Розробка уроку на тему "Атомна енергетика України. Екологічні проблеми атомної енергетики" з використанням елементів медіаграмотності

Про матеріал
Урок фізики з елементами медіаграмотності, метою якого є - узагальнення і систематизація учнів про ядерні реакції; - закріплення понять, пов'язаних з радіоактивністю; - ознайомлення з можливостями використання ядерної енергії; - формування вмінь роботи з візуальними джерелами інформації задля оцінювання різних поглядів щодо позитивних і негативних аспектів використання ядерної енергії; - вдосконалення вміння відбирати та аналізувати необхідні знання з великого обсягу інформації, вміння узагальнювати факти, робити висновки.
Перегляд файлу

Тема. Атомна енергетика України. Екологічні проблеми атомної енергетики.

Мета уроку:

освітня:

  • узагальнення і систематизація учнів про ядерні реакції;
  • закріплення понять, пов'язаних з радіоактивністю; 
  • ознайомлення з можливостями використання ядерної енергії;
  • формування вмінь роботи з візуальними джерелами інформації задля оцінювання різних поглядів щодо позитивних і негативних аспектів використання ядерної енергії;

виховна:

  • сформувати світоглядні ідеї, пов'язані з загрозою людству при використанні ядерної енергії;
  • виховувати прагнення до оволодіння знаннями, до пошуку та аналізу цікавих фактів;

розвиваюча:

  • розвивати інтерес до предмету;
  • вдосконалювати вміння відбирати та аналізувати необхідні знання з великого обсягу інформації, вміння узагальнювати факти, робити висновки;
  • поліпшувати навички самостійної роботи.

Забезпечення заняття: роздаткові матеріали з медіатекстами, комп’ютери, підєднані до інтернету, проектор/комп’ютер.

Методичні способи і техніки: міні-лекція, робота з історичними кінодокументами, робота з карикатурами, робота в групах, дискусія.

 

Хід уроку

 

I. Актуалізація опорних знань.

Картинки по запросу восклицание в кружочке        Фронтальне опитування (основи ядерної енергетики).

1. Назвіть основні елементи ядерного реактора.

2. Згоряє шматок паперу. Чи є горіння ланцюговою реакцією? Хімічною чи ядерною?

3. Які перетворення енергії відбуваються в ядерному реакторі?

4. Що спільного в ядерному реакторі і паровому котлі?

5. Напишіть ланцюжок ядерних перетворень ядра Урану , що захопив нейтрон, у Плутоній , з огляду на те, що всі ядра, які знову утворюються, є бета-радіоактивними.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Картинки по запросу восклицание в кружочкеДовгий час ядерна енергія була прихована від людини. Але людина надзвичайно допитлива! Їй завжди потрібно знати те, що поки невідомо. Завжди потрібно більше, ніж у неї є. І вона невпинно шукає нове, шукає всюди!

В кінці 19, на початку 20 століть були зроблені відкриття, які дали можливість науці і техніці зробити крок далеко вперед, поклали початок розвитку атомної та ядерної фізики.

green monitor icon          ВПРАВА 1

 

  • Протягом 5 хвилин уважно розгляньте приклади плакатів  щодо хастосування ядерної енергії, створені  50-х – 90-х рр ХХ ст.

https://pbs.twimg.com/media/Dk9j9PBWsAEzhY8.jpg

Джерело: https://twitter.com/jarilo2/status/1031152954819133441

Советский плакат

Джерело:

http://deduhova.ru/statesman/igor-vasilevich-kurchatov/

Картинки по запросу советский плакат атомные электростанции

Джерело:

http://22-91.ru/statya/atom-mirnyjj-obninskaja-atomnaja ehlektrostancija---pervaja-v-mire/19.11.2014

https://propagandahistory.ru/pics/2015/10/1445265431_550a.jpg

Джерело:  https://propagandahistory.ru/2270/Sovetskie-plakaty--posvyashchyennye-borbe-za-mir/

Картинки по запросу плакат ядерное загрязнение

Джерело:

www.irbis-nbuv.gov.ua

Карикатура "Ядерные отходы", Бауржан Избасаров

Джерело:

https://caricatura.ru/art/izbasarov/url/parad/izbasarov/359/

 

  1. green talk iconЯка мета цих зображень?
  2. Що спільне і що відмінне в цих месседжах?
  3. З якою метою були створені ці плати?
  4. Якої реакції очікують автори, замовники цих зображень?
  5. Яке знчення мали ці зображення?

Картинки по запросу восклицание в кружочкеНа жаль, сили, що містяться в ядрі, спочатку були направлені людиною на руйнування, а лише потім - на творення. Це навчило людей стримано ставитися до можливостей ядерної енергії. Після трагедії Хіросіми і Нагасакі мільйони людей усвідомили жахливу силу атомного випромінювання, і настав свого роду шок. А коли весь світ потрясла катастрофа в Чорнобилі та на Фукусімі, байдужих вже не було, атомна енергетика набула лютих супротивників. Все це і зараз заважає бачити в атомній енергії, яка освоєна і служить нам багато років, силу, що служить добру.

А. Ейнштейн сказав: «Виявлена ​​сила урану загрожує цивілізації і людям не більше, ніж коли ми запалюємо сірник. Подальший розвиток людства залежить не від рівня технічних досягнень, а від його моральних принципів». Якщо використовувати ядерну енергію розумно і обережно, то з її допомогою можна вирішити енергетичні проблеми Землі: замінити традиційне паливо принципово новим - компактним, бездимних і, що особливо важливо, практично невичерпним.

Мета нашого уроку - проаналізувати причини поширення ядерної енергії в світі, проаналізувати усі можливі позитивні та негативні наслідки, оцінити ситуацію в атомній енергетиці України,  вчитися приймати зважені рішення та нести за них відповідальність.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Картинки по запросу восклицание в кружочке 

Перші промислові атомні електростанції введені в експлуатацію в 1950-х роках. За даними МАГАТЕ у 2013 році у світі працювало 437 промислових ядерних реакторів, розташованих на території 31 країни. Приблизно 70 реакторів знаходяться на етапі будівництва.  Вони забезпечують понад 11% електроенергії в світі. У 56 країнах працюють близько 240 дослідницьких реакторів і ще 180 ядерних енергетичних реакторів, близько 150 кораблів і підводних човнів. Ви можете побачити розподіл атомних електростанцій по країнам світу:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c4/WorldNPP_map.svg/800px-WorldNPP_map.svg.png

Джерело: https://uk.wikipedia.org

 

https://lh4.googleusercontent.com/Ao6V8HjHRmq0lkZKG687geG_9yLGOy2dyZT5H5GwxPoFBar4mzUBwAZEA4WlAH1i07y_Mg0zmt3FljBDkNBdihht6A7qYcs0AekUTjre4XbpF7ElBvu1_5oekaKt9xVIZkHV8m-f

Джерело: http://politica.com.ua/nuzhny-li-ukrainskim-aes-novye-energobloki/

Картинки по запросу восклицание в ÐºÑ€ÑƒÐ¶Ð¾Ñ‡ÐºÐµВ наш час деякі країни мають досить помірну частку атомної енергії, а деякі – майже половину всієї електричної енергії, що виробляється в країні.

Наша країна за кількістю реакторів та їх потужністю посідає 8 місце у світі та 5 у Європі. В Україні 4 діючі АЕС (Запорізька, Південноукраїнська, Рівненська, Хмельницька) (див. малюнок), 4 недобудовані (Харківська, Одеська, Кримська, Чигиринська) та 1 закрита (ЧАЕС).

http://uatom.org/wp-content/uploads/2017/05/map-01-1-1030x1030.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

Джерело: https://uatom.org/index.php/zagalni-vidomosti/

green monitor icon          ВПРАВА 2

 

       Перегляд фрагменту новин телеканалу «112 Україна» від 26.04.2015 року (34 секунди) за посиланням: https://ua.112.ua/video/v-ukraini-pratsiuiu-4-atomni-elektrostantsii-157899.html

 

green talk icon 

           Які переваги і недоліки АЕС ви можете назвати?

 

Картинки по запросу восклицание в кружочкеЗа результатами обговорення заповнюється таблиця «Переваги і недоліки АЕС»:

ПЕРЕВАГИ

НЕДОЛІКИ

ЦІКАВО

  • Економія органічного палива.
  • Мала маса пального.
  • Можливість повторного енергетичного циклу.
  • Отримання великої потужності з одного реактора.
  • Невисока собівартість енергії.
  • Відсутність потреби в атмосферному повітрі.
  • Можна використовувати для опріснення солоної  води, дешевого водню.
  • Не використовують багато земельних ресурсів.
  • Екологічна чистота (при правильній експлуатації).
  • Небезпека для територій, що оточують АЕС.
  • Особливості ремонту.
  • Складність ліквідації ядерного енергетичного об'єкта.
  • Висока кваліфікація і відповідальність кадрів.
  • Доступність для тероризму та шантажу з катастрофічними наслідками.
  • Необхідність захоронення радіоактивних відходів.

 

  •  Можлива мутація тварин, рослин і людини при малих дозах опромінення.
  • Зменшення парникового ефекту.
  •  Життя тварин і рослин на територіях навколо АЕС.
  • Як радіоактивні відходи вплинуть на все живе на планеті в майбутньому.
  • Використання портативних атомних реакторів для різних видів транспорту, в тому числі супутників Землі

Картинки по запросу восклицание в кружочкеОбговорення питання: Якщо так багато переваг, можливо, кожній області України потрібна «своя» АЕС?

На жаль, недостатньо продумані рішення дорого коштують як країні, людству, так і окремій людині. Наведемо декілька прикладів «пам’яток» поспіхом прийнятих рішень.

green monitor icon          ВПРАВА 3

 

       Учням пропонуються до розгляду статті про недобудовані атомні електростанції України:

  1. «Недобудоване містечко атомників під Харковом».

Джерело: https://www.shukach.com/ru/node/45287

  1. «Кримська АЕС – найдорожча в світі атомна електростанція».

Джерело: https://lifeglobe.net/blogs/details?id=128

  1. «Місто-привид Теплодар: порожні дороги і покинута АЕС».

green talk iconДжерело: https://usionline.com/2017/07/07/gorod-prizrak-teplodar-pustye-dorogi-i-zabroshennaya-aes-foto-video/

  1. Що спільного в географічному положенні недобудованих АЕС?
  2. В який час було припинене будівництво даних споруд?
  3. Чому припинили будувати дані станції?

ІV. Підсумки уроку.

Картинки по запросу восклицание в кружочкеА тепер, дайте відповідь на питання, яке ми поставили на початку уроку: чи можна у сучасному світі обійтися без атомної енергії або навпаки, необхідно збільшувати частку атомної енергії заради енергетичної незалежності країни? Чи змінилася ваша думка протягом уроку?

Аргументи проти:

Незважаючи на те, що атом - невичерпне джерело енергії, компактне і бездимне, воно теж дає відходи. Це деталі і елементи конструкцій, що стали радіоактивними  і тепловиділяючі елементи, які відпрацювали. Просто так їх викинути не можна, доводиться зберігати в спеціальних контейнерах, зроблених зі свинцю, і опускати глибоко в землю в спеціальні шахти, щоб не дати можливості випромінюванням вирватися назовні. А це все дорого. Інакше знешкодити відходи ми поки що не можемо. Ось і виходить: той виграш, який ми отримуємо при використанні ядерної енергії, перекривається програшем, пов'язаних з похованням відходів. І далі, вибух реактора на АЕС - грізна небезпека для життя на Землі. А якщо таких вибухів буде кілька, на нашій планеті може наступити ядерна зима. Людина не зможе вижити, він погубить і себе, і Землю!

Аргументи за:

Картинки по запросу восклицание в кружочке Багато хто готовий відмовитися від розвитку атомної енергетики тільки тому, що живе днем ​​сьогоднішнім, не думаючи про майбутнє. Але яку енергію буде використовувати людина, коли вичерпаються запаси твердого палива, нафти і газу? Але ж вони не безмежні. Крім того, звичайне паливо, згораючи, дуже сильно забруднює повітря і порушує екологію Землі. Необхідно задуматися ще й над тим, що, розвиваючись технічно, наша цивілізація вимагає все більше і більше енергії, і вирішити цю проблему допомагає атомна енергетика. Нею тільки треба розумно і вкрай обережно користуватися.

Висновок:

Використання ядерної енергії має як позитивні, так і негативні наслідки. Побачивши позитивне в застосуванні ядерної енергії, людина почала її пропагувати, втративши пильність і не до кінця відпрацювавши системи контролю та безпеки. Але коли трапилася біда (з вини самої людини), вона кинулася в іншу крайність: зажадала заборонити ядерну енергію, припинити її використання. Це не вихід. Людина повинна завжди пам'ятати, що, втручаючись в таємниці природи, не можна порушувати її закони. Крім того, в своїх діях потрібно керуватися правилом «Не нашкодь!», бути обачним, уважним, прораховувати наслідки на кілька ходів вперед. А головне - завжди пам'ятати про інших людей, цінність життя, унікальність нашої планети.

V. Домашнє завдання.

Підготувати повідомлення про аварію на ЧАЕС та інших АЕС у світі.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Очеретяна Ольга Михайлівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Очеретяна Ольга Михайлівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 37. Екологічні проблеми атомної енергетики
Додано
5 листопада 2019
Переглядів
1530
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку