Тема. Мішані числа.
Мета: доповнити знання учнів про алгоритми дій додавання і віднімання мішаних чисел; сформувати вміння виконувати додавання і віднімання мішаних чисел і розв'язувати завдання, в яких передбачено використання цих дій.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання
Математичний диктант
Варіант 1 [2]
II. Актуалізація опорних знань
1) 23 + 45 + 77; 2) (217 + 528) + (12 + 113).
1) 5; 2) 10; 3) 17; 4) 120?
III. Засвоєння знань
Знайдемо кількість цілих головок сиру: 3 + 2 = 5. Потім до цього числа додамо головки: 5 + = 5. Отже, 3 + 2 = 5.
Розв'язання. Для розв'язання задачі додамо 3 до 2. Спочатку знайдемо кількість цілих головок: 3 + 2 = 5.
Потім додамо , склавши . Отже,
.
Тобто, щоб додати два мішаних числа, треба окремо додати їх цілі та дробові частини.
На закріплення бажано розглянути приклади.
1) 8 + ; 2) 5 + 3; 3) +; 4) 5+3; 5) 5+ 3.
(У прикладі 4) подайте розгорнутий запис перетворень:
, бо . )
Розв'язання. 1) правильно, бо ;
2) правильно, бо ;
3) правильно, бо ;
4) правильно, бо .
Отже, можна відмітити, що:
IV. Закріплення знань та формування вмінь
Розв'язування вправ №№748; 750 (1;3; 5; 7; 9; 11; 13); 752 (1,2). Додаткова задача № 4.
Методичні рекомендації
Додавання мішаних чисел взагалі не викликає в учнів труднощів, окрім випадку, коли в сумі з'являється неправильний дріб (особливо, коли учні намагаються додавати усно). Тому треба наполягти на письмовому розв'язуванні завдань і кожного разу перевіряти, чи не записана сума у вигляді а, де — неправильний дріб.
Щодо віднімання мішаних чисел, то вчитель повинен вимагати від учнів попереднього аналізу умови прикладів, ставлячи запитання такого, наприклад, змісту:
Додаткова задача
З чисел 2; 8; 1; 5; 3; 4 виберіть такі, щоб їх сума була натуральним числом. Чи буде сума усіх шести доданків натуральним числом?
V. Домашнє завдання
п. 26, № 749; № 751 (1, 2, 3,4, 6); 752 (3); повторити 767.