Тема. Круг. Площа круга
Мета: сформувати уявлення учнів про геометричну фігуру круг та поняття площі круга; навчити користуватися формулою S = πR2 для розв'язування задач.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь та навичок.
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання
Математичний диктант
Варіант 1 [2]
II. Актуалізація опорних знань
1) Назвіть геометричні фігури, які ви бачите на рисунку:
Яка з них зайва?
2) Якою величиною характеризується будь-який відрізок? Які одиниці вимірювання довжини ви знаєте?
3) Якою величиною характеризується частина площини, що обмежена сторонами квадрата? прямокутника? Які одинці вимірювання площі ви знаєте?
4) Обчисліть площу і периметр:
а) квадрата зі стороною 7 см;
б) прямокутника зі сторонами 7,5 см і 6см.
III. Засвоєння знань
Як і на попередньому уроці, розпочати треба з того, що повторити зміст поняття «круг» і показати різницю між цим поняттям і поняттям «кола», тільки після цього знайомимо учнів з формулою площі кола і показуємо її застосування для розв'язування задач.
Накреслимо коло с центром в т. О і радіусом ОА = R = 3 см. Це коло поділить площину (аркуш) на 2 частини, одна з яких лежить зовні, а інша — всередині кола.
Тоді частина площини, що знаходиться всередині кола разом із колом — круг, О — центр і R = OA — радіус.
Досвід автора показує, що виведення формули площі круга через площу вписаного і описаного квадратів шестикласникам не дуже зрозуміло. Тому, на розсуд учителя, або «виводимо» формулу, як це робиться традиційно в підручниках з математики для 6 класу, або пояснюємо, що ця формула буде виведена нами у 9 класі, коли ми навчимося це робити, спираючись на відповідні геометричні відомості, і записуємо формулу S = πR2. Наприкінці пояснень, маємо записати в зошитах учнів (конспект 27).
Конспект 27 |
||
Круг. Площа круга |
||
Круг з центром О, радіус ОА = R; S = πR2 — площа круга |
|
Приклади 1) Якщо R = 2 см, то S = πR2 = π·22 = 4π (см2). 2) Якщо D = 2 см, то R = D : 2 = 2 : 2 = 1см. S = πR2 = π (см2) |
IV. Засвоєння вмінь
Усні вправи
Письмові вправи
Перед виконанням задачі 3 бажано розглянути додаткові задачі.
Додаткові задачі
Задача 1. Знайдіть площу заштрихованих фігур 1—3, якщо площа даної фігури S (од. кв.)
Задача 2. Як Знайдіть площу заштрихованих фігур 4—6 :
4) 5) 6)
V. Підсумки уроку
VI. Домашнє завдання
Задача 1. Знайдіть площу круга:
а) радіуса 8 см; 14 дм; 3,5 м; б) діаметра 1,6 м; 5 дм.
Задача 2. Знайдіть площу круга, якщо довжина його кола дорівнює 25,12 см.
Задача 3. Треба пофарбувати круг радіуса 3 м. Скільки потрібно для , цього фарби, якщо на кожний квадратний метр витрачається 120 г фарби (результат округліть до десятків грамів)?
Задача 4. Клумба має форму круга. Довжина кола, що обмежує клумбу, дорівнює 31,4 м. На клумбі висаджують кущі троянд, відводячи під кожний кущ 0,8 м2 землі. Яку найбільшу кількість кущів троянд можна висадити на клумбі?