вам лист Барвика. Вчитель відкриває конверт і читає:
Любі, першокласники!
Дуже дякую вам за вашу допомогу мені у навчанні! Я вже вивчив, що звуки бувають шумові і (пауза) … (відповідь дітей), короткі і…, а ще вони бувають високі і… Вірно. Барвик вас, діти, питає: Хто у лісі говорить низьким голосом, а хто високим?
Давайте йому допоможемо усі разом.
ІІ Основна частина уроку.
1. Діти, відкрийте, будь ласка свої підручники на стр.12. Підкажіть Барвику.
Коли учень дає відповідь, учитель питає його і клас який музичний інструмент можна дібрати кожній тварині лісу.
2. Учитель знову вмикає запис з голосами лісу. Запис звучить фоном для казки «Як миша віддячила левові». А зараз наші музичні інструменти, які ви дібрали тваринам лісу допоможуть нам в слуханні казочки. А називається вона «Як миша віддячила левові». Учні отримують ролі, в руках у них музичні інструменти, які вони використовують за сюжетом казки під час читання.
Як миша віддячила левові
Українська народна казка про тварин
Дрімав собі лев спокійно під деревом в лісі. Нараз надбігла миш і побігла по нім. Збудився лев і рикнув страшно із злости, що його збудила миш, зловив ю в лапи і держить.
— Як ти сміла мене будити? — гукнув громовим голосом на перестрашену миш. — Заплатиш мені за тоє життям твоїм!
— Ах, пане мій і царю, — сказала покірненько перестрашена миш, — даруй мені тую провину... Що тобі прийде з моєї смерти?.. Будь милостив, даруй мені життя, а я тобі за то колись відплачуся!
Засміявся страшний лев на таку бесіду миші і сказав:
— Ти дрібна, дурна... І як же ти мені можеш відслужитись?.. Іди до своєї діри! Марш!
І пустив її на волю.
Незадовго потім попався лев в сіти з реміння і шнурів, котрі люди на нього були наставили. Лев шарпався, злостився, но сітей порвати не міг. Заричав із злости сильно...
Рик той зачула миш, — тая сама. Пізнала голос льва. Біжить і каже:
— Чекай, царю мій і пане мій, я тебе виратую!
Побігла, закликала з п’ятдесят других мишей, самих свояків своїх, дітей і внуків, і каже:
— Гризіть сіти, і я буду гризти!
Кинулись миші з острими зубами на сіти і давай гризти! Гризуть, аж хрупотить. Не минула годинка — сіти були розгризені, і лев став знов свобідний, подяковав мишці і пішов поважно в ліс.
А наука для нас з того яка?.. Не горди ніким, хоть би найслабшим і найбіднішим, бо і найслабший, і найбідніший може тобі в пригоді велику услугу зробити.
3. Настає час руханки. Діти виконують вправи під час руханки «Вгору-вниз».
4. А зараз послухаємо тишу. Сядьте зручно. Ми послухаємо музику. Будьте уважні, ви знову почуєте лісні голоси, але зараз вони прозвучать у музичних творах. І я навмисно не буду казати їхні назви. Відгадайте, буль ласка, героїв цих творів. Звучать наступні твори: Е. Гріг. Пташка. В. Подвала. Їжачок. Дятел. Після прослуховування музичних творів обговорюється характер музики. Учні порівнюють схеми у підручнику на стр.12 з музичними творами.
5. Вчитель грає на металофоні і співає: Ку-ку, тьох-тьох-тьох, тьох-тьох-тьох. Учні повторюють,. вчать поспівку. Далі співаємо поспівку на ті-ті-та. Згадуємо разом значки та записуємо ритм поспівки на дощці.
6. А зараз, діти, настає час творчості. Ви можете відкрити свої зошити-альбоми та у малюнках відобразити цікаву історію, яка трапилася з тваринами у лісі. Я дуже буду рада, якщо ви будете співати за її героїв. Об`єднайтеся, будь ласка, у пари та розкажіть свої історії один одному.
ІІІ Заключна частина уроку.
Сьогодні ви усі молодці. Працювали плідно. Лясолька пропонує вам створити вдома «музичні склянки». Подивиться на малюнок на стр.6 у ваших зошитах. Знаєте, це цікаво. Якщо легенько постукати по них ложечкою, ви почуєте звуки різної висоти: високі та низькі. Тільки запам`ятайте у якій склянці звук вищий, а у якій – нижчий. Бажаю успіхів. Будемо чекати ваші відповіді на наступному уроці! До побачення!