Розробка уроку на тему «У МІСТІ БАЛЕТІВ»

Про матеріал
Мета: • навчальна: навчати учнів визначати особливості емоційного змісту, засоби музичної виразності, що відіграють вирішальну роль у створенні музичних образів; продовжити формувати в учнів зорово-слухове сприйняття; дати визначення поняття «балет»; • розвивальна: розвивати творчі здібності учнів; • виховна: прищеплювати, учням любов до музики, пісні, творчої праці; прищеплювати бажання навчатися.
Перегляд файлу

Урок № 21. У МІСТІ БАЛЕТІВ

Мета:

 навчальна: навчати учнів визначати особливості емоційного змісту, засоби музич­ної виразності, що відіграють вирішальну роль у створенні музичних образів; про­довжити формувати в учнів зорово-слухове сприйняття; дати визначення поняття «балет»;

 розвивальна: розвивати творчі здібності учнів;

 виховна: прищеплювати, учням любов до музики, пісні, творчої праці; прищеплюва­ти бажання навчатися.

Музичний матеріал: П. Чайковський. Балет «Лебедине озеро»; М. Коваль «Колискова мами-Кози» з опери «Вовк та семеро козенят».

Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети М. Коваля, П. Чайковського.

Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

Учні входять до класу під музичний супровід (балет «Лебедине озеро» П. Чайковського).

1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання

2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Ми вже побували в оперному театрі, тому знаємо, що саме в цьому театрі можна переглянути оперний спектакль. А які вистави ще мож­на побачити в цьому театрі?

Сьогодні до театру нас супроводжуватиме танець.

3. ОСНОВНА ЧАСТИНА Слухання музики

У ч и т е л ь. Казкова тема завжди приваблювала професійних композито­рів, які своєю музикою надавали цим казкам друге життя. Казку можна переповісти словами, показати на сцені театру або в кіно. У таких виставах усе зрозуміло, адже дійові особи спілкуються за допомогою діалогу. Але існує вид мистецтва, у якому зміст передається шляхом поєднання музики, хорео­графії (танцю) та сценічної дії. Назву цього виду мистецтва ви дізнаєтеся, розв’язавши ребус.

БАЛЕТ — ребус

1

2

3

4

5

Б

А

Л

Е

Т

 

А— 2

Ж — 9

Н — 16

 

 

Б— 1

3—10

0 — 18

 

 

В —6

1—11

П — 13

 

 

Г — 7

К — 14

Р— 15

 

 

Д-8

Л —3

С— 17

 

 

Е —4

М — 12

Т — 5

 

АБО

 

 

 

 

1

2

3

4

5

Б

А

Л

Е

Т

1 — Український народний інструмент. (Бандура)

2 — Український народний танець, що виконують чоловіки. (Аркан)

3 — Інструмент для їжі або музичний інструмент. (Ложка)

4 — Ім’я композитора, який написав «Ранок». (Едвард)

5 — Назва музичного жанру. (Танець)

Робота з поняттями

Балет - музична вистава, у якій думки та почуття передають за допомогою танцю.

Учитель. Французьке слово ballet походить від італійського ballo —танцюю. Балет — це також музичний жанр. Ось уже понад три сторіччя цим словом називають виставу, у якій поєднуються музика, танець, драматичне й образотворче мистецтво. Уявляєте, яке це важке завдання — розповісти ліс мовою танцю про перемогу добра над злом, краси над потворністю.

Отже, ви вже знайомі з російським композитором

П.Чайковським, я написав музику до трьох балетів. Понад 100 років вони йдуть на сценах всіх балетних театрів світу. Зараз ви почуєте музику до найвідомішого балету П.Чайковського «Лебедине озеро». У ній ідеться про дівчат, яких злий чарівник перетворив на лебедів. (Учитель розповідає початок сюжету балету  П.Чайков-ського  «Лебедине озеро» — див. с. 66 цього посібника.)

Послухайте фрагмент з балету «Лебедине озеро» та скажіть, до якого епізоду казки, яку ви щойно прослухали, створено цю музику.

Слухання фрагмента балету «Лебедине озеро» ГІ. Чайковського

 Яким є характер цього танцю? 

 Хто його виконує на балетній сцені?

Музика цього танцю відривчаста, немов маленькі лебедята вчаться ходити та літати. Рухи у них дрібні, кроки короткі, щоб підтримувати один одного. Вони тримаються за крильця. Послухайте ще раз цей танець, але в іншому виконанні.

Порівняйте, чим різниться звучання танцю у виконанні на фортепіано та симфонічним оркестром.

Слухання фрагмента балету «Лебедине озеро» П. Чайковського у виконанні на фортепіано

Вокально-хорова робота

Учитель. Коли настає ніч, усі мами співають колискові своїм діточкам і малюкам, і кошенятам, і козенятам. Саме таку колискову співає мама-Коза у відомій уже вам опері «Вовк та семеро козенят» М. Коваля. Послухайте та  дайте відповідь на запитання.

 Чи схожа вона на колискову, яку співала вам ваша мама, і чим?

Слухання «Колискової мами-Кози» з опери «Вовк та семеро козенят» М. Коваля

Розучування «Колискової мами-Кози»

з опери «Вовк та семеро козенят» М. Коваля 

(робота над диханням, одночасним початком співу, м'якістю звуковедення)

4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Учитель. Завдяки тому, що хороша балетна музика існує і поза балетом- виставою, просто як музика, досить  часто наше знайомство з геніальними балетами починається не в театрі на виставах, а в концертній залі, по телебаченню  або на уроці, коли ми слухаємо окремі танці — такі, як «Танець із кубками» або «Танець маленьких лебедів». Але я раджу вам запросити своїх батьків  разом із вами переглянути балетну виставу у театрі. Ви отримаєте справжнє  задоволення!

Учні виходять із класу під музичний супровід  (балет «Лебедине озеро» П. Чайковського).

 

 

 

 

doc
Додано
26 березня 2020
Переглядів
1317
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку