Урок № 19. ЧАРІВНИЙ СВІТ ОПЕРИ
Мета:
♦ навчальна: продовжити з учнями роботу над поняттями «опера», «жанри музики»; навчати учнів розрізняти різні музичні жанри; пояснити учням їх значення для характеристик музичних образів;
♦ розвивальна: розвивати емоційну сферу та уяву учнів, навички уважного слухача й виконавця, здібності тонко відчувати й розуміти зміст і характер музичних творів; підтримувати весняні настрої учнів засобами музики;
♦ виховна: виховувати в учнів музичну культуру.
Музичний матеріал: Ж. Бізе «Марш Тореадора» з опери «Кармен»; М. Коваль. Хори «Семеро козенят», «Цілий день співаєм, граєм» з опери «Вовк та семеро козенят».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети Ж. Бізе, М. Коваля.
Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
Учні входять до класу під музичний супровід («Марш Тореадора» з опери «Кармен» Ж. Бізе).
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання
Бесіда
.♦ Які жанри музики вам відомі?
♦ Як називається театр, у якому можна переглянути й послухати оперу?
♦ Що таке опера?
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Сьогодні ми знову відвідаємо оперний театр у супроводі одного з жанрів музики — маршу. Цікаво, адже марш — це музика, під яку крокують військові, спортсмени. Чи може він знайти своє місце в опері? Сподіваюся, музика нам про це сьогодні розповість.
4. ОСНОВНА ЧАСТИНА Слухання музики
Учитель. Отже, опера привела нас до Іспанії. Сьогодні тут корида (форма бою биків). Ви чуєте ці звуки?
Звучить фрагмент «Марш Тореадора» з опери «Кармен» Ж. Бізе.
Це — «Марш Тореадора» з опери «Кармен» Жоржа Бізе.
Тореадор — це людина, яка на очах багатьох глядачів б’ється з биком. «Тореадор — сміливіше в бій!» — співає він.
Послухайте «Марш Тореадора» та дайте відповідь на запитання.
♦ Який характер має цей марш?
Слухання «Маршу Тореадора» з опери «Кармен» Ж. Бізе
♦ Як ви вважаєте, яким має бути Тореадор — сильним і сміливим чи нерішучим?
♦ Чи надає саме така музика людині сміливості та рішучості?
♦ Як ви вважаєте, а чи змогла б пісенна або танцювальна музика надати Тореадорові бойового настрою?
♦ Хто виконує цей марш — соліст чи хор?
Гра «Я стверджую»
Учитель. Я називатиму твердження, що характеризують музику. Якщо, на вашу думку, твердження є правильним, ви маєте швидко його «впіймати в долоні» (оплеском) і повторити вголос. Якщо ви з ним не ЗГОДНІ, ТО СИДІТИ тихо.
Я стверджую, що музика Тореадора:
• бадьора, (учні плескають у долоні й повторюють)
• чітка, (учні плескають у долоні й повторюють)
• плавна,
• повільна,
• радісна, (учні плескають у долоні й повторюють)
• похмура.
Я стверджую, що цей марш звучить у:
• балеті,
• опері, (учні плескають у долоні й повторюють)
• концерті.
Я стверджую, що опера, у якій звучить цей марш, має назву:
• « Лисичка, Котик та Півник »,
• «Кармен», (учні плескають у долоні й повторюють)
• «Вовк та семеро козенят».
Учитель. До речі, марш звучить і в опері М. Коваля «Вовк та семеро козенят».
Послухайте його і дайте відповідь на запитання.
♦ Яким є характер цього маршу?
Слухання хору «Семеро козенят» з опери «Вовк та семеро козенят» М. Коваля
Вокально-хорова робота
У ч и т е л ь. В опері герої співають і як солісти, і в хорі. Вивчимо хор «Семеро козенят».
Розучування хору «Семеро козенят» з опери «Вовк та семеро козенят» М. Коваля
Повторення хору
«Цілий день співаєм, граєм»
з опери «Вовк та семеро козенят» М. Коваля»
5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель. Отже, ми переконалися, що опера — це такий жанр, у якому ми можемо зустрітися і з піснею, і з танцем, і з маршем.
Бесіда
♦ Які марші ми сьогодні почули?
♦ Хто такий тореадор?
♦ Яким є характер маршу з опери «Кармен» Ж. Бізе?
♦ Як звали сімох козенят?
Учні виходять із класу під музичний супровід («Марш Тореадора» з опери «Кармен» Ж. Бізе).