ІV. Ймовірність випадкової події. Коло, круг Тема 5. Ймовірність випадкової події. Коло, круг
Урок № 62
Тема. Стовпчасті діаграми
Мета: ознайомити учнів із лінійними діаграмами; навчити їх «читати» та будувати стовпчасті діаграми, що відповідають умовам задачі.
Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Бажано перевірити роботу кожного учня, тому збираємо зошити на перевірку, а на уроці виконуємо задачу, подібну до домашньої, яку по закінченні розв'язування аналізуємо (можна для цього викликати для роботи біля дошки одного з учнів).
Задача (для самостійного розв'язування). У селі 90 будинків. З них 15 під залізним дахом, 45 під черепицею, а 30 під шифером. Зобразіть на круговій діаграмі співвідношення будинків залежно від виду даху.
II. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
|
а) |
|
б) |
|
в) |
|
Якій з умов відповідає утворена кругова діаграма?
а) У 6 класі математику вивчають на середньому рівні 9 учнів, на достатньому рівні — 15 учнів, на високому рівні — 12 учнів.
б) У фермерському господарстві 60 курей, 50 гусок і 45 індиків.
в) Для проведення екзаменів придбали 30 ручок, 40 олівців і 75 зошитів.
III. Засвоєння знань
Так само, як це було із круговими діаграмами, уявлення про стовпчасті діаграми формуємо, спираючись на життєвий досвід, фактичний матеріал — приклади стовпчастих діаграм, взяті зі звітів, які вміщено в засобах масової інформації. Зрозуміло, що жодних означень ми не даємо — дві речі, яких треба навчитися, — це будувати стовпчасті діаграми і вміти «читати» їх.
Запишемо умову коротко:
Залізний дах— 15;
черепичний дах — 45;
шиферний дах — 30.
Якщо один будинок зобразити прямокутником 1 мм, то 15 — прямокутником із висотою 15 мм; 45 — прямокутником із висотою 30 мм.
Маємо:
отже, щоб побудувати стовпчасту діаграму, треба:
IV. Формування вмінь
Розв'язуємо задачі.
А. Побудова діаграм
Задача 1. У селищі 22 будинки двоповерхові, а решта 68 — одноповерхові. Побудуйте кругову та стовпчасту діаграми (один будинок — 2 мм).
Задача 2. Побудуйте стовпчасту діаграму, яка показує маси космічних кораблів серії «Венера»:
Назва і рік |
«Венера-1» 1961 |
«Венера-4» 1967 |
«Венера-8» 1972 |
«Венера-10» 1475 |
Маса, в кг |
643,5 |
1106 |
1184 |
5037 |
Задача 3. Побудуйте стовпчасту діаграму за такими даними:
а) найбільша глибина озера Байкал —1620 м, Невського озера — 127 м, озера Іссик-Куль — 668 м, Ладозького озера — 225 м;
б) відстань від Сонця до Меркурія = 58 млн км, до Венери = 108 млн км, до Землі = 150 млн км, до Марсу = 228 млн км.
Б. Цікаві задачі
Задача 1. Знайдіть пропущене число:
10 |
|
80% |
32 |
|
10 |
|
20% |
? |
Задача 2. Знайдіть пропущений рисунок.
|
8х – 5х + 5 = 7 |
|
|
|
4х + 5 = 6 |
? |
Задача 3. Знайдіть пропущене число:
V. Підсумок уроку
Повторюємо алгоритм побудови: а) кругових; б) стовпчастих діаграм.
VI. Домашнє завдання
Повторіть розділи «Теорія ймовірностей», «Коло, круг та кругові діаграми».
Задача 1. У сім'ї Петренків 45 % сімейного бюджету складає заробітна плата батька, 30 % зарплата матері, 20 % пенсія бабусі і залишок 140 гривень — стипендія сина. Який сімейний бюджет сім'ї Петренків? Побудуйте: а) кругову діаграму; б) стовпчасту діаграму.
Задача 2. Щоб витягти відро води, треба корбу коловорота криниці повернути 15 разів. Знайдіть глибину криниці, якщо діаметр барабана 26 см.
Задача 3. З нового відривного календаря навмання виривають аркуш. Яка ймовірність того, що: а) на ньому буде день вашого народження; б) день лютого; в) понеділок.
1
С.П.Бабенко. Уроки математики 6 клас