Розробка уроку на тему "МУЗИКА І ПРИРОДА"

Про матеріал
Мета: ♦ навчальна: учити учнів визначати життєвий та емоційний зміст музичних творів; продовжувати формувати вміння виражати характер музичних творів пластичними рухами та виконанням; ♦ розвивальна: розвивати ціннісне ставлення до музики; ♦ виховна: виховувати любов до природи, почуття людяності.
Перегляд файлу

Урок № 19. МУЗИКА І ПРИРОДА

Мета:

 навчальна: учити учнів визначати життєвий та емоційний зміст музичних творів; продовжувати формувати вміння виражати характер музичних творів пластичними рухами та виконанням;

 розвивальна: розвивати ціннісне ставлення до музики;

 виховна: виховувати любов до природи, почуття людяності.

Музичний матеріал: С. Прокоф'єв «Ходить місяць над лугами»; поспівка «Ходить мі­сяць»; Б. Фільц «Морозець»; А. Філіпенко «Новорічна»; гра «Телевізор».

Наочні посібники: нотна хрестоматія; репродукції картин «Березовий гай» Л. Куїнджі та «Лютнева блакить» і. Грабаря; казка «Ой, який музика!»; «Музичний віночок. Робо­чий зошит із музичного мистецтва. 1 клас»; вірші «Зорі у воді», «Ніч» Н. Красоткіної.

Обладнання: дитячі музичні інструменти; комп’ютер; фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

 

ХІД уроку

Учні заходять до класу під музичний супровід («Ходить місяць над лу­гами» С. Прокоф’єва).

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка готовності класу до уроку

Музичне вітання

2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 Які настрої може передавати музика?

 Які засоби музичної виразності ви можете пригадати?

 Яка музика може передати настрій колискової, а яка — запального танцю?

 Що таке «темп» у музиці?

Гра «Телевізор»

Виконання ритмічної вправи (робота у зошитах, с. 22)

3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Ми живемо у напружений час: упродовж дня інколи бракує ча­су на виконання всіх справ. Але іноді у вихідний день потрапиш за місто, озир­нешся навколо — яка чудова картина природи відкривається, який краєвид! І так стає легко і радісно на душі, так легко дихати, так радісно відчувати зву­чання музики природи навколо нас! А чи можна відчути музику вночі, коли бачиш місяць, зірки, безкрає небо? Чи може музика передавати звучання ніч­ної природи?

Сьогодні ми послухаємо музику, на створення якої композитора надихнуло саме звучання ночі.

4. ОСНОВНА ЧАСТИНА

4.1. Слухання музики

Учитель. Багато художників захоплено малюють картини природи. По­гляньте на репродукції картин «Березовий гай» Архипа Івановича Куїнджі та «Лютнева блакить» Ігоря Емануїловича Грабаря.

 Що ви бачите на репродукціях цих картин?

Поети теж змальовують картини природи, але не фарбами, а віршами.

ЗОРІ У ВОДІ

Вночі в воді відбились ясні зорі Лишилась на озерному просторі...

І зникло все, лише одна краса Не розбереш: вода чи небеса?

А місяць виплив, у воді скупався Який нам світ у спадщину дістався! І човником по озеру пливе.              Яка краса у світі цім живе!

Н. Красоткіна

Музика, як вам відомо, може передавати різні почуття та настрої.

 Чи може музика намалювати картину природи?

Слухання музики

Учитель. Отже, музика справжня чарівниця, і разом з нею ми перенесе­мося далеко за місто, на широкий луг та відчуємо дивовижну красу природи. Але спочатку послухайте невеличку казочку.

ОЙ, ЯКИЙ МУЗИКА!

У високому зеленому просі жив Цвіркун. Удень він ховався від сонця. А щойно сонечко зайде — Цвіркун вилазив на високе стебло. Сяде на зеленому листку,— перед ним просо — як ліс. Сяде й настроює свою скрипку. Бо Цвір­кун — ой, який музика! У нього співуча скрипочка. Торкнеться її Цвіркун смичком — бринить дивна, чарівна музика. Слухають ту музику дерева і кві­ти. Слухають зайчики й мишенята. Слухає весь степ.

НІЧ

В небі зорі заблищали, Ніч в куточках розповзлася,

Розлилася скрізь пітьма. Звірі в нори забрели.

Люди всі позасинали, Все заснуло до світанку,

Й звуків вже ніде нема. І вночі присняться сни.

Тиша всюди розлилася, А засвітить сонце зранку —

Тіні в хату заповзли. Всім захочеться весни...

Н. Красоткіна

Побачити і відчути цю чудову картину природи нам допоможе п’єса «Хо­дить місяць над лугами» С. Прокоф’єва. Послухайте її.

 Яку б ви намалювали картину?

Слухання «Ходить місяць над лугами» С. Прокоф'єва

 За допомогою чого композитор намалював картину природи?

Після того як сонечко ховається, настає ніч — темрява, тиша, спокій, і тільки інколи виникають якісь таємничі шелест та шарудіння, неначе ті­ні стеляться по землі. Немовби все завмирає, і лише місяць неспішною ходою крокує над луками. Послухайте уважно ще раз цю музику та покажіть руха­ми, коли змінюється характер нічної картини.

Повторне слухання «Ходить місяць над лугами» С. Прокоф'єва з пластичним інтонуванням

4.2. Вокально-хорова робота Розучування поспівки «Ходить місяць»

Учитель. Але ані зайчата, ані малята не бояться зимових морозів. Усі ра­діють зимовим забавам. Саме про це йдеться у пісні «Морозець». Послухайте її.

 Який настрій викликає прослухана пісня?

Слухання та розучування пісні «Морозець» Б. Фільц разом з рухами: пощипування за щічки, тупотіння, плескання по боках, «фонарики», плескання «тарілочки»

Продовження роботи над піснею «Новорічна» А. Філіпенка з використанням танцювальних рухів за змістом пісні

5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 У якому творі ми «побачили» картини нічної природи?

 Які засоби виразності допомогли створити таку картину?

Учні виходять із класу під музичний супровід («Ходить місяць над лу­гами» С. Прокоф’єва).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
24 березня 2020
Переглядів
1217
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку