Тема. Безособові дієслова
Мета: ознайомити учнів із категорією особи та безособовими дієсловами, пояснитиїх синтаксичну роль; формувати вміння розрізняти особові й безособові дієслова;удосконалювати вміння доречно вживати безособові дієслова в усномута писемному мовленні, визначати їх виражальні можливості; розвиватитворчі здібності школярів; виховувати любов до прекрасного, природи.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І . Актуалізація опорних знань учні
— Які дієслова називаються перехідними, а які — неперехідними?
— Які дієслова є завжди перехідними?
II. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Оголошення теми й мети уроку
Пошуково-вибіркова робота.
III. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
Пояснення вчителя.
Дієслова в теперішньому й майбутньому часах дійсного способу та в наказовому способі змінюються за особами.
Дієслово в 1-й особі називає дію тієї особи чи осіб, хто говорить:
(я) вважаю, (ми) подумаємо, (ми) скажемо.
Дієслово в 2-й особі називає дію тієї особи чи осіб, до кого звертаються: (ти) допоможеш, (ти) розкажи, (ви) керуєте, (ви) поясніть.
Дієслово в 3-й особі називає дію як особи чи осіб, так і предмета чи предметів, про кого або про що мовиться: (він) малює, (вони)знайомляться, (дерево) зеленіє, (дні) минають.
Дієслова в минулому часі дійсного способу та в умовному способі за особами не змінюються — вони змінюються лише за родамий числами.
Опрацювання таблиці.
Особи дієслова
Особа
Форма дієслова
Теперішній час Майбутній час Умовний спосіб
Однина
1-ша я знаходжу я знайду я знайшов би
2-га ти знаходиш ти знайдеш я знайшов би
3-тя він (вона, воно) знаходить він (вона, воно) знайде ми (ви, вони) знайшли б
Множина
1-ша ми знаходимо ми знайдемо воно знайшло б
2-га ви знаходите ви знайдете ти знайшов би (знайшла б,знайшло б)
3-тя вони знаходять вони знайдуть він знайшов би, вона знайшла б
Пояснення вчителя (продовження).
Але є дієслова, які виражають дію без указівки на її виконавця. Це безособові дієслова: світає, морозить (неможливо поставитипитання хто світає? хто морозить?). У реченнях, у яких ужито такідієслова,не може бути підмета: Влітку світає дуже рано. Безособовідієслова змінюються лише за часами. Їх форми в теперішньому та майбутньому часах нагадують форми третьої особи однини (вечоріє, звечоріє,вечорітиме, буде вечоріти), а в минулому — форму однини середнього роду (посутеніло, не спалось). Безособові дієслова означають:
1) явища природи: розвидняється, підмерзає;
2) стихійні явища: замело, занесло, вигоріло;
3) фізичний стан людини або її відчуття: трусить, пече, ріже;
4) психічний стан людини: хочеться, не віриться, не спиться,тягне;
5) буття, існування: минулося, не стало;
6) випадковість явища, незалежність його від особи: щастить,таланить.
У безособовому значенні можуть уживатися й деякі особові дієслова:
Пахла земля, пахли недавно зрубані дерева… (Г. Хоткевич)Над Ташаннюпахло вербовими кладками. (Гр. Тютюнник) У першому реченні від дієслів пахла, пахлиставиться питання хто? що?(отже, ці дієслова пов’язуються з особами), у другому — від дієслова пахлотакого питання поставити не можна (отже, воно тут ужитев безособовому значенні).
Безособові дієслова виступають у ролі присудків у безособовихреченнях. При них підмета не буває, але нерідко потрібен додатоку родовому, давальному, знахідному чи орудному відмінку: мені неспиться, йому бракує грошей, дорогу замело снігом.
Робота з підручником.
Практична робота.
1. Прочитайте речення, випишіть безособові дієслова. Схарактеризуйте
їх граматичні ознаки.
Пахло полином. І тишею, спокоєм віяло звідусіль. (А. Головко)Добре там живеться, де гуртом сіється й ореться. (Нар. творч.) Краюплавням не було. (М. Коцюбинський) Починало розвиднятися. З городів запахло чорнобривцями, соняшниками, прив’ялими нагідками. (Із тв. М. Стельмаха) Рівно, тихо шуміло навкруги. (О. Гончар)
2. Прочитайте текст. Спробуйте замінити в ньому особові дієслова набезособові. З’ясуйте, які зміни відбудуться у висловлюванні. Визначтесинтаксичну роль безособових дієслів.
Батьківщина пастернаку — Алтайський край і південь Уралу.Розквіт популярності цього овоча припав на XII–XVII століття. У Росії він використовувався поряд із ріпою в якості основного продукту харчування в зимовий час. Однак із поширенням картоплі поступово популярність пастернаку зійшла нанівець. Сьогодні дуже малосадівників вирощує цей овоч, незважаючи на те, що він має надзвичайно приємний пряний смак і несе велику користь для організму.
За лікувальними властивостями пастернак можна порівняти ізженьшенем. Він містить величезну кількість вітамінів і мінеральнихречовин і при цьому є низькокалорійним продуктом. Тому пастернакможна з упевненістю назвати дієтичним продуктом.
IV. Закріплення знань, умінь і навичок
Творче конструювання.
З кожним поданим дієсловом складіть і запишіть по два речення так,щоб це дієслово в одному реченні було особовим, а в другому —безособовим.У реченнях з особовими дієсловами визначте граматичніоснови.
З р а з о к. 1. Маленьке телятко пахло молоком і свіжим сіном.
2. Зранку вже пахло морозцем.Червоніє, гуде, прибило, трясе.
Фразеологічний тренінг.
Поясніть значення фразеологізмів, назвіть ужиті в них безособові дієслова.
Із двома фразеологізмами складіть речення.
Як води в рот налито. Наловитися дрижаків. Як вітром здуло.Високо нестися. Занудити світом. Аж поза шкурою подрало.
Робота з підручником.
V. Домашнє завдання
VI. Підсумок уроку