Розробка уроку на тему "Мішані числа."

Про матеріал
Мета: відпрацювати навички застосування правил додавання і віднімати мішаних чисел, дробові частини яких мають однакові знаменники та виконання завдання, що передбачають застосування цих правил.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Мішані числа.

Мета: вдосконалити знання і вміння.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання

Розв'язання домашніх вправ можна перевірити так:

№751(5, 7, 8, 9, 10) записати заздалегідь за дошкою, на уроці звірити відповіді;

№756, 754(1, 2) біля дошки розв'язують три учні;

№740(1) — перший учень біля дошки виконує розв'язання задачі.

Під час підготовки до відповідей учнів, що працюють біля дошки, основ­на частина класу розв'язує кодовані вправи (за змістом близькі до №751).

Обчислити значення:

 

І

II

1) 6 + = а;

1) + 4 = а;

2) а – 1 = 6;

2) а – 3= b;

3) 6 + 7 = с;

3) 6 + 10 = с;

4) с 3 1= d

4) с 2 3 = d

Кодовані відповіді:

1) 7; 2) 6; 3) 5; 4) 13; 5) 1; 6) 5; 7) 4; 8) 12.

Зміст кодованих вправ полягає в тому, що учень, виконавши першу вправу, шукає отриману відповідь серед наданих кодованих відповідей. Якщо відповіді, яку отримав учень, немає серед кодованих, то учень при­пустився помилки. Виконавши всі завдання свого варіанта, учень подає вчителю роботу з кодованою відповіддю. Наприклад, 4321, що означає:

а = 13, b = 5, с = 6, d = 7.

Таких завдань можна приготувати стільки, щоб забезпечити роботою кожного учня і виключити списування.

 

II. Повторення та узагальнення знань

Під час перевірки домашнього завдання і кодованих вправ учні повто­рюють основні означення (мішані числа, правильні дроби), правила та алгоритми розв'язування вправ (перетворення неправильного дробу у мішане число і навпаки).

Для більш ясного розуміння змісту теми учням треба відповісти на узагальнюючі запитання вчителя:

  1. Наведіть приклад:
  1.   правильного дробу;
  2.   неправильного дробу, що дорівнює 1.
  3.   неправильного дробу, що більший за 1.

Поясніть, чому ви так вважаєте.

  1. Наведіть приклад мішаного числа. Чому воно так називається?
  2. Поясніть, як:
    1. число подати у вигляді мішаного числа;
    2. мішане число 3 подати у вигляді неправильного дробу;
    3. додати: 6 + ; 6 + 1; 6 + 6; 6+ 1; 6+ 2;
    4. відняти: 5 – 2; 5 – 2; 1 – ; 5 – ; 5 – 2; 5 – 2.

 

III. Вдосконалення знань

На цьому уроці учні розв'язують вправи достатнього та підвищеного рівня на всі дії з дробовими числами (включаючи перетворення правиль­них дробів та мішаних чисел): №№ 763, 765.

Додаткові задачі

  1. За перший день турист пройшов маршруту, а за другий — решту 24км. Знайдіть довжину всього маршруту.
  2. У шкільну їдальню привезли апельсини, мандарини і банани. Апель­
    сини становили всіх фруктів, мандарини — остачі, а банани — решту 32 кг. Скільки всього кілограмів фруктів завезли в їдальню?
  3. Розв'яжіть рівняння:

1) ; 2) .

  1. Знайдіть пропущене число (рис. 122).

 

Розв'язання вправ (коментарії і відповіді)

№ 763. Вправа допомагає повторити пра­вила порівняння дробів:

1) з однаковими знаменниками;

2) з однаковими чисельниками, а також правила читання і зміст подвійних нерівностей.

1) 2 = ; 3 = ,  тому  < < — правильна нерівність, як

    7 < х < 11, тобто х набуває одного із значень: 8, 9, 10;

2) 1 = ;  2 = , тому < < — правильна нерівність, якщо

  8 < х < 12, тобто х набуває одного із значень: 9, 10, 11.

№ 765. Один із способів розв'язання цього завдання — підібрати шу­кане число, підставити послідовні натуральні числа, починаючи з най­меншого. Можна також запропонувати учням спочатку замість нерівнос­тей спробувати розв'язати рівняння 1) = 2, 2) = а, а потім, використовуючи властивості ділення, знайти шукані числа.

1) = 2, а = 10, якщо ділене збільшиться, то частка зменшиться, тоб­то шукані значення а задовольняють нерівності а > 10;

2) = а, а = 2, щоб частка збільшилась, ділене треба зменшити, тобто шукане натуральне число а задовольняє нерівність а < 2, отже, а = 1.

Задача 1.

Розв'язання.

Увесь маршрут — 1:

1) 1 – = — частина маршруту, що пройдена за II день;

2) 24 : 8 = 3 (km) складає маршруту;

3) 3 · 15 = 45 (km) — увесь маршрут.

Відповідь. 45 км.

Задача 2.

Розв'язання.

Остача — 1 (рис. 123)

1) 1 – = остачі складали банани;

2) 32 : 8 = 4 (кг) – остачі;

3) 4 ·  17 = 68 (кг) — остача;

4) маса фруктів — 1; 1 – = — частина, що є остачею;

5) 68 : 4 = 17 (кг) усієї маси фруктів;

6) 17 · 11 = 187 (кг) усього фруктів було привезено.

Відповідь. 187 кг.

Задача 3

1) х = 5 – 2; х = 4 – 2; х = 2;

2) х – 7 = 4 – 2; х – 7 = 1; х = 1 + 7; х = 8.

Задача 4. Бачимо, що у першому рядку числа — це 6, отже, число, що позначає круг 6 · 2 = 12; у другому рядку круг і круга — 12 + 12 : 4 · 1 = 15.

Отже, у третьому рядку два круга і круга відповідають числу:

12 + 12 + 12 : 4 · 3 або 12 · 3 – 12 : 4 = 33.

IV. Підсумок уроку

Вчитель підсумовує вивчення теми «Дробові числа» і наголошує, що наступний урок є узагальнюючим, присвяченим підготовці до контрольної роботи.

 

V. Домашнє завдання

п. 26, №№758; 764; 768; 1105(10), на повторення 828.

 

doc
Додано
3 березня 2020
Переглядів
646
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку