Розробка уроку на тему: "Безособові дієслова"

Про матеріал
Даний матеріал ознайомить учнів із категорією особи та безособовими дієсловами, пояснить їх синтаксичну роль; допоможе сформувати вміння розрізняти особові й безособові дієслова; удосконалювати вміння доречно вживати безособові дієслова в усному та писемному мовленні, визначати їх виражальні можливості; розвивати творчі здібності школярів; виховувати любов до прекрасного, природи.
Перегляд файлу

Тема. Безособові дієслова

Мета: ознайомити учнів із категорією особи та безособовими дієсловами, пояснитиїх синтаксичну роль; формувати вміння розрізняти особові й безособові дієслова;удосконалювати вміння доречно вживати безособові дієслова в усномута писемному мовленні, визначати їх виражальні можливості; розвиватитворчі здібності школярів; виховувати любов до прекрасного, природи.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця.

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку

І . Актуалізація опорних знань учні

— Які дієслова називаються перехідними, а які — неперехідними?

— Які дієслова є завжди перехідними?

II. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Оголошення теми й мети уроку

 Пошуково-вибіркова робота.

III. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

Пояснення вчителя.

Дієслова в теперішньому й майбутньому часах дійсного способу та в наказовому способі змінюються за особами.

Дієслово в 1-й особі називає дію тієї особи чи осіб, хто говорить:

(я) вважаю, (ми) подумаємо, (ми) скажемо.

Дієслово в 2-й особі називає дію тієї особи чи осіб, до кого звертаються: (ти) допоможеш, (ти) розкажи, (ви) керуєте, (ви) поясніть.

Дієслово в 3-й особі називає дію як особи чи осіб, так і предмета чи предметів, про кого або про що мовиться: (він) малює, (вони)знайомляться, (дерево) зеленіє, (дні) минають.

Дієслова в минулому часі дійсного способу та в умовному способі за особами не змінюються — вони змінюються лише за родамий числами.

Опрацювання таблиці.

Особи дієслова

Особа

Форма дієслова

Теперішній час Майбутній час Умовний спосіб

Однина

1-ша я знаходжу я знайду я знайшов би

2-га ти знаходиш ти знайдеш я знайшов би

3-тя він (вона, воно) знаходить він (вона, воно) знайде ми (ви, вони) знайшли б

Множина

1-ша ми знаходимо ми знайдемо воно знайшло б

2-га ви знаходите ви знайдете ти знайшов би (знайшла б,знайшло б)

3-тя вони знаходять вони знайдуть він знайшов би, вона знайшла б

 Пояснення вчителя (продовження).

Але є дієслова, які виражають дію без указівки на її виконавця. Це безособові дієслова: світає, морозить (неможливо поставитипитання хто світає? хто морозить?). У реченнях, у яких ужито такідієслова,не може бути підмета: Влітку світає дуже рано. Безособовідієслова змінюються лише за часами. Їх форми в теперішньому та майбутньому часах нагадують форми третьої особи однини (вечоріє, звечоріє,вечорітиме, буде вечоріти), а в минулому — форму однини середнього роду (посутеніло, не спалось). Безособові дієслова означають:

1) явища природи: розвидняється, підмерзає;

2) стихійні явища: замело, занесло, вигоріло;

3) фізичний стан людини або її відчуття: трусить, пече, ріже;

4) психічний стан людини: хочеться, не віриться, не спиться,тягне;

5) буття, існування: минулося, не стало;

6) випадковість явища, незалежність його від особи: щастить,таланить.

У безособовому значенні можуть уживатися й деякі особові дієслова:

Пахла земля, пахли недавно зрубані дерева… (Г. Хоткевич)Над Ташаннюпахло вербовими кладками. (Гр. Тютюнник) У першому реченні від дієслів пахла, пахлиставиться питання хто? що?(отже, ці дієслова пов’язуються з особами), у другому — від дієслова пахлотакого питання поставити не можна (отже, воно тут ужитев безособовому значенні).

Безособові дієслова виступають у ролі присудків у безособовихреченнях. При них підмета не буває, але нерідко потрібен додатоку родовому, давальному, знахідному чи орудному відмінку: мені неспиться, йому бракує грошей, дорогу замело снігом.

Робота з підручником.

 Практична робота.

1. Прочитайте речення, випишіть безособові дієслова. Схарактеризуйте

їх граматичні ознаки.

Пахло полином. І тишею, спокоєм віяло звідусіль. (А. Головко)Добре там живеться, де гуртом сіється й ореться. (Нар. творч.) Краюплавням не було. (М. Коцюбинський) Починало розвиднятися. З городів запахло чорнобривцями, соняшниками, прив’ялими нагідками. (Із тв. М. Стельмаха) Рівно, тихо шуміло навкруги. (О. Гончар)

2. Прочитайте текст. Спробуйте замінити в ньому особові дієслова набезособові. З’ясуйте, які зміни відбудуться у висловлюванні. Визначтесинтаксичну роль безособових дієслів.

Батьківщина пастернаку — Алтайський край і південь Уралу.Розквіт популярності цього овоча припав на XII–XVII століття. У Росії він використовувався поряд із ріпою в якості основного продукту харчування в зимовий час. Однак із поширенням картоплі поступово популярність пастернаку зійшла нанівець. Сьогодні дуже малосадівників вирощує цей овоч, незважаючи на те, що він має надзвичайно приємний пряний смак і несе велику користь для організму.

За лікувальними властивостями пастернак можна порівняти ізженьшенем. Він містить величезну кількість вітамінів і мінеральнихречовин і при цьому є низькокалорійним продуктом. Тому пастернакможна з упевненістю назвати дієтичним продуктом.

IV. Закріплення знань, умінь і навичок

 Творче конструювання.

З кожним поданим дієсловом складіть і запишіть по два речення так,щоб це дієслово в одному реченні було особовим, а в другому —безособовим.У реченнях з особовими дієсловами визначте граматичніоснови.

З р а з о к. 1. Маленьке телятко пахло молоком і свіжим сіном.

2. Зранку вже пахло морозцем.Червоніє, гуде, прибило, трясе.

Фразеологічний тренінг.

Поясніть значення фразеологізмів, назвіть ужиті в них безособові дієслова.

Із двома фразеологізмами складіть речення.

Як води в рот налито. Наловитися дрижаків. Як вітром здуло.Високо нестися. Занудити світом. Аж поза шкурою подрало.

 Робота з підручником.

V. Домашнє завдання

  • Опрацювати теоретичний матеріал за підручником.
  • Знайти й записати фразеологізми з безособовими дієсловами.
  • Скласти кросворд, використавши безособові дієслова.
  • Виконати вправу з підручника (на вибір учителя).

VI. Підсумок уроку

 

docx
Додано
27 грудня 2023
Переглядів
781
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку