Тема уроку: Хто і як проживав на території сучасної України в залізному віці
Номер слайду 2
Мета уроку: - розкрити особливості суспільного розвитку племен кіммерійців та скіфів у період ранньої залізної доби; - розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, будувати структурно-логічні схеми, працювати з історичними текстами; - формувати стійкий інтерес учнів до вивчення історії, виховувати повагу та захоплення історичним минулим України. - познайомити учнів з поняттями й термінами: «кочовики», «кіммерійці», «скіфи», «пектораль», «скіфський курган»,
Номер слайду 3
План уроку: Кімерійці – перші кочовики Північного Причорномор’я Життя і війни скіфів
Номер слайду 4
Організаційний момент
Номер слайду 5
Актуалізація опорних знань учнів. Яка з вивчених вами народностей мешкала вже на теренах сучасної України?Хто її першовідкривач? Якими були головні заняття трипільців? Наведіть приклади. Що таке “неолітична революція” ? Якими були її наслідки?
Номер слайду 6
Номер слайду 7
Залізні знаряддя праці
Номер слайду 8
Залізна зброя
Номер слайду 9
«Вплив відкриття заліза на суспільне й господарське життя суспільства»Зростання продуктивності праціРозвиток торгівліВиникнення майнової нерівности. Зародки державності
Номер слайду 10
Кіммерійці (IX – VII ст. до н.е.) та іхні “спадкоємці” – скіфи (VII – III ст. до н.е.)
Номер слайду 11
Робота в групах Клас об’єднується в 3 групи , кожна з яких опрацьовує відповідний матеріал підручника та дає відповідь на своє запитання. Потім опрацьовані питання учні презентують перед іншими групами.
Номер слайду 12
1-а група. Кімерійці : походження, розселення, заняття.2-а група. Скіфи : походження, розселення3-а група. Скіфи : культура, завершення скіфської доби
Номер слайду 13
Кіммерійці. Зображення на етруській вазі VI ст., копія з більш ранньої грецької роботи.
Номер слайду 14
Кіммерійський воїн. X-IX ст. до н.е
Номер слайду 15
Бронзова кімерійська ремінна бляшка
Номер слайду 16
Скіфський вершник
Номер слайду 17
Номер слайду 18
Скіфський курган
Номер слайду 19
Номер слайду 20
Закріплення знань учнів. Робота з історичним джерелом, його аналіз та запитання до тексту
Номер слайду 21
З «Одіссеї» Гомера про кіммерійців.. Врешті дісталися ми течій глибоких ріки Океану. Там розташовані місто й країна людей кіммерійських,Хмарами й мглою вповиті. Ніколи промінням ласкавим. Не осяває їх сонуе в блакиті ясній світлодайне,Чи від землі воно йде у зоряні неба глибини,Чи повертається знов до землі з неосяжного неба,-Ніч лиховісна там вічно нещасних людей окриває... Що вам відомо про автора джерела?Як автор джерела описує природні умови території, на якій проживали кіммерійці?Якими були основні заняття кіммерійців?
Номер слайду 22
Із поеми Л. Костенко «Скіфська одіссея» про військове мистецтво кіммерійців та їх витіснення скіфами.. Колись до них жили тут кіммерійці,Ті, що про них писав іще Гомер,А що найперш згадали ассирійці,В клинописах ще хтозна – яких ер. Це був народ такої сили й гарту,Що їх ніхто подужати не міг. Трясли Ефес, ходили на Урарту,Від них погиб і цар лідійський - Гіг. Але і їх довів чи не до стресу. Вогонь жертовний богові Аресу. От кіммерійці здумали прощатись,Наслухані про скіфську силу й лють. Одні вважали: - Треба захищатись! –А другі: - Ні, вони нас переб’ють...
Номер слайду 23
... Одна казали, що не ступить ворог,Що треба землю захищать свою. А другі: - Ет, ну що земний цей порох?Ми знайдем інший в іншому краю. Відтак дві групи не дійшовши згоди,Зробились між собою антиподи. Та зброю повихоплювавши з піхов, самі себе так встигли перебить, що як прийшли вже скіфи, то вже скіфамбуло по суті нічого робить... Хто такі скіфи? Коли вони з’явилися на території сучасної України?Що ви дізналися з наведеного уривка про загарбання кіммерійських земель скіфами? Наскільки вірогідним, на вашу думку, це може бути?
Номер слайду 24
Підсумок уроку. Бесіда: Що нового Ви дізналися на уроці?Які нові знання отримали?Якими вміннями оволоділи?Чи всі види робіт, які виконувалися на уроці, є зрозумілими?Чи сподобався урок? Якщо ні, то чому?
Номер слайду 25
Домашнє завдання. Прочитати параграф 18 Знайдіть цікаві, на вашу думку, факти про кіммерійців, скіфів або сарматів, щоб переповісти їх на наступному уроці