Тема. Координатний промінь.
Мета: сформувати в учнів поняття про координатний промінь, його елементи та спосіб побудови заданого числа на координатному промені та визначення координати точки на координатному промені; закріпити знання термінології («координатний промінь», «початок відліку», «одиничний відрізок», «координата точки») та сформувати вміння будувати точки із заданими координатами на координатному промені і знаходити координати точок за числовими (повними і неповними) рисунками.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
-
Виконайте додавання: а) 17 + 15; б) 170 + 150; в) 170 + 15; г) 17 + 150. Між якими натуральними числами в натуральному ряді знаходяться числа, що ви отримали?
-
На промені Ох (рис. 9) відклали 8 рівних відрізків довжиною 1 см.
Знайдіть відстань від т.О до точок А, В, С, F, М.
-
Дерев'яну рейку треба розділити на 16 рівних частин. Скільки роз
пилів треба зробити?
II. Формування нових знань
Методичні рекомендації
-
Пояснення змісту нового матеріалу можна вести близько до тексту
підручника у вигляді фронтальної практичної роботи, виконуючи
упродовж пояснень рисунки і записи на дошці (учні роблять такі самі
записи і рисунки в зошитах). По закінченні пояснень у зошитах і на
дошці повинні з'явитись такі записи (приблизно) (рис. 10).
(промінь хО — координатний промінь, О — початок відліку, ОЕ — одиничний відрізок; точка О зображує число 0, або О(0); точка Е зображує число 1, або Е(1); точка М зображує число 2, або М(2); числа, що зображені точками — координати точок)
-
До матеріалу, поданого з цього питання в підручнику, слід додати
відомості про властивості точок на координатному промені: більшому
з двох натуральних чисел на координатному промені відповідає точка,
що лежить праворуч, і навпаки. Окрім, цього, якщо число лежить між
двома даними числами на координатному промені, то воно знаходиться між даними числами в натуральному ряді.
III. Закріплення знань. Формування вмінь
Для закріплення нової термінології доречно виконати завдання 1.
Завдання 1
-
Проведіть промінь Ох зліва направо, відкладіть на ньому відрізок ОВ і під точкою О поставте число нуль, а під точкою В — число 1. Як називається відрізок ОВ?
-
Щоб позначити число 4, скільки одиничних відрізків треба відкласти від початку променя Ох?
-
Якщо одиничний відрізок відкласти від початку променя Ох шість разів, то яке число буде відповідати кінцю шостого відрізка?
-
Чи можна на промені Ох відкласти одиничний відрізок мільйон разів? Чому?
-
Нехай точці М на координатному промені Ох відповідає число 9. Скільки разів відрізок ОВ відкладений від початку променя і як записати цю відповідність?
Після виконання завдання слід ще раз повторити з учнями, що певне натуральне число п будується відкладанням п одиничних відрізків від початку відліку, і навпаки — кількість одиничних відрізків, що вміщуються між початком координатного променя і точкою на ньому, є координатою точки.
Далі доречно виконати завдання 2.
Завдання 2
-
Побудуйте координатний промінь Ох із одиничним відрізком 1 см. Позначте на ньому точки: A(2); В(4); С(7); О(0). Знайдіть довжину відрізків АВ, ВС, АС.
-
Точка D віддалена від точки С(7) на 3 см і лежить праворуч. Яка координата точки D?
-
Відкладіть від точки С(7) вліво одиничний відрізок СЕ, тоді точці Е відповідає число — її координата. Запишіть координату точки Е. Знайдіть середину відрізка OD і позначте на промені цю точку F. Яка координата точки F?
Висновки
-
Щоб побудувати точку, що є зображенням певного числа п на координатному промені, треба: задати одиничний відрізок; відкласти його п разів від початку променя.
-
Щоб знайти число п, що відповідає певній точці на координатному промені, треба знати відстань від початку променя до даної точки в одиничних відрізках.
Після виконання і аналізу розв'язання завдань 1 і 2 можна запропонувати учням № 124, 127 (див. підручник).
Під кінець уроку (якщо залишиться час) розв'язуються вправи № 140; 142 (звернути увагу на різну кількість розв'язків задач у випадках 1 і 2, пов'язаних з обмеженістю, координатного променя).
Додатково; № 144
Знайдіть пропущений рисунок (рис. 11).
Рис. 11
IV. Підсумок уроку
«Німий диктант». Вчитель показує на певні елементи рисунку, що був зроблений на початку уроку (записи треба закрити), а учні записують у зошитах назви понять (рис. 12).
(1 — початок відліку; 2 — координатний промінь;
3 — одиничний відрізок; 4 — координата точки)
V. Домашнє завдання
п. 5 (с. 38); №№ 125; 128; 141; 143; 149.