Урок № 20. ОПЕРА І КАЗКА
Мета:
♦ навчальна: навчати учнів визначати особливості емоційного змісту, засоби музичної виразності, що відіграють вирішальну роль у створенні музичних образів; продовжити формувати в учнів зорово-слухове сприйняття;
♦ розвивальна: розвивати творчі здібності учнів;
♦ виховна: прищеплювати учням любов до музики, пісні, творчої праці; прищеплювати бажання навчатися.
Музичний матеріал: пісня Кози, пісня Лисички, пісня Рака з опери М. Лисенка «Коза- Дереза»; С. Дяченко «Круть і Верть»; С. Прокоф'єв «Дощ і веселка».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрет М. Лисенка; ілюстрації до опери «Коза- Дереза».
Обладнання: ТЗН; музичний інструмент; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
Учні входять до класу під музичний супровід («Дощ і веселка» С. Прокоф'єва).
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. На попередніх уроках ми познайомилися з операми, які написали композитори різних країн: побували на кориді в Іспанії (опера «Кармен» Ж. Бізе), познайомились із оперою російського композитора Маріана Коваля (опера «Вовк та семеро козенят»).
Сьогодні нас очікує зустріч з українською дитячою оперою.
3. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Бесіда
♦ Пригадайте, що таке опера.
♦ Де можна переглянути та прослухати оперу?
♦ Як слід поводитися у театрі?
4. ОСНОВНА ЧАСТИНА Слухання музики
Учитель. Ми дуже любимо казки, адже в них добро завжди перемагає зло. Композитори також люблять казки, тому пишуть багато музики до них — так і виникають чудові музичні вистави.
♦ Які музичні казки вам відомі?
♦ Пригадайте, з ким із казкових героїв вас познайомила музика.
Український композитор Микола Лисенко створив три дитячих опери за мотивами українських народних казок: «Пан Коцький», «Зима і Весна», «Коза-Дереза».
Пригадаймо казку про Козу-Дерезу.
Жила-була вперта Коза. Ніхто не міг їй догодити: ані Бабуся, ані Дідусь, ані їхні онуки. Розсердившись, Дідусь вигнав її з дому, і оселилася Коза у хаті Лисички. Та так оселилася, що й господиню хатки —Лисичку — з оселі й вигнала.
Як це сталося — розповість музика.
♦ Прослухайте пісню Кози й скажіть, про що в ній ідеться.
Слухання та розучування пісні Кози з опери М. Лисенка «Коза-Дереза», виконання з ігровими діями
Ігрові дії до виконання пісні Кози з опери М. Лисенка «Коза-Дереза»
З-поміж учнів класу обирають Козу.
Співаючи пісню, діти показують їй, що вона «півбока луплена» (б’ють себе кулачками по правому або лівому боці), «за три копи куплена» (піднімають угору три пальці), далі тупотять ногами, «колють» перед собою «ріжками» (виставляють пальці), замітають «хвостиком» (руками позаду себе), знову тупотять і з вигуком «Тут тобі й край!» тікають навсібіч.
Роздратована Коза намагається їх наздогнати. Той, кого вона спіймає або торкнеться, стає на її місце, і гра триває.
Учитель. А ось Лисичка — добра, лагідна та працьовита; її хатка — охайна та чепурна.
Прослухайте, чи відрізняється її пісня від пісні Кози.
Слухання пісні Лисички з опери «Коза-Дереза» М. Лисенка
♦ Чия пісня лагідна, а чия — сувора та зла?
Дуже скривдила Коза Лисичку. Навіть Вовк, хоча й вихвалявся, що сильний і хоробрий, не впорався з Козою.
А ось Рак, хоча й не такий великий і страшний, як Вовк, натомість дуже хоробрий.
Він не злякався Кози — вигнав її з Лисиччиної хатки.
Пісня Рака звучить упевнено й бадьоро.
Слухання пісні Рака з опери «Коза-Дереза» М. Лисенка
♦ Чи сподобалася вам казка, яку розповіла музика?
♦ Які звірі діють в опері?
♦ Чим різниться музика їх пісень?
Вокально-хорова робота
Учитель. Якщо в опері багато персонажів і кожен з них має власну пісеньку, отже, є пісні, створені за казковим сюжетом.
Прослухайте пісеньку «Круть і Верть», музику і слова до якої написав Сергій Дяченко, і скажіть, сюжет якої казки став основою для цієї пісні.
Слухання пісні «Круть і Верть» С. Дяченка
♦ Яку казку розповіла нам пісня?
♦ Чому мишенята Круть і Верть не допомагали Півникові?
♦ Чому їм стало соромно і вони почали працювати разом із Півником?
Розспівування
Розучування пісні «Круть і Верть» С. Дяченка;
робота над образним змістом твору
5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель. Отже, під час уроку ми познайомилися з цікавою музикою, що допомогла нам здійснити подорож казками.
Бесіда
♦ 3 якими казками ми познайомилися на уроці?
♦ Пісня якого персонажа вам сподобалася найбільше?
Учні виходять із класу під музичний супровід («Круть і Верть»
С. Дяченка).