Тема. Атомна енергетика України. Екологічні проблеми атомної енергетики.
Мета уроку:
освітня:
виховна:
розвиваюча:
Забезпечення заняття: роздаткові матеріали з медіатекстами, комп’ютери, під’єднані до інтернету, проектор/комп’ютер.
Методичні способи і техніки: міні-лекція, робота з історичними кінодокументами, робота з карикатурами, робота в групах, дискусія.
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування (основи ядерної енергетики).
1. Назвіть основні елементи ядерного реактора.
2. Згоряє шматок паперу. Чи є горіння ланцюговою реакцією? Хімічною чи ядерною?
3. Які перетворення енергії відбуваються в ядерному реакторі?
4. Що спільного в ядерному реакторі і паровому котлі?
5. Напишіть ланцюжок ядерних перетворень ядра Урану , що захопив нейтрон, у Плутоній , з огляду на те, що всі ядра, які знову утворюються, є бета-радіоактивними.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Довгий час ядерна енергія була прихована від людини. Але людина надзвичайно допитлива! Їй завжди потрібно знати те, що поки невідомо. Завжди потрібно більше, ніж у неї є. І вона невпинно шукає нове, шукає всюди!
В кінці 19, на початку 20 століть були зроблені відкриття, які дали можливість науці і техніці зробити крок далеко вперед, поклали початок розвитку атомної та ядерної фізики.
ВПРАВА 1
|
||
Джерело: https://twitter.com/jarilo2/status/1031152954819133441 |
Джерело: http://deduhova.ru/statesman/igor-vasilevich-kurchatov/ |
Джерело: http://22-91.ru/statya/atom-mirnyjj-obninskaja-atomnaja ehlektrostancija---pervaja-v-mire/19.11.2014 |
Джерело: https://propagandahistory.ru/2270/Sovetskie-plakaty--posvyashchyennye-borbe-za-mir/ |
Джерело: |
|
Джерело: https://caricatura.ru/art/izbasarov/url/parad/izbasarov/359/ |
||
|
На жаль, сили, що містяться в ядрі, спочатку були направлені людиною на руйнування, а лише потім - на творення. Це навчило людей стримано ставитися до можливостей ядерної енергії. Після трагедії Хіросіми і Нагасакі мільйони людей усвідомили жахливу силу атомного випромінювання, і настав свого роду шок. А коли весь світ потрясла катастрофа в Чорнобилі та на Фукусімі, байдужих вже не було, атомна енергетика набула лютих супротивників. Все це і зараз заважає бачити в атомній енергії, яка освоєна і служить нам багато років, силу, що служить добру.
А. Ейнштейн сказав: «Виявлена сила урану загрожує цивілізації і людям не більше, ніж коли ми запалюємо сірник. Подальший розвиток людства залежить не від рівня технічних досягнень, а від його моральних принципів». Якщо використовувати ядерну енергію розумно і обережно, то з її допомогою можна вирішити енергетичні проблеми Землі: замінити традиційне паливо принципово новим - компактним, бездимних і, що особливо важливо, практично невичерпним.
Мета нашого уроку - проаналізувати причини поширення ядерної енергії в світі, проаналізувати усі можливі позитивні та негативні наслідки, оцінити ситуацію в атомній енергетиці України, вчитися приймати зважені рішення та нести за них відповідальність.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Перші промислові атомні електростанції введені в експлуатацію в 1950-х роках. За даними МАГАТЕ у 2013 році у світі працювало 437 промислових ядерних реакторів, розташованих на території 31 країни. Приблизно 70 реакторів знаходяться на етапі будівництва. Вони забезпечують понад 11% електроенергії в світі. У 56 країнах працюють близько 240 дослідницьких реакторів і ще 180 ядерних енергетичних реакторів, близько 150 кораблів і підводних човнів. Ви можете побачити розподіл атомних електростанцій по країнам світу:
Джерело: https://uk.wikipedia.org
Джерело: http://politica.com.ua/nuzhny-li-ukrainskim-aes-novye-energobloki/
В наш час деякі країни мають досить помірну частку атомної енергії, а деякі – майже половину всієї електричної енергії, що виробляється в країні.
Наша країна за кількістю реакторів та їх потужністю посідає 8 місце у світі та 5 у Європі. В Україні 4 діючі АЕС (Запорізька, Південноукраїнська, Рівненська, Хмельницька) (див. малюнок), 4 недобудовані (Харківська, Одеська, Кримська, Чигиринська) та 1 закрита (ЧАЕС).
Джерело: https://uatom.org/index.php/zagalni-vidomosti/
ВПРАВА 2
Перегляд фрагменту новин телеканалу «112 Україна» від 26.04.2015 року (34 секунди) за посиланням: https://ua.112.ua/video/v-ukraini-pratsiuiu-4-atomni-elektrostantsii-157899.html
Які переваги і недоліки АЕС ви можете назвати?
|
За результатами обговорення заповнюється таблиця «Переваги і недоліки АЕС»:
НЕДОЛІКИ |
ЦІКАВО |
|
|
|
|
Обговорення питання: Якщо так багато переваг, можливо, кожній області України потрібна «своя» АЕС?
На жаль, недостатньо продумані рішення дорого коштують як країні, людству, так і окремій людині. Наведемо декілька прикладів «пам’яток» поспіхом прийнятих рішень.
ВПРАВА 3
Учням пропонуються до розгляду статті про недобудовані атомні електростанції України:
Джерело: https://www.shukach.com/ru/node/45287
Джерело: https://lifeglobe.net/blogs/details?id=128
|
ІV. Підсумки уроку.
А тепер, дайте відповідь на питання, яке ми поставили на початку уроку: чи можна у сучасному світі обійтися без атомної енергії або навпаки, необхідно збільшувати частку атомної енергії заради енергетичної незалежності країни? Чи змінилася ваша думка протягом уроку?
Аргументи проти:
Незважаючи на те, що атом - невичерпне джерело енергії, компактне і бездимне, воно теж дає відходи. Це деталі і елементи конструкцій, що стали радіоактивними і тепловиділяючі елементи, які відпрацювали. Просто так їх викинути не можна, доводиться зберігати в спеціальних контейнерах, зроблених зі свинцю, і опускати глибоко в землю в спеціальні шахти, щоб не дати можливості випромінюванням вирватися назовні. А це все дорого. Інакше знешкодити відходи ми поки що не можемо. Ось і виходить: той виграш, який ми отримуємо при використанні ядерної енергії, перекривається програшем, пов'язаних з похованням відходів. І далі, вибух реактора на АЕС - грізна небезпека для життя на Землі. А якщо таких вибухів буде кілька, на нашій планеті може наступити ядерна зима. Людина не зможе вижити, він погубить і себе, і Землю!
Аргументи за:
Багато хто готовий відмовитися від розвитку атомної енергетики тільки тому, що живе днем сьогоднішнім, не думаючи про майбутнє. Але яку енергію буде використовувати людина, коли вичерпаються запаси твердого палива, нафти і газу? Але ж вони не безмежні. Крім того, звичайне паливо, згораючи, дуже сильно забруднює повітря і порушує екологію Землі. Необхідно задуматися ще й над тим, що, розвиваючись технічно, наша цивілізація вимагає все більше і більше енергії, і вирішити цю проблему допомагає атомна енергетика. Нею тільки треба розумно і вкрай обережно користуватися.
Висновок:
Використання ядерної енергії має як позитивні, так і негативні наслідки. Побачивши позитивне в застосуванні ядерної енергії, людина почала її пропагувати, втративши пильність і не до кінця відпрацювавши системи контролю та безпеки. Але коли трапилася біда (з вини самої людини), вона кинулася в іншу крайність: зажадала заборонити ядерну енергію, припинити її використання. Це не вихід. Людина повинна завжди пам'ятати, що, втручаючись в таємниці природи, не можна порушувати її закони. Крім того, в своїх діях потрібно керуватися правилом «Не нашкодь!», бути обачним, уважним, прораховувати наслідки на кілька ходів вперед. А головне - завжди пам'ятати про інших людей, цінність життя, унікальність нашої планети.
V. Домашнє завдання.
Підготувати повідомлення про аварію на ЧАЕС та інших АЕС у світі.