Урок № 21. У МІСТІ БАЛЕТІВ
Мета:
• навчальна: навчати учнів визначати особливості емоційного змісту, засоби музичної виразності, що відіграють вирішальну роль у створенні музичних образів; продовжити формувати в учнів зорово-слухове сприйняття; дати визначення поняття «балет»;
• розвивальна: розвивати творчі здібності учнів;
• виховна: прищеплювати, учням любов до музики, пісні, творчої праці; прищеплювати бажання навчатися.
Музичний матеріал: П. Чайковський. Балет «Лебедине озеро»; М. Коваль «Колискова мами-Кози» з опери «Вовк та семеро козенят».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети М. Коваля, П. Чайковського.
Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
Учні входять до класу під музичний супровід (балет «Лебедине озеро» П. Чайковського).
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Ми вже побували в оперному театрі, тому знаємо, що саме в цьому театрі можна переглянути оперний спектакль. А які вистави ще можна побачити в цьому театрі?
Сьогодні до театру нас супроводжуватиме танець.
3. ОСНОВНА ЧАСТИНА Слухання музики
У ч и т е л ь. Казкова тема завжди приваблювала професійних композиторів, які своєю музикою надавали цим казкам друге життя. Казку можна переповісти словами, показати на сцені театру або в кіно. У таких виставах усе зрозуміло, адже дійові особи спілкуються за допомогою діалогу. Але існує вид мистецтва, у якому зміст передається шляхом поєднання музики, хореографії (танцю) та сценічної дії. Назву цього виду мистецтва ви дізнаєтеся, розв’язавши ребус.
БАЛЕТ — ребус
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Б |
А |
Л |
Е |
Т |
|
А— 2 |
Ж — 9 |
Н — 16 |
|
|
Б— 1 |
3—10 |
0 — 18 |
|
|
В —6 |
1—11 |
П — 13 |
|
|
Г — 7 |
К — 14 |
Р— 15 |
|
|
Д-8 |
Л —3 |
С— 17 |
|
|
Е —4 |
М — 12 |
Т — 5 |
|
АБО |
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Б |
А |
Л |
Е |
Т |
1 — Український народний інструмент. (Бандура)
2 — Український народний танець, що виконують чоловіки. (Аркан)
3 — Інструмент для їжі або музичний інструмент. (Ложка)
4 — Ім’я композитора, який написав «Ранок». (Едвард)
5 — Назва музичного жанру. (Танець)
Робота з поняттями
Балет - музична вистава, у якій думки та почуття передають за допомогою танцю.
Учитель. Французьке слово ballet походить від італійського ballo —танцюю. Балет — це також музичний жанр. Ось уже понад три сторіччя цим словом називають виставу, у якій поєднуються музика, танець, драматичне й образотворче мистецтво. Уявляєте, яке це важке завдання — розповісти ліс мовою танцю про перемогу добра над злом, краси над потворністю.
Отже, ви вже знайомі з російським композитором
П.Чайковським, я написав музику до трьох балетів. Понад 100 років вони йдуть на сценах всіх балетних театрів світу. Зараз ви почуєте музику до найвідомішого балету П.Чайковського «Лебедине озеро». У ній ідеться про дівчат, яких злий чарівник перетворив на лебедів. (Учитель розповідає початок сюжету балету П.Чайков-ського «Лебедине озеро» — див. с. 66 цього посібника.)
Послухайте фрагмент з балету «Лебедине озеро» та скажіть, до якого епізоду казки, яку ви щойно прослухали, створено цю музику.
Слухання фрагмента балету «Лебедине озеро» ГІ. Чайковського
♦ Яким є характер цього танцю?
♦ Хто його виконує на балетній сцені?
Музика цього танцю відривчаста, немов маленькі лебедята вчаться ходити та літати. Рухи у них дрібні, кроки короткі, щоб підтримувати один одного. Вони тримаються за крильця. Послухайте ще раз цей танець, але в іншому виконанні.
Порівняйте, чим різниться звучання танцю у виконанні на фортепіано та симфонічним оркестром.
Слухання фрагмента балету «Лебедине озеро» П. Чайковського у виконанні на фортепіано
Вокально-хорова робота
Учитель. Коли настає ніч, усі мами співають колискові своїм діточкам і малюкам, і кошенятам, і козенятам. Саме таку колискову співає мама-Коза у відомій уже вам опері «Вовк та семеро козенят» М. Коваля. Послухайте та дайте відповідь на запитання.
♦ Чи схожа вона на колискову, яку співала вам ваша мама, і чим?
Слухання «Колискової мами-Кози» з опери «Вовк та семеро козенят» М. Коваля
Розучування «Колискової мами-Кози»
з опери «Вовк та семеро козенят» М. Коваля
(робота над диханням, одночасним початком співу, м'якістю звуковедення)
4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель. Завдяки тому, що хороша балетна музика існує і поза балетом- виставою, просто як музика, досить часто наше знайомство з геніальними балетами починається не в театрі на виставах, а в концертній залі, по телебаченню або на уроці, коли ми слухаємо окремі танці — такі, як «Танець із кубками» або «Танець маленьких лебедів». Але я раджу вам запросити своїх батьків разом із вами переглянути балетну виставу у театрі. Ви отримаєте справжнє задоволення!
Учні виходять із класу під музичний супровід (балет «Лебедине озеро» П. Чайковського).