Тема. Ділення дробів
Мета: закріпити знання учнів про послідовність дій для перетворення частки раціональних дробів у раціональний дріб (алгоритм, вивчений на попередньому уроці); відпрацювати вміння застосовувати алгоритм для перетворення частки раціональних дробів у раціональний дріб; удосконалити вміння виконувати скорочення раціональних дробів, а також перетворення суми, різниці, добутку раціональних дробів та степеня раціонального дробу в раціональний дріб із використанням вивчених раніше алгоритмів.
Тип уроку: засвоєння вмінь та навичок.
Наочність та обладнання: опорний конспект «Множення та ділення дробів. Піднесення дробу до степеня».
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
За необхідності можна організувати перевірку за зразком (якщо на попередньому уроці були труднощі із виконанням ділення за складеним алгоритмом) або провести роботу у формі «Знайди помилку».
III. Формулювання мети і завдань уроку
За умови наявності в учнів розуміння схеми вивчення будь-якого предмета (розуміння змісту основних теоретичних питань → знання цих понять → формування вміння застосовувати ці знання на практиці в стандартній ситуації → формування навичок → застосування набутих знань і вмінь в нестандартній ситуації) мета уроку стає очевидною: відпрацювання навичок застосування алгоритму ділення раціональних дробів та формування вмінь виконувати ділення в нестандартній (для цього уроку) ситуації — у комплексі із множенням раціональних дробів, а також піднесенням дробу до натурального степеня.
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь
Відповідно до мети уроку слід активізувати такі знання і вміння учнів: виконання арифметичних дій із раціональними числами; тотожні перетворення цілих виразів (перетворення цілого виразу в многочлен, розкладання многочленів на множники), а також перетворення раціональних дробів, вивчених на попередніх уроках.
Виконання усних вправ
; 13; ; ; а + 1; ; -5с2; (а + b).
a) 3a – 6b; б) 3a – ab; в) 3а – 3а2; г) тх – т; д) a2 + b2 + 2ab; е) т2 – 8т;
ж) т3 – 8; з) ь3 – 4т; и) т3 – 4т2 + 4ь; к) т3 – т2 + т – 1.
V. Застосування знань
Як було сказано вище (урок 15), зазвичай алгоритм ділення раціональних дробів учні засвоюють досить легко. Тому, за умови сформованих умінь виконання множення раціональних дробів та виконання скорочення раціональних дробів, засвоєнню сталих умінь виконувати перетворення частки раціональних дробів нічого не заважає. У такому випадку на поточному уроці можна приділити увагу розв'язуванню вправ на виконання ділення разом із множенням раціональних дробів та деяким способам раціональних перетворень частки і добутку раціональних дробів. Приклади таких перетворень (разом із коментарем) складатимуть зміст нового матеріалу, винесеного на урок, тому мають бути записані в зошити учнів як опорні.
VI. Удосконалення вмінь
Виконання усних вправ
в) ; г) ; д) ; є) ; ж) ; з) .
а) ; б) ; в) ; г) ; д) ?
Виконання письмових вправ
Як і на всіх попередніх уроках, через систему усних і письмових вправ продовжується робота з відпрацювання таких навичок учнів: перетворення суми, різниці та добутку раціональних дробів у раціональний дріб та виконання скорочення раціональних дробів із використанням різних видів перетворень виразів (вивчених у 7 класі).
Вправи, запропоновані для розв'язування на уроці, мають сприяти подальшому формуванню вмінь учнів виконувати перетворення частки, добутку, суми і різниці раціональних дробів (різного рівня складності) із використанням як вивчених алгоритмів, так і деяких прийомів раціонального виконання дій.
Для реалізації дидактичної мети уроку слід розв'язати завдання такого змісту.
а) ; б) ; в) ;
г) ; д) ; є) .
2) Виконайте ділення:
а) ; б) ; в) .
Знайдіть значення виразу при х = ; у = 2.
Спростіть вираз .
Виконайте дії: .
1) Доведіть, що вираз набуває лише додатних значень.
2) Який вираз пропущений?
|
|
VII. Підсумки уроку
Самостійна робота № 4
(Можна провести її як домашню самостійну роботу)
Варіант 1 |
Варіант 2 |
Подайте у вигляді дробу: |
|
а°) ; б•) ; в•) ; г•) ; д••) ; є••) |
а°) ; б•) ; в•) ; г•) ; д••) ; є••) |
VIII. Домашнє завдання