Мета:
♦ навчальна: узагальнити вивчений учнями впродовж навчального року матеріал;
♦ розвивальна: з'ясувати ступінь засвоєння та розуміння учнями музики як мистецтва, що розповідає про життя людей і навколишній світ, а також ступінь усвідомлення особливостей емоційного змісту музики; розвивати творчу уяву, фантазію учнів;
♦ виховна: прищеплювати учням зацікавленість музикою, любов до неї.
Музичний матеріал: музичні твори, вивчені впродовж року.
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети композиторів; ілюстрації до музичних творів.
Обладнання: ТЗН; музичні інструменти; фонохрестоматія.
Тип уроку: урок узагальнення знань, умінь і навичок.
Учні входять до класу під музичний супровід (український народний танець «Гопак»),
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Де можна побачити картини, що пишуть художники? Так, у картинній галереї або художньому музеї. Великі зали, а на стінах — картини, що художники намалювали від давніх часів до сьогодні.
♦ Чи хочете ви потрапити у такий музей?
Вирушаймо у подорож!
3. ОСНОВНА ЧАСТИНА Бесіда
Учитель. Ми завітали до особливого художнього музею — до галереї музичних вражень. У першій залі розміщено портрети композиторів.
Зала № 1
♦ Назвіть композитора за його портретом. (17. Чайковський, Д. Кабалевський, Е. Ґріґ, С. ГІрокоф’єв, Л. ван Бетховен, М. Глінка).
♦ Пригадайте назви творів цих композиторів.
Зала №2
Тепер ми переходимо до наступної зали. Тут ми бачимо малюнки, що зображують природу,
♦ Яку частину дня зображено на малюнку? (Ранок)
Після темної ночі
Ранок розплющує очі,
А в нього вони блакитнії,
Наче волошки яснії.
♦ Пригадайте музичний твір, що оспівує цю частину дня.
Слухання п'єси «Ранок» Е. Ґріґа
Зала № З
У наступній залі ми знову можемо побачити портрети, але ці портрети особливі — музичні.
• Кого змальовує музика?
Слухання творів «Три подружки» Д. Кабалевського, «Танець маленьких лебедів» П. Чайковського, «Політ джмеля»
М. Римського-Корсакова
Зала №4
Переходьмо до іншої зали. Погляньте навколо: велика зала, зручні крісла, пишні люстри, сцена із гарною завісою та оркестрова яма. Куди саме ми потрапили? До оперного театру!
• Які жанри музики можуть нас тут зустріти?
Слухання «Вальсу» з балету «Попелюшка» С. Прокоф'єва, «Маршу Тореадора» з опери «Кармен» Ж. Бізе
Гра «Знайди свій музичний інструмент» (робота в групах)
Коментар. Учні повторюють назви музичних інструментів.
Учні об’єднуються в групи (по 4 учні), для яких підготовані картки- малюнки музичних інструментів із симфонічної казки «Петрик і Вовк» С. Прокоф’єва та кількох нових інструментів. Кожна група прослуховує тему одного з персонажів казки та обирає відповідну картку-малюнок.
Зала №5
А зараз ми потрапляємо до концертної зали, де самі станемо виконавцями.
Коментар. Учні виконують або слухають твори, супроводжуючи їх музично-ритмічними рухами. Кожний музичний твір учитель коментує, зважаючи на тему уроку, де звучав цей твір.
• А. Філіпенко «Ой весела дівчинка Олена» (інсценування та виконання пісні).
• Ю. Михайленко «Пісня про матусю» (виконання).
• Українська народна пісня «Журавель» (гра-інсценування).
• Українська народна пісня «А ми просо сіяли» (пісня-гра).
• Українська народна пісня «Як діждемо літа» (пісня-гра).
• А. Філіпенко «Веселий музикант» (виконання з використанням елементів інсценування).
4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель. Музика поліпшувала нам настрій, разом із нею ми фантазували, мріяли, а іноді й сумували. Я впевнений (-на), що для багатьох із вас вона стала важливою складовою життя. Ми милувалися картинами природи та спостерігали за різними тваринами. Одна музика нас розважала, інша — змушувала думати, співчувати, із нею ми здійснювали цікаві подорожі до лісу, до музеїв, мандрували до казки, до далеких країн та у давні часи.
Бесіда
_ ♦ Які зали ми відвідали?
• Які картини там побачили?
Учні виходять із класу під музичний супровід (український народний танець «Гопак»).