Анотація: Методична розробка по темі «Механічна кулінарна обробка овочів і грибів» призначена для надання теоретичної і практичної допомоги майстрам виробничого навчання, викладачам спеціальних дисциплін та учням професійно-технічних навчальних закладів (ПТНЗ) для виконання практичних завдань.
Серія уроків з теми «Механічна кулінарна обробка овочів і грибів» розкриває суть і зміст технологічної послідовності приготування напівфабрикатів з овочів та грибів.
Вони можуть бути використані на уроках виробничого навчання, а також при виконанні лабораторних робіт.
У методичній розробці наведені, інструкційні карти, які доповнені ілюстративним матеріалом, опорні конспекти з ілюстраціями виконання послідовності певної операції обробки цибулевих, капустяних, томатних, гарбузових, а також простої та фігурної форми їх нарізання, підготовка овочів до фарширування, обробка грибів, загальні вимоги безпеки праці та санітарії.
Розробник: Щербак Євгенія Миколаївна Методична розробка по темі
«Механічна кулінарна обробка овочів та грибів», - Звенигородка, 2013. - 62 ст.
Рецензент:
Голова методичної комісії викладачів та майстрів виробничого навчання професій громадського харчування Ніценко Лідія Василівна
Розглянуто і затверджено на засіданні методичної комісії викладачів та майстрів виробничого навчання професій громадського харчування протокол № 8 від 03.04.2013
Зміст
Вступ..................................................................... 4
Основна частина 5
робочого місця. Ручна обробка бульбоплодів, проста форма їх нарізки» 5
кулінарне використання. Складна форма нарізки».......... 29
бобових овочів, їх використання............................. 39
десертних овочів, їх використання»............................... 47
Підготовка овочів до фарширування. Механічна обробка овочів»...55
Висновок............................................................ 61
Список використаної літератури................................... 62
Одним із важливих методів навчання у професійно-технічних навчальних закладів освіти вважаються уроки виробничого навчання, які розширюють і поглиблюють теоретичні знання учнів, забезпечують їх закріплення практичною діяльністю в кухнях - лабораторіях, стимулюють використання засвоєних знань для формування профільних умінь і навичок.
Урок виробничого навчання - організаційна форма, яка забезпечує розв’язання єдиного дидактичного завдання всією групою учнів в однакових навчально-виробничих умовах.
Основна мета виробничого навчання в «операційний період» - навчити учнів правильно і якісно виконувати основні трудові прийоми і їх сполучення, що становлять операцію, а також поєднувати вивчені операції в конкретному технологічному процесі. Значної уваги потребує забезпечення навичок швидкої дії і точності, які формуються, а також уміння планувати працю.
Українська кухня багата стравами з картоплі і овочів. Картоплю і донині називають другим хлібом. Її варять, смажать, запікають, фарширують і подають як самостійну страву або як гарнір до страви з м’яса, птиці і риби. Важливе місце після картоплі належить капусті. З капусти та інших овочів готують багато смачних страв і гарнірів.
Овочі - життєво необхідні продукти харчування. Вони посилюють виділення шлункового соку і поліпшують процес травлення, підтримують кислотно-лужну рівновагу і рідинний обмін в організмі. Деякі овочі (часник, цибуля, хрін, редька) містять бактерицидні речовини - фітонциди, які знищують хвороботворні мікроби або стримують розвиток їх.
У кулінарії овочі широко використовують для приготування перших і других страв, холодних закусок, соусів і гарнірів до страв із птиці, м'яса, риби.
Професія: кухар Кваліфікація: 3 розряд
Тема програми: Механічна кулінарна обробка овочів, грибів.
Тема уроку: Ознайомлення з овочевим цехом. Організація робочого місця
Мета уроку: |
Ручна обробка бульбоплодів, проста форма їх нарізки. Ознайомлення учнів з овочевим цехом і організацією робочого місця, проведення інструктажу, навчити учнів проводити ручну обробку бульбоплодів і проводити просту форму їх нарізки; формувати навички організації робочого місця; виховувати почуття відповідальності за якість обробки бульбоплодів, їх нарізки, бережливе ставлення до витрати електроенергії, води. |
Тип уроку: |
комбінований |
Методи |
Словесний (бесіди, пояснення, інструктаж), наочні |
проведення: |
(демонстрація, відеофільми), практичний. |
КМЗ: |
обладнання: миючі ванни, стелажі; посуд та інструменти; ілюстрації, ілюстрацій ні картки. |
Міжпредметні |
Навчальні предмети: «Технологія приготування їжі», |
зв’язки: |
«Устаткування підприємств харчування», «Охорона праці». |
Знання, отримані сьогодні на уроці будуть потрібні при організації робочого місця для обробки бульбоплодів ручним способом, оскільки набуті уміння та навики мають вплив на якість виконання робіт під час нарізки овочів простою формою нарізання, що впливає на якість приготовлених страв, їх зовнішній і естетичний вигляд.
Усне опитування
Опитування учнів з використанням технологічного диктанту (додаток 6)
- повідомлення теми та мети наступного уроку.
Майстер виробничого навчання
Розміщення обладнання в овочевому цеху підприємства, що працює на сировині:
1 - підтоварник; 2 - картоплечистка; 3 - ванни мийні; 4 - столи для дочищання картоплі;
5 - овочерізка; 6 - виробничі столи, 7 - стіл з витяжною шафою для обробки цибулі.
Опорний конспект
Овочевий цех разом з коморою овочів повинен розміщуватися в єдиному блоці зі складськими приміщеннями, що забезпечує зручність розвантаження овочів при вступі.
Цех повинен мати зручний взаємозв'язок з холодним і гарячим цехами, у яких завершується технологічний процес випуску готової продукції.
В овочевому цеху здійснюється механічна кулінарна обробка овочів у відповідності з виробничою програмою підприємства, а також нарізка овочів для гарячого цеху.
1.1 Організація виробничих ділянок та робочих місць
У відповідності з технологічним процесом в цеху можуть бути організовані наступні робочі місця:
На невеликих підприємствах громадського харчування робочі місця з очищення цибулі і обробці сезонних овочів можуть бути суміщені. У цьому випадку над виробничим столом встановлюють місцевий витяжний пристрій.
На робочому місці з обробки картоплі й коренеплодів повинні бути встановлені мийні ванни, картоплечистка періодичної дії, спеціальні столи з нержавіючої сталі з поглибленнями для очищеної картоплі і двома жолобковими отворами: зліва - для доочищення овочів, праворуч - для відходів, а також необхідний інвентар, ( тара для очищених овочів і відходів, жолобковий ніж і т.д.)
На робочому місці з очищення цибулі, часнику, хрону повинні бути встановлені спеціальні столи з витяжним пристроєм.
На робочому місці по обробці білокачанної капусти і сезонних овочів встановлюються виробничі столи, мийні ванни, необхідний інвентар (обробні дошки, лотки, ножі і т.д.).
В овочевому цеху може проводитися нарізка овочів. У цьому випадку організується робоче місце по нарізці овочів, обладнане виробничим столом, машини для нарізання овочів, необхідним інвентарем.
Для нарізки зелені та цибулі, кропу, селери, щавлю можна використовувати пристрій УНЗ.
При ручній нарізці овочів на виробничі столи укладають обробні дошки з маркуванням «ОС», з правого боку розміщують інструменти, а з лівого - сировину. Зліва від працівника ставлять пересувну ванну з підготовленими для нарізки овочами, праворуч - тару для нарізаних овочів (напівфабрикатів).
Устаткування в овочевому цеху доцільно розміщувати в лінії, пристінних або острівних способом.
1.2 Організація праці працівників в цеху
Роботу овочевого цеху організує завідуючий виробництвом. У цеху працює від 1 до 5 чоловік (в залежності від кількості оброблюваної сировини і виготовлених напівфабрикатів).
Режим роботи овочевого цеху однозмінний. Для вечірньої роботи підприємства овочеві напівфабрикати виготовляють заздалегідь з урахуванням їх термінів зберігання і реалізації.
Чистильники овочів 1 і 2 розрядів виконують всі операції по обробці овочів та приготування напівфабрикатів. Завідувач виробництвом відповідно план-меню складає графік відпустки овочевих напівфабрикатів партіями залежно від термінів реалізації страв протягом дня і строків зберігання напівфабрикатів.
В кінці робочого дня відповідальний працівник цеху (або завідувач виробництвом) складає звіт про кількість витраченої сировини і випущених напівфабрикатів.
Ножі та пристосування для обробки і нарізки овочів
Інструкційно-технологічна картка
Нарізання овочів соломкою
Порядок виконання вправи |
Вказівки і пояснення |
|
Відібрати овочі |
картоплю, буряки, моркву середнього розміру |
|
Промити |
у холодній проточній воді |
і |
Обчистити |
від шкірочки середнім ножем кухарської трійки |
|
Промити |
у холодній проточній воді |
|
Зрізати |
овочі з усіх сторін, надаючи прямокутної форми, щоб не каталась по дощечці |
|
Нарізати |
на пласти завтовшки 0,2 см. середнім ножем кухарської трійки «ОС» |
і |
Скласти пласти |
один на один |
|
Розрізати |
Пласти на смужки упоперек середнім ножем кухарської трійки товщиною 0,2 см., довжиною 4-5 см. |
1 |
Малюнок
Порядок виконання вправи |
Вказівки і пояснення |
Малюнок |
||
Підготувати картоплю (середнього розміру) |
див. інструкційну карту «Підготовка бульбоплодів та коренеплодів до використання» |
|
|
|
Розрізати |
уздовж на чотири або шість частин, великим ножем кухарської трійки «ОС» |
|
уг ч * ш |
|
Використовувати: для приготування перших страв
Порядок виконання вправи |
Вказівки і пояснення |
Малюнок |
||
Підготувати картоплю |
До використання |
|
||
Обточити |
Надаючи форми циліндра діаметром 2-3 см |
|
У Д |
|
Нарізати |
Упоперек великим ножем кухарської трійки «ОС» на кружальця 0,2-0,3 см завтовшки |
|
|
|
Термін виконання 5 хв.
План уроку виробничого навчання
Професія: кухар Кваліфікація: 3 розряд
Тема програми: Механічна кулінарна обробка овочів, грибів.
Тема уроку: Обробка коренеплодів, форми нарізання і кулінарне
використання. Складна форма нарізки.
Навчити учнів обробляти коренеплоди, нарізати різними формами нарізання, вивчити кулінарне використання, проводити складну форму нарізки овочів; формувати уміння і навички обробки коренеплодів комбінований
Словесний (бесіди, пояснення, інструктаж), наочні
(демонстрація, відеофільми), практичний. інструменти: інвентар, посуд, сировина. інструкційні картки, відео матеріал, картки завдання. Навчальні предмети: «Технологія приготування їжі»,
«Устаткування підприємств харчування», «Охорона праці».
Хід уроку
Знання отримані сьогодні на уроці будуть потрібні при обробці коренеплодів, а також для нарізки овочів різними формами, що під час
приготування страв буде впливати на їх якість і зовнішній вигляд під час подачі відвідувачам.
Усне опитування
Робота учнів з картками-завданнями (додаток 1)
Опитування учнів методом ланцюжка:
часничком;
стружкою;
зірочками;
шестернями.
ІІІ. Поточний інструктаж.
а) розподіл учнів за робочими місцями, пояснення порядку виконання робіт;
б) повідомлення про критерії оцінювання самостійно виконаних робіт.
• прибирання робочих місць.
Майстер виробничого навчання
Назвати:
використання.
Назвати:
Назвати:
Назвати:
О-іе зберігайте обчищені й нарізані
коренеплоди у воді: вітаміни,
вуглеводи і літеральні речовини легко
розчиняються в ній
Форма нарізки |
Технологія нарізання |
Використання |
РІПА, БРУКВА |
||
с°и°мка ііЩйі |
Коренеплоди великого розміру нарізують на пластинки товщиною 0,2 см, які складають одна на одну і шаткують упоперек на стружку довжиною 4-5 см (квадратний переріз 0,2x0,2 см) |
Для приготування салатів |
|
Коренеплоди середнього розміру розрізають уздовж на чотири або шість частин |
Для тушкування |
(середні) |
Коренеплоди спочатку нарізають на пластинки, їх на брусочки, а брусочки - на кубики (висота ребра 1,01,5 см) |
Для тушкування |
РЕДЬКА |
||
с~омка І|1||1і |
Коренеплоди великого розміру нарізають на тонку пластини товщиною 0,2 см, які складають одна на одну і шаткують упоперек на смужки довжиною 4-5 см (квадратний переріз 0,2x0,2 см) |
Для салатів |
ПЕТРУШКА, СЕЛЕРА, ПАСТЕРНАК (КОРІННЯ) |
||
ІЙІЙі |
Коренеплоди великого розміру нарізають на тонку пластини товщиною 0,2 см, які складають одна на одну і шаткують упоперек на смужки довжиною 4-5 см (квадратний переріз 0,2x0,2 см) |
Для приготування перших страв і соусів |
ХРІН (КОРІННЯ) |
||
Сттжка |
Коренеплід по окружності зіскрібають на стружку товщиною 0,1-0,2 см |
На гарнір до страв з м’яса |
с°*°мка ІІІІІЬ |
Коріння подрібнюють на терці |
Для холодних соусів |
РЕДИСКА |
||
Кружальця |
Коренеплоди однакового діаметру нарізують упоперек на кружальця товщиною 0,1-0,15 см |
Для салатів |
5Лроянда |
Нарізають у вигляді троянди |
Для оздоблення салатів |
Коренеплід |
Технологія нарізання |
Використання |
ЗІРОЧКИ |
||
АЛорква (сира, варена) дф ^ |
Коренеплоди однакового діаметру обточують, потім |
для оформлення страв |
Ъуряк 7%^, л (варений) ТЬ^а^ііІ |
карбують корінчатим ножем, нарізають упоперек на зірочки товщиною 1-1,5 см |
для оформлення холодних страв |
ГРЕБІНЦІ |
||
АЛорква . (сира, варена) |
Коренеплоди однакового діаметру обточують, потім карбують карбувальним ножем, розрізають уздовж навпіл, а потім навкіс товщиною 0,2 см |
для оформлення страв |
Ъуряк. & '-“‘А ї? |
для оформлення |
|
(варений) |
холодних страв |
|
КУЛЬКИ |
||
АЛорква ґ (варена) / ‘ \ї,®РА |
Вирізають за допомогою спеціальних виїмок з варених коренеплодів або застосовують спосіб обточування |
на гарнір для |
(варений) |
холодних страв |
|
ШЕСТЕРНІ |
||
АЛорква цгг \ (сира, варена) \ А |
Моркву однакового діаметру обточують, потім карбують корінчастим ножем, нарізають упоперек товщиною 1-1,5 см у вигляді шестерні |
для оформлення страв |
ГОРІШКИ |
||
АЛорква (припущена) |
Нарізують за допомогою спеціальних виїмок або застосовують спосіб обточування |
на гарнір до холодних страв |
ШПАЛКИ |
||
(припущена) |
Нарізають за допомогою карбувального ножа |
на гарнір до холодних страв |
Форма нарізки |
Технологія нарізання |
Використання |
Зочечки |
Картоплю середнього розміру обрізають з двох протилежних боків, потім обточують, надаючи форму бочечки |
Для варіння і подають на гарнір до риби і вареної і припущеної |
Часнтш |
Сиру картоплю спочатку обточують бочечками, потім розрізають уздовж на кілька частин. У кожній частині на грані роблять невелику виїмку |
Для приготування перших страв |
Кульки, груїмі |
Нарізають з сирої картоплі за допомогою спеціальних виїмок або застосовують спосіб обточування |
Для варіння і смаження у фритюрі |
Стят |
Бульбам сирої картоплі надають форми циліндра товщиною 2-3 см і діаметром 3-4 см, потім по окружності з нього зрізують стрічку 20-25 мм товщиною і довжиною 2530 см. Стрічку складають бантиком, перев’язують ниткою |
Для смаження у фритюрі |
Спіраль |
Для нарізання застосовують спеціальний інструмент |
Для смаження у фритюрі |
Шпалки (^§00^ |
Для нарізання застосовують карбувальний ніж |
Для смаження у фритюрі |
План уроку виробничого навчання
Професія: кухар Кваліфікація: 3 розряд
Тема програми: Механічна кулінарна обробка овочів, грибів.
Тема уроку: Обробка цибулевих, томатних, гарбузових і бобових овочів, їх
використання.
Навчити учнів обробляти цибулеві, томатні, гарбузові і бобові підгрупи овочів, їх кулінарне використання; формувати навички обробки цибулевих, томатних, гарбузових і бобових овочів;
виховувати почуття відповідальності за якість обробки овочів, бережливе ставлення до витрати електроенергії, води. Формування умінь та навичок.
Словесний (бесіди, пояснення, інструктаж), наочні (демонстрація, відеофільми), практичний.
Інструменти, інвентар, посуд, сировина, ілюстрації, інструкційні картки, відео матеріали для мультимедійної дошки.
Навчальні предмети: «Технологія приготування їжі»,
«Устаткування підприємств харчування», «Охорона праці».
Хід уроку
Знання отримані сьогодні на уроці будуть потрібні при обробці овочів, оскільки набуті уміння та навички мають вплив на якість приготування страв, їх зовнішній вигляд.
Усне опитування
Опитування учнів за допомогою технологічного диктанту (додаток 5).
стручкового.
Повторити тему «Ручна обробка грибів, їх використання. Підготовки овочів до фарширування. Механічна обробка овочів» Підготувати інструкційні картки по даній темі.
Майстер виробничого навчання ___________________ Є.М.Щербак
Цибулеві овочі б агат і на
Цибулеві овочі мстять білки, азотисті речовини, фітонциди, глікозиди, вітаміни.
Ефірні олії і глікозиди зумовлюють специфічний запах і гострий смак цибулевих та
сприяють збудженню апетиту, поліпшують травлення і засвоюваність їжі.
Фітонциди и ефірні оли мають антибіотичні властивості, запобігають розвитку
мікроорганізмів
Способи обробки цибулі
використовують для
сорти придатні у
гострі - для
Схема будови ріпчастої цибулі
Нарізують цибулеві кільцями, півкільцями
часточками, дрюнгши кубиками безпосередньо
перед тепловою оороокою
(оскільки цибуля швидко в'яне і вивітрюються ефірні ОЛІЇ)
І - денце. 2 - верхівкова брунька
З —м ясисті лусочки, 4 - сухі лусочки
5 - придаткові корінці
ПЕРЕЦЬ ГІРКИМ
Сортують за розміром і
ступенем СТИГЛОСТІ
Миють
В їжу використовують свіжим або
висушеним тільки дозрілі плоди
ОБРОБКА І НАРІЗКА ГАРБУЗОВИХ ОВОЧІВ
КАБАЧКИ І ПАТИСОНИ
Миють
Видаляють плодоніжку
НАРІЗАЮТЬ: тбнки, скибочки, часточки
(хш мрійні, ішкзааиин, смаженим,
аиютоалевва аукпів)
План уроку виробничого навчання
Професія: кухар Кваліфікація: 3 розряд
Механічна кулінарна обробка овочів, грибів.
Обробка капустяних, салатних, пряних, десертних овочів і їх використання.
Навчити учнів обробляти капустяні, салатні, пряні, десертні овочі;
формувати навички обробки капустяних, салатних, пряних, десертних овочів і використання їх для приготування страв; виховувати почуття відповідальності за якість обробки овочів, бережливе ставлення до витрат сировини, електроенергії, води. Формування умінь та навичок.
Словесний (бесіди, пояснення, інструктаж), наочні
(демонстрація, відеофільми), практичний.
Інструменти, інвентар, посуд, сировина, ілюстрації, інструкційні картки.
Навчальні предмети: «Технологія приготування їжі»,
«Устаткування підприємств харчування», «Охорона праці».
Знання отримані сьогодні на уроці будуть потрібні при обробці овочів: капустяних, салатних, пряних, десертних . Від якості обробки цих овочів залежить зовнішній вигляд і якість приготування страв.
Усне опитування
червоноголової капусти, цвітної, брюссельської, пекінської, кольрабі (додаток 1, 2).
Опитування учнів
Майстер виробничого навчання ___________________ Є.М.Щербак
г - брюссельська, д - кольрабі,
Ж^МТі^СПШССЛ И ©ІГОіСС^
ВСМиУСТ^НШі olSO^Q©
Харчова цінність капустяних овочів залежить від вмісту в них
цукрів (4-4,5%) у вигляді глюкози і фруктози;
• білків - 1,8-2,8% (4,8% у брюссельській і савойській);
• органічних кислот (переважно яблучна і лимонна);
мінеральних речовин (0,7-1,3%); солі кальцію, фосфору, калію, натрію, заліза.
Капустяні овочі е важливим джерелом вітаміну С (50-120 мг %),
а також вітамінів Ві, Вг, РР, фолієвої кислоти, холіну.
У білоголовій капусті знайдено вітамін и.
Обробка капустяних овочів (вручну)
Якщо капуста пошкоджена гусінню, її
розрізують і кладуть на ЗО хе. у
холодну підсолену воду (50-60 г солі
на 1 л води) і знову промивають
До складу білків капусти входить
сірка, яка зумовлює запах
сірководню при тепловій обробці і
квашенні капусти
План уроку виробничого навчання
Професія: кухар Кваліфікація: 3 розряд
Тема програми: Механічна кулінарна обробка овочів, грибів.
Тема уроку: Ручна обробка грибів, їх використання. Підготовка овочів до
Мета уроку: |
фарширування. Механічна обробка овочів. Навчити учнів проводити ручну обробку грибів, проводити підготовку овочів до фарширування і механічну обробку овочів; формувати навички проведення ручної обробки грибів і підготовки овочів до фарширування і проводити механічну обробку овочів; виховувати почуття відповідальності за якість обробки грибів, підготовки овочів до фарширування, механічну обробку овочів, бережливе ставлення до витрат електроенергії, води. |
Тип уроку: |
Комбінований. |
Методи |
Словесний (бесіди, пояснення, інструктаж), наочні |
проведення: |
(демонстрація, відеофільми), практичний. |
КМЗ: |
Інструменти, інвентар, посуд, сировина, обладнання: картоплеочисна машина МОК-250, ілюстрації, інструкційні картки. |
Міжпредметні |
Навчальні предмети: «Технологія приготування їжі», |
зв’язки: |
«Устаткування підприємств харчування», «Охорона праці». Хід уроку |
оволодіння професією.
Знання отримані сьогодні на уроці будуть потрібні при обробці грибів і підготовці овочів до фарширування, механічній обробці овочів, оскільки набуті уміння та навички мають вплив на якість приготовлених страв, зовнішній вигляд, реалізацію відвідувачам.
Усне опитування
Опитування учнів
виконання робіт;
робіт.
Майстер виробничого навчання ___________________ Є.М.Щербак
Підготовка овочів до фарширування
Гриби відзначаються великими вмістом екстрактивних та ароматичних речовин. НгО — 90%.
Гриби багаті на білки (1,5-7%), містять вуглеводи (0,2-1,05), жири (0,10,9%), мінеральні речовини (0,1-1,0%), клітковину (фунгін) (0,7-3.5%), вітаміни А, В, С. Г), фермент).
'ЗАСВОЮВАНІСТЬ ТА
ЕНЕРГЕТИЧНА ЦІННІСТЬ
ГРИБІВ НЕВИСОКІ.
СВІЖІ ГРИБИ
• Гриби сортують на великі, середні та дрібні.
Отруйні гриби розрізняють за зовнішнім виглядом і за такими чотирма ознаками:
СУШЕНІ ГРИБИ
Перебирають;
Промивають кілька разів;
■ Замочують у холодній воді на 3-4 години;
Світ лі смачні и ароматні бульйони
ВИХОДЯТЬ ПРИ ВАРІННІ БІЛИХ, СУШЕНИХ
ГРИБІВ. ІНШІ ГРИБИ ВИКОРИСТОВУЮТЬ в
ОСНОВНОМУ ДЛЯ ЗАПІКАННЯ І
ПРИГОТУВАННЯ НАЧИНОК.
На сьогоднішній день в умовах ринкової економіки значно зростає кількість закладів ресторанного господарства. Сучасний науковий пошук, щодо удосконалення процесу виробництва, аналіз та узагальнення практики й підвищення ефективності виробництва в сучасних умовах вимагає враховувати всі складові для створення технологічного проекту цеху, зокрема овочевого, їдальні. Вивчення і дослідження організації виробничого процесу на підприємствах громадського харчування в сучасних умовах є вкрай актуальним завданням.
Сучасна педагогічна наука передбачає впровадження в навчальний процес сучасних методів навчання, які дозволяють не лише передавати учням знання, але й сприяти всебічному розвитку особистості майбутнього.
Поєднання традиційного уроку з елементами інтерактивного навчання формує гармонійно розвинену творчу особу, яка здатна логічно мислити, знаходити правильні рішення в різних життєвих і виробничих ситуаціях. Вміє систематизувати. Аналізувати та конкретизувати набуті знання.
Створення проблемних ситуацій на всіх етапах уроки виробничого навчання спонукає учнів до появи у них зацікавленості, творчого ставлення до навчання, розвитку ініціативи і самоаналізу.
Барановський, Д.М.Володарська та ін.; Упоряд. Д.М. Володарська. - К.: Техніка, 1980. -367с.
2000. -352с.