ПЛАН – КОНСПЕКТ УРОКУ
вчителя трудового навчання та креслення
Полтавської гімназії №33 Полтавської міської ради
МІЩЕНКО СЕРГІЯ МИКОЛАЙОВИЧА
Дата: ___________ Клас: 8
Проект: конструктор квартирної електромережі.
Основна технологія: конструювання елементів електромережі квартири або окремої кімнати.
Мета проекту:
Тема уроку.
Основні види запобіжників електромережі квартири.
Час: 45 хв.
Мета уроку:
Об’єкт навчальної праці: елементи електромережі квартири або кімнати, зокрема запобіжники.
Обладнання: наочний матеріал елементів електромережі квартири;
мультимедійне обладнання (проектор);
роздатковий дидактичний матеріал (таблиця 1,схема 2)
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Очікувані результати:
ХІД УРОКУ.
І. Актуалізація опорних знань. (10 хв.)
ІІ. Новий матеріал. (25 хв.)
Завдання будь-якого запобіжника – вимкнути електромережу в разі виникнення декількох загроз: короткого замкнення, нагріву шнурів або проводів, згоранню електроприборів.
Щоб зрозуміти призначення запобіжника, розглянемо потік води в трубі. Якщо тиск перебільшено, вода протече через слабке місце, скажімо тріщина в трубі або слабкий кран. За таким же принципом виникає надлишок енергії при короткому замкненні.
І слабким місцем в цьому випадку бувають електроприбори, які виходять зі строю. Для запобігання виходу зі строю приборів і використовують запобіжники.
Таблиця 1. (проекція на екран або роздається учням)
Вид запобіжника |
Принцип дії |
Переваги |
Недоліки |
Корковий (мал.1) |
Тонкий провід у фарфоровій колбі. Струм певної величини. |
Дешевий |
Ненадійний. Небезпечний. Заміна потребує зусиль. |
Автоматичний |
Теплове реле, спрацьовує від нагріву мережі. Включається натиском важеля. |
Недорогий. Простий у використанні. |
Потрібен час для охолодження реле. Підгорають контакти. |
Автомат (мал.2) |
Біметалева пластина. Спрацьовує при перевантаженні та коротких замкненнях. |
Зручний у використанні. Спрацьовує у діапазоні, вказаному на ньому. |
Дорогий у закупівлі. Потребує спеціального місця для встановлення (Дін рейка). |
ПЗВ (пристрій захисного відключення) (мал.3) |
Відключення електромережі, коли з’являється витік електричного струму через пошкодження ізоляції та ураження людини струмом. |
Спрацьовує негайно при ураженні струмом людини. |
|
«Бар’єр» (пристрій запобігання стрибкам напруги) (мал.4) |
Запобігає виходу з ладу усіх електроприладів при нестабільності напруги. |
Спрацьовує при верхньому значенні – 245 В та нижньому – 150 В |
|
Проекція на дошку (мал.1, 2, 3, 4, 5)
Вчитель знайомить учнів з тим, що для деяких електроприладів затримка може = 5 хв. Зокрема, холодильник; це пов’язано з роботою компресора.
Учні повинні зрозуміти, що усі види запобіжників спрацьовують тільки при наявності конкретних загроз. Їх в електромережі декілька.
Перед учнями схема (додаток 2), яка демонструє, які запобіжники реагують на ті чи інші виклики електромережі квартири або кімнати.
Робимо висновок : запобіжник електромережі - це важливий елемент, про який необхідно знати та уміти ним користуватися, вірно вибирати в залежності від призначення.
Всі види запобіжників – це наша безпека!
Безпека не тільки електромережі, а в першу чергу, безпека нашого житла і життя в цілому.
Безпека життєдіяльності.
Особливо наголошує вчитель на техніці безпеки при роботі з приладами, пов’язаними зі струмом:
дорослих;
ІІІ. Закріплення нового матеріалу (7 хв).
Метод «Мікрофон»:
(Доповнення вчителя: найкраще, коли в квартирі стоїть 2 види запобіжників:
І як що це є у Вас, ваша оселя вважається захищеною на 99,9 %)
ІV. Практична робота.
Необхідно проаналізувати теоретичний матеріал сьогоднішнього уроку та спланувати вставлення у надану схему (додаток 2) запобіжник для того, щоб захистити:
1. Окремо лампочку.
2. Окремо телевізор.
3. Всю схему.
V. Підсумок уроку. (3 – 5 хв.)
Рефлексія.
1) Вправа «Рефлексійний екран».
На слайді зафіксовані висловлювання, які учні по черзі продовжують по одному реченню:
- Сьогодні я дізнався…
- Тепер я зможу…
- Я зрозумів…
- Я навчився…
- Мені захотілося…
- Було складно…
- Було цікаво…
2) Вправа «Бліц – опитування»: (вчитель задає питання)
- Чи важливі знання, які ви сьогодні отримали, в повсякденному житті?
- Чи достатньо знань вам для того, щоб відрізнити запобіжники електромережі по зовнішньому вигляду та принципу дії?
- Чи змогли б ви спроектувати електромережу кімнати, знайшовши в ній місце для необхідних запобіжників?
VI. Домашнє завдання:
Обміркуйте з батьками та дайте відповідь на запитання :
1. Які запобіжники стоять у Вас вдома ?
2. В якому місці встановлені запобіжники ?
3. Які з них найчастіше спрацьовують? Як часто?
4. Чи знають Ваші рідні, як поводити себе, коли спрацював один із
запобіжників ?
5. Проаналізуйте, чому найчастіше спрацьовують Ваші запобіжники ?
Додаток № 1
КОРОТКЕ ЗАМКНЕННЯ |
ПЕРЕВАНТАЖЕННЯ ШНУРІВ ТА ПРОВОДІВ |
ПЕРЕГРІВ ЗА РАХУНОК СЛАБКИХ КОНТАКТІВ
|
ВИТІК СТРУМУ ЗА РАХУНОК:
|
ПОШКОДЖЕННЯ ШНУРІВ ТА ПРОВОДІВ
|
ЗА РАХУНОК УРАЖЕННЯ СТРУМОМ ЛЮДИНИ
|
ПЕРЕВИЩЕННЯ НАПРУГИ ВИЩЕ НОРМИ
|
ПОНИЖЕННЯ НИЖЧЕ НОРМИ
|
РІЗКИЙ СТРИБОК В ЛЮБИЙ БІК
|
Додаток № 2
2
1
4
7 3