Тема. Друга ознака рівності трикутників
Мета: домогтися, щоб учні розуміли зміст другої ознаки рівності трикутників та її відмінність від першої ознаки; сформувати в учнів уміння відтворювати зміст другої ознаки рівності трикутників, знаходити на готових рисунках та в трикутниках, заданих назвою своїх вершин, відповідно рівні сторони та прилеглі до них кути; робити висновки щодо рівності трикутників за знайденими рівними стороною та прилеглими кутами і застосовувати ці вміння під час розв'язування програмових задач.
Тип уроку: засвоєння знань, формування вмінь.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя, таблиця № 13 «Ознаки рівності трикутників».
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ, Перевірка домашнього завдання
Оскільки на попередньому уроці тільки розпочалась робота з формування вмінь учнів розв'язувати задачі на доведення рівності трикутників за першою ознакою (тобто із використанням певних послідовних міркувань) домашні вправи бажано ретельно перевірити. Для цього організуємо роботу з перевірки за зразком.
ІІІ. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Як і на попередньому уроці, для створення успішної мотивації діяльності учнів можна запропонувати до виконання завдання, розв'язання якого підготує учнів до сприйняття змісту другої ознаки рівності трикутників та переконає їх у необхідності вивчення змісту цієї теореми.
Задача
У трикутнику ABC АС = 5 см, А = 60°, С = 45° . Побудуйте трикутник А1В1С1, у якому А1С1 = 5 см, А1 = 60°, C1 = 45°. Що можна сказати про трикутники ABC та А1В1С1? Чому?
Методичний коментар
Насправді ознаки рівності трикутників на інтуїтивному рівні використовувались учнями ще в п'ятому класі під час вивчення теми «Трикутники» (у розв'язуванні задач на побудову трикутників, зокрема при побудові трикутників за стороною та прилеглими до неї кутами). Тому, запропонувавши учням цю задачу у сьомому класі і отримавши відповідь на запитання (що трикутники рівні), дістанемо суперечність між результатом, який явно існує і є правильним, і апаратом, що дозволяє аргументувати отриманий висновок. Ця суперечність і є основою мотивації діяльності учнів та поштовхом до цілевизначення.
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Письмові вправи
За наведеним короткій записом сформулюйте розгорнуте твердження:
V. Засвоєння нових знань
План вивчення нового матеріалу
Методичний коментар
Методика вивчення другої ознаки рівності трикутників аналогічна до методики вивчення першої ознаки, тобто ґрунтується на уявленні учнів про рівні фігури як такі, що пристають при накладанні або суміщаються при переміщенні (при русі). Підсумком цієї роботи є схема, що дана в таблиці № 13 «Ознаки рівності трикутників».
VI. Первинне усвідомлення матеріалу
Методичний коментар
Формуванню стійких умінь застосування другої ознаки рівності трикутників повинна передувати робота з вироблення вміння «бачити» трійку пар відповідних елементів трикутників: сторону й прилеглі кути. Тому на першому етапі приділяємо найбільше уваги завданням на розпізнавання елементів трикутників, названих у другій ознаці рівності трикутників
Усні вправи
VII. Вироблення вмінь учнів
Письмові вправи
Рис. 71
Рис. 72
Рис. 73
Методичний коментар
Під час розв'язування задач (див. вище) спонукаємо учнів до пошуку пар рівних елементів за схемою, даною на попередньому уроці (з обов'язковим обґрунтуванням рівності відповідних елементів з посиланнями на вивчені властивості відрізків та кутів).
На рисунку позначено дві пари відповідно рівних елементів, трикутників ABC і А1В1С1. Яка ще пара елементів цих трикутників має бути рівною, щоб ці трикутники були рівні:
а) за першою ознакою рівності трикутників;
б) за другою ознакою рівності трикутників?
IX. Домашнє завдання