Розробка уроку на тему «ОПЕРА І КАЗКА»

Про матеріал
Мета: ♦ навчальна: навчати учнів визначати особливості емоційного змісту, засоби музич¬ної виразності, що відіграють вирішальну роль у створенні музичних образів; продовжити формувати в учнів зорово-слухове сприйняття; ♦ розвивальна: розвивати творчі здібності учнів; ♦ виховна: прищеплювати учням любов до музики, пісні, творчої праці; прищеплювати бажання навчатися.
Перегляд файлу

Урок № 20. ОПЕРА І КАЗКА

Мета:

 навчальна: навчати учнів визначати особливості емоційного змісту, засоби музич­ної виразності, що відіграють вирішальну роль у створенні музичних образів; про­довжити формувати в учнів зорово-слухове сприйняття;

 розвивальна: розвивати творчі здібності учнів;

 виховна: прищеплювати учням любов до музики, пісні, творчої праці; прищеплюва­ти бажання навчатися.

Музичний матеріал: пісня Кози, пісня Лисички, пісня Рака з опери М. Лисенка «Коза- Дереза»; С. Дяченко «Круть і Верть»; С. Прокоф'єв «Дощ і веселка».

Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрет М. Лисенка; ілюстрації до опери «Коза- Дереза».

Обладнання: ТЗН; музичний інструмент; фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

Учні входять до класу під музичний супровід («Дощ і веселка» С. Прокоф'єва).

1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання

2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. На попередніх уроках ми познайомилися з операми, які напи­сали композитори різних країн: побували на кориді в Іспанії (опера «Кармен» Ж. Бізе), познайомились із оперою російського композитора Маріана Коваля (опера «Вовк та семеро козенят»).

Сьогодні нас очікує зустріч з українською дитячою оперою.

3. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Бесіда

 Пригадайте, що таке опера.

 Де можна переглянути та прослухати оперу?

 Як слід поводитися у театрі?

4. ОСНОВНА ЧАСТИНА Слухання музики

Учитель. Ми дуже любимо казки, адже в них добро завжди перемагає зло. Композитори також люблять казки, тому пишуть багато музики до них — так і виникають чудові музичні вистави.

 Які музичні казки вам відомі?

 Пригадайте, з ким із казкових героїв вас познайомила музика.

Український композитор Микола Лисенко створив три дитячих опери за мотивами українських народних казок: «Пан Коцький», «Зима і Весна», «Коза-Дереза».

Пригадаймо казку про Козу-Дерезу.

Жила-була вперта Коза. Ніхто не міг їй догодити: ані Бабуся, ані Дідусь, ані їхні онуки. Розсердившись, Дідусь вигнав її з дому, і оселилася Коза у хаті Лисички. Та так оселилася, що й господиню хатки —Лисичку — з оселі й ви­гнала.

Як це сталося — розповість музика.

 Прослухайте пісню Кози й скажіть, про що в ній ідеться.

Слухання та розучування пісні Кози з опери М. Лисенка «Коза-Дереза», виконання з ігровими діями

Ігрові дії до виконання пісні Кози з опери М. Лисенка «Коза-Дереза»

З-поміж учнів класу обирають Козу.

Співаючи пісню, діти показують їй, що вона «півбока луплена» (б’ють се­бе кулачками по правому або лівому боці), «за три копи куплена» (піднімають угору три пальці), далі тупотять ногами, «колють» перед собою «ріжками» (виставляють пальці), замітають «хвостиком» (руками позаду себе), знову ту­потять і з вигуком «Тут тобі й край!» тікають навсібіч.

Роздратована Коза намагається їх наздогнати. Той, кого вона спіймає або торкнеться, стає на її місце, і гра триває.

Учитель. А ось Лисичка — добра, лагідна та працьовита; її хатка — охайна та чепурна.

Прослухайте, чи відрізняється її пісня від пісні Кози.

Слухання пісні Лисички з опери «Коза-Дереза» М. Лисенка

 Чия пісня лагідна, а чия — сувора та зла?

Дуже скривдила Коза Лисичку. Навіть Вовк, хоча й вихвалявся, що силь­ний і хоробрий, не впорався з Козою.

А ось Рак, хоча й не такий великий і страшний, як Вовк, натомість дуже хоробрий.             

Він не злякався Кози — вигнав її з Лисиччиної хатки.

Пісня Рака звучить упевнено й бадьоро.

Слухання пісні Рака з опери «Коза-Дереза» М. Лисенка

 Чи сподобалася вам казка, яку розповіла музика?

 Які звірі діють в опері?

 Чим різниться музика їх пісень?

Вокально-хорова робота

Учитель. Якщо в опері багато персонажів і кожен з них має власну пі­сеньку, отже, є пісні, створені за казковим сюжетом.

Прослухайте пісеньку «Круть і Верть», музику і слова до якої написав Сер­гій Дяченко, і скажіть, сюжет якої казки став основою для цієї пісні.

Слухання пісні «Круть і Верть» С. Дяченка

 Яку казку розповіла нам пісня?

 Чому мишенята Круть і Верть не допомагали Півникові?

 Чому їм стало соромно і вони почали працювати разом із Півником?

Розспівування

Розучування пісні «Круть і Верть» С. Дяченка;

робота над образним змістом твору

5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Учитель. Отже, під час уроку ми познайомилися з цікавою музикою, що допомогла нам здійснити подорож казками.

Бесіда

 3 якими казками ми познайомилися на уроці?

 Пісня якого персонажа вам сподобалася найбільше?

Учні виходять із класу під музичний супровід («Круть і Верть»

С. Дяченка).

 

doc
Додано
25 березня 2020
Переглядів
1101
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку